Velogatin tuunausta

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6759
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Velogatin tuunausta

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kävin lukemassa blogia. Hyviä juttuja. Ja on tää kyllä aika makee laite tää Velogatti!

Avatar
Ralii
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Velogatin tuunausta

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Taas testiä heitetty. Rengaspaineita laittelin ylemmäs ja nyt liikkuu todella kevyesti. Ei tuntunut että vielä olis hallittavuus tai jarrutus ainakaan asfaltilla huonompi. Odotan et seuraavalla työmatkalla hakkaa masturin reippaalla marginaalilla energiatehokkuudessa. Tais olla paineet tippunu ton parin vuoden säilytyksen aikana eikä tietenkään tullu mieleen tarkistaa.

Pikkasen hitaassa vauhdissa toi kääntösäde on kuitenkin sellanen et sitä vois parantaa mikäli jotenkin helposti onnistuis. En tiedä sit kärsiikö vakaus matka-ajossa mutta pitää testata.

1kw Python sähkötrike | 1kw sähköfatbike | 1kw sähkökinneri

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 684
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Velogatin tuunausta

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Ralii kirjoitti:

Pikkasen hitaassa vauhdissa toi kääntösäde on kuitenkin sellanen et sitä vois parantaa mikäli jotenkin helposti onnistuis. En tiedä sit kärsiikö vakaus matka-ajossa mutta pitää testata.

Siellä on säätö. Prikkoja lisäämällä tai vähentämällä yhteen kohtaan kääntösäde säätyy. Se kääntösäde on suuri just siksi, että se on vakaa viidenkympin vauhdissa. Voit pienentää kääntösädettä helposti, mutta sitten suurempien nopeuksien vakaus katoaa ja siitä tulee hermostunut ajettava. Jos et koskaan aio ajaa sillä yli kolmeakymppiä, edes alamäessä, niin silloin voit pienentää sitä kääntösädettä jonkin verran.

Avatar
Ralii
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Velogatin tuunausta

Viesti Kirjoittaja Ralii »

E-Cruiser kirjoitti:
Ralii kirjoitti:

Pikkasen hitaassa vauhdissa toi kääntösäde on kuitenkin sellanen et sitä vois parantaa mikäli jotenkin helposti onnistuis. En tiedä sit kärsiikö vakaus matka-ajossa mutta pitää testata.

Siellä on säätö. Prikkoja lisäämällä tai vähentämällä yhteen kohtaan kääntösäde säätyy. Se kääntösäde on suuri just siksi, että se on vakaa viidenkympin vauhdissa. Voit pienentää kääntösädettä helposti, mutta sitten suurempien nopeuksien vakaus katoaa ja siitä tulee hermostunut ajettava. Jos et koskaan aio ajaa sillä yli kolmeakymppiä, edes alamäessä, niin silloin voit pienentää sitä kääntösädettä jonkin verran.

Mä sain vähän parannettuu sitä siirtämällä tangosta tavaraa ja siivoamalla aavistuksen tiellä olevaa puuta akselin juuresta. En usko että kantavuus kärsi. Nyt tanko kääntyy toiseen suuntaan volttimittariin asti. Tää voi olla jo ihan riittävä. Pitää vielä toinen kääntö kattoo, "tuulilasia" pois tieltä ja ehkä volttimittarille uutta paikkaa. Vaikuttaa kuitenkin lupaavalta.

Täällä on niin paljon mäkiä että toi viiskymppiä mennään rikki useaan otteeseen. Eli vakaus on tärkeää.

1kw Python sähkötrike | 1kw sähköfatbike | 1kw sähkökinneri

Avatar
Ralii
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Velogatin tuunausta

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Kaivelin kontrollerin ja näytön manuaalit läpi. Näyttäis siltä että regen ja cruisen on / off olis mahdollista saada toimimaan. Kokeilen ainakin regenin laittaa pelaamaan vkl aikana.

Ideana että jarrukahvassa on vähän kuollutta aluetta ja regen ottaa ensin kiinni. Sit ku vetää enemmän ni regen + jarrut. Tossa on 5-portainen säädettävä regen joten pitää vähän testailla miten se käyttäytyy eri asetuksilla.

1kw Python sähkötrike | 1kw sähköfatbike | 1kw sähkökinneri

Avatar
Ralii
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Velogatin tuunausta

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Regen toimii! 350w näytti parhaillaan lataavan.

