Sivu 14/31

Re: MBB-tavaratandem

Lähetetty: 17 Maalis 2018, 18:36
Kirjoittaja PW

Jep, uudet dropparit paikoillaan. Piti toista haarukkaputkee rälläköidä ja vääntää samalle linjalle. Tiukaan sai vääntää vaikka aukasin saumoja - luulis kestävän. Ajaessa näytti riittävän suoralta, eikä ohjausnivelkään enää tainnu hipoa reittä. Samalla hitsasin vaihtajalle kierrepalikan.
Epävarma olo kun tuohon istahtaa, koko pyörä notkahtaa kun rengas painuu - tuntuu ku runko pettäs, varmaan tottuu.
Taitaa olla vähän ketterämpi ku 2WR, kääntyy jyrkemmin.
Jarrukiinnikkeet jos huomenna sais ähellettyä.


Re: MBB-tavaratandem

Lähetetty: 17 Maalis 2018, 22:10
Kirjoittaja Härski

Kokeile ottaa renkaat vallan pois ja testaa miten pelkkä runko taipuilee kun istut/ poljet.
Noin pitkän rungon täytyy olla yllättävän isohalkaisiainen ollakseen jäykkä.


Re: MBB-tavaratandem

Lähetetty: 18 Maalis 2018, 10:22
Kirjoittaja PW
20180318_101525.jpg
20180318_101525.jpg (115.41 KiB) Katsottu 1901 kertaa

Tommonen hydraulinen jarru pitäs sitten osata asentaa, onko tuossa mitään huomioitavaa, vaijerivetoisiin nähden?
Kahvasta puristaen jarrupalat meni kyllä sisäänpäin mut ulospäin piti varovasti vääntää paloja? Miten tuon kuuluis palauttaa?


Re: MBB-tavaratandem

Lähetetty: 18 Maalis 2018, 10:51
Kirjoittaja jooseha

Eikös noi toimi aivan kuten autossakin eli ei ole erillistä palautusta ja keskittää itse itsensä. Ei siis kannata käyttää jarrua ilman paloja tai levyjä.
Tuolle on helppo tehdä kiinnytyskorvakko. Ei tarvitse kuoppaa kiinnityspulttien välille eli muotoilematon latan pätkä käy mainiosti :)


Re: MBB-tavaratandem

Lähetetty: 18 Maalis 2018, 11:53
Kirjoittaja jviirret

Kiinnityskorvakkoa tehdessä kannattaa jarrussa olla levylle sopiva adapteri paikoillaan. Jos teet 205mm adapterilla ja 165mm levyllä korvakon niin toimii tuolla yhdistelmällä, mutta osien vaihtaminen erikokoisiin ei onnistukkaan. Näissä on vielä sekin hauska että edessä ja takana käytetään erilaisia adpatereita samankokoisilla levyillä.

Jukka


Re: MBB-tavaratandem

Lähetetty: 18 Maalis 2018, 12:03
Kirjoittaja PW
jviirret kirjoitti:

Kiinnityskorvakkoa tehdessä kannattaa jarrussa olla levylle sopiva adapteri paikoillaan. Jos teet 205mm adapterilla ja 165mm levyllä korvakon niin toimii tuolla yhdistelmällä, mutta osien vaihtaminen erikokoisiin ei onnistukkaan. Näissä on vielä sekin hauska että edessä ja takana käytetään erilaisia adpatereita samankokoisilla levyillä.

Jukka

Teen sen noilla osilla ja levy on varmaan tuon 203mm. Etujarrunahan tää on myyty ja eteen se tuleekin, vaikkakin vetävään kiekkoon. Taakse tulee sit vaijerivetonen ja pienempi levy.


Re: MBB-tavaratandem

Lähetetty: 18 Maalis 2018, 12:07
Kirjoittaja Saukki
PW kirjoitti:

20180318_101525.jpg
Tommonen hydraulinen jarru pitäs sitten osata asentaa, onko tuossa mitään huomioitavaa, vaijerivetoisiin nähden?
Kahvasta puristaen jarrupalat meni kyllä sisäänpäin mut ulospäin piti varovasti vääntää paloja? Miten tuon kuuluis palauttaa?

Mulla on nuita samoja jarruja Azubissa. Ei siinä mitään sen ihmeellisempää ole, muuta, kuin että kahvasta ei saa puristaa, jos ei jarrupalojen välissä ole mitään. Mäntä saattaa pullahtaa pois paikaltaan. Männät ei varsinaisesti palaudu itsestään. Jos niitä pitää jostain syystä saada painettua takaisin sisälle päin, niin palat pois ja varovasti rengasraudalla tjms. vääntää männät takaisin sisälle. Letkun lyhentäminen tietenkin on vähän erilainen operaatio, kuin vaijerijarrun vaijerin lyhentäminen.


