Sivu 3/13
Kaunotar
Lähetetty: 22 Syys 2015, 16:59
Kirjoittaja PW
Vaimon kaunottaressa pyöritys tökkii, viikko sitten sitä tuskin huomas ja nyt kun kokeilin, oli paljon pahempi. En löytäny vikaa ketjusta, paitsi alkaa olla vähän venyny. Takaratas pyöri sormissa ok ja keskiössä ei mitään ongelmaa. Eturattaassa huomasin 3-4 niittiä, joissa vois olla syy koska ketjun reuna tuntuu yltävän niihin asti ja saattaa jäädä niitin alle jumiin. En kyllä ymmärrä mikä noiden tarkotus on kun ei ratas niillä oo kiinni? 
Re: Kaunotar
Lähetetty: 22 Syys 2015, 17:52
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:Vaimon kaunottaressa pyöritys tökkii, viikko sitten sitä tuskin huomas ja nyt kun kokeilin, oli paljon pahempi. En löytäny vikaa ketjusta, paitsi alkaa olla vähän venyny. Takaratas pyöri sormissa ok ja keskiössä ei mitään ongelmaa. Eturattaassa huomasin 3-4 niittiä, joissa vois olla syy koska ketjun reuna tuntuu yltävän niihin asti ja saattaa jäädä niitin alle jumiin. En kyllä ymmärrä mikä noiden tarkotus on kun ei ratas niillä oo kiinni? 
Olisivatko mukanapyörivän ketjusuojan kiinnitykseen. Tällaiseen.

Ei niiden siksi luulisi ottavan kiinni ketjuun, kun ovat siihen suunnitellut. Luulen, että siellä on vääntyneitä lenkkejä ketjussa. Laita pyörä nurin ja tuijota tarkasti, kun pyörität kampia. Sieltä saattaa löytyä linttaantunut ketjulenkki, tai sitten kyse on kiveen ajetusta eturattaan hampaasta. Hampaan pää kun menee lyttyyn, se takeltelee ketjulenkiin mennessään tai pois vetäytyessään.
Re: Kulkuri
Lähetetty: 22 Syys 2015, 17:59
Kirjoittaja jooseha
Onko eturattaat tyssääntyneet? Useampaa alumiinista ratasta olen viilannut että ketju istuu rullaa myöten rattaalle eikä kanna kylkilevyistä.
Re: Kulkuri
Lähetetty: 22 Syys 2015, 22:27
Kirjoittaja PW
Ei olleet ketjusuojan kiinnitykseen - keskimmäisen rattaassa muutama rattaasta kohollaan oleva tappi - kuin naulankanta. En kerenny enempää tutkia, katon huomenna valosassa.
Re: Kulkuri
Lähetetty: 23 Syys 2015, 03:49
Kirjoittaja kuparinen
Keskiörattaiden kyljessä olevat tapit - siis aina pienemmän rattaan puolella - ovat nostamassa ketjua vaihdettaessa pienemmältä isommalle rattaalle.
Re: Kulkuri
Lähetetty: 23 Syys 2015, 09:04
Kirjoittaja PW
kuparinen kirjoitti:Keskiörattaiden kyljessä olevat tapit - siis aina pienemmän rattaan puolella - ovat nostamassa ketjua vaihdettaessa pienemmältä isommalle rattaalle.
Joo tuo on niiden käyttötarkotus. Ihan ku olisivat kuluneet ketjun puolelta tasaseks ja ketjun reuna ylettää alle - en vieläkään oo varma voiko ketju jäädä siihen kiinni. No kunhan kerkeen kasailla, ehkä selviää.
Purin samalla nexus-7:n ja liotin öljyssä + laitoin vaseliinia. Ei ollu ruostetta, kyllä sillä nyt talven huoletta ajaa - on nuo hienoja napoja kun vähän huoltaa
Olisko 10 vuotta vanha pyörä ja ekaa kertaa aukasin navan.
Re: Kulkuri
Lähetetty: 23 Syys 2015, 18:30
Kirjoittaja PW
Re: Kulkuri
Lähetetty: 23 Syys 2015, 18:53
Kirjoittaja jviirret
PW kirjoitti:on nuo hienoja napoja

Jukka
Re: Kulkuri
Lähetetty: 24 Syys 2015, 09:09
Kirjoittaja PW
Re: Kulkuri
Lähetetty: 24 Syys 2015, 09:21
Kirjoittaja jori
Kävin katsomassa. Kyllä se tosiaan kiinnittyy se vaijerinpidin lopulta kiinteästi akselin kanssa yhdeksi paketiksi. Eli tuossa ei voi olla asennossa muuta vikaa, kuin niiden asentobrikkojen vaihtuminen toisiksi tai että ne kynnet eivät ole dropparihahlon välissä kuten aiemmin.