Tää on tosi hyvä juttu. Pyörä pysähtyy nopeemmin, tasapainoisemmin ja saa energiaaki talteen! Jee :mrgreen: Sähköautoista ainakin Taycanissa on vastaavalla tavalla toimiva jarrupoljin.

1kw Python sähkötrike | 1kw sähköfatbike | 1kw sähkökinneri

Avatar
Ralii
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Velogatin tuunausta

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Liimaan takaluukun kiinni ja teen vain osittain avautuvan luukun alaosaan. Ei noita vahvikkeita saa kauheen helposti niin et korvaisivat kaikilta osin kannen tuomaa jäykkyyttä. Keskiviikkoon mennessä vois tehdä noi valmiiks ni pääsee taas työmatkalle testailemaan. Nyt taitaa kattoa vaille olla melkein kaikki asiat valmiina mitä halusin tohon tehdä.

1kw Python sähkötrike | 1kw sähköfatbike | 1kw sähkökinneri

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 684
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Velogatin tuunausta

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Ralii kirjoitti:

Liimaan takaluukun kiinni ja teen vain osittain avautuvan luukun alaosaan. Ei noita vahvikkeita saa kauheen helposti niin et korvaisivat kaikilta osin kannen tuomaa jäykkyyttä. Keskiviikkoon mennessä vois tehdä noi valmiiks ni pääsee taas työmatkalle testailemaan. Nyt taitaa kattoa vaille olla melkein kaikki asiat valmiina mitä halusin tohon tehdä.

Tukevin ratkaisu olisi jos liimaat koko takaluukun takaisin kiinni, ja suurennat niitä kyljessä olevia luukkuja. Niitä voisi suurentaa aika paljonkin ilman suurta rakenteen jäykkyyden menetystä. Tuokin ratkaisu minkä mainitsit on toki parempi kuin kokonaan avonainen perä. Kriittisin alue jäykkyyden kannalta on se takaluukun yläosa, suht tasainen alue. Sillä toisella 50 prosentilla 45 asteen jälkeen on pienempi merkitys.

Avatar
Ralii
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Velogatin tuunausta

Viesti Kirjoittaja Ralii »

E-Cruiser kirjoitti:
Ralii kirjoitti:

Liimaan takaluukun kiinni ja teen vain osittain avautuvan luukun alaosaan. Ei noita vahvikkeita saa kauheen helposti niin et korvaisivat kaikilta osin kannen tuomaa jäykkyyttä. Keskiviikkoon mennessä vois tehdä noi valmiiks ni pääsee taas työmatkalle testailemaan. Nyt taitaa kattoa vaille olla melkein kaikki asiat valmiina mitä halusin tohon tehdä.

Tukevin ratkaisu olisi jos liimaat koko takaluukun takaisin kiinni, ja suurennat niitä kyljessä olevia luukkuja. Niitä voisi suurentaa aika paljonkin ilman suurta rakenteen jäykkyyden menetystä. Tuokin ratkaisu minkä mainitsit on toki parempi kuin kokonaan avonainen perä. Kriittisin alue jäykkyyden kannalta on se takaluukun yläosa, suht tasainen alue. Sillä toisella 50 prosentilla 45 asteen jälkeen on pienempi merkitys.

Päädyin tohon puoliksi avonaiseen perään kuitenkin. Vakauden kannalta ne sivuluukut olis voinu olla parempi.

MUTTA

Testilenkkiä taas ajettu. Vakaus tolla puolittaisella perällä + sisäisillä vahvikkeilla tuntuu olevan aika hyvällä mallilla. Ajoin pääasiassa mäkistä lähimaastoa regeniä ja pyörää testaillen. Tuuli oli aika kovaa ja vettäkin satoi.

Aloitin regenin isoimmalla teholla mutta aika nopeesti tuli laitettua pienin. Mitä kovempi vauhti sitä voimakkaammin regen puree. Normaaleihin jarruihin ei tullut käytännössä koskettua lähes ollenkaan. Maantieympäristössä tolla tuskin tulee saamaan ihan hirveitä lataustehoja mutta se tuo vakautta kun ohjaavat pyörät eivät jarruta ja lisäksi sitä käyttää mielummin kun tietää että edes jotain valuu takasin akkuun. :)

Oon nyt testaillut eri paineita ja nyt ton jarrutustehon lisäyksen takia laitoin eturenkaisiin myös 4bar. Vakaus säilyi edelleen hyvänä. Kulutus tuntuu olevan tosi maltillista ja uskon että seuraavalla työmatkalla hakkaan maasturin kulutuksessa isolla marginaalilla. Tuuli oli niin puuskittaista ja suunnasta ei välillä ottanut täysin selvää niin kulkupuoli ei nyt ihan täysin selvä ollut. Näytti kuitenkin menevän 30+kmh lihasvoimalla suoralla tiellä ainakin jossain määrin. Toivotaan vaan ettei takaisin nojapyöräilyyn tottuminen vie sitä samaa 1000km mitä pythonilla vei.

