4-pyöräinen Teppoën 1CV

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13136
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

tm kirjoitti: 17 Huhti 2022, 13:04

Turhan paljon kutistaa pinta-alaa tuollainen pyöritettävä kiekko, tässä tapauksessa. Muuten kyllä näppärästi tuollaiseen saisi "kauko-ohjauksen" narulla/vaijerilla.

Vähän skeptinen olen kaikkinensa tähän patopainekokeiluun, syystä että vuotokohtia on niin paljon, että mahtaako syntyvä paine ylittää takapyörien puhallusta pyöräkoteloista sisään kabiiniin. No kokeilemallahan se selviää. Alunperinkin oli kaavailuissa laittaa nokkaan ilmanottoaukko, mutta sille ei ennen tätä ole vielä ollut pakottavaa tarvetta.

Sekin on hyvä muistaa, että takapyörien puhallusnopeus jää liikkuvan ajoneuvon patopaineesta jälkeen, sillä kiekon uloimman osan nopeus on ajoneuvon kohtaaman ilman nopeus ja koko pinnasto pyöriikin sitten jo hitaammin.

Vaikka ilmeisesti luotankin enemmän tähän patopaineen vaikutukseen pölyn sisään työntymisen estäjänä, olen myös sitä mieltä, että turhat vuodot kannattaa sulkea, sillä kaikki se ilmamäärä, joka tulee etuluukusta sisään joudutaan kiihdyttämään ajoneuvon nopeuteen, eli se lisää tältä osin kulkuvastusta. Mitä vähemmän ilmaa tulee sisään, sitä pienempi on ilmanvastus tuolta osin.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4300
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Joo, vuotoaukkojen pienennys listalla, siltä osin kun saa kohtuuhelposti toteutettua.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4300
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Luomupuolen kakkosketjun kiristäminen tapahtuu 1CV:ssä nykyisellään (ketjunkiristimen poiston jälkeen) pyörittämällä/ruuvaamalla pyöränripustuksen pitkittäistukivarren päässä olevaa nivelvartta, eli siis pidentämällä tukivartta. Manasin jälleen itseäni, kun oli tullut suunnitteluvaiheessa ängettyä tuo nivelvarsi osin ohjausvarren taakse -> turhan ahdas paikka, ei meinaa sormet ja työkalut mahtua. No onneksi ketjun kireyttä ole tarvinnut säätää montaa kertaa.

Operaatio ilmavuotoaukkojen pienennys on edennyt melkein maaliin: takalokareihin liimailin kylkilevyt ja pienensin takaolkavarsien läpivientiaukkoja, etulokareihin tuli pari kerrosta reunanauhaa, ja takahelmalevyn liimaus kiinni takalokareihin (aiemmin huonosti kiinni teipillä).

Seuraavana vuorossa helmalevyn väkertely myös eteen. Ja takalokarien kylkilevyihin tarvinnee vielä leikata aukot pyörännapojen kohdalle, jos hinkaavat liikaa korin paikalleen laitoin jälkeen.
Sitten joskus kun takapyörät joutuu irrottamaan, niin kylkilevytkin tarvii repiä irti, tai leikata niihin isot aukot keskelle (vain reunat jäisi jäljelle).

01_luomupuolen_kakkosketju.jpg
01_luomupuolen_kakkosketju.jpg (250.38 KiB) Katsottu 1193 kertaa
02_kylkilevy_takalokarissa.jpg
02_kylkilevy_takalokarissa.jpg (152.91 KiB) Katsottu 1193 kertaa
03_etulokarissa_reunanauhat.jpg
03_etulokarissa_reunanauhat.jpg (214.06 KiB) Katsottu 1193 kertaa
04_solukuminauha_10x15mm.jpg
04_solukuminauha_10x15mm.jpg (175.3 KiB) Katsottu 1193 kertaa
05_takaolkavarsien_läpivientien_fiksaus.jpg
05_takaolkavarsien_läpivientien_fiksaus.jpg (130.8 KiB) Katsottu 1193 kertaa
06_koria_vailla.jpg
06_koria_vailla.jpg (135.91 KiB) Katsottu 1193 kertaa
Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1177
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Mistä tota reunanauhaa löytyy / millä nimellä?

Tarttis uusia kinnerin kuupan reunatiivisteet/ kolinanvaimentimet

Markus Heikkilä

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4300
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Mahe kirjoitti:

Mistä tota reunanauhaa löytyy / millä nimellä?...

