Sivu 6/13
Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!
Lähetetty: 26 Joulu 2012, 11:02
Kirjoittaja Lizard100
Pastori kirjoitti:Lizard100 kirjoitti:Pastori kirjoitti:406 etukiekko ja 120 rpm yhdistelmä vaatii ratasyhdistelmän 115/9 150mm kammilla, että 135 kmh saavutetaan.
150 mm kammet ei välttämättä mahdu kyyttiin..eikö yksi vaihde ( tai kaksi ..max 3 ) riitä kun ilmanvastus ja paino pudotettu minimiin ?
Mitä vaihteistoa tarkoitat?
Nämä välitykset siis ketjuvaihteelle. Osannet tuosta laskea rattaiden muutokset kampiesi pituudelle?
Kampien pituushan ei mitenkään vaikuta pyöritysnopeuden 120 rpm antamaan nopeuteen..ei millään muotoa.
Tarkoitatko etukiekolla hammasratasta vai etulevypyörää ?
Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!
Lähetetty: 26 Joulu 2012, 11:06
Kirjoittaja Lizard100
Kaitsu62 kirjoitti:Tämä olisi kuitenkin kaiketi vain ennätysajoon tarkoitettu?
Tämä kyllä kallistuvalla aktiivisella ( kallistuu sinne minne käännetään ) takajousituksella sopisi uudelleen vaihteistettuna matka-ajoon jne.
Toki tämä on ihan puhdas raaceri.
Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!
Lähetetty: 26 Joulu 2012, 11:13
Kirjoittaja Lizard100
Pastori kirjoitti:Lizard100 kirjoitti:Pastori kirjoitti:406 etukiekko ja 120 rpm yhdistelmä vaatii ratasyhdistelmän 115/9 150mm kammilla, että 135 kmh saavutetaan.
150 mm kammet ei välttämättä mahdu kyyttiin..eikö yksi vaihde ( tai kaksi ..max 3 ) riitä kun ilmanvastus ja paino pudotettu minimiin ?
Mitä vaihteistoa tarkoitat?
Nämä välitykset siis ketjuvaihteelle. Osannet tuosta laskea rattaiden muutokset kampiesi pituudelle?
Joo kyllä jos tarkoitit eturatasta kiekolla niin 135 km/t saavutetaan 20 tuuman eturenkaalla..olisiko syytä vaihtaa 22 tuuman rengas eteen vanteineen ?
Mun versiossa on 10 hammasta takana ja 110 hammasta edessä.
Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!
Lähetetty: 26 Joulu 2012, 11:24
Kirjoittaja Pastori
Eihän se vipuvarren pituus koskaan vaikuta voimansiirrossa.
Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!
Lähetetty: 26 Joulu 2012, 11:25
Kirjoittaja Lizard100
Pastori kirjoitti:Eihän se vipuvarren pituus koskaan vaikuta voimansiirrossa.
Vaikuttaa se mutta 120 rpm oli kammet lyhyet tai pitkät ei vaikuta !
Tässä on vastusta nimenomaan pienenetty 10-15% kilpailijoista jotta voidaan kammeta nopeammin pienemmällä puristamisella..toinen asia on tuoda lay out jossa saadaan puristettua enemmän tehoa kuin pystypyörässä..myöskin se että laite pysyy pystyssä erittäin hitaassa nopeudessa antaa mahdollisuuden lähteä liikkeelle erittäin raskaalla vaihteella hyvin hiljaa !
Pitkissä kammissa on ongelma...ne voi katketa kuten tapahtui serkun miehelle eräässä kisassa.
Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!
Lähetetty: 26 Joulu 2012, 11:52
Kirjoittaja Wacky
Pastori kirjoitti:Eihän se vipuvarren pituus koskaan vaikuta voimansiirrossa.
120 rpm on 120 rpm, oli kammet 170mm tai 110mm. Se että pystyykö pyörittämään 170 mm tai 110 mm kampia 120 rpm tietyllä vaihteella onkin sitten ihan toinen juttu, mutta kiekon pyörimisnopeuden laskemisessa kampien pituudella ei ole mitään merkitystä. Eli kyllä liskomies on nyt oikeassa tässä asiassa kun laskit nopeutta.
Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!
Lähetetty: 26 Joulu 2012, 11:57
Kirjoittaja Pastori
Lizard100 kirjoitti:Pastori kirjoitti:Eihän se vipuvarren pituus koskaan vaikuta voimansiirrossa.
Vaikuttaa se mutta 120 rpm oli kammet lyhyet tai pitkät ei vaikuta.
Tosiaan. Kaikenmittaisilla kammilla voi polkea 120 rpm.
Sehän tuottaa aina vakionopeuden. Unohdin tämän.
Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!
Lähetetty: 26 Joulu 2012, 11:57
Kirjoittaja Wacky
Syväri kirjoitti:Heh aamu alkaa aina hyvillä nauruilla kun lukee tätä ketjua 
Kieltämättä väitteet että tästä laitteesta sais niin käytännöllisen että sitä haluais käyttää liikenteessä on aika naurettavaa 
Nopeusennätyspyörät ja katukäytöön suunnitellut pyörät tulee olee erillään jatkossakin. En tosin ala vielä kuoppaamaan etteikö tässä laitteessa olisi potenttiaalia radalla ajoon, mutta sen näkee sitten jos tai kun tämä vekotin rakennetaan.
Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!
Lähetetty: 26 Joulu 2012, 12:10
Kirjoittaja Pastori
Wacky kirjoitti: mutta kiekon pyörimisnopeuden laskemisessa kampien pituudella ei ole mitään merkitystä. Eli kyllä liskomies on nyt oikeassa tässä asiassa kun laskit nopeutta.
Mun laskutoimitus perustui siihen että tiesin/arvasin että kiekko on 406 ja tavoitenopeus 135 kmh ja kierrosnopeus 120rpm.
Kierrosnopeus tarkoittaa yleensä kampikierroksia. Suoralla välityksellä loputulos oli sitten tuo minkä tuolla laitoin.
Kun tätä kännykällä selasin en äkikseltään löytänyt tietoja vaihteistosta tms. Muuttujista joita olisi pitänyt huomioida.
Pahoittelun kaikesta aiheuttamastani mielipahasta tässä asiayhteydessä. Perun puheeni kaikesta, koskaan sanomastani, kiistän kaiken, syytän kepua ja poistun paikalta. Kiitän kaikkia, niistän nenäni ja juon kahvia.
Nyt en osallistu enää koskaan tähän keskusteluun.
Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!
Lähetetty: 26 Joulu 2012, 12:11
Kirjoittaja PW
Kiekolla yleensä täällä tarkotetaan niitä "pyöriä", trikessä kolme ja bikessä kaks.
Pyörä tarkottaa koko laitetta.
Ratas on hammasratas jolla voima välitetään vetävälle kiekolle ketjujen avulla.
406 kiekko on standardin mukainen polkupyörän kiekko - renkaan sisähalkaisija 406 mm.
Ihan vaan selvennyk/suomennoksena.
Petri
Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!
Lähetetty: 26 Joulu 2012, 12:39
Kirjoittaja Syväri
Njoo en tiiä minkälaisia vaihteita piirtelit mut jos ketjuvaihtajaa niin tuohon menee tosiaan se 3 vaihdetta max ja kiristäjä muuttaa ketjun linjaa siten että 2-3 hammasta ottaa kaiken väännön pienimmällä rattaalla. Kestääköhän. Tai ehkä kestää mut saattaa hyppiä ketju
Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!
Lähetetty: 26 Joulu 2012, 12:45
Kirjoittaja Lizard100
Wacky kirjoitti:Syväri kirjoitti:Heh aamu alkaa aina hyvillä nauruilla kun lukee tätä ketjua 
Kieltämättä väitteet että tästä laitteesta sais niin käytännöllisen että sitä haluais käyttää liikenteessä on aika naurettavaa 
Nopeusennätyspyörät ja katukäytöön suunnitellut pyörät tulee olee erillään jatkossakin. En tosin ala vielä kuoppaamaan etteikö tässä laitteessa olisi potenttiaalia radalla ajoon, mutta sen näkee sitten jos tai kun tämä vekotin rakennetaan.
Joo takapyörät pitäis olla 200 mm enemmän levitettynä...aktiivikallistus ( kiertämällä ohjaussauvoja saataisiin toimimaan jousituksen kera ) voisi kapeampanakin toimia katuajossa.
Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!
Lähetetty: 26 Joulu 2012, 12:55
Kirjoittaja Lizard100
Tämä rakenne kiinnostaa ( sovellettuna tähän )...ei tarvi muotteja ( liikaa ).
Muutama muotitettu osa tosin kruunaa tän.
Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!
Lähetetty: 26 Joulu 2012, 13:17
Kirjoittaja Lizard100
Syväri kirjoitti:Njoo en tiiä minkälaisia vaihteita piirtelit mut jos ketjuvaihtajaa niin tuohon menee tosiaan se 3 vaihdetta max ja kiristäjä muuttaa ketjun linjaa siten että 2-3 hammasta ottaa kaiken väännön pienimmällä rattaalla. Kestääköhän. Tai ehkä kestää mut saattaa hyppiä ketju
Itseasissa ajattelin eteen 2 ratasta ja taakse 2..eli käytännössä 3 vaihdetta..toiminee ?
Mahdollisesti 70 hampainen pienempi eteen ja 15 hampainen pienempi taakse...iso 110 piikkinen eturatas toimisi vain suoralla vedolla 10 hampaisen kanssa...jotta linja sinne olisi suorassa...pienempi etukiekko olisi sitten sekä 15 että 10 hampaisen kanssa antamassa alkukiihdytystä..pikkuvaihteella 0-70 km/t ja isompi välivaihde 60-100 km/t. 100sta vauhti 80 rpmstä sitten 120 rpmään ja alkaisi olla 135-140 lasissa.
Tilaa pitää säästää joten enempi vaihteisto olisi rasitteena jo.
Re: VELOCITRIKE..kolmas kerta toden sanoo ?!
Lähetetty: 26 Joulu 2012, 13:48
Kirjoittaja Lizard100
Se ei ihan riitä..80 hampainen eteen niin saadaan 120 rpm:llä 66 km/t pienimmällä vaihteella...siitä sitten 10 takarattaalle samalla pyöritysnopeudella antaa 99 km/t !
Eli 80 piikkinen eteen.