Sain aikaiseksi holkit polkimen laakerien ja kampiputken väliin.
Hylkäsin halkaistut holkit, kun eivät istuneet hyvin. Kokonaisetkin sai liu'utettua hyvin paikoilleen, kun holkin reiästä teki halkaisijaltaan pari kymppiä isomman kuin mitä kampiputki.
Sitten tarvisi varmaan tehdä jonkinlainen testipenkki, johon kammet ja penkin saa kiinni -> pääsee mittailemaan kuskin tilantarpeita.
Jos oon oikein käsittäny, niin edellinen kuva sisältää viikon vapaa-ajan askartelun! Siis pelkkä kampisysteemi polkimineen!...
Vähintään viikon !
Toiset on vaan hitaita rakentajia...
Ja mitä kaikkea onkaan vielä suunnitelmissa tähän kulkupeliin....
Veivikampi polkimineen on niin epästandardi diy-kokonaisuus, että siinä tuli vähän näperreltyä... Koko muu pyörä rakentuu ympärille sen mukaan, millaisilla mitoilla tuo sattui toteutumaan.
"Hahmottelumallin" (mock-up) värkkääminen alkoi.
Tuolla pääsee toteamaan mm. jalkojen vaatiman tilan, sekä penkin ja ohjausvipujen (tai -tangon) paikat jne...
Käsien vaatiman liikkumatilan selvittämiseksi väkästelin puumalliin vielä aaltopahvista "tilavarauksen" takasisälokarista.
Arvelutti että näinköhän kyynärpäillä on riittävästi tilaa heilua lokarien välissä. Nyt näyttäisi siltä että on .
Alunperin ajattelin tähän yläohjausta, jopa rattiakin pyörittelin mielessäni, mutta nämä olisivat olleet kulkemisen tiellä. 1CV:ssä kun kuski kulkee kyytiin ja pois vähän eri "reittiä" kuin esim. Questissa tai Mangossa. Lisäksi yläohjauksen kanssa jarruletkujen ja vaihdevaijerien yms. olisi pitänyt olla pitemmät kuin "tankkiohjauksen" kanssa, johon lopulta päädyin. Eli ohjausvivut penkin molemmin puolin.
Nyt suunnitelma alkaa olla siinä vaiheessa, että voisi jatkaa rakentamista.
Kenties jo ensi viikolla vanerikaupan kautta -> poikkeavia rakenneratkaisuja siis luvassa...
Vanerikaupan? Koppa tulee siis vanerista, mutta tuleeko se kehikon päälle vai stitch-and-glue malliin? Mua kiinnostaisi tehdä kinneri jälkimmäiseen tyyliin itsekantavalla korilla, mutta jää tekemättä, koska en tarvi/halua kinneriä
Vanerikaupan? Koppa tulee siis vanerista, mutta tuleeko se kehikon päälle vai stitch-and-glue malliin?
Rungon eli pohjalaatikon kokeilen tehdä 9 millin filmivanerista. Tähän kiinnittyy sitten kaikki tekniikka. Kyllä kyllä, on painava jne, mutta taustalla tässä on ajatus protoilla vanerilla, jota on helppo muokata ja ruuvailla palikoita kiinni. Jos 1CV ylipäätään osoittautuu toimivaksi konseptiksi, niin tarvittaessa vanerilaatikon voi myöhemmin korvata kevyellä hiilikuitu-foam -”voileivällä”.
Korin kaavailen tekeväni kennolevystä ja/tai makuualustan tapaisesta materiaalista. Jälkimmäisestä saisi lisäksi hiljaisen. Ei ole tulossa kaksoiskaarevia pintoja, joten yhteen suuntaan taipuva levymateriaali toimii. Ohut vanerikin siis periaatteessa, mutta huolettomampi (=kolhunkestävämpi) vaihtoehto toiveissa. Lasi-/hiilikuitukin on jo raksittu pois listalta.
Rungon eli pohjalaatikon kokeilen tehdä 9 millin filmivanerista. Tähän kiinnittyy sitten kaikki tekniikka. Kyllä kyllä, on painava jne, mutta taustalla tässä on ajatus protoilla vanerilla, jota on helppo muokata ja ruuvailla palikoita kiinni
No onko se niin painava? Teräsrungosta tulee helposti yhtä painava, jos tekniikalle ja kopalle on yhtä laajat kiinnitysmahdollisuudet.
Kyllä 9 mm:n filmivaneri on aika painavaa. Reijittämällä sopivista kohdista sitä voisi keventää. Minä lähtisin 6 mm:n filmivanerista ja jäykistäisin sitä liimaamalla siihen sopiviin kohtiin haaparimoja.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Hain tänään vaneria Ylöjärven Puusta. Tuolta olen puuhankinnoissa saanut hyvää palvelua.
Materiaali on siis 9 mm paksua filmivaneria, jonka toinen puoli on sileä ja toinen karheampi "viirapinta".
Alla kuva "työkalulaatikosta". Punaiset kaaret ovat teräsputkea, joihin kiinnittyy jousituksen osat. Korkeampi takakaari toimii samalla turvakaarena (hentorakenteinen sellainen, mutta kuitenkin).