4-pyöräinen Teppoën 1CV

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

Polkumies kirjoitti: 04 Joulu 2021, 16:47

En myöskään ihan ymmärtänyt, miksi takana pituussuuntaisen tukivarren sijainti akselin tasolla (1) olisi ongelma jarrutusvoimien kannalta. Tukivarteen tulee tietysti suurempi voima, jos se on ylempänä, mutta kai se vetoa kestää ihan hyvin.

Jos siis pystysuuntaisen varren yläpäätä ajattelisi saranapisteenä. Tässä ajoneuvossa siellä on tietysti vielä jousituksen kolmiopalikka...tukivarsi.jpg
Etupyörissä jarrutusvoimat tulevat tuonne alemmas (2).

Kyse ei ole jarrutusvoimista, vaan jarrumomentin minimoimisesta yläpäässä sitä tavallisesti vastaanottavalle teleskoopille.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Polkumies
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 316
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

jori kirjoitti: 04 Joulu 2021, 17:55

Kyse ei ole jarrutusvoimista, vaan jarrumomentin minimoimisesta yläpäässä sitä tavallisesti vastaanottavalle teleskoopille.

Jos tukivarsi tulisi renkaan ja maan kosketuspisteeseen, momenttia ei syntyisi ollenkaan?

jarrutus.jpg

Yritin piirtää tähän lukkojarrutuksen, jotta kiekko ja tukivarret ovat yksinkertaisesti samaa kiinteää kappaletta. Jos painovoiman unohtaa, tähän kappaleeseen kohdistuu kitka maasta ja etutukivarren ja pystytukivarren tukivoimat. Kokonaismomentti on nolla ja kokonaisvoima vasemmalle jarruttaa ajoneuvoa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

Noin juuri, jos unohdetaan jarrumomentti, eli jarrulaitteen tukimomentti, joka vaikuttaa pistemäisesti navan kohdalla.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4038
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Uusien asioiden testailun saralla uusimpana itsellä polyuretaanin valu. Sekoittamalla kahta nestemäistä komponenttia saadaan huoneenlämmössä syntymään kumin kaltaista joustavaa polyuretaania.

Aineet hankin tuolta:
https://syntecshop.com/en/fast-casting- ... 70-pt-flex

Valoin tänään tuulilasikiekon rullat. Muotit olin tulostellut PLA:sta periaatteella "kertakäyttöiset hajotettavat", eli muotin pinnan jätin suoraan tulostuksen jäljiltä ilman silottelua tai irrotusaineita. No huonosti sellaisesta muotista kappaleet sitten irtosikin, eli muotin hajottamiseksi homma menikin irrotusvaiheessa.

Hyvin PU virtasi pieniinkin kolosiin: muotin ja laakerin väliin sitä pääsi ohut kerros, joka tarrasi laakerin suojalevyyn irrottaen sen muottia poistettaessa. No varovasti ruuvarilla väännellen sen sai vielä ehjänä irti PU:sta.

Ensivaikutelma näiden rullien kohdalla oli se, että saattaa olla liian joustavaa tuo 70 ShA:n PU tähän käyttöön.
Tosin pitää malttaa vielä hetki ennen kokeilua, ilmeisesti useamman päivän ottaa lopullisten materiaaliominaisuuksien saavuttaminen. Sen nopeuttamiseksi jätin rullat lämpöpatterin päälle "kehittymään".

01_muotit_ennen_valua.jpg
01_muotit_ennen_valua.jpg (138.29 KiB) Katsottu 763 kertaa
02_vetorullan_keskiö.jpg
02_vetorullan_keskiö.jpg (94.27 KiB) Katsottu 763 kertaa
03_ohjainrullan_laakeri.jpg
03_ohjainrullan_laakeri.jpg (85.83 KiB) Katsottu 763 kertaa
04_PU_ja_muotit.jpg
04_PU_ja_muotit.jpg (98.43 KiB) Katsottu 763 kertaa
05_muotit_täynnä.jpg
05_muotit_täynnä.jpg (60.29 KiB) Katsottu 763 kertaa
06_laakerin_suojalevy_kiinni_muotissa.jpg
06_laakerin_suojalevy_kiinni_muotissa.jpg (118.62 KiB) Katsottu 763 kertaa
07_valmiit_rullat.jpg
07_valmiit_rullat.jpg (84.55 KiB) Katsottu 763 kertaa
08_rullat_sivusta.jpg
08_rullat_sivusta.jpg (23.17 KiB) Katsottu 763 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4038
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Tällainen rullaluistimen renkaan kovuinen materiaali olisi ehkä parempaa em. rulliin:
https://www.easycomposites.eu/xencast-p ... ting-resin

70 ShA:n kovuus valikoitui käyttöön yhden toisen asian "testailun" myötä, joten pitihän sitä nyt samalla kokeilla näihin rulliinkin.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

Uretaani on helposti työstettävää muotistairrotushetkellä ja muutama tunti sen jälkeen. Jos pinnassa on epätasaisuutta, kuten 3D-printatuissa muoteissa aina on, tuo karheus kannattaa käpälöidä pois. Robitilla käytimme puuvillahanskoja, jolla saattoi sormissa hypistelemällä ja silittelemällä murentaa pinnasta karheuden pois. Tuossa tapauksessa voisi olla ideaa "sorvata" nuo pyörät pyöreiksi ja sileiksi tässä vaiheessa. Tulisi helpommin heitottomia.

