4-pyöräinen Teppoën 1CV

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4424
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Ei riittänyt uusi vetorulla korjaamaan ongelmaa: rullan putoaminen (nouseminen pois) urasta väheni, muttei poistunut. Niinpä tulostin uuden kehyksen tuulilasikiekolle, hieman erilaisella uran muodolla. No vetorulla alkoi pysyä urassa, mutta ohjausrullat eivät enää :evil: . Sama vaiva niissä, eli liian pehmeät.

Laitoin kovempaa polyuretaania tilaukseen. Litkut saapui tänään, ja pääsin valamaan ohjausrullat. Katsotaan miten kovuuden kasvatus 70 -> 90 ShA vaikuttaa. Nyt pitäisi olla likimain samaa luokkaa kuin rullaluistinten renkaat. Pitää malttaa odottaa ainakin päivä pari PU:n kovettumista ennen kuin pääsee kokeilemaan. Speksien mukaan lopullinen kovuus saavutetaan 7 vuorokauden kuluessa, mutta eihän nyt viikkoa malta odottaa, kun 1CV pitää saada sadeajokuntoon...

01_muotit_valukuntoon.jpg
01_muotit_valukuntoon.jpg (176.5 KiB) Katsottu 577 kertaa
02_uusi_PU.jpg
02_uusi_PU.jpg (125.04 KiB) Katsottu 577 kertaa
03_valetut_rullat.jpg
03_valetut_rullat.jpg (106.36 KiB) Katsottu 577 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4424
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

No niin, nyt on jo jokusen ajokerran kokemukset tuoreimmasta tuulilasikiekon kokoonpanosta.

Ensin plussat: nyt kiekko pysyy hyvin paikoillaan normaalissa ajossa. Ehdottamasti paras versio tähän mennessä. Ainoastaan tänään tipahti pari kertaa pois vetorullalta, kun meno oli todella röykkyistä: remontissa oleva Rounionkatu muistuttaa tällä hetkellä enempi perunapeltoa kuin autotietä...

Sitten miinukset, tai siis se yksi ainoa: melu, ISOSTI. Otin earit käyttöön...
Korvatulppien kanssa ajelu on kyllä muutenkin mukavampaa: korin ja ikkunamuovien metelikään ei häiritse niin paljoa.
Nyt käytössä olleet korvatulpat (mitkälie..) eivät tunnu olevan mitenkään tehokkaimmat vaimennukseltaan, mikä on ihan hyvä asia liikenteessä. Leikkaavat kuitenkin pahimman metelin pois.

Mahdollisia jatkokehityskohteita:

  • myös vetorulla kovemmasta polyuretaanista
  • "sileämmät" vierintäpinnat melun vähentämiseksi: etenkin tuulilasikiekon kehyksen ura (jossa veto- ja ohjausrullat pyörivät) on epätasainen. 3D-tulosteen pinnanlaatu ei sellaisenaan riitä, muotovirheet pitäisi saada pienemmiksi esim. koneistamalla (tai sulattamalla). Tai vaihtoehtoisesti voisi valaa myös uran pinnan polyuretaanista...

Pyörivän kiekkolevyn paksuuden pienentäminen 2 -> 1 mm lisäsi sen värähtelyä/resonointia -> tuottaa oman osansa äänestä. Ohuempi eli kevyempi kiekko kuitenkin pyörii paremmin ja pysyy tärinässä (ajoalustan kuopat ja möykyt) paremmin paikoillaan kuin alkuperäinen painavampi. En siis ole palaamassa takaisin alkuperäiseen mitoitukseen.

Polkumies
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 426
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Onko korin liimaukset kestäneet? Liima oli tällainen?

ASSET_JPEG_25104979.png

Olen aina ajatellut, ettei polypropeenia voi liimata.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4424
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Joo, ihme kyllä ei ole liimaukset vielä irronneet, ainakaan niin paljoa että olisi alkanut mistään pahemmin repsottaa. Varmistin kylläkin nippusiteillä levyjen saumojen päät, mm. korin helmoista, etteivät olisi pelkän liiman varassa.

En tiedä onko tuossa liiman nimen perässä olevalla plus-merkillä mitään eroa plussattomaan. Tällaista siis oli:
https://www.tokmanni.fi/sikaflex-11fc-3 ... 2894010381

Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4424
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Pääsi vähän yllättämään tänään iltasella taivaalta tihutellut alijäähtynyt vesi. 1CV seisoskeli taivasalla puolisen tuntia, jona aikana tuulilasi sai vienon jääkuorrutuksen. Sain onneksi sulateltua kiekkoa vähän auki käsin lämmittämällä ennen liikkeelle lähtöä.

Jäätyneet pisarat tuulilasissa + pimeä keli + katuvalot ei ole mukava yhdistelmä näkemisen kannalta. Kiekon kun laittoi pyörimään, niin vähän helpotti.

Miten tuollaiseen keliin sitten varautuisi? No taivasalla parkkeeratessa suoja tuulilasin päälle (ei ollut nyt mukana...). Ajaessa konstit on vähissä: jos pitempi ajo, niin pitää pysähtyä sulattelemaan tarvittavin väliajoin.

Taannoin hankin 1CV:tä varten pienen matkamallisen kuumailmapuhaltimen (edit: siis hiustenkuivaajan), jota en ole vielä tositoimissa kokeillut. Tarviikin laittaa kyytiin, että on käytettävissä seuraavan sulattelutarpeen iskiessä.

Viimeksi muokannut tm, 20 Marras 2022, 20:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4424
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Tässä tuulilasi ajon jälkeen, pisarat jo sulaneet lämpimässä tallissa:Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4424
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

"Keltainen kananpoika" Maikkarin 10-uutisten loppukevennyksessä tod. näk. jonain lähi-iltana... :).

Tänään päivällä haastattelivat ja kuvasivat. 1CV oli fiksu ja filmaattinen, kuljettajansa ei :lol:.

Vastaa Viestiin