Sivu 1/2

26/26 LWB "Tour Easy"

Lähetetty: 05 Heinä 2010, 19:51
Kirjoittaja Mahe

Ostin taannoin Jarccolta foorumin myyntialueella myytävänä olleen, lähinä Tour Easya muistuttavan LWB:n rungon + penkin. Pyörässä on 26" renkaat edessä ja takana sekä pehmustettu tekonahkapenkki ja matalahko pehmustettu selkänoja. Olen viime viikot haalinut siihen liikkuvia osia ja nyt pyörä alkaa olla ajokunnossa.

Ensivaikutelmia:

  • Yllättävän helposti pääsi liikkeelle. En ole kaksipyöräisellä nojakilla aikaisemmin ajanut, mutta heti ensipolkaisulla mentiin.
  • Aloittelijan käsissä kääntösäde on moduulirekan luokkaa. Olen tähän mennessä ajellut vain talomme editse menevää pyörätietä edestakaisin muutaman sadan metrin pätkää, mutta tälläkin matkalla on jo huomannut että tämä tulee kyllä oppimisen myötä muuttumaan. Alkuun ei vaan uskalla kallistaa tarpeeksi.
  • Tasapainoilu tekee ajosta hitaassa vauhdissa melkoista kiemurtelua. Lienee myös niitä asioita jotka muuttuu ajan kanssa?
  • Ajoasento on vähän tiivis. Selkänojaa olisi hyvä saada kallistettua hiukan enemmän taakse, tosin paljoa ei voi tai ohjaustangon joutuu kallistamaan turhan taakse ja ohjauksen sivuttaisliikkestä tulee liian iso. Aika näyttää onko tästä mitään haittaa ja pitääkö alkaa nikkaroimaan uutta selkänojaa (nykyisellä säätömahdollisuutta ei ole).

Kaupungille en tuolla ihan heti lähde, on se sen verran tilaavievä kapine, mutta vaikuttaa leppoisalta lenkkikaverilta. Syy hankintaan olikin päiväretkien teko lähiympäristöön pyörällä, tarvitsin pyörän johon saa tarakan, trikeen kun jäi tarakka tai sen kiinnitykset tekemättä.

Kuvia ja lisävaikutelmia myöhemmin.


Re: 26/26 LWB "Tour Easy"

Lähetetty: 05 Heinä 2010, 20:22
Kirjoittaja jviirret
Mahe kirjoitti:
  • Aloittelijan käsissä kääntösäde on moduulirekan luokkaa. Olen tähän mennessä ajellut vain talomme editse menevää pyörätietä edestakaisin muutaman sadan metrin pätkää, mutta tälläkin matkalla on jo huomannut että tämä tulee kyllä oppimisen myötä muuttumaan. Alkuun ei vaan uskalla kallistaa tarpeeksi.
  • Tasapainoilu tekee ajosta hitaassa vauhdissa melkoista kiemurtelua. Lienee myös niitä asioita jotka muuttuu ajan kanssa?

Jos ajoasento on pysty niin selän kohottaminen selkänojasta on helppoa. Se auttaa huomattavasti käännöksissä. Voimakkaasti polkeminen etukenossa ei tosin minulta onnistu.

Jukka


Re: 26/26 LWB "Tour Easy"

Lähetetty: 25 Heinä 2010, 20:33
Kirjoittaja Mahe

Ensinnäkin kuva pyörästä lähestulkoon lopullisessa varustuksessaan. Tästä puuttuu takalokari, etuvaihtaja, kahvatupit ja taustapeili. Pullotelinekin tulee varmaan, kunhan keksin sille paikan. Stemmin etupuolelle kenties?