Range pitäis olla reippaalla ajollakin ihan vähintään 100km. Mulla on noin 3v sitten hommattu litium-akku joka ei varmaan enää 20-25tkm ajojen jälkeen ihan täysissä voimissa ole. Toisaalta eipä noi prosentit tunnu työmatkalla tippuvan. :D Toi suoravetomoottori vastustaa myös todella vähän siihen mitä odotin sen vastustavan. Jos rengasta pyöräyttää kaasulla niin kestää kyllä aika pitkään ennen kuin vapaasti pyörivä rengas pysähtyy. Oon aikasemmin nähny videoita kun ihmiset on pyörittäny suoravetomoottoreita ja tää tuntuu pyörivän kyllä keskimääräistä paremmin!

Nyt puuttuu enää:

  • Sadesuoja, jotain kattoprotoja vois alkaa seuraavaks väsäilemään
  • Aurinkopaneelit + lataussäädin. Saa nähdä että meneekö ensi kesälle. Kohtahan ei oo ihan hirveästi hyötyä laittaa paneeleita. Suunnittelin että laitan 3x 50w taitettavia paneeleita. Tällä saa jo kivan lataustehon kesäpäiville jos haluaa pidempää lenkkiä heittää.

1kw Python sähkötrike | 1kw sähköfatbike | 1kw sähkökinneri

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 684
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Velogatin tuunausta

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Mittailin aikanaan niitä kulutuksia usein, laittelin blogiin. En enää muista tarkkaan mutta voin kaivaa jos haluat.
Nopeusennätykseni oli muistaakseni karvan alle 70 km/h Pilpalan mäessä. Siinä oltiin Gatin limitillä! :)
Yhtään lujempaa en olisi uskaltanut ajaa, siinä vauhdissa saa ohjata jo todella tarkasti. Toi regen sopii hyvin Gattiin.

Pisin päivämatka oli jotain 225km. Suurin lipokasa mitä mulla oli kyydissä oli 54V/40Ah. Sillä ajeli päivämatkan lataamatta lujaa.
Se moottori on kapeamagneettinen, kapeammat magneetit kuin tonnin piirakassa. Siitä johtuen pienempi vastus.
Sitten mä vaihdoin siihen laatulaakerit, ja sillä on muutenkin ajettu yhteensä jo yli 20 000km. Sisäänajettu :)

Avatar
Ralii
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Velogatin tuunausta

Viesti Kirjoittaja Ralii »

E-Cruiser kirjoitti:

Mittailin aikanaan niitä kulutuksia usein, laittelin blogiin. En enää muista tarkkaan mutta voin kaivaa jos haluat.
Nopeusennätykseni oli muistaakseni karvan alle 70 km/h Pilpalan mäessä. Siinä oltiin Gatin limitillä! :)
Yhtään lujempaa en olisi uskaltanut ajaa, siinä vauhdissa saa ohjata jo todella tarkasti. Toi regen sopii hyvin Gattiin.

11,2wh/km onnistuin kaivamaan matkakuormattuna sun blogista.

Pythonilla ajosta alamäkeen on kokemusta 65km/h vauhdista, joten toi nivelten täydellinen lukittaminen heijaamisen pelossa on siltäosin tuttua. :mrgreen:

En kyllä silti taida lähteä tällä testailemaan vielä mitään hurjia vauhteja.

E-Cruiser kirjoitti:

Pisin päivämatka oli jotain 225km. Suurin lipokasa mitä mulla oli kyydissä oli 54V/40Ah. Sillä ajeli päivämatkan lataamatta lujaa.
Se moottori on kapeamagneettinen, kapeammat magneetit kuin tonnin piirakassa. Siitä johtuen pienempi vastus.
Sitten mä vaihdoin siihen laatulaakerit, ja sillä on muutenkin ajettu yhteensä jo yli 20 000km. Sisäänajettu :)

Pakko sanoa, että tää moottori on kyllä mun uusi suosikki! Ei toi vastustus ole varmaan edes 20w luokkaa ja saa kaikki suoravedon herkut käyttöön. Verrattuna mun keskimoottoriin ja alennusvaihteelliseen tää on heikoin pienissä vauhdeissa mutta ero häviää heti kun pyörä liikkuu yli 5-10kmh vauhtia.

