Kaikissa maissa joissa olen asunut, julkiset tiet aina ovat sallittuja kaikille - jalan, hevosella, pyörätuolissa, polkupyörällä... Pyörätiet ovat valinnaisia mukavuuksia. Tästä syystä ajattelin, että polkupyöriä on laillisesti sallittuja valtatiellä suomessa myös.
Ei kukaan ole ikinä saanut sakkoja tai mitään rangaistusta pyöräilystä valtatiellä. Sinne vaan jos rohkeus riittää ajella autojen seassa.
Kiitos videoista! Niitä vertailtuani katson että voisin ajaa kumpaa vain, molemmissa on puolensa. Ajorata on luonnollisesti nopein mutta pyörätie usein maisemallisempi. En ollut ihan varma oliko ajoradalla tärinäraitaa? En myöskään nähnyt oliko pyörätie niin kovin huonossa kunnossa.
Huomasin videoistasi että annoit ajoradalla ajaessasi paikoitellen aika ruhtinaallisesti tilaa takanatuleville autoille menemällä pelottavan lähelle pientareen ulkoreunaa. Sen lisäksi että siinä on vaara suistua tieltä siinä jää huonosti tilaa tehdä väistöliikkeitä jos tielle osuu jokin este (kolo tiessä, kiviä,roskia, renkaan paloja). Lisäksi se houkuttelee takanatulevien yrittää ohitusta ilman kaistanvaihtoa. Suosittelen mahdollisimman suoraviivaista, ennakoitavaa ajotapaa vaikka se veisikin hiukan enemmän tilaa ajoradalla. Ylämäessä tietenkin eri asia kun vauhti tippuu.
Toivon että tulevaisuudessa jokaisen ajoradan vieressä kulkisi puolentoista metrin levyinen yksisuuntainen piennar jonka ulkoreuna olisi myös maalattu valkoiseksi. Ja tähän piennarstandardiin voisi jokainen pyöräilijä luottaa yhtä varmasti kuin nykyään jokainen autoilija omaan tienleveysstandardiinsakin. Ja ne tärinäraidat pois.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
En ollut ihan varma oliko ajoradalla tärinäraitaa? En myöskään nähnyt oliko pyörätie niin kovin huonossa kunnossa.
Ajoradalla el ole tärinäraitaa - jumalan kiitos, muuten varmasti pysyisin pyörätiellä. Ja pyörätie on etupäässä kunnossa, mutta se on vähän järkyttävämpää kaikkialla, ja se on niin huonoa paikoin, että minun täytyy hidastaa. Ajaminen valtatiellä on yhtenäisempiä.
VeloWagoner kirjoitti:
Sen lisäksi että siinä on vaara suistua tieltä siinä jää huonosti tilaa tehdä väistöliikkeitä jos tielle osuu jokin este (kolo tiessä, kiviä,roskia, renkaan paloja).
Normaalisti pysyn ulkokaistalla. Kuten sanot, se on turvallisempaa. Mutta tällä valtatiellä, tiedän jokaisen tuuman. Siksi ei ole koskaan yllätys. Se antaa minun ärsytää niin vähän työliikkujia kuin mahdollista aamulla.
Ainakin pyöräilyturismi siellä normaalioloissa kukoistaa. Näytti nuo paikallisetkin jonkun verran pyöräilevän. Miten lie kulkutapaosuudet jakautuu, mutta hyvä esimerkki infran vaikutuksesta.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Liikenneturvan tutkimuspäällikkö haluaa sähköpyörät pois kevyenliikenteenväyliltä, koska ne nopeuden takia aiheuttavat vaaratilanteita
Mitenhän kinnerit? Niiden paikka on ja pysyy siellä?
Tekniikka&talous lehdessä oli juttu asiasta.
Eikös se silleen nyt ole, että jos menosuuntaan oikealla puolella ei oo pyörätietä, niin ei ole pakollinen
Mut eipä päällikkö paljoo taida pyöräilystä ymmärtää.. Suhteellisen hidas kapine on vakio sähköpyörä. Normaalikuntoinen nuori ihminen ajaa luomufillarilla hyvissä olosuhteissa helposti ohi. Vieläpä pystärillä.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/ ... 06679d8888
Tuossa Jallin mainitsema juttu, eipä siinä mitään päivittelyä ihmeellisempää ollut Pyöräily kypärä oli saatu mahtumaan myös lyhyeen juttuun Alkuperäinen kirjoitus Turun Sanomissa - maksumuurin takana.
Nojapyöräfoorumin (Jorin) ehdotushan on nopeusrajoitusten laittaminen myös kevyenliikenteen väylillä, jalkakäytävät, pyörätiet, kävelykadut, pyöräkadut ym.viewtopic.php?p=13030#p13030
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Halusitte tämän mieluummin tänne. Kirjoitin nimittäin eilen tästä samasta jutusta ketjuun "Liikennepolitiikkaa". viewtopic.php?p=147139#p147139
Tuo T&T juttu perustui Turun sanomissa olleeseen haastatteluun. Se olisi myös kiva saada kuvana.
Tässä vielä tuo T&T juttu näkyviin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Pyöräteiden ärsyttävä piirre taajamissa on risteysalueet kanttikivineen. Niissä saa pohjakuhmut tehokkaasti rouhittua sen lisäksi, että jatkuva hidastaminen ja kiihdyttäminen vie helkkaristi energiaa.
Onneksi (?) en pysty itse käyttämään sukkulaa työmatkailuun, vaan yleensä ajan muuten vaan ja iltaisin hiljaisemman liikenteen aikaan. Ja silloin suurimmaksi osaksi autoteitä pitkin.
Tällä hetkellä on noin 3000km takana, ja muistan vain pari automiestä, joita velomobiilin kaistalla olo tod.näk. ärsytti.
Twitterissä joku huomautti ettei tuo väite kypärättömyyden aiheuttamien kuolemien määrästä pidä paikkaansa. Liikenneturva vastasi ettei väite ole heiltä peräisin, ja se on nyt poistettu jutusta.