Rosinante (os. SH14)

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4625
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kaapista ulos eli kuinka SH14 muuttuu Rosinanteksi

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Yksi vaihtoehto olisi luopua etuvaihtajasta tolppineen ja hoitaa vaihtamiset jalalla suoraan ketjusta. Se kuulostaa vaikeammalta kuin oikeasti on. Tällöin on myös mahdollista vaihtaa pienemmälle rattaalle paikallaan. Useammalla foorumilaisella on tämä tapa käytössä :wink:

juhani.tenhunen
Viestit: 27
Liittynyt: 05 Heinä 2017, 22:31

Re: Kaapista ulos eli kuinka SH14 muuttuu Rosinanteksi

Viesti Kirjoittaja juhani.tenhunen »

Kuulostaa radikaalilta, en oikein osaa kuvitella miten se tapahtuu. Kerro lisää. Pitääkö jalka irrottaa polkimesta? Jos on lukkopoljin, kuten minulla, tuntuisi että vastamäessä ehtisi menettää vauhtia, mutta toki voi ennakoida. Kiinnostava ajatus.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11797
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kaapista ulos eli kuinka SH14 muuttuu Rosinanteksi

Viesti Kirjoittaja jori »

juhani.tenhunen kirjoitti:

Kuulostaa radikaalilta, en oikein osaa kuvitella miten se tapahtuu. Kerro lisää. Pitääkö jalka irrottaa polkimesta? Jos on lukkopoljin, kuten minulla, tuntuisi että vastamäessä ehtisi menettää vauhtia, mutta toki voi ennakoida. Kiinnostava ajatus.

http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=2&t=1902&
Tuolla on koko ketju aiheesta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

juhani.tenhunen
Viestit: 27
Liittynyt: 05 Heinä 2017, 22:31

Re: Kaapista ulos eli kuinka SH14 muuttuu Rosinanteksi

Viesti Kirjoittaja juhani.tenhunen »

Joo olen nyt joutunut kokeilemaan vaihtamista jalkaterällä, kun etuvaihtaja tarttui ilmeisesti rattaaseen kiinni ja hajosi (jotenkin oudon löysällä kiinni). Onnistuuhan se, mutta onko se kätevää? - Ei minun mielestä. Voi olla että siinä harjaantuisi, mutta päätin kuitenkin tilata uuden etuvaihtajan.

Sent from my iPhone using Tapatalk

juhani.tenhunen
Viestit: 27
Liittynyt: 05 Heinä 2017, 22:31

Rosinanten (SH14) takakiekon koon muutos

Viesti Kirjoittaja juhani.tenhunen »

Etuvetoisen Rosinanten (SH14) runko on diagonaali putki ohjainputkesta takakiekon navalle. Takakiekko on siis toispuolisesti kiinni rungossa. Kiekkona pyörässä on vanha 24” (37x540 mm) pyörätuolinkiekko. Vaihdoin kiekkoon Motonetin 3.90€:n laakerit noin 6000 km sitten ja nyt sitten alkoi rahisemaan.
Pyörätuolin kiekon koko on ongelmallinen, koska siihen ei saa muita kuin pyörätuolin renkaita. Siitä syystä olen päättänyt muuttaa sen 26”:ksi. Pyörässä on vannejarru, jonka säädöt riittää suuremmalle vanteelle. Muutostyön haasteena on kuitenkin renkaan ja rungon väliin jäävä pelivara. Se on nyt noin 5 mm. Muutoksessa renkaan kohta siirtyisi noin 20 mm kapenevan rungon suuntaisesti, joka tarkottaisi sitä että rengas osuisi runkoon. Tästä syystä pitäisi joko 1) litistää runkoputkea renkaan kohdalta tai 2) siirtää navan keskipistettä etäämmälle rungosta.

  1. Runkoputken litistäminen saattaisi mahdollistaa leveämmät renkaat, joka lisäisi mukavuutta ja pitoa talvella. Negatiivisen puolella olisi rungon maalaamisen tarve, tosin maali alkaa olla heikossa kunnossa muutenkin. Oletan että muihin seikkoihin sillä ei olisi vaikutusta.
  2. Navan keskikohdan siirto etäämmäksi rungosta saattaisi onnistua yksinkertaisesti käyttämällä polkupyörän etupyörän napaa ja muuttamalla se toispuoliseksi. Silloin pyörän ajoura siirtyisi noin 10 mm. Nyt ajoura on säädetty 6 mm rungosta ulos, että etu- ja takakiekko olisivat samalla uralla. Runkoa voisi olla hyvä litistää renkaan kohdalta joka tapauksessa suuremman pelivaran hyväksi.

