Lievä auraus on olemassa mutta se on tosiaan lievä. Nekin säätelen lähi aikoina. Vain vetävä kuluu, vetämätön ei kulu lainkaan. Toisekseen vetävä jättää tosi herkästi mustaa viivaa asfalttiin. Vetopito on tosi heikko. Painoa takana ei ole riittävästi.
Ahaa, sellainen ongelma. Sittenhän tuo moottorin siirto taka-akselin takapuolelle oli hyvä valinta.
Hieman voisit vetopitoa parantaa huolehtimalla siitä, että se takapyörä, joka vetää, kantaa enemmän kuormaa. Pumppaat vain ristikkäisen ilmapussin hieman kovemmaksi siltä puolen, että vetävän pyörän kuorma kasvaa.
ED. Huomasin kuvista, että sinulla on kaksi vetävää akselia. Mikset käytä molempia yhtaikaisesti, niin pito valiutuisi suuremman kuorman mukaan luonnostaan. Vapaakytkimet pyörien puolella tietysti pelastaisivat tilanteen, mutta sitä odotellessa, ettei tarvitse olla vetävää rengasta koko ajan vaihtamassa. Sinulla kun menee sekä moottorin, että polkijan momentti samaan takarenkaaseen.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Vapaakytkimet toistaiseksi pois suljettu. Yritän sen tasauspyörästön värkätä mahdollisimman pian. Lukkoperällä tuli jonkin verran kulmikkuutta käytökseen, paljon väljää vetareissa.
Pussien säätämisellä ei huomattavaa vaikutusta.
Käyn tänään katsomassa moposportista kumeja ja niiden soveltuvuutta.
Tavarapyörä kaipaa siis tavaraa kyytiinsä, että vetäville pyörille saadaan pitoa .
Haastava yhdistelmä tuo paino edessä ja takaveto. Perinteisissä pakuissakin yleinen ongelma (talviliukkailla). Hiekkasäkit tai muut "puntit" tavaratilassa helpotti hieman. Rahamiehet valitsi nelivedon, jos sattui olemaan tarjolla.
Tavallisesti tuo ongelma hoidetaan lava-autoissa siirtämällä taka-akseli edemmäs. Sinullakin olisi tuossa kyllä varaa siirtää akselia, tai rakentaa lavaa pidemmälle taakse.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Raskaan kaluston taka-akselin sijaintiin vaikuttaa myös se, että vetävän akselin akselipaino saa olla suurempi. Kantavuuskuormassa sille halutaan yleensä täysi kuorma juurikin vetopidon takia. Toi Jorin bussi saa painaa 18 tonnia, joista 11,5 taka-akselilla.
Tavarafillarissa pitää myös miettiä akselipainoja. Fillarin kiekot eivät ole tarkoitettu kovin isoille kuormille. Jos Aatuun istuu kaksi isoa miestä ja kuormaa otetaan miesten painon mukaan on kyydissä viitisen sataa kiloa ja pyörän massa vielä päälle. On siinä renkailla kuormaa Jos taka-akseli olisi kovin edessä niin takarenkaat kantaisivat selvästi suremman rasituksen kuin eturenkaat.
Turhan teoreettista pohdintaa, koska kuorma (henkilöt + tavarat) saa lain mukaan olla enintään 250 kiloa
Pitääköhän tää laite ajaa vaa'alle epäselvissä tilanteessa
Pito lukkoperäisenä oli talvi liukkaallakin hyvä. Varmaan se tasauspyörästö auttaa asiaa mukavasti, silloinhan molemmat renkaat vievät eteen päin huonommin pitävän renkaan momentilla. Sen pitäs tuplata eteenpäin vievä voima nykyiseen tilanteeseen nähden...
Pitääköhän tää laite ajaa vaa'alle epäselvissä tilanteessa
Pito lukkoperäisenä oli talvi liukkaallakin hyvä. Varmaan se tasauspyörästö auttaa asiaa mukavasti, silloinhan molemmat renkaat vievät eteen päin huonommin pitävän renkaan momentilla. Sen pitäs tuplata eteenpäin vievä voima nykyiseen tilanteeseen nähden...
Aatu
Kuvasta katselin, että etupyörille tulee ihmisten painosta 75% ja 25% takapyörille. Tämä tarkoittaisi, että n. 40 kg pyörän lisäksi täytyisi kuormaa olla selvästi enemmän kuin ihmisiä edessä, jotta kuorma jakautuisi tasan akseleiden kesken. Tuossa mielessä lavan jatkaminen tai taka-akselin siirto edemmäs puolustaisi paikkaansa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Pitääköhän tää laite ajaa vaa'alle epäselvissä tilanteessa
Ei tarvi. Ehkä selvässä ylikuormatilanteessa, jos on tapahtunut onnettomuus. Kuormaussäännökset eivät tunnu koskevan käytännössä kuin raskaskasta liikennettä. Henkilöautollakin saa vetää vaikka millaista pommia ilman että poliisi puuttuu asiaan