Laatikkopyörä

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5154
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ajattelin kokeilla laatikkopyörän tekemistä, kun vaikuttaa siltä, että tälle mallille olisi kysyntää. Netissä ja tosielämässä ihmiset tuntuvat haikailevan näitten perään. Sittenhän se totuus selviää kun laittaa myyntiin :mrgreen:

Onko ohjausnivelen paikasta ja kulmasta mitään kokemusta tai tietoa?
Ilmeisesti nivel pitää olla väärään suuntaan kallellaan, että takapää kallistuu hieman sisäkurvin puolelle?
Muuta huomioitavaa?

Liitteet
babboe-curve-velocargo-5.jpg
babboe-curve-velocargo-5.jpg (30.72 KiB) Katsottu 7255 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12275
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Jättö pitää olla myös positiivinen, eli nivelen paikka niin paljon etuakselin etupuolella, että väärään suuntaan kallellaan oleva ohjausakseli leikkaa maan pinnan eturenkaiden maakosketuspisteiden välisen suoran etupuolella. Olipa hankala selitys, mutta jotenkin noin. :oops:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5154
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Hyvä oli selitys! :D

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1668
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Vilijami kirjoitti:

Hyvä oli selitys! :D

Kuten myös! Minäkin tajusin.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17063
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Tässä on varmaan joku perusteltu syy, tehdä pystypyörä. Sen verran tekee mieli kuitenkin härnätä ett piirtelin tandemini, laatikkopyörän muotoon.

laatikko mbb.JPG
laatikko mbb.JPG (84.51 KiB) Katsottu 7011 kertaa

Pinkki loota olis kiinteesti paikoillaan ja penkki vois nojata siihen tai olla osa, laatikon kantta. Toinen laatikko optiona päälle jos tarttee enemmän roudata. Kunnollinen seisonta tuki ni olis helpompi käsitellä, purkaa ja lastata.
PS. laatikot vois varmaan fiksumminkin tuohon sitt tehdä mutt ajatus selvinnee kuvasta.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12382
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Veikkaan että on myös perusteltua tehdä trike. Pysyy lastatessa pystyssä ja raskaalla kuormalla mäkien nousu sen verran hidasta että varmaan rennompi ajaa nekin trikellä.

Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5154
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti:

Tässä on varmaan joku perusteltu syy, tehdä pystypyörä.

On. Rakentelu on mulle terapiaa, mutta nurkat täyttyy pyöristä. Nojapyöräilijöitä on hyvin pieni määrä ja nekin tekee pyöränsä itse. Olen seuraillut markkinoita ja tullut siihen tulokseen, että kohtuuhintaiset tavarapystärit on halutuimpia?
Jos itselle tavarapyörää tekisin, niin nojapyörä tietenkin! Ja voisin tehdä muillekin, jos ois vaan ostajia :D

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12382
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Saattashan monikin tavarapyörää haluava innostua nojapyörä mallisesta jos sellaisia olisi jossakin myynnissä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5154
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Hahmottelin kuvaa. Laatikko on tosi ruma.

Liitteet
poksi1.JPG
poksi1.JPG (38.68 KiB) Katsottu 6850 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5154
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

No nyt näyttää jo paremmalta. Ihmeen paljon vinot reunat muuttaa ulkonäköä. Laatikon saa aika tarkasti yhdestä 1200x2400 maatilavanerista.

Liitteet
poksi2.JPG
poksi2.JPG (40.92 KiB) Katsottu 6849 kertaa
vaneri.JPG
vaneri.JPG (23.96 KiB) Katsottu 6849 kertaa
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12382
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ok, nojapyöräajatus ei mennyt läpi, menisikö edes ehdotus enemmän CF-tyyppisestä takarungosta ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5154
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Miten 70-luvun henkinen pitkäpenkki cf?

Liitteet
poksi3.JPG
poksi3.JPG (63.36 KiB) Katsottu 6825 kertaa
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12382
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

Miten 70-luvun henkinen pitkäpenkki cf?

Ne on semmosia kapeita puikuloita, vielä epämukavempia istua/polkea kuin tavallinen mummiskan penkki :(
Saahan sen tehtyä jälkikäteen vaikka satulaputkea taivuttamalla, mutta sitten jää tanko ja laatikko turhan kauas.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12275
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Ok, nojapyöräajatus ei mennyt läpi, menisikö edes ehdotus enemmän CF-tyyppisestä takarungosta ;)

Eihän tuossa ole vielä päätetty, miten CF tai CB tuosta tulee. Kampikeskiönhän voi ripustaa rungon alaputken alapuolelle ruuvein kiinnitettävään kelkkaan ja laittaa sitten niin eteen,kuin kammen pituus sallii. Koska kyseessä on kolmipyörä, voi ja kannattaa kampikeskiön olla alhaalla. Tai ei ainakaan ole tarvetta olla kallistuksen takia ylhäällä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Laatikkopyörä

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Varsinkin lapsia on paljon kyydissä täällä päin yllättävän usein näkyvissä laatikkopyörissä. Tiukkoja hintoja on kaupallisissa, voisi olla saumaa saada myydyksi itse tehtyjä ainakin Helsingin kulmille, kun vain saat sanan leviämään ja hinnan houkuttelevaksi. Täällä tosi lyhyt välitys pienimmillään on hyvästä, kun ilman kuormaakin saa paikoin treeniä kevyemmilläkin pyörillä.

Vastaa Viestiin