Jos ei noin asennettuna osoita vaijerivipu oikeaan suuntaan, käy ostamassa uudet eri asentoiset akselin pyörimisen estävät brikat.

Kuva ois kiva, niin hahmottuisi, mikä on mihinkin suuntaan. Ota tuon mallin mukaan.
Re: Kulkuri
Lähetetty: 24 Syys 2015, 11:57
Kirjoittaja PW
Ei nyt onnistu kuvan tuominen tähän. Samat prikat laitoin - voihan olla ett ne oli alunperin väärinpäin tuossa, vaikka semmonen mielikuva on ett ne olis ollu hahloissaan 
Re: Kulkuri
Lähetetty: 24 Syys 2015, 12:24
Kirjoittaja jooseha
jori kirjoitti:Kävin katsomassa. Kyllä se tosiaan kiinnittyy se vaijerinpidin lopulta kiinteästi akselin kanssa yhdeksi paketiksi. Eli tuossa ei voi olla asennossa muuta vikaa, kuin niiden asentobrikkojen vaihtuminen toisiksi tai että ne kynnet eivät ole dropparihahlon välissä kuten aiemmin.
Näin periaatteessa. Suurimmat ongelmat mulla on ollut nexuksen kanssa juurikin tuossa helpoksi suunnitellussa navan ulkopuolisessa vaijerin kiinnityksessä, vaikka olen purkanutkin koko navan useamman kerran
Pitäisi olla sellainen kuin torpedossa. Joutuu säätämään joka kerta kun vaijerin irroittaa, mutta säätö on tosi helppo ja toimii joka kerta. T3:ssa on sitten pilattu tuokin 
Prikat ei vaikuta kuin vaijerin lähtösuuntaan, jos vaijerissa on varaa voi käyttää minkä värisiä prikkoja tahansa 
Re: Kulkuri
Lähetetty: 24 Syys 2015, 12:32
Kirjoittaja PW
Mutku vaijerin ohjain hinkkaa ketjuun tai päinvastoin.
Re: Kulkuri
Lähetetty: 24 Syys 2015, 12:36
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti:Ei nyt onnistu kuvan tuominen tähän. Samat prikat laitoin - voihan olla ett ne oli alunperin väärinpäin tuossa, vaikka semmonen mielikuva on ett ne olis ollu hahloissaan 
Brikoilla on tärkeä tehtävä. Ne välittävät akselin kautta vetomomentin vastavoiman runkoon. Kun vaihde ei ole suora nelonen, akseli välittää poljettaessa melko suuria vääntömomentteja runkoon ja pyörähtää helposti, jollei pyörimistä ole kunnolla estetty. Siksi sen kynnen on hyvä oikeasti olla dropparihahlossa.
Re: Kulkuri
Lähetetty: 24 Syys 2015, 12:43
Kirjoittaja PW
jori kirjoitti:PW kirjoitti:Ei nyt onnistu kuvan tuominen tähän. Samat prikat laitoin - voihan olla ett ne oli alunperin väärinpäin tuossa, vaikka semmonen mielikuva on ett ne olis ollu hahloissaan 
Brikoilla on tärkeä tehtävä. Ne välittävät akselin kautta vetomomentin vastavoiman runkoon. Kun vaihde ei ole suora nelonen, akseli välittää poljettaessa melko suuria vääntömomentteja runkoon ja pyörähtää helposti, jollei pyörimistä ole kunnolla estetty.
Joo näin oon ymmärtäny, nojakeissani vaan yleensä dropparit niin ett prikat ei satu ja oon kääntäny väärin päin. Tiukkaan kiinni, silti ei aina oo kestäny.