Sivu 3/10
Re: Mbb- pyörien keularakenteet
Lähetetty: 02 Syys 2016, 09:30
Kirjoittaja PW
jooseha kirjoitti:PW kirjoitti:Kehitysehdotus.JPG
Kehitysversio Helsinkinojakille, voisko olla tällanen - simppeli rakentaa 
Räyhäkän teit tuolleen, mutta ilman pyöränosia. Pistä analysoiden sekin ja pwyytton ja.
Aattelin ettei tähän sotketa pyyttoneita, koska ovat oma lajinsa mutta toisaalta, voihan niistäkin jotain oppia ja kopioida ns. normimbbpyöriin = positiivinen jättö ym. normaalit polkupyörän synsteemit
Esittelen siis Räyhäkän, vaikka mallina siitä - miten mbb:tä ei kannata rakentaa

Räyhäkkään tuli ladattua monta "erikoisuutta", naruperä, negatiivinen jättö/korkee pyyttoni, alaohjaus (miulle erikoinen), itsetehty kampiakseli/poljin systeemi.
Etupää tehty kahdesta kolmiorakenteisesta haarukka systeemistä - nelikanttiputkea. Ohjausnivel 50,8mm putkensisään rakennettu, ykspuoleinen kiinnitys 20mm akseliin (pultti).
Plussat:
Kampi/keskiöratkasun takia, mahtuu paksumpikin rengas, alaohjauksesta johtuen ei ongelmia vaikka jarruttaessa pyörä heittää kuskin penkistä - jatkaa kävellen matkaa, eikä kompastu ohjaustankoon, nyt en keksi muuta plussaa
Miinukset:
Raskas - vaikka ohuesta putkesta tehty 25mm
, Raskas ohjata - kuskin jalkojen paino liian edessäkö?, Heittää herkästi kuskin pois kyydistä - painopiste ongelma, Ei toiminut soralla ja/tai maastossa kovin hyvin.
Kehitys:
Ehkä vielä joskus perehdyn ja parannan, painopistettä ym. josko tuosta sais vähän rennommin ajettevan.
Ps. Joose vois esitellä omat mbb:nsä tähän ketjuun kans ja muutkin, ni saadaan pakka vielä enempi sekasin
ja valinnan vaikeutta lisää 
Re: Mbb- pyörien keularakenteet
Lähetetty: 02 Syys 2016, 09:54
Kirjoittaja PW
Re: Mbb- pyörien keularakenteet
Lähetetty: 02 Syys 2016, 11:08
Kirjoittaja vph
jori kirjoitti:vph kirjoitti:Avatkaas vähän että mitä rasitusta tuohon yläputkeen oikein syntyy, jos siinä on klemmariviritys?
Jalat eivät ole putken linjalla, vaan Q-faktorin + polkimen puolikkaan verran kumpikin sivussa tukilinjalta. Tuon matkan takia jalat tuottavat kampikeskiöön ja sitä kautta yhdysputkeen taivutusmomentin, joka kiertää polkimiin kohdistetun voiman mukana ympäri.
Tämä on luonteeltaan pistemomentti, mikä tarkoittaa, että se rasittaa pahiten kampikeskiön kiinnityskohtaa ja rasitus kevenee kohti ohjaustankoa. Ohjaustangon päässä on sitten toinen pistemomentti, jos kuski kiskoo käsillä vastaan.
Vaikka polkija olisi kokenut MBB-kuski, ei tuosta kampikeskiön ja yhdysputken liitoksen pistemomentista pääse eroon. Siihen kohdistuu rasitus, jonka tavanomaisessa pystypyörässä ottaa vastaan satulaputken ja viistoputken ja osin myös ketjuhaarukan tukimomentit yhdessä. MBBssä vähintään viistoputki puuttuu, joten yhdysputken pitää kauan kestääkseen olla kampikeskiöliitoksen lähistöltä luja ja jäykkä.
Mahtavaa, hämmästyksekseni luulen tajuavani tuon. Yhdysputken on siis kestävyyden takia syytä olla leveä ja tukeva vain keskiön juuressa, siitä eteenpäin se voisi olla hento ja kevyt, vaikkapa seat stay-tyyppinen. Polkemisen yhteydessä tapahtuvaa notkhumista ei yhdysputkella "korjata".
Tää on tosiaan mahtavan mielenkiintoinen ketju, varsinkin nyt kun olen itse ylittänyt henkisen kynnykseni näistä etuvetoisista.