Re: MBB-tavaratandem

Lähetetty: 18 Maalis 2018, 12:47
Kirjoittaja PW
Hydrjarrun asennus
Hydrjarrun asennus
20180318_124225.jpg (157.79 KiB) Katsottu 1825 kertaa

Tommosta settiä yritän asennella - pitää viel irrottaa ku levyn "sahalaita" hinkkaa yläpuolella, alhaalta taas turhankin kaukana. Eiköhän se siihen pikkuhiljaa.


Re: MBB-tavaratandem

Lähetetty: 18 Maalis 2018, 14:13
Kirjoittaja PW

Jarru saatu pellaamaan, tekniikalla yritys ja erehdys :mrgreen:


Re: MBB-tavaratandem

Lähetetty: 19 Maalis 2018, 12:49
Kirjoittaja PW
Takajarru
Takajarru
20180319_123719.jpg (132.5 KiB) Katsottu 1711 kertaa

Takahaarukassa on 2 läpireikää, joiden kohdalta seinämät oli lommolla - oikaisin minkä kykenin. Varmaan pyörän heikoin kohta, pitäskö nuo reijät tulpata?

Kouran alaosan jäykiste
Kouran alaosan jäykiste
20180319_123709.jpg (149.58 KiB) Katsottu 1711 kertaa

Putken suikaleesta tein jäykisteet alalattaan kun oli epäilystä, ettei muuten kestä.

Penkin takatuki
Penkin takatuki
20180319_123631.jpg (194.64 KiB) Katsottu 1711 kertaa

Terpalle tein oman takatuen.

20180319_123701.jpg
20180319_123701.jpg (151.63 KiB) Katsottu 1711 kertaa

Tämän hetkisessä kunnossa, takakeskiökelkka ja rungon katkasuliitos vielä - oisko se sitten siinä :?


Re: MBB-tavaratandem

Lähetetty: 19 Maalis 2018, 15:49
Kirjoittaja PW
20180319_152641.jpg
20180319_152641.jpg (170.3 KiB) Katsottu 1649 kertaa

Kävin rautakaupassa, löytypäs rungon päälle menevä holkkiputki. Taas vähän erilaista materiaalia, sähkösinkitty mutt ei taida haitata ku Terppa sano jokatapauksessa värjäävänsä tämän. Eri juttu, miten noissa pinnoissa maali pysyy.
Kivasti kulkee putki pystyssä, stemmin tumpissa.


Re: MBB-tavaratandem

Lähetetty: 19 Maalis 2018, 16:08
Kirjoittaja PW

Kuva
Sittenpä pitäs pähkäillä, mihin se katkasukohta tehdään? Penkin takatuen takapuolelle, etuosa jää pitkäksi, joka on kuljettamisen kannalta hankala. Penkin takatukea joutuu myös siirtämään tai sitten isommat klemmarit, ett mahtuu paksumman putken päälle.
Takatuen ja takakeskiön väliin - onko tuossa mitään ongelmaa? 2WR:ssä holkin pituus on 350mm ja toistaseksi on kestänyt, onko tuossa lyhentämisen varaa, ehkä sen 50mm uskaltaa.
Tandemperäkin pitäs osata jo aatella ja suunnitella, ettei tuu suurempia ongelmia, sitä asennellessa - lähinnä mitotus, ett takakuski mahtuu polkemaan.


Re: MBB-tavaratandem

Lähetetty: 19 Maalis 2018, 16:29
Kirjoittaja jooseha
PW kirjoitti:

Penkin takatuen takapuolelle, etuosa jää pitkäksi, joka on kuljettamisen kannalta hankala.

Eikös tuo katkea ohjausnivelestä, kun vetää akselin pois? Pyörä hajoaa kolmeen suurinpiirtein saman kokoiseen osaan ja holkin lisäksi ei tarvitse purkaa penkkiä pois.


Re: MBB-tavaratandem

Lähetetty: 19 Maalis 2018, 16:31
Kirjoittaja PW
Tavaratandem suunnitelma.JPG
Tavaratandem suunnitelma.JPG (65.01 KiB) Katsottu 1627 kertaa

Siinä taas piirtelyä, tuon verran pidempi, pitäs tandemperän olla. Etupenkkiä joutunee vähän nostamaan, ett mahtuu takakuskin jalat pyörimään. Punasten viivojen kohdalle, holkkiputki.


Re: MBB-tavaratandem

Lähetetty: 19 Maalis 2018, 16:33
Kirjoittaja PW
jooseha kirjoitti:
PW kirjoitti:

Penkin takatuen takapuolelle, etuosa jää pitkäksi, joka on kuljettamisen kannalta hankala.

Eikös tuo katkea ohjausnivelestä, kun vetää akselin pois? Pyörä hajoaa kolmeen suurinpiirtein saman kokoiseen osaan ja holkin lisäksi ei tarvitse purkaa penkkiä pois.

No juu, periaatteessa - akseli on nyt tiukka, ei vetämällä lähde. Vasaraa joutuu tarjoomaan.