3D-printattu muotti on aina karhea. Sekin kannattaa silitellä ja vahata sileämmäksi. Varsinkin jos aikoo valaa useamman kappaleen. Irrotusaine on myös tärkeä.

Jos valettava kappale on kovin monimutkainen, eikä karheuksia saa helposti pois, voi käyttää joustava irrotusmuotti-tukimuotti-tekniikkaa: Printataan positiivimuotti, eli malline. Printataan isompi, summittain kappaleen muotoja vähintään muutaman millin etäisyydellä seuraava tukimuotti.
Valetaan näiden väliin pehmeästä uretaanista tai silikonista varsinainen muotti.
Joustava muotti irtoaa kuin kumihanska helposti ulkopuolisesta muotista joustavuutensa takia. Tämän jälkeen on helppo irrottaa malline tuosta hanskamuotista venyttämällä ja taivuttamalla joustavaa muottia. SIlikonimuotin ja kappaleen väliin voi paineilmapistoolilla puhaltaa ilmaa, tai pahoissa tapauksissa injektioruiskulla ja -neulalla silikonin läpi kappaleen ja muotin väliin.

Tuossa on ideana, että joustava muotti irtoaa jäykästä helpommin, venyttelemällä ja taivuttelemalla, mutta jäykkä ulkomuotti pitää muodon silti tarkkana.

Erittäin vaikeissa replikavaluissa tuota edellä kuvattua irrotusmuotti-tukimuotti-tekniikkaa käyttäen voi silikonisesta irrotusmuotista tehdä täysin umpinainen ja leikata se kahdeksi osaksi jälkeen päin terävällä veitsellä. Vaikka leikattu jakotaso onkin epätasainen, se ei haittaa, koska ulkpuolinen tukimuotti pakottaa pehmeän muotin puoliskot täsmälleen samaan asentoon kuin ennen leikkausta, eikä jakotasoon muodostu epäsopivuudesta aiheutuvia vuotoja.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3862
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja janx »

SLA-tekniikalla (harsivalotus) tulostettu pinta on todella tasainen. Suoraan voi laittaa kaupan hyllylle onnistuneen tulosteen. FDM/FFF-tekniikalla (pursotus) kerrokset ovat selvemmät ja pintojen epätasaisuutta esiintyy.

Screenshot_2019-07-17_at_16.17.07_ml.png
Screenshot_2019-07-17_at_16.17.07_ml.png (178.89 KiB) Katsottu 620 kertaa

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3600
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Wacky »

SLA-tulostuksessa on haittana sitten jälkikäsittely johon kuuluu mm. puhdistus ja loppukovetus
Tämän lisäksi hartsit tuppaa haisemaan, eli missään oleskelutilassa tuskin haluat tulostella sillä.
Tämä onkin itsellä aikalailla hidastanut intoa hakkia moista laitetta vaikka laatu onkin pursotin tulostimiin verrattuna aivan omaa luokkaansa.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3862
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja janx »

Wacky kirjoitti: 07 Joulu 2021, 18:04

SLA-tulostuksessa on haittana sitten jälkikäsittely johon kuuluu mm. puhdistus ja loppukovetus. Tämän lisäksi hartsit tuppaa haisemaan, eli missään oleskelutilassa tuskin haluat tulostella sillä. Tämä onkin itsellä aikalailla hidastanut intoa hakkia moista laitetta vaikka laatu onkin pursotin tulostimiin verrattuna aivan omaa luokkaansa.

SLA on käytössä, mutta en ole hartsien hajua huomannut. Ainakaan Formlabsin hartsit tai ns. resiinit eivät haise (kokemusta valkoisesta, mustasta, flexible 80A ja durablesta). Lähinnä tuo isopropanoli haisee häiritsevästi, kun kylpyastioiden kansia joutuu availemaan. Makuuhuoneeseen en ottaisi, mutta 600 neliön tilassa ei ole ollut muita ongelmia.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4038
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti: 07 Joulu 2021, 10:11

Uretaani on helposti työstettävää muotistairrotushetkellä ja muutama tunti sen jälkeen. Jos pinnassa on epätasaisuutta, kuten 3D-printatuissa muoteissa aina on, tuo karheus kannattaa käpälöidä pois. Robitilla käytimme puuvillahanskoja, jolla saattoi sormissa hypistelemällä ja silittelemällä murentaa pinnasta karheuden pois. Tuossa tapauksessa voisi olla ideaa "sorvata" nuo pyörät pyöreiksi ja sileiksi tässä vaiheessa. Tulisi helpommin heitottomia.

