Sivu 3/5

Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee

Lähetetty: 16 Heinä 2018, 09:39
Kirjoittaja PW

Ajelin tällä Ecotripillä lyhyttä pyöritystä yhden illan, pieniä eroja omaan tandemiini, nivelen paikka ja kulma kait se merkittävin. Loivakulma vaikuttanee selvimmin pyörän käsittelyssä, keula kaatuu jossain kohdin jyrkästi linkkuun. Tandemit oli jossain vaiheessa rinnakkain mutt se sisarkuva jäi harmi kyll ottamatta :?
Ajo tuntui kerta kerralta (olut oluelta) paremmalta, ohjaustankoonkin varmaan tottuisin, ohjaamoon on helpompi mennä, penkki alempana ja tanko antaa tilaa - talutus ehkä vähän vaikeampi (tanko alhaalla).
Takaketju viel puuttu, eli kakspäällä ajo jäi testaamatta, sitä viel odotellaan - ehkä Nokialla jos pyörä löytää sinne tiensä. Nythän se on fordin takakontissa, Raplassa - autokorjaamon pihassa :?


Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee

Lähetetty: 16 Heinä 2018, 10:48
Kirjoittaja Vilijami
PW kirjoitti:

Loivakulma vaikuttanee selvimmin pyörän käsittelyssä, keula kaatuu jossain kohdin jyrkästi linkkuun.

Jättöä sais olla vähemmän.


Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee

Lähetetty: 16 Heinä 2018, 19:44
Kirjoittaja Pastori
jviirret kirjoitti:

Onhan takana olevan poikkiputken päät hitsattu umpeen? Hitsaa ennen ku otat raskasta kuormaa.

Jukka

On. Jokseenkin tanakasti.

Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:

Loivakulma vaikuttanee selvimmin pyörän käsittelyssä, keula kaatuu jossain kohdin jyrkästi linkkuun.

Jättöä sais olla vähemmän.

Kyseessähän on pyörän käsittely parkkihommissa jne.


Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee

Lähetetty: 16 Heinä 2018, 20:08
Kirjoittaja jori
Pastori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Onhan takana olevan poikkiputken päät hitsattu umpeen? Hitsaa ennen ku otat raskasta kuormaa.

Jukka

On. Jokseenkin tanakasti.

Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:

Loivakulma vaikuttanee selvimmin pyörän käsittelyssä, keula kaatuu jossain kohdin jyrkästi linkkuun.

Jättöä sais olla vähemmän.

Kyseessähän on pyörän käsittely parkkihommissa jne.

Muistelen ottaneeni kuvan tuosta tandemista Ecotripin ensimmäisen yöpaikan pihalla aamulla ennen lähtöä, muttei kuvaa löytynytkään puhelimesta. :( Onkos sinulla Pastori itselläsi parempaa kuvaa kuin tämä, jossa huolestuneet ilmeet kertovat huoltoauton huolista.

QD2P 60° + 50mm
QD2P 60° + 50mm

Kuvasta mittasin hitusen alle 60 asteen ohjauskulman ja noin 50 mm jätön.

Laitanpa samaan kuvaan muita ohjausgeometrioita, jotta voi verrata.

2WR 70°+50 Pommi 60°+40
2WR 70°+50 Pommi 60°+40
65°+80
65°+80

Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee

Lähetetty: 16 Heinä 2018, 22:52
Kirjoittaja Vilijami
Pastori kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:

Loivakulma vaikuttanee selvimmin pyörän käsittelyssä, keula kaatuu jossain kohdin jyrkästi linkkuun.

Jättöä sais olla vähemmän.

Kyseessähän on pyörän käsittely parkkihommissa jne.

Sitä just tarkoitankin. Flevossa mulla oli lopulta nollajättö ja 45˚ kulma. Se keskittää kuskin painolla (lievästi mutta tarpeeksi) 0-5km/h nopeudessa jotta keula ei kaadu, ja kovemmassa vauhdissakin toimii hyvin, koska loiva kulma ja jalkojen vuoksi ohjauksen painopiste ylä/etupainoinen.


Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee

Lähetetty: 16 Heinä 2018, 23:30
Kirjoittaja jori

Joosehan Iso Pyyyttonin geometria-arvot on 58°-110mm. Kuvasta katselin, että on ehkä taipunut käytössä ja voisi olla myös noin 55°-75mm. Kuvassa nojakulma on 27°. Kaikki arvot muuttuvat naruperän asennon mukaan. Lisäksi yksipuoleinen akseli ja lyhyt laakeripesä antavat hieman periksi, jolloin kulma loivenee.

Iso Pyyyttoni80.jpg
Iso Pyyyttoni80.jpg (93.32 KiB) Katsottu 3527 kertaa

Joosehan oma kommentti ketjun alussa: "Laitan ylös myös suunnitellun geometrian. Ohjauskulma 67, jättö -15, sylikulma 145, nojakulma 30, akseliväli 105, istuinkorkeus 55. Ei hajuakaan miten lähelle osuin."
Jos tuon perän korkeuden korjaa niin että nojakulma on 30°, tulee ohjauskulmaksi 61-58°, eli aika lähellä Pastorin viimeisten pyörien Pommin ja QD2P kulma. Pastorilla pieni positiivinen jättö, Joosella vähän enempi negatiivinen.


Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee

Lähetetty: 17 Heinä 2018, 07:27
Kirjoittaja jooseha
jori kirjoitti:

Kuvasta katselin, että on ehkä taipunut käytössä ja voisi olla myös noin 55°-75mm. Kuvassa nojakulma on 27°.

Pikku hiljaa olen antanut naruista löysää, jotta olen päässyt enemmän nojalleen :)
On aika hämmästyttävää miten vähän naruperäisen ohjaustuntuma muuttuu perää säädettäessä. Jättö muuttunee sopivassa suhteessa ohjauskulman muuttuessa :?


Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee

Lähetetty: 17 Heinä 2018, 08:28
Kirjoittaja jori
jooseha kirjoitti:
jori kirjoitti:

Kuvasta katselin, että on ehkä taipunut käytössä ja voisi olla myös noin 55°-75mm. Kuvassa nojakulma on 27°.

Pikku hiljaa olen antanut naruista löysää, jotta olen päässyt enemmän nojalleen :)
On aika hämmästyttävää miten vähän naruperäisen ohjaustuntuma muuttuu perää säädettäessä. Jättö muuttunee sopivassa suhteessa ohjauskulman muuttuessa :?

Joo, trail calculator sivuston laskimella näyttäisi jättö muuttuvan noin 5 mm / nojakulma-aste. (Arvioin etuhaarukan offsetin 245 mm)


Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee

Lähetetty: 17 Heinä 2018, 10:30
Kirjoittaja PW

Tää pyörä on myös n. 30cm pidempi ku meijän tandemi (Annin säädöillä) - pidempijalkanen takapolkija ja urheilullisempi takapenkin asento. Ajotuntumaan tuolla ei liene suurta vaikutusta.
Kuljetusta varten Pastori katkasee tämän ohjausnivelestä ja 2WR katkee rungosta - molemmat mahtuu kätevästi farkkumallin autoon kun takapenkkiä kaataa, siis taittopyörät ;)


Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee

Lähetetty: 24 Heinä 2018, 13:16
Kirjoittaja Pastori
Pastori kirjoitti:

Ekat sata kilsaa ajettu. Virossa.jpeg

Sama päivä.

2pqdmeie.jpeg

Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee

Lähetetty: 24 Heinä 2018, 13:43
Kirjoittaja jori

Onko takaketjut jo kokeiltu?


Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee

Lähetetty: 24 Heinä 2018, 14:15
Kirjoittaja Pastori
jori kirjoitti:

Onko takaketjut jo kokeiltu?

Toivottavasti ei. Pyörähän on vielä Virossa.


Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee

Lähetetty: 24 Heinä 2018, 14:28
Kirjoittaja jori
Pastori kirjoitti:
jori kirjoitti:

Onko takaketjut jo kokeiltu?

Toivottavasti ei. Pyörähän on vielä Virossa.

Ai niin. :oops:
Vaan, mitäpä tuo haittaisi, jos olisivat sen laittaneet ajokuntoon autokorjaamolla. :mrgreen:


Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee

Lähetetty: 30 Heinä 2018, 11:47
Kirjoittaja jori

Tuoretta tietoa Raplan autokorjaamolta. Tandem on purettu ja pakattu uuden huoltoauton kyytiin.

WhatsApp Image 2018-07-30 at 11.13.15.jpeg
WhatsApp Image 2018-07-30 at 11.13.15.jpeg (256.9 KiB) Katsottu 2952 kertaa

Näppärä tuollainen pistoakselityyppinen ohjausnivel. Pyörä on äärimmäisen helppo purkaa kahteen osaan pelkästään nostamalla akseli ylös.

Tandemi mahtuu hyvin kyytiin katkaistuna.
Ohjausnivelen pistoakselirakenne mahdollistaa helpon purkamisen ja helpottaa monessa paikassa. Kannattanee se kuitenkin tehdä hieman tarkemmin menetelmin kuin nykyinen rälläkällä käsissä pyörittäen.

Tuo kouran reikien ongelma on tavallaan akuutti, kun painin sen kanssa QD Pommin nivelen kanssa. Suuret reiät on vaikea porata kouraan suoraan ja välyksettömiksi, mutta helposti toimiviksi. Siksi mietiskelin erillisten holkkien käyttöä nivelen kouran puolella. Reiät kouraan porattaisiin tai vaikka hiottaisiin selvästi väljiksi ja akseli kiinnittyisi erillisiin kouran väljien reikien päälle hitsattaviin holkkeihin.

Tarkkamittainen teräsputki ja "kouran reikien tekeminen hitsatuilla holkeilla olisi varmaan hyvä ratkaisu helppouden ja välyksettömän toiminnan kannalta. Semmoisia sisäreiältään tarkkamittaisia holkkeja saa varmaan laakerikaupasta. Jos ei, voi tuohon käyttöön purkaa laakerin ja hitsata muutamalla täpällä ulkopuolelta pienan laakerin sisäkoolin ja kouran posken väliin.


Re: 2pqd - Kaksipaikkainen kuudee

Lähetetty: 30 Heinä 2018, 13:12
Kirjoittaja Härski

Pistoakselin päissä voisi myös olla kartiot, jolloin rakenteesta saa välyksettömän karkeillakin työmenetelmillä. Toinen kartio kiinteästi akselissa ja toisessa päässä voi olla esimerkiksi kartioksi sorvattu mutteri..