Sivu 6/8
Re: Jive klooni
Lähetetty: 15 Helmi 2009, 17:28
Kirjoittaja pikametri
Jos jiveen pistää kaksi takapyörää talvea varten niin eikös niihin voisi virittää jotkin sukset kaveriksi (vaikka sentti maasta), siis jos sattuu olemaan paljon lunta niin takapyörät muuttuisivat suksiksi, eikä renkaat laahaisi kovin pahasti lumessa?
Re: Jive klooni
Lähetetty: 15 Helmi 2009, 19:15
Kirjoittaja irakas
Laitoin viimetalvena Ziphy 3:een sukset takapyörien alle. Ei ollut meno hääppöistä. 
Sakari
Re: Jive klooni
Lähetetty: 16 Helmi 2009, 08:12
Kirjoittaja jviirret
Joo, ei taida toimia. Pyörät (myös kolmipyöräiset) pyrkivät hieman ajaessa mutkitteleen, mutta sukset haraa vastaan. Myös kääntyminen on kankeaa..
Jukka
Re: Jive klooni
Lähetetty: 20 Huhti 2009, 20:12
Kirjoittaja Jarcco
Maalattu:

Hyvin rockaa 
Re: Jive klooni
Lähetetty: 20 Huhti 2009, 21:04
Kirjoittaja jviirret
No nii, vähän vaijereita siistimmin kiinni kuvaus hetkellä niin ei häviä yhtään kaupallisille tuotteille.
Jukka
Re: Jive klooni
Lähetetty: 20 Huhti 2009, 21:38
Kirjoittaja irakas
Kuinka iso on kääntäsäde oikealle ja vasemmalle ajamalla ja taluttamalla?
Sakari
Re: Jive klooni
Lähetetty: 20 Huhti 2009, 23:09
Kirjoittaja Pastori
Mahtavaa - värilläkään ei ole väliä, kunhan on punainen. Tosin mä tykkään nykyään myös oranssista.
Re: Jive klooni
Lähetetty: 20 Huhti 2009, 23:28
Kirjoittaja JTH
Onpas hyvän näköinen! Mites nuot stemmi ja stonga? Onko ite tehdyt vai kaupalliset?
Ja sitten odotellaan niitä ajokokemuksia!
Mutta hieno on!
Re: Jive klooni
Lähetetty: 21 Huhti 2009, 19:40
Kirjoittaja Jarcco
No niin, vastauksia kysymyksiin:
- Vaijerien reititystä on tosiaan parannettava, vaihdevaijerit siirrän taittopyörän ja rungon väliin.
- Kääntösädettä en vielä ole mitannut, rajoittimia en ole laittanut. Ohjaustanko ja renkaaseen hankaava ketju alkavat rajoittaa kääntymistä liki yhtaikaa. Taluttaessa on kätevintä tehdä täyskäännös perää nostamalla. Jyrkissä käännöksissä ketju alkaa raplattaa ja välitys voi muuttua.
- Ehdinkin jo maalata rungon ensin oranssiksi, mutta lopputulos ei miellyttänyt silmää joten uusiksi meni. Pitäisi aina tarkistaa sävy värikartasta eikä spray- purkin korkista!
- Stemmi on tehty vakio- osasta jatkamalla 60 mm. Sarvet on yhdistetty kolmesta erilaisesta tangosta leikatuista pätkistä.
Laite on erittäin vakaa ajettava eikä tunnu mitenkään erityisen matalalta ajossa. Normaali liikenteessä ei etuvetoa huomaa, ei kääntösäteessä eikä ohjauksen vetelyssä. Jälkimmäisen ilmiön kyllä havaitsee kun ajaa yhdellä kädellä. En sanoisi siitä olevan mitään haittaa. Autoissakin etuveto on nykyään yleisin, vaikka sitäkin ennen pidettiin epäilyttävänä.
Tälläinen FWD konsepti vaatii tavallista huolellisempaa suunnittelua toimiakseen kunnolla. Lähinnä siksi että pienessä tilassa risteilee ketjua, rissoja, vaijereita, haarukka ja rengaskin jotka pitää saada toimimaan yhteistyössä. Olen melko tyytyväinen lopputulokseen, ehkä kuitenkin rattaallinen vetorissa on turhuutta, täysmuovinen leveällä uralla ajaisi asian ja olisi hiljaisempi.