Re: Mbb- pyörien keularakenteet
Lähetetty: 02 Syys 2016, 11:37
Kirjoittaja Pastori
PW kirjoitti:Seuraava pyörä pitäs tehdä pitkänmatkan reissuun ja retkeen ja sitä varten päätettävä malli. Telineessä on jo palikoita kerättynä ja siinä oli Pastorin Kosto mielessä.
Ootas kun mä piirrän sen Koston evoluutiomallin - siinä on just ajateltu tätä juttuu. Vai piirsinkö mä jo?
Näköjään joo.

Poljinkeskiö vähän eteenpäin. Penkkii alas ja lähemmäs etuekiekkoo.
Mulla on oikeen hienot 559 kiekot oottelemassa - levyjarrulla varustettu napadynamokiekko = retkellä sais sitten virtaa siitä. Voipi tosin olla että kinneri tän syrjäyttää. Mutta enivei. Ton aattelin tehdä Nokiaa varten. Idis on ajaa avopyörällä se 300 rikki ja sit vasta siirtyy kinneröintiin. Heh.
Re: Mbb- pyörien keularakenteet
Lähetetty: 02 Syys 2016, 11:39
Kirjoittaja Pastori
vph kirjoitti:jori kirjoitti:vph kirjoitti:Avatkaas vähän että mitä rasitusta tuohon yläputkeen oikein syntyy, jos siinä on klemmariviritys?
Jalat eivät ole putken linjalla, vaan Q-faktorin + polkimen puolikkaan verran kumpikin sivussa tukilinjalta. Tuon matkan takia jalat tuottavat kampikeskiöön ja sitä kautta yhdysputkeen taivutusmomentin, joka kiertää polkimiin kohdistetun voiman mukana ympäri.
Tämä on luonteeltaan pistemomentti, mikä tarkoittaa, että se rasittaa pahiten kampikeskiön kiinnityskohtaa ja rasitus kevenee kohti ohjaustankoa. Ohjaustangon päässä on sitten toinen pistemomentti, jos kuski kiskoo käsillä vastaan.
Vaikka polkija olisi kokenut MBB-kuski, ei tuosta kampikeskiön ja yhdysputken liitoksen pistemomentista pääse eroon. Siihen kohdistuu rasitus, jonka tavanomaisessa pystypyörässä ottaa vastaan satulaputken ja viistoputken ja osin myös ketjuhaarukan tukimomentit yhdessä. MBBssä vähintään viistoputki puuttuu, joten yhdysputken pitää kauan kestääkseen olla kampikeskiöliitoksen lähistöltä luja ja jäykkä.
Mahtavaa, hämmästyksekseni luulen tajuavani tuon. Yhdysputken on siis kestävyyden takia syytä olla leveä ja tukeva vain keskiön juuressa, siitä eteenpäin se voisi olla hento ja kevyt, vaikkapa seat stay-tyyppinen. Polkemisen yhteydessä tapahtuvaa notkhumista ei yhdysputkella "korjata".
Tää on tosiaan mahtavan mielenkiintoinen ketju, varsinkin nyt kun olen itse ylittänyt henkisen kynnykseni näistä etuvetoisista.
Siksi tässä sun haavepyörässä Vendettassa on niin paksu se putki. Siinä on vielä se idea että mutka kantsii tehdä sillä paksulla putkella ja sitten se hentoinen putki taakse voi olla suora.

Re: Mbb- pyörien keularakenteet
Lähetetty: 02 Syys 2016, 12:01
Kirjoittaja PW
Pastori kirjoitti:vph kirjoitti:jori kirjoitti:vph kirjoitti:Avatkaas vähän että mitä rasitusta tuohon yläputkeen oikein syntyy, jos siinä on klemmariviritys?
Jalat eivät ole putken linjalla, vaan Q-faktorin + polkimen puolikkaan verran kumpikin sivussa tukilinjalta. Tuon matkan takia jalat tuottavat kampikeskiöön ja sitä kautta yhdysputkeen taivutusmomentin, joka kiertää polkimiin kohdistetun voiman mukana ympäri.
Tämä on luonteeltaan pistemomentti, mikä tarkoittaa, että se rasittaa pahiten kampikeskiön kiinnityskohtaa ja rasitus kevenee kohti ohjaustankoa. Ohjaustangon päässä on sitten toinen pistemomentti, jos kuski kiskoo käsillä vastaan.