Puuilosta metritavarana:
https://www.puuilo.fi/solukuminauha-10x15mm-musta

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4300
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Veitsi välähti ja suu loksahti ammolleen... Kuva

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13136
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

Melko hämmästyneeltä näyttää, kuten minäkin noin siekailemattomiin ja määrätietoisiin toimiin. Itse en tuohon määrätietoisuuteen kykenisi. Hyvä Teppo ! :D

Meinasin ehdottaa, että käyt mittaamassa muoviletkumanometrilla paine-eroa vaikka sivuikkunan molemmin puolin. 10 m/s nopeusero vastaa 6 mm vesipatsasta ja viiden noin puolentoista. Tuon mukaan pitäisi kyllä pintojen korkeuseron näkyä, jos tuloilman määrä keulareiästä on suurempi kuin vuodoista poistuva, eli pölyä ei pitäisi tulla sisään. Saattaa kuitenkin vaikuttaa myös niin, että suorat sivuseinät pullistuvat kovassa vauhdissa ulos päin, kuten muissakin tuulipusseissa. Kannattaa siis varmistaa sivujen kiinnitykset ulos suuntautuvaa painevoimaa vastaan.

Tuollaisen U-putkimanometrin voit tehdä 3 mm (tai minkä tahansa paksuisesta) kirkkaasta muoviletkusta, joka taivutetaan alas lenkille ja yläpäät teipataan päät avoimina ulko- ja sisäpuolelle ikkunaa vierekkäin niin, että korkeuseroa on helppo seurata. Putken päät pitää olla suht tarkasti ylös päin (poikittain ilmavirtaukseen nähden), jottei patopaine vaikuta mittaukseen (lähinnä ulkopuolella).
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5148
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Enää ei tarvi kuin maalata siihen kieli :mrgreen:
Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4300
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Ei tullut ekaan versioon koiran kieltä, tuli kuonokoppa Kuva. Tulostelin säleikön PLA:sta tasoon, paksuus (ohuus) 0,8 mm -> hyvin taipui tasokappale kaarevalle pinnalle.
Kiinnitys ruuvein, niin voi helposti vaihtaa, kun alkaa siltä tuntua.Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4300
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Tiivistyslevy eteen korin ja rungon + lokarien väliin:
Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4300
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Ei päässyt tänään laittamaan koria paikoilleen ja kokeilemaan, pitää antaa vielä noiden makuualustaliimailujen kuivua.

Jorin pelkäämää korin kylkien pullistumista tuskin on luvassa, kyllä tuo vieläkin vuotaa kuin seula mm. kulkuaukon eli käännettävän tuulilasin ja korin välistä. Ja sivuikkunatkin tod. näk. pullahtaa auki ennenkuin korilevyt vääntyy.

Toiveissa että tällä kaikella ähräämisellä saavutetaan jotain muutakin kuin pelkkä kylmä viima kuskin jaloille... .

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4300
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Poikkesin illalla ruokakaupassa 1CV:llä. Ei puhallellut ajoviima niin pahasti nokan aukosta kuskin kroppaan asti, kuin etukäteen pelkäsin. Toki tuulenpitävää vaatettakin oli päällä, ja turhan paksusti palttoota muutenkin, ulkolämpötilaan nähden. Ei siis ihan susi ratkaisu tuo keula-aukko, ainakaan näin ensikokeilun perusteella. Tiedä sitten mitkä mietteet kun kesähepeniin siirryn...

Pölyn kulkeutumisen arviointiin oli aika lyhyt pyrähdys, vain reilu vartti. Toki näkyi vähän pölyä yhden pahvilaatikon päällä, mutta vähemmän kuin aiemmilla kauppareissuilla.

Ajomukavuus parani selvästi nastarengaskauden nyt päätyttyä. Ei tärinää ja melua enää niin paljoa. Kyllä nuo notkeakylkiset Big Applet on vaan ihan toista maata kuin koppurakylkiset nastakumit.

Ihmisetkin tuntuvat heräilevän pikkuhiljaa talvihorroksestaan, ilmeistä ja reaktioista päätellen. Positiivisuus lisääntyy... Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4300
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

"Kampikammiossakin" on valoisampaa kuin aiemmin:Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4300
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

En huomannut kokeilla ajaa sivuikkunat auki, läpivirtaus lienee tuolloin "riittävä". Hellekelejä odotellessa, taisi 1CV:n mukavuus parantua tuoltakin osin.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17579
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja PW »

Ei haittaa vaikka kampikammionkattovalo ois rikki :mrgreen:
Oonko jo sanonu, ett on se hieno! 8)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin