Päässä on pyörinyt suunnitelma katetusta pyörästä ja miten sellaisen saisi yksinkertaisimmillaan rakennettua. Nuijapäässä on vaikea ohjausgeometria, joten poissuljin sen. Kaksipyöräinen katettu low/midracer olisi ehkä helpoin ja potentiaalisesti nopein, mutta arkikäyttöön vaikeampi.
Nyt mietin lähinnä deltaa. Siitä on varmasti vaikein tehdä nopea, koska takarenkaat häiritsevät kapenevan perän rakentamista katteeseen. Delta on myös mutkissa epävakain. Kuski pitäisi saada mahdollisimman alas. Rakentaminen taas olisi lähes yhtä helppoa kuin kaksipyöräisen tapauksessa, jos tekee kiertyväketjuisen etuvedon.
Koko hoidossa olisi tavoitteena ensisijaisesti säältä suojaava arkipyörä ja ettei nopeus Vendetta-MBB:hen verrattuna ainakaan laskisi.
Kuvassa on hahmotelma pyörästä. Teräsrunko kiertää kuskin sivuilta, jotta painopiste saadaan alas maavaraa uhraamatta. Renkaat kokoa 406. Takarenkaisiin hieman negatiivista camberia.
Kate olisi haaveena tehdä lasikuidusta negatiivisen muotin sisään. Tämä olisi varmaan työläin osa. Katteesta pitäisi tehdä myös luja erityisesti pyörän takaosasta ja kuskin pään takaa, jotta kaatuessa pyörästä ei tule giljotiini. Painoa koko hökötykselle tulisi reilusti, mutta siitä en ole murehtinut tässä vaiheessa.
Kaikki tämä on nyt vain suunnitelmatasolla, ja on mahdollista, etten saa tätä ikinä rakennettua. Jospa tämä viestiketju saisi joko suunnitelmat toteutumaan tai siirtymään johonkin realistisempaan.
Mitkä ovat kokeneempien ajatukset? Eniten mietityttää, kuinka nopean katetusta deltasta realistisesti pystyisi tekemään. Jos nimittäin jo lähtökohtaisesti tällaisesta olisi vaikea saada Vendetta-MBB:n veroista, suunnitelmia pitäisi muuttaa. Ja sitten tuo kuskin sijainti suhteessa pyörään... mitä taaempana ja paremmin renkaiden välissä, sitä vakaampi pyörä on mutkissa, mutta sitä vähemmän pitoa menee eturenkaalle ja mäkien nousu vaikeutuu. Sähköapu taakse ei ole poissuljettu, mutta pelkkiä ylämäkien pito-ongelmia varten se tuntuu hassulta.