Koska olen aloitteleva pyörän rakentaja - tai ehkä oikeammin muokkaaja - ajattelin kysyä ennen mokaamista mitä mieltä foorumi on. Tässä muutamia kysymyksiä, joita itse pohdin:

  1. Mitä ongelmia nämä muutokset toisivat?
  2. Miten polkupyörän etunapa muutetaan vain toispuoleiselle kiinnitykselle?
  3. Voisiko navan puolata toispuoliseksi niin että rengasura pysyisi samana? Rasittaisiko se navan laakereita enemmän? Kärsiikö rullaavuus, ajettavuus tai joku jota en osaa kuvitella?

Kuva
Tältä näyttää takanapa nyt, valitan kuraa, mutta en ole päässyt pesemään. Mitat ovat millimetrejä ja niissä saattaa olla pieniä heittoja.
Kuva
Akselin kiinnityksen pituus.

Kuva
Navan pituus.

Sent from my iPad using Tapatalk

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4625
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Rosinanten (SH14) takakiekon koon muutos

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Helpoin ratkaisu lienee puolata uusi vanne epäkeskeisesti vanhaan napaan. Silloin ei tarvitsisi muuttaa runkoa renkaan tai navan kohdalta.

ps eikö tämä keskustelu voisi olla Rosinante-ketjussa? Löytyisi sitten saman pyörän asiat yhdestä paikasta.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4763
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Rosinanten (SH14) takakiekon koon muutos

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Oisko kuitenkin 507 vannekoko parempi. Rengasvalikoima on kohtuullinen.
Ei tarvis runkoa pilata, eikä tehdä kaksiraiteista kaksipyörää.
Normaali 10mm etunavasta et yksipuolista saa mitenkään.

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1823
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Rosinanten (SH14) takakiekon koon muutos

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Kolmas vaihtoehto pakkaa sekoittamaan: 559- kokoisia kiekkoja saa valmiina myös vahvemmilla 15 ja 20 mm akseleilla, jotka kestävät toispuoleisen kiinnityksen. Sellaisen kiinnitys vaatii haarukan muokkausta. Hitsattavan kiinniytysholkin kohta nykyisen v-jarrun paikan mukaan jos sitä haluaa käyttää. Samalla olisi helppo hitsata levyjarrun korvake.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

juhani.tenhunen
Viestit: 27
Liittynyt: 05 Heinä 2017, 22:31

Rosinanten (SH14) takakiekon koon muutos

Viesti Kirjoittaja juhani.tenhunen »

jooseha kirjoitti:

Helpoin ratkaisu lienee puolata uusi vanne epäkeskeisesti vanhaan napaan. Silloin ei tarvitsisi muuttaa runkoa renkaan tai navan kohdalta.

Voisihan sen tehdä niinkin, tosin pyöräura siirtyisi silloin ulommaksi rungosta. Ajattelin myös että napa kaipaisi vaihtoa. Täytyy harkita...

”jooseha” kirjoitti:

ps eikö tämä keskustelu voisi olla Rosinante-ketjussa? Löytyisi sitten saman pyörän asiat yhdestä

Voisi, onnistuisiko muuten kuin copypastella.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Viimeksi muokannut juhani.tenhunen, 29 Joulu 2019, 21:58. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
juhani.tenhunen
Viestit: 27
Liittynyt: 05 Heinä 2017, 22:31

Re: Rosinanten (SH14) takakiekon koon muutos

Viesti Kirjoittaja juhani.tenhunen »

Vilijami kirjoitti:

Oisko kuitenkin 507 vannekoko parempi. Rengasvalikoima on kohtuullinen.
Ei tarvis runkoa pilata, eikä tehdä kaksiraiteista kaksipyörää.
Normaali 10mm etunavasta et yksipuolista saa mitenkään.

Harkitsin sitä, mutta jarrujen säädöt ei riitä.

