Sivu 7/26
Re: STERN 5
Lähetetty: 10 Marras 2013, 06:46
Kirjoittaja Nojanalle
Kuvassa ei nyt ole kaikki sillain viimesen päälle oikeissa kulmissa.On enenmälti vapaasti piirelty. Etuvaihtaja tulee ja sille tuleva oma korva viellä puuttu kuvasta. Siittä myöhemmin. Piirustelin tuon illalla , kun muutakaan en enään viittynyt, 
Re: STERN 5
Lähetetty: 12 Marras 2013, 07:58
Kirjoittaja Nojanalle
Re: STERN 5
Lähetetty: 12 Marras 2013, 08:40
Kirjoittaja mhelander
Juu leveyttä olisi hyvä olla. Oman Mavic:n häränsarven jouduin pilkkomaan ja modaamaan aika-ajo tangon pätkillä leveämmäksi. Samoin omaani pitää saada vielä enemmän alaspäin jotta kädet olisivat paremmin vaakatasossa.
Re: STERN 5
Lähetetty: 14 Marras 2013, 17:24
Kirjoittaja Nojanalle
Täytyy sanoo että tälläisen etupään mitotuksen millilleen kohilleen saaminen vaatii hyvät jikit ja tarkat mitotukset. Tähän astiset pyöräni on ollut paljon helpompia. Parasta tässä on tämä haaste ja pikku yksityis kohtien hiominen ja viimeistely .
Poika jo ehti vinoileen , että tekeekö Äijä nyt poljettavan sekuntiheilurikellon , kun täytyy mikrometrinkin kansa jo hosua.
En tierä kuinka herkä tän tyylin rakennelma on pienille mittapoikeemille, sen takia täytyy tehdä niin tarkaan kuin osaa.
Re: STERN 5
Lähetetty: 14 Marras 2013, 17:54
Kirjoittaja PW
Nojanalle kirjoitti:Täytyy sanoo että tälläisen etupään mitotuksen millilleen kohilleen saaminen vaatii hyvät jikit ja tarkat mitotukset. Tähän astiset pyöräni on ollut paljon helpompia. Parasta tässä on tämä haaste ja pikku yksityis kohtien hiominen ja viimeistely .
Poika jo ehti vinoileen , että tekeekö Äijä nyt poljettavan sekuntiheilurikellon , kun täytyy mikrometrinkin kansa jo hosua.
En tierä kuinka herkä tän tyylin rakennelma on pienille mittapoikeemille, sen takia täytyy tehdä niin tarkaan kuin osaa.
Ei se oo herkkä
mutt mittaa vaan 
Petri
Re: STERN 5
Lähetetty: 16 Marras 2013, 10:10
Kirjoittaja Nojanalle
Re: STERN 5
Lähetetty: 20 Marras 2013, 06:16
Kirjoittaja Nojanalle
Eilen illalla sorvattiin ja porattiin . Homma etenee verkaisesti. Tein kokeilun hytdaliputkelle ja juotin kaksi putke yhteen messinkillä T-liitoksena.
Täytyy sanoo että kun kiinitin kappaleet viilapenkiin juotoksen jälkeen ja vääntelin putkee. Niin liitos on juottamalla tosi sitkee ja ei repeydy .
Putki taipulee ja menee lyttyyn ennen, kuin eres repeytyisi . Juottamisessa tuo liitoskohta pitää olla ehdottoman puhdas ja mahdollisemman tarkaan sovitettu .
Vanhat metallimiehet sanovat että jos tekee hitsaamalla rungon on varauduttava siihen että teräs karkenee. Juottamien on usein parempi vaihtoehto silloin kun liitoskohta joutuu enenmän värähtelyn kohteeksi .
Joitakin runkoja kun on laittanut palasiksi on tultua seurattua niiden erillaisia liitos tapoja. Olen huomannut ainakin joissakin Japanin poikien pyörissä tehtävän niin että emäputki on liitetty juottamalla varsinaiseen runkoputkistoon .Vaikka muut liitokset on tehty Tigillä. Kyseessä on ilmeisempi juuri tämä sauman sitkeys ja alhaisempi liitos lämpötila.
Tänä vuonna ei sit ole kuin yksi kerta enään opistoo ja puuhastelu jää vanhojen projektien viimestelyyn Joulukuulle. Eli Nojanalle alkaa suunitteleen Stern 3:n Tinga Tinga maalausta ja kasaamista, ensi kesänä sit ajetaan Tansania hengessä. 
Re: STERN 5
Lähetetty: 20 Marras 2013, 08:39
Kirjoittaja jviirret
Nojanalle kirjoitti: Tein kokeilun hytdaliputkelle ja juotin kaksi putke yhteen messinkillä T-liitoksena.
Täytyy sanoo että kun kiinitin kappaleet viilapenkiin juotoksen jälkeen ja vääntelin putkee. Niin liitos on juottamalla tosi sitkee ja ei repeydy .
Kokeiles sama puolet ohuemmalla seinämävahvuudella olevalle huonekaluputkelle. Liitoksen pinta-ala jää tällä pienemmäksi. Vai meinaatko tehdä pyörän hydrauliikkaputkesta 
Jukka
Re: STERN 5
Lähetetty: 20 Marras 2013, 08:44
Kirjoittaja PW
Piti kattella tähtiä vähän aikaa jotta selviää mistä tähdestä minkäkinlainen pyörä on muotoutumassa 
510 tarinaa foorumilta löysin jossa mainitaan stern.
Petri
Re: STERN 5
Lähetetty: 20 Marras 2013, 10:03
Kirjoittaja Nojanalle
Pinta alaa pystyy kasvattaan , kun lisää juotoslangan messinkiä laajemmalle alueelle . Tai levittää rumpettimaiseksi liitoskohdan. Itse käytin tuota ensinmäistä Stern 1:n juotoksissa. Valitettavasti siittä ei ole kuvia . 
Re: STERN 5
Lähetetty: 22 Marras 2013, 17:31
Kirjoittaja GodTdd
Wacky kirjoitti:Kaikkein vaikein on aina ollut schwalben marathon winter kokoa 406 reinalangallinen.
Komppaan yllä olevaa. Kaikki muut on ollut helppoja paitsi winteri. Hassua
Re: STERN 5
Lähetetty: 22 Marras 2013, 19:44
Kirjoittaja jviirret
GodTdd kirjoitti:Wacky kirjoitti:Kaikkein vaikein on aina ollut schwalben marathon winter kokoa 406 reinalangallinen.
Komppaan yllä olevaa. Kaikki muut on ollut helppoja paitsi winteri. Hassua
Se on tarkoitettu laitettavaksi pakkasessa kutistuneelle alumiinivanteelle