Kuva

Pyörällä on nyt takana n. 200 kilometria ja ajelu alkaa sujua. Alunperin epäilemäni kaupunkiajokin sujuu, tosin kadunkulmissa pitää olla tarkkana, kun kuski tulee noinkin paljon eturenkaan takapuolella, rengasta on melkein suojatiellä ennenkuin kulmasta näkee tuleeko autoja, ja ahtaat kulmat tulee helposti tukittua. Toistaiseksi ei kuitenkaan ole tullut konflikteja muiden tienkäyttäjien kanssa :)

Tarakan ansiosta tässä on mulla nyt jokapäiväiseen ajeluun soveltuva nojakki, joten pystäri menee myyntiin tai varaosiksi.

Penkki kaipaa vähän säätöä, aivan kuten Jarcco minulle pyörää hakiessani arvelikin. Istuinosaa pitäisi saada siirrettyä vähän eteenpäin suhteessa selkänojaan, jotta pakarat olisivat tukevammin penkillä, nyt pientä takaliston puutumista esiintyy.

Lisäksi pitää rakentaa joku viritys mikä estää paluuketjun hypäämisen pois tuolta rissaltaan. Sinänsä tuo hyppääminen ei haittaa muuten, mutta pitkänä ketju alkaa heilua sivusuunnassa ja ottaa kiinni renkaaseen pienimmillä vaihteilla, mikä ei takuulla tee hyvää renkaalle eikä ketjulle.

Pyörä on todella mukava ajaa. Ajoasento on kai ns. "Teräsmies", eli kädet ovat suunnilleen olkapäiden tasalla ja melkein suorina. Mitään käsien väsymistä en ole omilla tunnin mittaisilla lenkeilläni vielä havainnut, ja tuolla (paikallisesta pyöräliikkeestä löytyneellä) stongalla käsien asento on hyvin luonteva. Pystyn ajoasennon takia ilmanvastusta on enemmän kuin tadpolella, tai ainakin sen huomaa selvemmin. Sitä on kuitenkin (perstuntumalta) selvästi vähemmän kuin pystypyörällä, eikä reipaskaan vasta- tai sivutuuli vielä häiritse matkantekoa pahasti. Alkuperäinen tuntemus ajoasennon "ahtaudesta" on hävinnyt, lonkkakulma ei tuollakaan selkänojan asennolla ole vielä epämukava ja voimaa polkemiseen saa aivan tarpeeksi.

Nopeudeltaan pyörä on tällä rengastuksella (jotkut halpis-spectrat suht karkealla kuviolla) n. 20+% tadpolea nopeampi, keskarit samoilla reiteillä ovat 20-22 km/h vs. tadpolen n. 17 km/h.

Lukkopolkimia en ole tähän vielä laittanut, ajatus aivopierusta pysähtyessä ja rämähtämisestä kyljelleen asvaltille arveluttaa. Toisaalta tällä pyörällä niitä ei tunnu kaipaavankaan samalla tavalla kuin tadpolen kanssa.

Kaiken kaikkiaan tuntuisi siltä että tässä on minulle todennäköisesti pyörä useaksi vuodeksi. Toki tiedän että jos / kun pääsen jotain muuntyyppistä kokeilemaan kasvaa nälkä taas syödessä :)

Kaikenkaikkiaan tälle(kin) tuli hintaa n. 600 euroa, josta rungon osuus oli 200.


Re: 26/26 LWB "Tour Easy"

Lähetetty: 25 Heinä 2010, 20:48
Kirjoittaja jviirret
Mahe kirjoitti:

Nopeudeltaan pyörä on tällä rengastuksella (jotkut halpis-spectrat suht karkealla kuviolla) n. 20+% tadpolea nopeampi, keskarit samoilla reiteillä ovat 20-22 km/h vs. tadpolen n. 17 km/h.

Yllättävän iso, mutta toisaalta ymmärrettävä ero. Noissa nopeuksissa on vierintävastus vielä iso tekijä. Kovemmissa vauhdeissa kun ilmanvastuksen vaikutus kasvaa ei nopeus ero ole varmastikkaan prosenttuaalisesti noin suuri. Oisko liikaa vaadittu että kokeilisit rullaamalla huippuja jossakin mäessä missä pyörät kulkee jotakin +40km/h nopeuksia?

Jukka


Re: 26/26 LWB "Tour Easy"

Lähetetty: 25 Heinä 2010, 21:13
Kirjoittaja Mahe

Täytyy koittaa muistaa jollain lenkillä. Yhdellä lenkillä on mäki jossa huiput tadpolella oli joskus n. 54 kmh, LWB:llä oli n. 53, mutta jarruttelin hiukan kun alkoi hirvittää ;P

Tuo nyt ei kerro mitään, varmaan lähtönopeudetkin oli erilaiset...


Re: 26/26 LWB "Tour Easy"

Lähetetty: 25 Heinä 2010, 21:59
Kirjoittaja Jarcco
Mahe kirjoitti:

Ensinnäkin kuva pyörästä lähestulkoon lopullisessa varustuksessaan. Tästä puuttuu takalokari, etuvaihtaja, kahvatupit ja taustapeili. Pullotelinekin tulee varmaan, kunhan keksin sille paikan. Stemmin etupuolelle kenties?

Sinne tai suoraan sarveen.

Mahe kirjoitti:

Penkki kaipaa vähän säätöä, aivan kuten Jarcco minulle pyörää hakiessani arvelikin. Istuinosaa pitäisi saada siirrettyä vähän eteenpäin suhteessa selkänojaan, jotta pakarat olisivat tukevammin penkillä, nyt pientä takaliston puutumista esiintyy.

Sulla näyttää olevan penkki samalla kohtaa kuin minulla. Istuinosaa voi muutaman sentin siirtää eteen, mutta ei enempää koska alkaa sitten kahnata reisiin.

Mahe kirjoitti:

Pyörä on todella mukava ajaa. Ajoasento on kai ns. "Teräsmies", eli kädet ovat suunnilleen olkapäiden tasalla ja melkein suorina. Mitään käsien väsymistä en ole omilla tunnin mittaisilla lenkeilläni vielä havainnut, ja tuolla (paikallisesta pyöräliikkeestä löytyneellä) stongalla käsien asento on hyvin luonteva. Pystyn ajoasennon takia ilmanvastusta on enemmän kuin tadpolella, tai ainakin sen huomaa selvemmin. Sitä on kuitenkin (perstuntumalta) selvästi vähemmän kuin pystypyörällä, eikä reipaskaan vasta- tai sivutuuli vielä häiritse matkantekoa pahasti. Alkuperäinen tuntemus ajoasennon "ahtaudesta" on hävinnyt, lonkkakulma ei tuollakaan selkänojan asennolla ole vielä epämukava ja voimaa polkemiseen saa aivan tarpeeksi.

Lwb:ssä toimii minustakin tuo ajoasento parhaiten. Jos penkkiä kallistaa lisää niin ohjaustanko pitenee ja heilurilike kasvaa - ei hyvä. Pitemmällä matkalla voi kyllä alkaa "perstuntumaa" esiintymään.

Mahe kirjoitti:

Nopeudeltaan pyörä on tällä rengastuksella (jotkut halpis-spectrat suht karkealla kuviolla) n. 20+% tadpolea nopeampi, keskarit samoilla reiteillä ovat 20-22 km/h vs. tadpolen n. 17 km/h.