Sent from my iPhone using Tapatalk

juhani.tenhunen
Viestit: 27
Liittynyt: 05 Heinä 2017, 22:31

Rosinanten (SH14) takakiekon koon muutos

Viesti Kirjoittaja juhani.tenhunen »

Jarcco kirjoitti:

Kolmas vaihtoehto pakkaa sekoittamaan: 559- kokoisia kiekkoja saa valmiina myös vahvemmilla 15 ja 20 mm akseleilla, jotka kestävät toispuoleisen kiinnityksen. Sellaisen kiinnitys vaatii haarukan muokkausta. Hitsattavan kiinniytysholkin kohta nykyisen v-jarrun paikan mukaan jos sitä haluaa käyttää. Samalla olisi helppo hitsata levyjarrun korvake.

Rungossa on valmiina reikä johon pyörätuolin kiekon pikakiinityksen holkki kiinnitetään, olisikohan se juuri 15mm täytyy tutkia.

Levyjarru helpottaisi elämää rengaskoon valinnan, jarrujen säätöjen ja pitävyyden kannalta, mutta valitettavasti levy ottaisi kiinni runkoon, sillä runkoputkea on litistetty pyörän kiinnityskohdasta ja se pullottaa siitä kohdasta jossa levy olisi. Voisihan sitäkin ehkä litistää, samalla kun joutuu litistämään muualtakin.

Sent from my iPhone using Tapatalk

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11797
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Rosinante (os. SH14)

Viesti Kirjoittaja jori »

Yhdistin takakiekonmuutosketjun tähän Rosinanten omaan ketjuun.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1823
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Rosinanten (SH14) takakiekon koon muutos

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

juhani.tenhunen kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Kolmas vaihtoehto pakkaa sekoittamaan: 559- kokoisia kiekkoja saa valmiina myös vahvemmilla 15 ja 20 mm akseleilla, jotka kestävät toispuoleisen kiinnityksen. Sellaisen kiinnitys vaatii haarukan muokkausta. Hitsattavan kiinniytysholkin kohta nykyisen v-jarrun paikan mukaan jos sitä haluaa käyttää. Samalla olisi helppo hitsata levyjarrun korvake.

Rungossa on valmiina reikä johon pyörätuolin kiekon pikakiinityksen holkki kiinnitetään, olisikohan se juuri 15mm täytyy tutkia.

Levyjarru helpottaisi elämää rengaskoon valinnan, jarrujen säätöjen ja pitävyyden kannalta, mutta valitettavasti levy ottaisi kiinni runkoon, sillä runkoputkea on litistetty pyörän kiinnityskohdasta ja se pullottaa siitä kohdasta jossa levy olisi. Voisihan sitäkin ehkä litistää, samalla kun joutuu litistämään muualtakin.

Jos hitsaat uuden kiinnitysholkin nykyisen takapuolelle, tilaa tulee sekä renkaalle että jarrulle. jos Ilman runkomuutoksia haluaa edetä, voisi tsekata mahtuuko rumpujarrullinen kiekko? Esim. tuollainen tadpoleissa käytetty napajarru: https://www.ginkgo-veloteile.de/ginkgos ... XL-SD.html
Jossain tapauksessa paras vaihtoehto on ettei tee mitään muutoksia :roll:


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

juhani.tenhunen
Viestit: 27
Liittynyt: 05 Heinä 2017, 22:31

Rosinante (os. SH14)

Viesti Kirjoittaja juhani.tenhunen »

Jarcco kirjoitti:
juhani.tenhunen kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Jos hitsaat uuden kiinnitysholkin nykyisen takapuolelle, tilaa tulee sekä renkaalle että jarrulle. jos Ilman runkomuutoksia haluaa edetä, voisi tsekata mahtuuko rumpujarrullinen kiekko? Esim. tuollainen tadpoleissa käytetty napajarru: https://www.ginkgo-veloteile.de/ginkgos ... XL-SD.html
Jossain tapauksessa paras vaihtoehto on ettei tee mitään muutoksia :roll:

Kiitos vinkistä, lähetin kyselyn kauppaan. Rumpujarru tuo toki lisää painoa, mutta luultavasti jarru pitää paremmin kuin V-jarru kurakeleillä.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1823
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Rosinante (os. SH14)

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Näyttää siltä että tuossa myydään pelkkää napaa, taustalevy kenkineen pitää ostaa erikseen.
Tuossa toinen kauppa joka myy samaa tavaraa: https://shop.icletta.com/de/laufraeder- ... leche.html


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Vastaa Viestiin