Sivu 3/6
Re: suoraputki runkoinen nojis
Lähetetty: 03 Huhti 2013, 12:09
Kirjoittaja mhelander
oki kirjoitti:Homma etenee 
Kommentoikaa
Noniin.
Tuohon jos laittais takahaarukan nivelen kohdalle taittorullan vetopuolelle, ja toisen emäputken taakse paluupuolelle niin sehän olis siinä.
Vetopuolelle kannattaa laittaa koska ilman esipainumaa haarukka ja ketju on vaakatasossa mutta kun kuskin paino tulee päälle tulee haarukalle kulmaa ja ketjukin nousee, alkaa polkiessa hypyttään ja töyssyt tuntuu polkiessa muuten.
Ja paluupuolelle jotta ketjun hölskyminen sivusuunnassa poistuu ja pysyy ketjut eturattailla röykytyksessä paremmin sekä jos sattuu polkemaan takaperin.
Tai sitten ketjuputkea. Siitä ei ole itsellä juurikaan kokemusta. Etenkään jousitetussa.
Re: suoraputki runkoinen nojis
Lähetetty: 03 Huhti 2013, 14:23
Kirjoittaja oki
mhelander kirjoitti:oki kirjoitti:Homma etenee 
Kommentoikaa
Noniin.
Tuohon jos laittais takahaarukan nivelen kohdalle taittorullan vetopuolelle, ja toisen emäputken taakse paluupuolelle niin sehän olis siinä.
Vetopuolelle kannattaa laittaa koska ilman esipainumaa haarukka ja ketju on vaakatasossa mutta kun kuskin paino tulee päälle tulee haarukalle kulmaa ja ketjukin nousee, alkaa polkiessa hypyttään ja töyssyt tuntuu polkiessa muuten.
Ja paluupuolelle jotta ketjun hölskyminen sivusuunnassa poistuu ja pysyy ketjut eturattailla röykytyksessä paremmin sekä jos sattuu polkemaan takaperin.
Tai sitten ketjuputkea. Siitä ei ole itsellä juurikaan kokemusta. Etenkään jousitetussa.
Ajattelin laitta vetopuolelle suojaputken ,samoin kuin paluupuolelle kokeilen ensin ilman
välirullia. Ajatuksena ,että suojaputket pitäisivät pompuissa ketjut hammasrattaillaan.
Re: suoraputki runkoinen nojis
Lähetetty: 03 Huhti 2013, 21:12
Kirjoittaja Mustasudenkorento
oki kirjoitti:
Ajattelin laitta vetopuolelle suojaputken ,samoin kuin paluupuolelle kokeilen ensin ilman
välirullia. Ajatuksena ,että suojaputket pitäisivät pompuissa ketjut hammasrattaillaan.
Suoja putket suottavat pitää ketjun rattailla mutta putket ei estä mahdollista pompotusta...
Mutta kokeile, älä isommin maalaa ennen kuin olet muutaman lenkin ajellut..
Re: suoraputki runkoinen nojis
Lähetetty: 03 Huhti 2013, 22:08
Kirjoittaja Poris
Pikkuisen epäilen tuota jousen etupään kiinnitystä. Siihen kohdistuu tuolla geometrialla melkoiset voimat; heikko kohta on putken seinämä, koska kiinnityspintaa on melko vähän. Vai meneekö se putken läpi? Ite laittaisin kolmion, jonka yläreuna on melkolailla jousen suuntainen ja takareuna jousen laipan suuntainen. Mutta kyllä tuo ainakin koeajot kestää.
Ensiavuksi kaareva takareuna hitsipalolla?
Re: suoraputki runkoinen nojis
Lähetetty: 04 Huhti 2013, 06:43
Kirjoittaja oki
Poris kirjoitti:Pikkuisen epäilen tuota jousen etupään kiinnitystä. Siihen kohdistuu tuolla geometrialla melkoiset voimat; heikko kohta on putken seinämä, koska kiinnityspintaa on melko vähän. Vai meneekö se putken läpi? Ite laittaisin kolmion, jonka yläreuna on melkolailla jousen suuntainen ja takareuna jousen laipan suuntainen. Mutta kyllä tuo ainakin koeajot kestää.
Ensiavuksi kaareva takareuna hitsipalolla?
Moi
Jousen korvakko on tarkoituksella jätetty noin, koska liittyy istuimen säätö rautoihin hitsaamalla, kunhan saan ne raudat tehtyä .
Re: suoraputki runkoinen nojis
Lähetetty: 04 Huhti 2013, 07:25
Kirjoittaja jori
Ketjun korkeus takahaarukan navasta on jo nyt pompotuksen kannalta aika paljon. Kun istuudut päälle nousee ketju entisestään. Jollet laita taittopyörää vetävälle ketjulle, täytyisi jousitusta säätää ylemmäs siten, että ennen istuutumista ketju on mahdollisimman alhaalla, jotta se ei kuskin painon takia nouse liian kauas nivelpisteestä ja tee ajosta pomppivaa.

Jos laitat ketjuputken, voi vetävän ketjun linja olla kuormaamattomalla pyörällä vähän körmyniskainenkin, koska kuskin painosta se kuitenkin suoristuu. Joudut ehkä siirtämään jousen etumaista kiinnikettä, mutta saatpahan samalla lisää tilaa istuimelle. 
Re: suoraputki runkoinen nojis
Lähetetty: 04 Huhti 2013, 07:43
Kirjoittaja oki
jori kirjoitti:Ketjun korkeus takahaarukan navasta on jo nyt pompotuksen kannalta aika paljon. Kun istuudut päälle nousee ketju entisestään. Jollet laita taittopyörää vetävälle ketjulle, täytyisi jousitusta säätää ylemmäs siten, että ennen istuutumista ketju on mahdollisimman alhaalla, jotta se ei kuskin painon takia nouse liian kauas nivelpisteestä ja tee ajosta pomppivaa.

