Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3613
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"

Viesti Kirjoittaja janx »

Näin melkein 9 vuoden yhteiselon jälkeen voisi kai sitä tällekin pyörälle avata oman ketjunsa. Myynti-ilmoitus löytyy foorumilta edelleen. Kärsimysten tie tämä on ollut lähinnä pyörälle, kun on joutunut minun ruhoa kuskaamaan ympäri maita ja mantuja. Mä oon vaan (pääasiassa) ajanut. Tarkkaan ei ole kilsat enää tiedossa, kun ei mittariakaan ole hetkeen ollut. :mrgreen:

DSC_0520 - 800.jpg
DSC_0520 - 800.jpg (127.31 KiB) Katsottu 604 kertaa

Pyörään on tehty muutoksia ja osan vaihtoja:

  • Lisätty LED-valot eteen ja taakse (joille ei tällä hetkellä ole toimivaa akkua, mutta tarkoitus on liittää ne olemassa olevaan sähköjärjestelmään)
  • Asennettu sähköapu - takana on napamoottori (36V järjestelmä)
  • Vähän, mutta on välillä huollettu kuluvia osia
  • Pesty on kans muutaman kerran - kerrat voi laskea yhden käden sormilla
  • ... (laitetaan lisää jos muistuu mieleen)

Mistä nyt moinen ketjun avaus. Pyörä pahalainen petti kesken ajeluiden ja jouduin palaamaan kotiin. Takavaihtajan vaijeri katkesi. Nyt jo! En ole ihan varma olenko sitä koskaan vaihtanut. Ehkä, mutta nykyään on niin vaikea saada kunnon pyöränosia.

Korjauksen tein seuraavasti:

  1. Vanhan vaijerin pätkän kaivaminen pois vaihtajan sisältä ja pidemmän pätkän vetäminen pois kuoresta
  2. Vanhan kuoren päiden pätkäiseminen, kun ei ollut uutta saatavilla
  3. Uuden vaijerin öljyäminen aseöljyllä: öljyä peukalon ja etusormen väliin monttuun ja siitä vaijeria pari kertaa vedelle lisäten välillä öljyä (Tohtorin niksi)
  4. Uudet vaijerin kuoren päät paikalleen ennen vaijerin pujottamista (klassikko - ainakin kutistesukan kanssa)
  5. Uuden vaijerin kiinnittäminen takavaihtajaan
  6. Vaijerin pään katkaiseminen sopivaan mittaan ja nippelin puristaminen pihdeillä päähän (tämäkin on Tohtorin niksi)
  7. Vaihdevivun mekanismien liukastaminen aseöljyllä
  8. Koeajo
  9. Suurta hämmästelyä, että voiko takavaihtaja tosiaan toimia näin hyvin ja herkästi 8)
Vaihdevaijerin vaihtajan pää - tämä jäi tumppuun.jpg
Vaihdevaijerin vaihtajan pää - tämä jäi tumppuun.jpg (83.73 KiB) Katsottu 671 kertaa
Vaihdevaijerin jämä vaihtajassa.jpg
Vaihdevaijerin jämä vaihtajassa.jpg (71.7 KiB) Katsottu 671 kertaa
Vaihdevaijerin jämä.jpg
Vaihdevaijerin jämä.jpg (83.81 KiB) Katsottu 671 kertaa
Nippeli vaihdevaijerin päähän.jpg
Nippeli vaihdevaijerin päähän.jpg (42.73 KiB) Katsottu 671 kertaa
Viimeksi muokannut janx, 11 Huhti 2021, 22:04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx-
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3613
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"

Viesti Kirjoittaja janx »

Lisätty kuva pyörästä ekaan viestiin.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx-
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3613
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"

Viesti Kirjoittaja janx »

Heti kun alkaa kirjoittelemaan ja kehumaan, niin vehkeet aina hajoaa. :mrgreen: :roll:

Ärsyttävä ongelma. Aikaisemmin on voinut työntää ohjauspuomista pyörää, mutta nyt se vääntyy paljon vähemmällä voimalla yli. Pitää miettiä ratkaisuja...

Ohjauspuomin nivel 800.jpg
Ohjauspuomin nivel 800.jpg (57.35 KiB) Katsottu 440 kertaa

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx-
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)

Vastaa Viestiin