Vaikka polkija olisi kokenut MBB-kuski, ei tuosta kampikeskiön ja yhdysputken liitoksen pistemomentista pääse eroon. Siihen kohdistuu rasitus, jonka tavanomaisessa pystypyörässä ottaa vastaan satulaputken ja viistoputken ja osin myös ketjuhaarukan tukimomentit yhdessä. MBBssä vähintään viistoputki puuttuu, joten yhdysputken pitää kauan kestääkseen olla kampikeskiöliitoksen lähistöltä luja ja jäykkä.
Mahtavaa, hämmästyksekseni luulen tajuavani tuon. Yhdysputken on siis kestävyyden takia syytä olla leveä ja tukeva vain keskiön juuressa, siitä eteenpäin se voisi olla hento ja kevyt, vaikkapa seat stay-tyyppinen. Polkemisen yhteydessä tapahtuvaa notkhumista ei yhdysputkella "korjata".
Tää on tosiaan mahtavan mielenkiintoinen ketju, varsinkin nyt kun olen itse ylittänyt henkisen kynnykseni näistä etuvetoisista.
Siksi tässä sun haavepyörässä Vendettassa on niin paksu se putki. Siinä on vielä se idea että mutka kantsii tehdä sillä paksulla putkella ja sitten se hentoinen putki taakse voi olla suora.

Miks Vendettas on tuo mutka? Eikös tuo suorallakin onnistus? Vai liittyykö keulan säädettävyyteen?
Re: Mbb- pyörien keularakenteet
Lähetetty: 02 Syys 2016, 12:06
Kirjoittaja PW
Pastori kirjoitti:PW kirjoitti:Seuraava pyörä pitäs tehdä pitkänmatkan reissuun ja retkeen ja sitä varten päätettävä malli. Telineessä on jo palikoita kerättynä ja siinä oli Pastorin Kosto mielessä.
Ootas kun mä piirrän sen Koston evoluutiomallin - siinä on just ajateltu tätä juttuu. Vai piirsinkö mä jo?
Näköjään joo.

Poljinkeskiö vähän eteenpäin. Penkkii alas ja lähemmäs etuekiekkoo.
Mulla on oikeen hienot 559 kiekot oottelemassa - levyjarrulla varustettu napadynamokiekko = retkellä sais sitten virtaa siitä. Voipi tosin olla että kinneri tän syrjäyttää. Mutta enivei. Ton aattelin tehdä Nokiaa varten. Idis on ajaa avopyörällä se 300 rikki ja sit vasta siirtyy kinneröintiin. Heh.
Asettelin pihalla palikoita uuteen asentoon ja nyt ku tuun koneelle - Pastorilla on kuva siitä täällä
telepatia toimii ja siirtää kuvat valmiiks foorumille
No ei se ihan sama asento oo, jostain syystä miulla tuppaa ohjauskulma kallistumaan enemmän ja emäputki asettuu hyvin lähelle nivusta.
Pastorilla periaatteet kohillaan, pitäskö se ens vuonna rikkoo 300 - sitten siirryttäs nopeempaan katettuun kalustoon? Kelpaako jos sen 300 rikkoo tandemilla?
Re: Mbb- pyörien keularakenteet
Lähetetty: 02 Syys 2016, 12:14
Kirjoittaja NikoK
PW kirjoitti:Miks Vendettas on tuo mutka? Eikös tuo suorallakin onnistus? Vai liittyykö keulan säädettävyyteen?
Tuohan se mutka ohjaustankoa alemmas. Jos emäputken pituus pidetään samana... Mutta voiskohan olla ihan vaan ulkonäköjuttu ? Puomi lähempänä vaakatasoa = nopeemman näkönen
Ulkonäkö muuttu Vendettassakin melko paljo (siinä muutos tuli chainstayn muutoksesta, mutta kuiteski): http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... =75#p96657
Re: Mbb- pyörien keularakenteet
Lähetetty: 02 Syys 2016, 13:41
Kirjoittaja Nojanalle
En minä ainakaan mitään rakenna ulkonäön vuoksi .
Teen vaan oman näköstä . 
Re: Mbb- pyörien keularakenteet
Lähetetty: 02 Syys 2016, 13:50
Kirjoittaja PW
NikoK kirjoitti:PW kirjoitti:Miks Vendettas on tuo mutka? Eikös tuo suorallakin onnistus? Vai liittyykö keulan säädettävyyteen?
