tm kirjoitti: ↑17 Huhti 2022, 13:04Turhan paljon kutistaa pinta-alaa tuollainen pyöritettävä kiekko, tässä tapauksessa. Muuten kyllä näppärästi tuollaiseen saisi "kauko-ohjauksen" narulla/vaijerilla.
Vähän skeptinen olen kaikkinensa tähän patopainekokeiluun, syystä että vuotokohtia on niin paljon, että mahtaako syntyvä paine ylittää takapyörien puhallusta pyöräkoteloista sisään kabiiniin. No kokeilemallahan se selviää. Alunperinkin oli kaavailuissa laittaa nokkaan ilmanottoaukko, mutta sille ei ennen tätä ole vielä ollut pakottavaa tarvetta.
Sekin on hyvä muistaa, että takapyörien puhallusnopeus jää liikkuvan ajoneuvon patopaineesta jälkeen, sillä kiekon uloimman osan nopeus on ajoneuvon kohtaaman ilman nopeus ja koko pinnasto pyöriikin sitten jo hitaammin.
Vaikka ilmeisesti luotankin enemmän tähän patopaineen vaikutukseen pölyn sisään työntymisen estäjänä, olen myös sitä mieltä, että turhat vuodot kannattaa sulkea, sillä kaikki se ilmamäärä, joka tulee etuluukusta sisään joudutaan kiihdyttämään ajoneuvon nopeuteen, eli se lisää tältä osin kulkuvastusta. Mitä vähemmän ilmaa tulee sisään, sitä pienempi on ilmanvastus tuolta osin.