Sivu 2/3

Re: MBB:n etuosan rakenne nivelen kohdalta case p301

Lähetetty: 08 Tammi 2017, 14:49
Kirjoittaja jviirret

Mutuna väittäisin että 40mm putki on liian ohutta keskiöaisaksi jos ketju lähtee kuten tässä, poikittain putkeen nähden ja ilman haarukkaputkien tukea.
Putki kiertyy ketjuvoimien ansiosta, kestää, mutta voi olla että joustaa liikaa.

Jukka


Re: MBB:n etuosan rakenne nivelen kohdalta case p301

Lähetetty: 08 Tammi 2017, 14:56
Kirjoittaja Pastori
jviirret kirjoitti:

Mutuna väittäisin että 40mm putki on liian ohutta keskiöaisaksi jos ketju lähtee kuten tässä, poikittain putkeen nähden ja ilman haarukkaputkien tukea.
Putki kiertyy ketjuvoimien ansiosta, kestää, mutta voi olla että joustaa liikaa.

Jukka

Juu. Kuudee sportissakin se heiluskelee kivasti polkemisen tahdissa. Mutta täähän on mmb. Voishan sen etuosan tehdä paksummastakin.

Edit. Tai sit?

qdzigzag_mbb_testbike_front_b.png
qdzigzag_mbb_testbike_front_b.png (14.18 KiB) Katsottu 2322 kertaa

Re: MBB:n etuosan rakenne nivelen kohdalta case p301

Lähetetty: 08 Tammi 2017, 15:03
Kirjoittaja jviirret
Pastori kirjoitti:

Juu. Kuudee sportissakin se heiluskelee kivasti polkemisen tahdissa. Mutta täähän on mmb.

Ketjuvoimien kannalta on ihan sama onko pyörä MBB vai ei. Kiihdytys nopeuteen xx ajassa yy vaatii ketjuun voiman zz...

Jukka


Re: MBB:n etuosan rakenne nivelen kohdalta case p301

Lähetetty: 08 Tammi 2017, 15:07
Kirjoittaja Pastori
jviirret kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Juu. Kuudee sportissakin se heiluskelee kivasti polkemisen tahdissa. Mutta täähän on mmb.

Ketjuvoimien kannalta on ihan sama onko pyörä MBB vai ei. Kiihdytys nopeuteen xx ajassa yy vaatii ketjuun voiman zz...

Jukka

Toki.


Re: MBB:n etuosan rakenne nivelen kohdalta case p301

Lähetetty: 08 Tammi 2017, 16:10
Kirjoittaja PW
file-1.jpeg
file-1.jpeg (159.06 KiB) Katsottu 2294 kertaa

Automaatti Mbb:ssä tommonen keula. Yhdysputki keulassa 40mm tai vähän alle. En oo huomannu, kiertymistä tai vääntymistä ym.


Re: MBB:n etuosan rakenne nivelen kohdalta case p301

Lähetetty: 08 Tammi 2017, 16:33
Kirjoittaja Pastori

Tossa on kyllä tommoinen kolmiorakenne. Saattaa auttaa asiassa.


Re: MBB:n etuosan rakenne nivelen kohdalta case p301

Lähetetty: 08 Tammi 2017, 16:46
Kirjoittaja PW
Pastori kirjoitti:

Tossa on kyllä tommoinen kolmiorakenne. Saattaa auttaa asiassa.

Juu mutt jos ketjuvoimat kiertää yhdysputkea, eikö se kohdistu ketjuhaarukoista, emäputkeen olevaa pätkään - siis eniten? Mitä pidempi tuo pätkä, sitä varmemmin kiertyy?


Re: MBB:n etuosan rakenne nivelen kohdalta case p301

Lähetetty: 08 Tammi 2017, 16:47
Kirjoittaja jooseha

Tee vaan alkuperäisen suunnitelman mukainen hento, niin opitaan enemmän :D
Jos et, niin tuo ketjuputken tukeminen kolmioksi on varmaan järkevää. Mikäli se taipuu ketjuvoimasta, vaikuttaa se myös ohjaukseen.


Re: RE: Re: MBB:n etuosan rakenne nivelen kohdalta case p301

Lähetetty: 08 Tammi 2017, 18:11
Kirjoittaja Pastori
jooseha kirjoitti:

Tee vaan alkuperäisen suunnitelman mukainen hento, niin opitaan enemmän :D
Jos et, niin tuo ketjuputken tukeminen kolmioksi on varmaan järkevää. Mikäli se taipuu ketjuvoimasta, vaikuttaa se myös ohjaukseen.