Jukka
Re: STERN 5
Lähetetty: 22 Marras 2013, 20:31
Kirjoittaja ajarmala
jviirret kirjoitti:GodTdd kirjoitti:Wacky kirjoitti:Kaikkein vaikein on aina ollut schwalben marathon winter kokoa 406 reinalangallinen.
Komppaan yllä olevaa. Kaikki muut on ollut helppoja paitsi winteri. Hassua
Se on tarkoitettu laitettavaksi pakkasessa kutistuneelle alumiinivanteelle

Jukka
Aivan, alumiinivanne on kylmässä helpompi, koska alumiinin lämpölaajenemiskerroin on peräti 23 e 10-6 1/K. Teräsvanteethan eivät kutistu läheskään noin paljon, koska teräkselle kerroin on 12 e 10-6 1/K. 
Re: STERN 5
Lähetetty: 23 Marras 2013, 21:14
Kirjoittaja jori
Joo, sadan asteen lämpötilan laskulla vanteen ja renkaan reunanauhan halkaisijoiden eromitta muuttuu puolisen milliä. -Ei siis asenneta saunassa, vaan pakkasessa. 
Tuo puolen millin venyttäminen vastaa teräksisen reunakaapelin jännityksenä jo n. 150 MPa jännitystä, joka ei ole aivan vähän, joten ei välttämättä aivan hullu idea.
Arvaisin kuitenkin, että suurin ero on renkaan varvasosan kumihuulen mitoista. Taittuvilla renkailla reunakaapelin materiaali venyy terästä enemmän, joten renkaan jalkapohja siirtyy rengaspainetta nostettaessa enemmän. Tämän takia varvasosaan on tehtävä pidempi huuli tiivistymisen varmistamiseksi. Tuo kumireuna panee vähän leveämpänä enemmän hanttiin, kun sen pitäisi asennusvaiheessa painua vanteen keskiuraan.

Puolikin milliä syvemmällä keskiuralla varustetulle vanteelle rengas menee siis paikoilleen ilman voiman käyttöä. Jos haluaa käyttää vaikeasti asentuvia renkaita, kannattaa saunan ja pakkasvaraston hyödyntämisen lisäksi vaihtaa syväuraisemmat vanteet tai ainakin ohuempi vannenauha ja käyttää saippuaa asennuksessa. 
Re: STERN 5
Lähetetty: 24 Marras 2013, 14:05
Kirjoittaja Nojanalle