Vilijami kirjoitti:torneol kirjoitti:Viljamin mainitsemat koneet ovat hyvin pieni osa liikenteen päästöistä pl. rekat ja lautat (siis laivat). Nämä saadaan kulkemaan biodieselillä about heti.
Sitähän minä just tarkotan, että polttoaineen hinnan kova nostaminen ei ratkaise päästöongelmaa isossa kuvassa, mutta haja-asutusalueella asuvia ihmisiä se rankaisee kovalla kädellä.
Ei se välttämättä ole ihan täysin väärin, että tällä keinolla vähennetään haja-asutusalueella asumista ja samalla keskustoissa autolla työssäkäyntiä. Nämä nimittäin tuottavat kaupunkien ruuhkat, eivät suinkaan kaupunkien omat asujat. Ei haja-asutusalueella asumisessa mitään vikaa sinänsä ole. Vain siinä, että autolla suhataan joka päivä, pahimmillaan monta kertaa, kaupunkiin ja takaisin.
Vilijami kirjoitti:Akut on tosi lyhytikäisiä, niiden valmistus ja hävitys aiheuttaa päästöjä. Se on ihan varma asia, että 50-luvun maataloustraktori -joita edelleen on käytössä- tai pitkäikäinen (esim. kuplavolkkari) automalli ei aiheuta yhtä paljon yhteispäästöjä elinkaarensa aikana per vuosi, kuin akulla toimiva vastaava laite. 50-luvun traktorissa on alkuperäinen moottori, jota on muutaman kerran peruskorjattu. Vastaavassa akkukoneessa olisi jo kymmenes 15000€ akkupaketti menossa. Tällä nykyisellä akkutekniikalla ei ratkaista päästöongelmia.
Eivät ole akut enää noin huonoja. LiPoakut kyllä kuolevat nopeasti, mutta paljon kestävämpiäkin on olemassa, puhumattakaan niistä akuista, jotka ovat kaupan, silloin kun tällä asialla on jotain merkitystä. Vähän sama asia kuin tuulivoiman kanssa. Vielä 5 vuotta sitten tuulivoima oli auttamatta liian kallista ilman julkista tukea, nyt se on halvinta ja edullisin energiainvestointi ilman tukia. Kehitys kehittyy.