Ihmeen suuri ero, omat kellotukset ovat antaneet enintään -10% takkiin tadpolelle. Ettei vaan kunto olisi päässyt mittausten välillä kohentumaan :D


Re: 26/26 LWB "Tour Easy"

Lähetetty: 25 Heinä 2010, 22:13
Kirjoittaja jviirret
Jarcco kirjoitti:

Ihmeen suuri ero, omat kellotukset ovat antaneet enintään -10% takkiin tadpolelle. Ettei vaan kunto olisi päässyt mittausten välillä kohentumaan :D

Tai Jarcco:lla on parempi kunto, keskinopeudet suurempia, ilmanvastuksen merkitys kasvaa ja vierintävastuksen vähenee :roll:

Jukka


Re: 26/26 LWB "Tour Easy"

Lähetetty: 26 Heinä 2010, 08:50
Kirjoittaja Hopea

Eikö noihin rungon pystyputkiin saa juomapullotelineitä ainakin kaksi molempiin takimmaisiin? Siellä näyttäisi olevan tilaa käden ulottuvilla runsaasti. Muutenkin tuohon runkoon voi rakennella vaikka mitä, kun on putkia noin paljon ristiin-rastiin. Yritäpä samaa yksiputkisessa Sinnerissä, mihin ei saanut edes peiliä kiinni ihan mihinkään...


Re: 26/26 LWB "Tour Easy"

Lähetetty: 14 Touko 2011, 18:21
Kirjoittaja Mahe

Päivitystä vanhaan ketjuun.

Eilen sain vihdoin aikaiseksi tehdä sen Jarcon jo runkoa myydessä ehdottaman penkin istuinosan siirron eteenpäin suhteessa selkänojaan.

Tänään kävin sitten polkaisemassa 14,3 kilsan vakiolenkkini ja perstuntuma oli että sitä ei ole :) Eli muutos paransi ajomukavuutta huomattavasti, nyt kankut on tukevasti penkillä eikä tunnu että keikkuisi reunalla eikä persaus kipeydy ainakaan alle tunnin ajosta.

Samalla laitoin kiinni juomapullotelineet penkin selkänojaan mukavati käden ulottuville ja vaihdoin Sakarin mulle sorvaaman polyasetaalirullan TW-Bentsin hammastettuun metallirullaan paluuketjulla. Tuon metallirullan oletettu hyöty on se, että ketju istuu siinä syvemmällä eikä hyppää niin herkästi töyssyssä pois rullalta. Ainakaan ekalla lenkillä ei hypännyt.

Alla vielä pari kuvaa.

Kuva fillarin takapäästä jossa näkyy tehdyt muutokset
Kuva fillarin takapäästä jossa näkyy tehdyt muutokset
Koko pyörä nykyasussaan
Koko pyörä nykyasussaan

Re: 26/26 LWB "Tour Easy"

Lähetetty: 14 Touko 2011, 23:44
Kirjoittaja mhelander
Mahe kirjoitti:

Samalla laitoin kiinni juomapullotelineet penkin selkänojaan mukavati käden ulottuville ja vaihdoin Sakarin mulle sorvaaman polyasetaalirullan TW-Bentsin hammastettuun metallirullaan paluuketjulla. Tuon metallirullan oletettu hyöty on se, että ketju istuu siinä syvemmällä eikä hyppää niin herkästi töyssyssä pois rullalta. Ainakaan ekalla lenkillä ei hypännyt.

Voithan tehdä U-pannan metallirullan yli vaikkapa 1mm alumiinin palasesta. Ensin rullan akselinpultin kokoiset reiät ja sitten vaan taivutus. Näin ketju ei taatusti hyppää pois ja painoakaan ei tule lisää.

Jos olisit pistänyt rahat likoon TerraCyclen rullissa on yleensä kiinnitys-tsydeemissä pinni jolla ketju pysyy rullalla:

Kuva

Kauppa on siis Icletta.

Noilla näyttää löytyvän reippaalla saturaisella munkin lowraceriin soppelimpi idleri, laitoin Optiman muovisen hammastetun joka vaati alkuperäisen kehikon jossa paluuputki on kiinni modaamista. Samoin penkkiä piti korottaa pari milliä ettei ottanu rulla kiinni.