Tämä oli idis. Sit jäykistetty versio kun nää palikoiden paikat on selvillä.


Re: MBB:n etuosan rakenne nivelen kohdalta case p301

Lähetetty: 08 Tammi 2017, 19:29
Kirjoittaja jori

Tuo on hieno idea tehdä haarukasta klemmarikiinnitteinen. Hieman kuitenkin epäilyttää tehdä siitä pelkkä ulokehaarukka. Jotenkin tuo ketjuvoiman vaikutus tuollaiseen ulokehaarukkaan hirvittää. Tietenkin, jos teet haarukan Petrin tandemin tyylisestä materiaalista, ei tarvitse epäillä kestävyyttä, mutta et varmaankaan aio laittaa siihen niin paljon rautaa. JOnkunlainen kolmio, edes tuon haarukan tyveen kuitenkin olisi hyvä laittaa.
Ed. Rupesin lukemaan alusta ja jäi viimeinen sivu lukematta. Olihan tuo jo korjattu. :oops:
Tätä juurikin tarkoitin.
Kuva
JOs laittais dropparit aivan suoraan yhdysputkea (holkkia) vastaan kohtisuoraan, voisi tuon haarukan kääntää toisin päin, jolloin saisi jättöä pienennettyä jopa python-tyyppisiin mittoihin. :)


Re: MBB:n etuosan rakenne nivelen kohdalta case p301

Lähetetty: 08 Tammi 2017, 20:22
Kirjoittaja Pastori
jori kirjoitti:

JOs laittais dropparit aivan suoraan yhdysputkea (holkkia) vastaan kohtisuoraan, voisi tuon haarukan kääntää toisin päin, jolloin saisi jättöä pienennettyä jopa python-tyyppisiin mittoihin. :)

Kyllä se piirustus yrittää sitä kohtisuoruutta mallata. Juu. Idis on se että sitä saisi liikuteltua ja tota jättöä voisi tutkia. Toi on nyt kuuluisan ranskismallin jättö mikä tossa on piirretty. Käänsin hitusen niveltä kun se tälleen illussa niin kätevää :)

Semmoinen idis muuten tuli että hitsaan sen nivelen kiinnityspultin 11/8 tuuman (eli haarukan kaulaputken) kokoisen putken sisään ja silloin saa kätevästi ohjaustangon tohon nivelen päälle.

qdzigzag_mbb_testbike_cee.png

Edit. Pitää sit muistaa tehdä se toisen puolen droppari myös suistajaa varten. Muutenkin olin aatellu kohtisuoran tyyppisiä dropoutteja - niinkuin ratapyörässä.

Vähän niinkuin nää Surlyt:
Kuva


Re: Kuudee Siksak

Lähetetty: 08 Tammi 2017, 22:48
Kirjoittaja Härski

Jos sul on käytössä paria eri kokoo putkee, ni tee ihmeessä nivelestä taakse lähtevä pätkä siitä isommasta. 40 mm taipuu. Paljon.


Re: Kuudee Siksak

Lähetetty: 09 Tammi 2017, 18:07
Kirjoittaja Pastori

Dropoutit vois olla jotenkin tämmöiset:

dropout_siksak.png

Re: Kuudee Siksak

Lähetetty: 09 Tammi 2017, 19:53
Kirjoittaja jori

Pitäisikö noiden dropparien olla tuon dropoutin suhteen symmetriset, ettei toisen puolen dropparia joutuisi hitsaamaan haarukkaan epäsymmetrisesti. Tarkoittaisi tuossa sitä, että vaihtajan reikä olisi millin pari kauempana. Ideahan tässä kai on, että suoraan sivulta katsoen näyttäisi tältä, kun takana olevan dropparin vaihtajakorva kurkistaisi takaa.

dropout_siksak.png
dropout_siksak.png (13.93 KiB) Katsottu 2084 kertaa

Re: Kuudee Siksak

Lähetetty: 09 Tammi 2017, 20:21
Kirjoittaja jooseha

Mä laittaisin akselin poisottoreiän korvan etupuolelle. Helpottaisi aavistuksen verran renkaan irti käyttämistä. Kyllä se silti aukeaisi riittävästi alaviistoon renkaan kiinnipysymistä ajatellen.

jori kirjoitti:

Pitäisikö noiden dropparien olla tuon dropoutin suhteen symmetriset, ettei toisen puolen dropparia joutuisi hitsaamaan haarukkaan epäsymmetrisesti.

Voi kai ne silti hitsata symetrisesti. Ei vaan käännä vasenta ympäri.