3D-printattu muotti on aina karhea. Sekin kannattaa silitellä ja vahata sileämmäksi. Varsinkin jos aikoo valaa useamman kappaleen. Irrotusaine on myös tärkeä.

Jos valettava kappale on kovin monimutkainen, eikä karheuksia saa helposti pois, voi käyttää joustava irrotusmuotti-tukimuotti-tekniikkaa: Printataan positiivimuotti, eli malline. Printataan isompi, summittain kappaleen muotoja vähintään muutaman millin etäisyydellä seuraava tukimuotti.
Valetaan näiden väliin pehmeästä uretaanista tai silikonista varsinainen muotti.
Joustava muotti irtoaa kuin kumihanska helposti ulkopuolisesta muotista joustavuutensa takia. Tämän jälkeen on helppo irrottaa malline tuosta hanskamuotista venyttämällä ja taivuttamalla joustavaa muottia. SIlikonimuotin ja kappaleen väliin voi paineilmapistoolilla puhaltaa ilmaa, tai pahoissa tapauksissa injektioruiskulla ja -neulalla silikonin läpi kappaleen ja muotin väliin.

Tuossa on ideana, että joustava muotti irtoaa jäykästä helpommin, venyttelemällä ja taivuttelemalla, mutta jäykkä ulkomuotti pitää muodon silti tarkkana.

Erittäin vaikeissa replikavaluissa tuota edellä kuvattua irrotusmuotti-tukimuotti-tekniikkaa käyttäen voi silikonisesta irrotusmuotista tehdä täysin umpinainen ja leikata se kahdeksi osaksi jälkeen päin terävällä veitsellä. Vaikka leikattu jakotaso onkin epätasainen, se ei haittaa, koska ulkpuolinen tukimuotti pakottaa pehmeän muotin puoliskot täsmälleen samaan asentoon kuin ennen leikkausta, eikä jakotasoon muodostu epäsopivuudesta aiheutuvia vuotoja.

Kiitos Jori hyvistä vinkeistä! Muistatko kuinka kovaa PU:ta nuo mainitsemasi Robitin kappaleet suunnilleen oli? Veikkaan että kovempaa kuin tuo meikäläisen, mikä vastaa noin suunnilleen autonrenkaan kulutuspintakumia.

Tässä protoiluvaiheessa ei jaksa alkaa tehdä kovin monimutkaisia virityksiä muotin suhteen, varsinkin kun lopputuotteen käyttöikä voi olla lyhimmillään vain jokunen sekunti (toteaminen ettei toimi...).

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

Muistaakseni 70-82 SH-A. Jossain muoteissa oli SH30A

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4038
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Kasailin tuulilasikiekon pyörittimelle akun. 2s4p, kennot samoja kuin laitoin ajoakkuun (LG INR21700-M50). Joku BMS tai alijännitehälytin tuohon varmaan tarvii laittaa, jossain vaiheessa...

Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4038
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Tuulilasikiekon veto+ohjainrullat vaihdettu polyuretaanisiksi. Äänensävy vähän muuttui aiempaa pehmeämpien rullien ansiosta, muttei tuo vieläkään mikään hiljainen ole. Vähän jänskättää pysyykö kiekko paikoillaan, rullien mitoitus kun muuttui vähän aiemmasta.

Pyörimisnopeus laski vain hitusen (1029 vrs. 1080 rpm, pelkkä reunus ilman kiekkolevyä), joten ei nuo juuri huonommin pyöri eli hukkaa energiaa kuin edelliset rullat.Kuva

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12784
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

Mistäs hankit noita 21700 kennoja. Mihinhän hintaan noita saisi hankittua. Vaikuttaisivat hyvinkin sopivilta MBB-CF tavaratandemini työntövoimaksi noiden Lipojen jälkeen. Osa noista on jo kuollut ja pari pakettia tuntuu lämpenevän enemmän kuin kaverinsa, mikä viittaa varmaan lähestyvään kuolemaan. Speksin mukaan näyttävät olevan 5 Ah kennoja. 5 Ah lipo on kooltaan ja painoltaan selvästi (lähes tuplasti) suurempi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4038
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Kennot on tuolta:
https://eu.nkon.nl/rechargeable/li-ion/ ... 21700.html

Mallit vaihtuneet ja hintataso noin yleisesti noussut...

Vastaa Viestiin