Re: Jive klooni
Lähetetty: 22 Huhti 2009, 20:45
Kirjoittaja Jarcco
irakas kirjoitti:Kuinka iso on kääntäsäde oikealle ja vasemmalle ajamalla ja taluttamalla?
Sakari
Jivellä pystyi ajamaan 6 m halkaisijaisessa ympyrässä ja pienellä treenillä meni 5 m. Suunnalla ei tuntunut olevan eroa.
Maantiellä pystyy vaivatta tekemään u-käännöksen. Taluttamalla menee 3 m helposti molempiin suuntiin.
Re: Jive klooni
Lähetetty: 22 Huhti 2009, 23:13
Kirjoittaja Pastori
Jaksaisitko vielä räpätä detskut:
- kuinka tuo penkki on tuossa alhaalla kiinni - pikkukuvassa vaikuttaa kompaktilta ratkaisulta, muttei oikein näe.
- ja tuosta ketjuja kuljettavista rissojen asemoinnista
Re: Jive klooni
Lähetetty: 23 Huhti 2009, 21:27
Kirjoittaja Jarcco
Pastori kirjoitti:Jaksaisitko vielä räpätä detskut:
- kuinka tuo penkki on tuossa alhaalla kiinni - pikkukuvassa vaikuttaa kompaktilta ratkaisulta, muttei oikein näe.
- ja tuosta ketjuja kuljettavista rissojen asemoinnista
Tuossa muutama:
http://personal.inet.fi/koti/muurman/JIVE/jive16.jpg
http://personal.inet.fi/koti/muurman/JIVE/jive17.jpg
http://personal.inet.fi/koti/muurman/JIVE/jive18.jpg
Re: Jive klooni
Lähetetty: 23 Huhti 2009, 22:56
Kirjoittaja irakas
Jarcco kirjoitti:irakas kirjoitti:Kuinka iso on kääntäsäde oikealle ja vasemmalle ajamalla ja taluttamalla?
Sakari
Jivellä pystyi ajamaan 6 m halkaisijaisessa ympyrässä ja pienellä treenillä meni 5 m. Suunnalla ei tuntunut olevan eroa.
Maantiellä pystyy vaivatta tekemään u-käännöksen. Taluttamalla menee 3 m helposti molempiin suuntiin.
Ihan hyvät kääntösäteet.
Lähteekö ketjut jossain tilanteissa päältä ja vaihtuuko välitys käännettäessä?
Paljonko painaa?
Sakari
Re: Jive klooni
Lähetetty: 24 Huhti 2009, 01:15
Kirjoittaja jviirret
Ja tärkein, onko nopea
Siis verrattuna muihin nojakkeihisi.
Jukka
Re: Jive klooni
Lähetetty: 25 Huhti 2009, 10:34
Kirjoittaja Jarcco
irakas kirjoitti:
Ihan hyvät kääntösäteet.
Lähteekö ketjut jossain tilanteissa päältä ja vaihtuuko välitys käännettäessä?
Paljonko painaa?
Sakari
Ketjut ei lähde päältä, mutta vaihteensiirrossa on jotain hämärää. Jos säätää ykkösen toimimaan niin seiska menee päälle jo kahvan ollessa kutosessa. Vaihde numero 6 ei toimi ollenkaan. Mahdollisia syitä ovat vaihdekahva/siirtäjä epäsopivuus (Sram MRX/Deore), omatekoinen u-mutkan poistaja tai joku muu?
Painaa henkilövaa-alla punnittuna 19 kg + rapiat.
jviirret kirjoitti:
Ja tärkein, onko nopea Siis verrattuna muihin nojakkeihisi.
Jukka
Tähän ei pysty antamaan tarkkaa vastausta, kun en harrasta mittareita. Ihmettelen ellei ole nopein, siksi herkästi kulkee. Polkemisessa ei tunnu pitkistä suojaputkista johtuvaa "laahausta" mikä on muista nojakeista tuttua. Ajoasento on hyvä, joskin jalat pitää totuttaa suurempaan poljinkorkeuteen.