Tuohan se mutka ohjaustankoa alemmas. Jos emäputken pituus pidetään samana... Mutta voiskohan olla ihan vaan ulkonäköjuttu ? Puomi lähempänä vaakatasoa = nopeemman näkönen
Ulkonäkö muuttu Vendettassakin melko paljo (siinä muutos tuli chainstayn muutoksesta, mutta kuiteski): http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... =75#p96657
Niin jos mutka oikastas ja ohjaustanko samalla korkeudella, pitäs muuttaa muutakin - emäputken pituutta ja/tai paikkaa ja mitä vielä
Mutta jos tekis ite ja alusta vois sen tehdä suorallakin.
Re: Mbb- pyörien keularakenteet
Lähetetty: 02 Syys 2016, 14:19
Kirjoittaja Pastori
Se ei ole ulkonäköjuttu - ainakaan toi putken paksuus.
Jori kirjoitti siitä selvityksen joskus tuhat vuotta sitten. Tähän tullee korjaus kohta - mutta noin perusidea taisi mennä niin että se polkemisen aiheuttama pisterasitus on juuri tuolla tienoilla. Sinne pitää siis laittaa paksumpi putki ettei se ajan kanssa hajoa.
Re: Mbb- pyörien keularakenteet
Lähetetty: 02 Syys 2016, 14:27
Kirjoittaja vph
Pastori kirjoitti:vph kirjoitti:Yhdysputken on siis kestävyyden takia syytä olla leveä ja tukeva vain keskiön juuressa, siitä eteenpäin se voisi olla hento ja kevyt, vaikkapa seat stay-tyyppinen. Polkemisen yhteydessä tapahtuvaa notkhumista ei yhdysputkella "korjata".
Siksi tässä sun haavepyörässä Vendettassa on niin paksu se putki. Siinä on vielä se idea että mutka kantsii tehdä sillä paksulla putkella ja sitten se hentoinen putki taakse voi olla suora.

Siis hä? Se koko putki on paksu, koska mutkan jälkeen se voi olla hentoinen?? 
MIKSI se on koko matkalta paksua jöötiä, kun kestävyyden kannalta riittäisi, että vain tuo keskiön puoleinen pää on paksua?
Re: Mbb- pyörien keularakenteet
Lähetetty: 02 Syys 2016, 14:32
Kirjoittaja Pastori
Niin. Siis onhan se hentoisempi kun se menee sinne paksumman sisään 
Re: Mbb- pyörien keularakenteet
Lähetetty: 02 Syys 2016, 14:47
Kirjoittaja jooseha
vph kirjoitti:
Siis hä? Se koko putki on paksu, koska mutkan jälkeen se voi olla hentoinen?? 
MIKSI se on koko matkalta paksua jöötiä, kun kestävyyden kannalta riittäisi, että vain tuo keskiön puoleinen pää on paksua?
Käsillä vetäminen taivuttaa putkea myös ja silloin siinä on emäputki mukaan luettuna kolme taivuttavaa kohtaa pitkin putkea.
Täällä on se Jorin vanha selostus aiheesta. Mun mielipide on muuttunut tuon aikaisesta. Ihmettelin silloin miksi puomi on järeä. Enää en ihmettele, kun olen kantapään kautta oppinut että taipuu se teräskin 
Re: Mbb- pyörien keularakenteet
Lähetetty: 02 Syys 2016, 14:50
Kirjoittaja vph
Yksi kysyy enemmän kuin kymmenen ehtii vastata, mutta eikös näissä MBB:ssä olisi viisasta laittaa tuo emäputki mahdollisimman paljon eturenkaan katveeseen, siis alas, eikä (kuten esim Pastorin kuvassa) noin puoli metriä korkeammalle kuin renkaan ylälaita? Vaatisi tietty (PW-tyylisen) loivan ohjauskulman ja samalla ohjausnivel tulisi lähelle nivusia, mutta mitäs se haittaa? Samalla koko runko jäykistyisi ja kevenisi, kun ei tule metrin pituista vinoputkea emäputkesta penkin etuosaan.
Ja tietysti sitten tuo yhdysputki vaakatasoon, juurikin ilmanvastuksen ja ulkonäön takia.
(Vendettassakin emäputki on pirun korkealla, liekö ne vähä pöljiä siellä cruzbikessa.
)