Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"

Haluatko jakaa Sinun omia kokemuksiasi/näkymyksiäsi nojapyöräilystä?
Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4032
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"

Viesti Kirjoittaja janx »

Näin melkein 9 vuoden yhteiselon jälkeen voisi kai sitä tällekin pyörälle avata oman ketjunsa. Myynti-ilmoitus löytyy foorumilta edelleen. Kärsimysten tie tämä on ollut lähinnä pyörälle, kun on joutunut minun ruhoa kuskaamaan ympäri maita ja mantuja. Mä oon vaan (pääasiassa) ajanut. Tarkkaan ei ole kilsat enää tiedossa, kun ei mittariakaan ole hetkeen ollut. :mrgreen:

DSC_0520 - 800.jpg
DSC_0520 - 800.jpg (127.31 KiB) Katsottu 2711 kertaa

Pyörään on tehty muutoksia ja osan vaihtoja:

  • Lisätty LED-valot eteen ja taakse (joille ei tällä hetkellä ole toimivaa akkua, mutta tarkoitus on liittää ne olemassa olevaan sähköjärjestelmään)
  • Asennettu sähköapu - takana on napamoottori (36V järjestelmä)
  • Vähän, mutta on välillä huollettu kuluvia osia
  • Pesty on kans muutaman kerran - kerrat voi laskea yhden käden sormilla
  • ... (laitetaan lisää jos muistuu mieleen)

Mistä nyt moinen ketjun avaus. Pyörä pahalainen petti kesken ajeluiden ja jouduin palaamaan kotiin. Takavaihtajan vaijeri katkesi. Nyt jo! En ole ihan varma olenko sitä koskaan vaihtanut. Ehkä, mutta nykyään on niin vaikea saada kunnon pyöränosia.

Korjauksen tein seuraavasti:

  1. Vanhan vaijerin pätkän kaivaminen pois vaihtajan sisältä ja pidemmän pätkän vetäminen pois kuoresta
  2. Vanhan kuoren päiden pätkäiseminen, kun ei ollut uutta saatavilla
  3. Uuden vaijerin öljyäminen aseöljyllä: öljyä peukalon ja etusormen väliin monttuun ja siitä vaijeria pari kertaa vedelle lisäten välillä öljyä (Tohtorin niksi)
  4. Uudet vaijerin kuoren päät paikalleen ennen vaijerin pujottamista (klassikko - ainakin kutistesukan kanssa)
  5. Uuden vaijerin kiinnittäminen takavaihtajaan
  6. Vaijerin pään katkaiseminen sopivaan mittaan ja nippelin puristaminen pihdeillä päähän (tämäkin on Tohtorin niksi)
  7. Vaihdevivun mekanismien liukastaminen aseöljyllä
  8. Koeajo
  9. Suurta hämmästelyä, että voiko takavaihtaja tosiaan toimia näin hyvin ja herkästi 8)
Vaihdevaijerin vaihtajan pää - tämä jäi tumppuun.jpg
Vaihdevaijerin vaihtajan pää - tämä jäi tumppuun.jpg (83.73 KiB) Katsottu 2778 kertaa
Vaihdevaijerin jämä vaihtajassa.jpg
Vaihdevaijerin jämä vaihtajassa.jpg (71.7 KiB) Katsottu 2778 kertaa
Vaihdevaijerin jämä.jpg
Vaihdevaijerin jämä.jpg (83.81 KiB) Katsottu 2778 kertaa
Nippeli vaihdevaijerin päähän.jpg
Nippeli vaihdevaijerin päähän.jpg (42.73 KiB) Katsottu 2778 kertaa
Viimeksi muokannut janx, 11 Huhti 2021, 22:04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4032
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"

Viesti Kirjoittaja janx »

Lisätty kuva pyörästä ekaan viestiin.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4032
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"

Viesti Kirjoittaja janx »

Heti kun alkaa kirjoittelemaan ja kehumaan, niin vehkeet aina hajoaa. :mrgreen: :roll:

Ärsyttävä ongelma. Aikaisemmin on voinut työntää ohjauspuomista pyörää, mutta nyt se vääntyy paljon vähemmällä voimalla yli. Pitää miettiä ratkaisuja...

