Sivu 4/4

Re: LWB haarukka takaperin?

Lähetetty: 03 Helmi 2019, 10:51
Kirjoittaja Vilijami
Jarcco kirjoitti:

Kallistamalla ohjausakselia taaksepäin 10° ei tarvitsisi haarukkaa muokata.

Kallistamalla ohjausakselia taaksepäin, saadaan aikaiseksi epätoivottua wheel floppia. Pystysuorassa sitä ei ole ollenkaan, jolloin hidasajo-ominaisuudet ovat neutraalit.


Re: LWB haarukka takaperin?

Lähetetty: 03 Helmi 2019, 11:32
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Kallistamalla ohjausakselia taaksepäin 10° ei tarvitsisi haarukkaa muokata.

Kallistamalla ohjausakselia taaksepäin, saadaan aikaiseksi epätoivottua wheel floppia. Pystysuorassa sitä ei ole ollenkaan, jolloin hidasajo-ominaisuudet ovat neutraalit.

Wheel Flop on yleensä tärkein polkupyörän autostabiilisuuden geometrinen piirre. Ilman wheel floppia pyörä on erittäin vaikea ajaa ilman käsiä ja kaikki ohjaaminen pitää tehdä aktiivisesti ohjaustangosta kääntämällä. Muitakin autostbiilisuusmekanismeja on toki olemassa, mutta wheel flop on vaikuttavin normaaleissa ajonopeuksissa.

Hämmentävää tässä autostabiilin ohjauksen laatimisessa on, että stabiilin käytöksen saaminen peräkkäispyöräiseen vaatii epästabiilisti käyttäytyvän etupyörän. Wheel flopin lisäksi autostabiilisuutta aiheuttavia mekanismeja ovat: Hyrrävoimat ja niiden suutautuminen, renkaan keinutuolivaikutus, renkaan kartiovierintä, renkaan vierintävastuspisteen siirtyminen ja jätön aiheuttama momentti.

Ainakin nämä siis aiheuttavat kallistuvan ajoneuvon etupyörien kääntymistä kallistuksen suuntaan. Noista viimeinen, eli jätön aiheuttama momentti, on käytännössä sama ilmiö kuin wheel flop ja vaikuttaa samasta syystä, mutta täysin pystysuoralla ohausakselilla momenttivaikutus ei ole progressiivinen, vaan lähes lineaarinen ilmiö.

Jättö aiheuttaa siis wheel flopin tapaan vaikuttavan ilmiön, vaikka ohjauskulma olisi täysin pystysuora. Wheel flop on geometrinen "putoamismatka", jota ei ole pystysuorassa ohjauksessa, mutta vaikutus ei tästä nollaudu, eikä ohjauskulman pystysuoruus tuota mitään ylimääräistä ilmiötä, vain vaimentaa wheel flopin "alkukireyttä".


Re: LWB haarukka takaperin?

Lähetetty: 03 Helmi 2019, 11:59
Kirjoittaja Jarcco

Oleellista on selvittää paljonko wheel floppia tarvitsee /saa olla. Alkuarvaus on, että 80 asteen kulmalla ei ole vielä merkittävää eroa pystysuoraan.


Re: LWB haarukka takaperin?

Lähetetty: 03 Helmi 2019, 13:46
Kirjoittaja jooseha

Pyöräytin laskurissa lukuja. 73° -> 80° pudottaa wheel flopin 13mm -> 8mm, kun jättö pidetään samana. 85° pudottaa sen 4mm:iin.

jori kirjoitti:

Wheel Flop on yleensä tärkein polkupyörän autostabiilisuuden geometrinen piirre. Ilman wheel floppia pyörä on erittäin vaikea ajaa ilman käsiä ja kaikki ohjaaminen pitää tehdä aktiivisesti ohjaustangosta kääntämällä. Muitakin autostbiilisuusmekanismeja on toki olemassa, mutta wheel flop on vaikuttavin normaaleissa ajonopeuksissa.

Laskinpa piruuttani että mulla on wheel flop suunnilleen -54mm. Mitäs tämä vaikuttaa? Ainakin käsittä ajaminen on helppoa :mrgreen:


Re: LWB haarukka takaperin?

Lähetetty: 03 Helmi 2019, 15:24
Kirjoittaja Vilijami
jooseha kirjoitti:

Laskinpa piruuttani että mulla on wheel flop suunnilleen -54mm. Mitäs tämä vaikuttaa? Ainakin käsittä ajaminen on helppoa :mrgreen:

Sulla on jalkaohjattu ja negatiivinen wheel flop, sitä ei voi mitenkään verrata positiivisen wheel flopin käsiohjatun käsittä ajamiseen. :D


Re: LWB haarukka takaperin?

Lähetetty: 03 Helmi 2019, 15:27
Kirjoittaja Jarcco

Ohjausgeometriassa siis kaikki parametrit ovat riippuvaisia toisistaan ja vielä muistakin kuten painopisteen sijainti, niin ei ole olemassa mitään optimiarvoa millekään niistä. Tässä minun suunnitelmassa on mahdollisuus vaihdella haarukkaa ja muuttaa jousituksen korkeutta. Jos vaikka alkuarvaus menisi poskelleen. Tälläisiä ei ole paljon tehty, ei ole valmista mallia minkä kopioisi.


Re: LWB haarukka takaperin?

Lähetetty: 03 Helmi 2019, 19:40
Kirjoittaja jori
Jarcco kirjoitti:

Oleellista on selvittää paljonko wheel floppia tarvitsee /saa olla. Alkuarvaus on, että 80 asteen kulmalla ei ole vielä merkittävää eroa pystysuoraan.

Normaali, 74 asteen ohjaus ja 58 mm offsetti tuottaa 13 mm wheel flopin ja 46 mm jätön. Jos haarukan kääntää takaperin, on offset -58 ja pitää olla 83 asteen ohjauskulma, jotta wheel flop on saman 13 mm. Jättö on tässä tapauksessa 104 mm.


Re: LWB haarukka takaperin?

Lähetetty: 03 Helmi 2019, 19:45
Kirjoittaja jori
jori kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Oleellista on selvittää paljonko wheel floppia tarvitsee /saa olla. Alkuarvaus on, että 80 asteen kulmalla ei ole vielä merkittävää eroa pystysuoraan.

Normaali, 74 asteen ohjaus ja 58 mm offsetti tuottaa 13 mm wheel flopin ja 46 mm jätön. Jos haarukan kääntää takaperin, on offset -58 ja pitää olla 83 asteen ohjauskulma, jotta wheel flop on saman 13 mm. Jättö on tässä tapauksessa 104 mm.

Kannattanee varautua ostoskärrynpyöräwobblingiin hieman takakaltevalla ohjausnivelellä. Itse kokeilisin tuota reilua 80 astetta ainakin aluksi. Ei se parikymmenmillinen wheel flop niin mahdottoman hankala ole.

Takapyörän koolla ja asennuskorkeudella voi myös kokeilla erilaisten ohjauskulmien vaikutusta.