Näin melkein 9 vuoden yhteiselon jälkeen voisi kai sitä tällekin pyörälle avata oman ketjunsa. Myynti-ilmoitus löytyy foorumilta edelleen. Kärsimysten tie tämä on ollut lähinnä pyörälle, kun on joutunut minun ruhoa kuskaamaan ympäri maita ja mantuja. Mä oon vaan (pääasiassa) ajanut. Tarkkaan ei ole kilsat enää tiedossa, kun ei mittariakaan ole hetkeen ollut.
Pyörään on tehty muutoksia ja osan vaihtoja:
- Lisätty LED-valot eteen ja taakse (joille ei tällä hetkellä ole toimivaa akkua, mutta tarkoitus on liittää ne olemassa olevaan sähköjärjestelmään)
- Asennettu sähköapu - takana on napamoottori (36V järjestelmä)
- Vähän, mutta on välillä huollettu kuluvia osia
- Pesty on kans muutaman kerran - kerrat voi laskea yhden käden sormilla
- ... (laitetaan lisää jos muistuu mieleen)
Mistä nyt moinen ketjun avaus. Pyörä pahalainen petti kesken ajeluiden ja jouduin palaamaan kotiin. Takavaihtajan vaijeri katkesi. Nyt jo! En ole ihan varma olenko sitä koskaan vaihtanut. Ehkä, mutta nykyään on niin vaikea saada kunnon pyöränosia.
Korjauksen tein seuraavasti:
- Vanhan vaijerin pätkän kaivaminen pois vaihtajan sisältä ja pidemmän pätkän vetäminen pois kuoresta
- Vanhan kuoren päiden pätkäiseminen, kun ei ollut uutta saatavilla
- Uuden vaijerin öljyäminen aseöljyllä: öljyä peukalon ja etusormen väliin monttuun ja siitä vaijeria pari kertaa vedelle lisäten välillä öljyä (Tohtorin niksi)
- Uudet vaijerin kuoren päät paikalleen ennen vaijerin pujottamista (klassikko - ainakin kutistesukan kanssa)
- Uuden vaijerin kiinnittäminen takavaihtajaan
- Vaijerin pään katkaiseminen sopivaan mittaan ja nippelin puristaminen pihdeillä päähän (tämäkin on Tohtorin niksi)
- Vaihdevivun mekanismien liukastaminen aseöljyllä
- Koeajo
- Suurta hämmästelyä, että voiko takavaihtaja tosiaan toimia näin hyvin ja herkästi