Mulla on kans 20 000km ajettu keskimoottori johon on käytännössä kerran rasvat vaihdettu. Nää on mukavan kestäviä laitteita.

1kw Python sähkötrike | 1kw sähköfatbike | 1kw sähkökinneri

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5266
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Velogatin tuunausta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ralii kirjoitti:

Pakko sanoa, että tää moottori on kyllä mun uusi suosikki! Ei toi vastustus ole varmaan edes 20w luokkaa ja saa kaikki suoravedon herkut käyttöön.

Mulla oli lwb tadpolessa E-Cruiserin sisäänajama 500w suoravetomoottori. Mahtaa olla aika lailla samanlainen, kuin tuo Velogatin moottori. Tykkäsin siitä kyllä todella paljon enemmän, kuin nykyisestä 250w alennusvaihdemoottorista. Se suoraveto kulki rajoittamatta noin 30km/h ja (siitä johtuen?) 25km/h rajoitettuna veto hävisi huomaamatta, kun rajoitettu nopeus saavutettiin. Nykyinen pyörii rajoittamatta 70km/h ja rajoitettuna lailliseen nopeuteen veto katkeaa kuin seinään ja lähtee uudelleen mukaan niin että niskat nyrjähtää. Todella rasittavan tuntuinen rytkyttäjä. Alennusvaihdemoottori ujeltaa kuin vanhan venäläisen kuorma-auton suorahampainen vaihteisto. 500w suoraveto oli äänetön ja akku kesti selvästi pidempään kuin 250w alennusvaihteellisessa.

Avatar
Ralii
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Velogatin tuunausta

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Vilijami kirjoitti:
Ralii kirjoitti:

Pakko sanoa, että tää moottori on kyllä mun uusi suosikki! Ei toi vastustus ole varmaan edes 20w luokkaa ja saa kaikki suoravedon herkut käyttöön.

Mulla oli lwb tadpolessa E-Cruiserin sisäänajama 500w suoravetomoottori. Mahtaa olla aika lailla samanlainen, kuin tuo Velogatin moottori. Tykkäsin siitä kyllä todella paljon enemmän, kuin nykyisestä 250w alennusvaihdemoottorista. Se suoraveto kulki rajoittamatta noin 30km/h ja (siitä johtuen?) 25km/h rajoitettuna veto hävisi huomaamatta, kun rajoitettu nopeus saavutettiin. Nykyinen pyörii rajoittamatta 70km/h ja rajoitettuna lailliseen nopeuteen veto katkeaa kuin seinään ja lähtee uudelleen mukaan niin että niskat nyrjähtää. Todella rasittavan tuntuinen rytkyttäjä. Alennusvaihdemoottori ujeltaa kuin vanhan venäläisen kuorma-auton suorahampainen vaihteisto. 500w suoraveto oli äänetön ja akku kesti selvästi pidempään kuin 250w alennusvaihteellisessa.

Kuulostaa samalta. Mulla kiertää vähän kovempaa mutta johtunee lähinnä mahdollisesti korkeemmasta jännitteestä (52v). On todellakin lähes äänetön vrt. toi oma alennusvaihteellinen jonka äänen hyvin kuvasitkin. :mrgreen:

1kw Python sähkötrike | 1kw sähköfatbike | 1kw sähkökinneri

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5266
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Velogatin tuunausta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ralii kirjoitti:

Mulla kiertää vähän kovempaa mutta johtunee lähinnä mahdollisesti korkeemmasta jännitteestä (52v).

Joo, siitä se johtuu, mulla oli vaan 36v.

Avatar
Ralii
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 427
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Velogatin tuunausta

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Kulutus pieneni 20% edelliseen menomatkaan ja oli sateen jäljiltä märkä asfaltti + kylmempi keli. Ajoin ihan normikamat päällä ja vältän suihkua, joten kuskista ei viiti ottaa kaikkee irti. Aika hyvin katetussa pyörässä näköjään tarkenee.

Tässä taitaa pyörän painosta johtuen mäet vaikuttaa enemmän, joten oletan paluumatkan töistä olevan taloudellisempi.

Mikähän vaikutus mahtaisi pohjan kattamisella olla aeroon? Nythän toi velogatin pohja on kokonaan avoin penkkiin saakka.

1kw Python sähkötrike | 1kw sähköfatbike | 1kw sähkökinneri

Vastaa Viestiin