Ohjauspuomin nivel 800.jpg
Ohjauspuomin nivel 800.jpg (57.35 KiB) Katsottu 2547 kertaa

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4032
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"

Viesti Kirjoittaja janx »

Kotimatka Tuusulan Lowridesta tarjoisi hieman jännitystä. Perjantain Porvoon reissulla takaiskarin säätöruuvista osumaa ottanut takalokari aiheutti pienen tilanteen. Alamäen ja suojatien ylityksen jälkeen takakiekko meni täysin lukkoon. Muutama metri mentiin takapyörä lukossa ns. kylki edellä. Lokari oli taittunut kaksin kerroin ja sujahtanut takahaarukan ja renkaan väliin.

Rengas pysyi onneksi ehjänä. Takalokari revittiin välistä pois, ruuvattiin kiinnikkeistä irti ja pakattiin mukaan. Jälleen matka pääsi jatkumaan...

Paseon takalokari kyydissä.jpg
Paseon takalokari kyydissä.jpg (102.01 KiB) Katsottu 1923 kertaa
Paseon takalokarin rippeet.jpg
Paseon takalokarin rippeet.jpg (88.47 KiB) Katsottu 1923 kertaa

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6890
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"

Viesti Kirjoittaja Pastori »

janx kirjoitti: 10 Huhti 2021, 21:48
  1. Uuden vaijerin öljyäminen aseöljyllä: öljyä peukalon ja etusormen väliin monttuun ja siitä vaijeria pari kertaa vedelle lisäten välillä öljyä (Tohtorin niksi)

Plussana = mä pidän semmoista ohutta hiomapaperia siinä vaijerin ympärillä. Taitaa olla kuussatasta tai sinnepäin.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4032
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"

Viesti Kirjoittaja janx »

Paseo sai tänään uuden takalokarin Biltemasta. Muovi oli vähän heppoisen oloista verrattuna vanhaan metallivahvistettuun, mutta ehkä se kestää. Toivottavasti kestää pitkään, koska moottorikiekon paikalleen saaminen on hiukan työlästä. Takahaarukkaa pitää hieman viruttaa, että menee paikalleen.

Samalla käänsin takaiskarin toisinpäin, koska säätönuppi ilmeisesti osuu takapään pohjatessa takalokariin. Siitä tuo em. onnettomuus lienee johtunut.
Putsasin takavaihtajan rissat. Lisäksi vaihdoin sisäkumin taakse, mutta se pitää vielä "litkuttaa" eli laittaa Stanin paikkausnesteet pyörimään sisäkumin sisään.

Takahaarukan nivelkohdan kiristysmutterit pyörivät käytännössä käsin, joten niiden kiristys oli paikallaan. Sellasia isoja alumiinisia "muttereita". Siirtoleukapihdeillä sai kiristettyä.

Paseo takakiekko irti huoltoriipunassa.jpg
Paseo takakiekko irti huoltoriipunassa.jpg (185.13 KiB) Katsottu 1658 kertaa
Takaiskarin säätönuppi taaksepäin.jpg
Takaiskarin säätönuppi taaksepäin.jpg (71.16 KiB) Katsottu 1658 kertaa

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)

MikaH
Viestit: 137
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Vähän epäilen, että lokasuojan katkeaminen olisi johtunut iskarin säätönupin osumisesta siihen. Todennäköisempänä syynä pidän sitä, että tavaratelineen poikkirauta on iskenyt lokasuojaan painaen sen rengasta vasten, jonka seurauksena renkaan ja lokasuojan välinen kitka on imaissut sen mukaansa. Paseossa on sellainen ominaisuus/suunnitteluvirhe, että rungon kolmiporaisen säädön ollessa alimmassa asennossa, tavaratelineen poikkirauta osuu herkästi lokasuojaan - varsinkin kuormatulla pyörällä ajettaessa. Omasta Paseostani on yksi lokasuoja katkennut juuri tällä tavalla. Uudessakin lokasuojassa on jo merkkejä siitä, että se on saanut osumaa. Ongelma korjaantuu sillä, että välttää käyttämästä alinta säätöpaikkaa rungossa kuormatulla pyörällä ajettaessa tai vaihtamalla pidempi iskunvaimennin alkuperäisen tilalle. Itse vaihdoin 155mm iskunvaimentimen 165mm pituiseen, alkuperäisen päästettyä öljyt pihalle alkukesästä

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5921
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

janx kirjoitti: 17 Huhti 2021, 08:30

Heti kun alkaa kirjoittelemaan ja kehumaan, niin vehkeet aina hajoaa. :mrgreen: :roll:

Ärsyttävä ongelma. Aikaisemmin on voinut työntää ohjauspuomista pyörää, mutta nyt se vääntyy paljon vähemmällä voimalla yli. Pitää miettiä ratkaisuja...

Ohjauspuomin nivel 800.jpg

Naru vetopuolelle.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4032
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"

Viesti Kirjoittaja janx »

MikaH kirjoitti: 23 Elo 2021, 09:32

Vähän epäilen, että lokasuojan katkeaminen olisi johtunut iskarin säätönupin osumisesta siihen. Todennäköisempänä syynä pidän sitä, että...

Taidat olla oikeassa. Olihan siitä puhetta, mutta en tainnut sisäistää asiaa näin. Ongelmanhan voisi ehken poistaa myös poistamalla takalokasuoja kokonaan ja tekemällä sisälokarin vaikka pp-kennolevystä. Meinasin kokeilla, mutta mulla oli vain valkoista levyä.

Kysyin valmistajalta pidemmän iskarin laittamista vuosia sitten ja ei suositellut sitä ainakaan kevyille kuskeilla, koska ohjausgeometria muuttuu. Mä löysin vielä tuohon 152mm (6 tuumaa silmäväli) ilmaiskarin, mutta en ole sitä saanut vielä paikalleen, kun pitäisi puslat tehdä. Nykyisen iskarin kunto saattaa olla myös osasyyllinen lokasuojan hajoamiseen.

Vilijami kirjoitti: 23 Elo 2021, 11:05

Naru vetopuolelle.

Mä arvelin porata siihen reiän, tehdä kierteet ja laittaa ruuvin stoppariksi.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5921
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

janx kirjoitti: 30 Elo 2021, 22:37

Mä arvelin porata siihen reiän, tehdä kierteet ja laittaa ruuvin stoppariksi.

Mutta mihin kohtaan, ettei lujuus kärsi? Tuo on sitä alumiinia....

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4032
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"

Viesti Kirjoittaja janx »

Juhlavuosi! 10 vuotta on hengailtu tämän kaunokaisen kanssa. Enemmänkin olisi voinut ajaa, mutta en valita. Muutama vuosi sitten laitoin daamille sähköt avuksi tämän ruhon liikutteluun, niin jopas on meno maistunut vielä enemmän. Paluuta entiseen ei ole.

Jos olisin alunperin jättänyt nojapyörät kokeilematta, että onpa typerän näköistä tai varmasti vaikeaa, olisi monta mukavaa reissua jäänyt tekemättä ja monta ihmistä jäänyt tapaamatta. Nojapyörän kanssa harvemmin pystyy ihmisten ilmoilla ajamaan ilman juttukaveria ja PR-hommia. Välillä se ärsyttää, mutta yleensä niistä kohtaamisista jää vain hyvä mieli.

Itsetunto pitää olla kohdallaan kun ajaa nojapyörällä. Nauruille ja huuteluille voi näyttää peukkua ja jatkaa leppoisaa matkantekoa loputtomaan auringonlaskuun asti. Eikä tässä iässä enää oikeastaan edes kiinnosta ihmisten mielipiteet tässä asiassa.

Iso kiitos kuuluu myös Nojapyorafoorumi.fi nojapyöräyhteisölle. Monta mukavaa hahmoa on tullut elämääni sitä kautta.

paseo-keravanjoella-180422.jpg

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)

Vastaa Viestiin