Re: 26/26 LWB "Tour Easy"

Lähetetty: 14 Touko 2011, 23:54
Kirjoittaja Stapani

Yep

Ei tule Terracyclessä tuo pinni mukana ainakaan, kun ostaa
pelkän paluupuolen rullan, pitää ostaa pinni erikseen.
Kävin hakemasta köyhien Stokkalta (Helsinki) 5cm kulmaraudan tai jotain sinnepäin,
reikää piti suurentaa hiukan, mutta toimii hyvin, (laitoin lätkäteippiä "pinniin" ettei melua....)
Ja tais 2 kpl myyntipaketissa maksaa hiukan yli 2 euroa.......
Tuo Terracylen pinni tais maksaa Iclettassa yli 10 e + postit...


Re: 26/26 LWB "Tour Easy"

Lähetetty: 15 Touko 2011, 00:08
Kirjoittaja mhelander

Mullakin on syy käyttää Optiman rullaa: se on varmasti parempi kuin M5:n alkuperäinen vaikka onkin muovia. Makso jotain kaks kymppiä.

Tällä katsotaan onko hammastettu oikeesti parempi vai ei. Ja jos on, ja kun tämä on ajettu loppuun, tilaan sitten sen Optiman.

Tällä hetkellä on ketjulinja hiljainen ja hyvin rullaa. Toki monta asiaa on paremmin viime kesästä: varmasti ketjun tiukkaava SRAM X.9 maantievaihtaja keskipitkällä kehikolla, 9-vaihteinen ketju ja tällä kertaa oikeassa mitassa. Ja se on pesty 3-vaiheisella menetelmällä talven jäljiltä ja nivel kerrallaan voideltu super-duper telfon voitelulaineella joka muuten pitää ketjun kuivana ja puhtaampana.


Re: 26/26 LWB "Tour Easy"

Lähetetty: 30 Maalis 2014, 14:01
Kirjoittaja Mahe

Herätellään vanhaa ketjua taas :)

Tein tänään keväthuollon easy riderille (eli pyyhkäsin pölyt penkistä ja rasvasin ketjun) ja polkasin vaimon kanssa lintutornille. On se vaan letkeä peli edelleen, ihan paras tuommoiseen lepposaan sunnuntai-ajeluun kevätauringossa :)

Jossain vaiheessa olin jo kirjoittanut myynti-ilmoituksen lähetä-napin painallusta vaille valmiiksi, mutta emmä tätä mihinkään myy :P


Re: 26/26 LWB "Tour Easy"

Lähetetty: 14 Maalis 2015, 18:23
Kirjoittaja Mahe

LWB on saanut talven aikana uuden penkin ja muutamia vaijerinippeleitä, jotta saa vaijerit vedettyä siistimmin. Tarkotus olis hiekkapuhalluttaa ja maalauttaa runko ja muut metalliosat, kunhan löydän sopivan pajan.

Pari kuvaa penkistä. Rhko on 16mm/1,5mm teräsputkea, kasattu putkentaivittimen kanssa ilman mitään jigejä, siihen nähden tuli hämmästyttävän suora :) Teen varmaan istuinosan ja selkänojan ohuesta vanerista pehmustaen.

P3090037_www.JPG
P3090035_www.JPG

Re: 26/26 LWB "Tour Easy"

Lähetetty: 10 Heinä 2015, 16:34
Kirjoittaja Mahe

Noniin, sain vihdoin penkin askarreltua istuttavaan kuntoon ja pyörän ajokuntoon. Eli LWB:n uusin inkarnaatio näyttää tältä:

P7100031_www.JPG

Penkistä tuli ny tällainen, ei hiosta selkää :) Punokset ja putkieristeen päälle kieputettu vanhaa sisäkumia :)

P7100033_www.JPG

Jätin tarakan pois ulkonäkösyistä, ja koska tällä ei enää varmastikaan pitkiä matkoja ajella, vaan vanhus pääsee arvoiseensa tehtävään baari- ja kruisailupyöräksi :)