Jos laitat ketjuputken, voi vetävän ketjun linja olla kuormaamattomalla pyörällä vähän körmyniskainenkin, koska kuskin painosta se kuitenkin suoristuu. Joudut ehkä siirtämään jousen etumaista kiinnikettä, mutta saatpahan samalla lisää tilaa istuimelle. 
Huomioithan ,että ketju on nyt suurimmalla rissalla. Normaali ajossa käytän yleensä 6-7 vaihteita, jolloin ketju on monta senttiä alempana. 
Re: suoraputki runkoinen nojis
Lähetetty: 04 Huhti 2013, 08:53
Kirjoittaja mhelander
oki kirjoitti:Huomioithan ,että ketju on nyt suurimmalla rissalla. Normaali ajossa käytän yleensä 6-7 vaihteita, jolloin ketju on monta senttiä alempana. 
No se. Mutta sitten kun puristat sitä tiukinta ylämäkeä vastatuuleen niin ketju onkin tuolla rissalla ja vääntö polkimissa suurin. Kaipaat vähiten ketjun lisäämää pompotusta tai jouston aiheuttamaa hämminkiä polkemiseen.
Mutta kokeile toki putkia miten ne toimii. Helppohan tuota on muuttaa...
Re: suoraputki runkoinen nojis
Lähetetty: 04 Huhti 2013, 09:02
Kirjoittaja oki
mhelander kirjoitti:oki kirjoitti:Huomioithan ,että ketju on nyt suurimmalla rissalla. Normaali ajossa käytän yleensä 6-7 vaihteita, jolloin ketju on monta senttiä alempana. 
No se. Mutta sitten kun puristat sitä tiukinta ylämäkeä vastatuuleen niin ketju onkin tuolla rissalla ja vääntö polkimissa suurin. Kaipaat vähiten ketjun lisäämää pompotusta tai jouston aiheuttamaa hämminkiä polkemiseen.
Mutta kokeile toki putkia miten ne toimii. Helppohan tuota on muuttaa...
Ei silti helppohan tuohon on välirissa laittaa, jousen ala kiinnitys pisteen ruuvia ei tarvi kuin jatkaa. Täytyy kahtella mistä tuon rissan sais.
Re: suoraputki runkoinen nojis
Lähetetty: 04 Huhti 2013, 19:46
Kirjoittaja oki

- 2013-04-04 19.38.33.jpg (160 KiB) Katsottu 2904 kertaa
Tässä olisi tämän päivän aikaan saannos.
Ohjaustanko ei ole oikealla korkeudella jäi vaan tuohon paikoilleen.
Re: suoraputki runkoinen nojis
Lähetetty: 04 Huhti 2013, 20:05
Kirjoittaja jviirret
Laita ihmeessä tuo selkänojan tukiputki alapäästään taaemmas, rasittaa vaneripenkkiä hirmuisesti. Omassa higraserissani olen joutunut pari kertaa penkkiä korjaamaan tuosta kohti.
Jukka
Re: suoraputki runkoinen nojis
Lähetetty: 04 Huhti 2013, 21:47
Kirjoittaja oki
jviirret kirjoitti:Laita ihmeessä tuo selkänojan tukiputki alapäästään taaemmas, rasittaa vaneripenkkiä hirmuisesti. Omassa higraserissani olen joutunut pari kertaa penkkiä korjaamaan tuosta kohti.
Jukka
Istuimen selkänojan tukiputkena olen käyttänyt vanhaa haarukkaa. Sopi mainiosti kun kavensin sen
ruuvipenkissä. penkille on tulossa oma runko johon tuki kiinnittyy lopullisesti.
Re: suoraputki runkoinen nojis
Lähetetty: 05 Huhti 2013, 21:55
Kirjoittaja oki
Ajoin tänään ensimmäiset koe lenkit (600m) Pyörä tuntui tosi helpolta ajaa ,jousitus pelasi hienosti samoin ohjaus. Tämä tosiaan toimii näin hienosti, alan ymmärtää mistä nojapyöräilyssä on kyse.
Tätä tunnetta ei voita muu kuin vaimon kans vehtaaminen. 
Re: suoraputki runkoinen nojis
Lähetetty: 05 Huhti 2013, 22:21
Kirjoittaja jori
oki kirjoitti:Ajoin tänään ensimmäiset koe lenkit (600m) Pyörä tuntui tosi helpolta ajaa ,jousitus pelasi hienosti samoin ohjaus. Tämä tosiaan toimii näin hienosti, alan ymmärtää mistä nojapyöräilyssä on kyse.
Tätä tunnetta ei voita muu kuin vaimon kans vehtaaminen. 
Laita kuva!
-Siis pyörästä nykykunnossa.
Ohjauksen toteutus kiinnostaa. -Pyörän.
Re: suoraputki runkoinen nojis
Lähetetty: 05 Huhti 2013, 22:33
Kirjoittaja oki
jori kirjoitti:oki kirjoitti:Ajoin tänään ensimmäiset koe lenkit (600m) Pyörä tuntui tosi helpolta ajaa ,jousitus pelasi hienosti samoin ohjaus. Tämä tosiaan toimii näin hienosti, alan ymmärtää mistä nojapyöräilyssä on kyse.
Tätä tunnetta ei voita muu kuin vaimon kans vehtaaminen. 
Laita kuva!
-Siis pyörästä nykykunnossa.
Ohjauksen toteutus kiinnostaa. -Pyörän.
Ohjaus on täysin suoraan omalla paikallaan. Putkea on vaan pidennetty.
Laitan kuva huomena.