Sivu 12/12

Re: Ketjut ja voitelu

Lähetetty: 25 Kesä 2026, 21:38
Kirjoittaja Henriko

Voitelin ensimmäistä kertaa entisen omistajan jälkeen.
Oli käyttänyt "Squirt" nimistä ainetta, aivan tuntematon minulle.
Käytän itse Green Oil ainetta (UK/green-oil.net) joka on vailla öljyteollisuuden aineita, petrokemikaaleja ja PTFE:tä, taitaa olla markkinoiden ympäristöystävällisin.
En tiedä milloin viimeksi voideltu mutta erittäin mustaa mönjää puhdistaessa (!!!), useimmiten voitelen ketjun jokaisen lenkin keskikohtaan pisaran, sen jälkeen pistän pyörimään parikymmentä kertaa ja viimeiseksi pyyhin ulkopinnat täysin kuivaksi ja puhtaaksi kelaamalla läpi kankaan, siinähän aika paljon irtoaa voitelun jälkeenkin.
Suurin ongelma on ollut tuo tukahduttava kova mönjä joka kertyy pitkällä tähtäimellä - sen saa eliminoitua ketjun kunnollisella puhdistamisella aina voitelun yhteydessä.


Re: Ketjut ja voitelu

Lähetetty: 25 Kesä 2026, 21:44
Kirjoittaja Wacky

Squirt on märkävaha ja sitä ei kuulu pyyhkiä laittamisen jälkeen vaan sen pitää antaa olla ja kuivua ennen käyttöä. Ylimääräinen vaha sitten karisee pois ketjusta itsekseen.
Annostus on hyvä olla reilumpi kuin öljyn kanssa koska siinä on paljon vettä joka haihtuu ja tarkoittaa ettei sitä voi käyttää talvella.