...Jotenkin olen elätellyt toivoa, ja rauhassa odottanut, että TM huomaa Avuksen tarvitsevan avukseen etuohjauksen. Nyt näyttää jo aika lupaavalta. Yritän yllyttää säilyttämään vedon edessä ja takaohjauksen vielä mukana, niin etuohjauksesta saa varsin yksinkertaisen parilla apuvivulla. Nyt en jaksa ruveta piirtelemään, enkä selittämään tarkemmin. Ehkä sitten kolmen viikon päästä vuosikokous livessä lisää.
Erittäin pitkämielinen oletkin ollut . Enkä kiistä, etteikö jotain olisi korvan taakse jäänytkin puheistasi. Se viimeinen kimmoke ja toteutuksen ahaa-elämys vaan vielä puuttuu... jotain mystistä saamattomuutta ollut myös havaittavissa jo pitemmän aikaa.
Eli mielenkiinnolla odotan vuosikokouksen "jatkoja" .
Pari sanaa Avuksesta, vaikkei se tämän otsikon alle kuulukaan: sen projektin täydellinen talviuni nyt vähän venähti, ja ollaan siinä tilanteessa, että olisi syytä saada jotain varmasti ajokelpoista jo aikaiseksi, ennen kuin koko homma kuihtuu täysin -> seuraava yksilö toteutetaan perinteisellä (ja samalla tylsällä) kinneritekniikalla etuohjaus-takaveto. Tämän jälkeen voi sitten taas niin halutessaan (ja jos intoa riittää) "haahuilla" ja testailla mielenkiintoisempia ohjaus- ja vetotaparakenteita. Mutta saattaa kuitenkin käydä niin, ettei niitä tulla näkemään Avuksessa, vaan jossain tulevassa nelipyöräisessä vekottimessa...
Itselle rakentamisen henkisenä esteenä on monen rakenteen monimutkaisuus. Epäilen, että en kykene tekemään esimerkiksi kahta kääntyvää pyörää, saati sitten neljää jousituksista puhumattakaan.
Mitä vikaa olikaan sivuvetodeltassa jos siihen lisää sähkömoottorin toiseen napaan? Ai niin kolme uraa hangessa Ehkä en tartte moista kulkinetta, yksi ura on vieläkin parempi
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Jos takaohjatun perä luistaa, ei mitään ole tehtävissä pyörähdyksen estämiseksi.
Nono, onpa hyvinkin tehtävissä, lisätään vetoa reilusti. Nimimerkillä: trukilla luistellut liukkaalla monet kerrat.
Tekniikka menee niin, että kun trukin perä irtoa kaateessa, niin ei yritetäkään korjata ohjauksella luisua, vaan päinvastoin käännetään vielä jyrkemmin kaarteen suuntaan ja yhtä aikaa potkaistaan kaasupoljin pohjaan. Tällöin takaohjatullakin voi ajaa näyttäviä luisuja. Eli luistaviin takarenkaisiin saadaan pito takaisin ja vetävät eturenkaat luistavat sivulle/eteenpäin. Tämä vaatii vaan kylmäpäisyyttä ja harjoittelua, että trukki pysyy hanskassa.
Eli perän luisto korjataan panemalla rajulla tehonlisäyksellä koko laitos luistoon. Onneksi vauhdit eivät ole noilla vehkeillä kovia. Voi nimittäin trukilla, ja varsinkin kinnerillä, olla paha lisätä vetoa noin rajusti 60 km/h kaarteessa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tällaisella nelipyörällä sais pienimmät ulkomitat kaupunkikinneriin. Kaikki kolmirenkaiset venähtävät pidemmäksi.
Ei kaikki. Deltasta saa hieman pienemmän, kun laittaa eturenkaan jalkojen väliin. Siinä vaan on omat haasteensa.
Totta, esimerkiksi Luggarion, mutta en tykkää siitä eturenkaasta jalkojen välissä. Kiekko on liian kovalla kuormituksella, rullaus on huonompi kuin esim Twisterissä, jossa kaikille kolmelle renkaalle tulee sama massa. Ja kiekko ei meinaa kestää. Ja hiekkaa on suu, silmät, lahkeet ja kaulukset täynnä.
Nojapyörävelho Mike Burrows oli tehnyt Soup Dragoniinsa samalla mekanismilla ohjauksen, jota tuolla edellä kuvailin. Hauskaa, että tämä on nyt kokeiltu ja siis mahdollinen toteuttaa. Voin huolettomammin jatkaa pähkäilyäni. Soap Dragonin kuvat EuSupino2021 jutusta.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Yritin tuota juttua tavata, erityisesti ohjauksen osalta. Tehnyt kai kolme versiota mutta en ymmärtänyt, mikä noista on se viimeinen, toimivin?
Tuossako on siis toisella puolen tätä varten tehty ohjausnivel, johon navan akseli jotenkin kiinnittyy ja toiselta puolella napaa vain ohjaustanko? Akselin pitää kai olla aika paksu, 14mm akseleita toispuoleisena käytetty aiemmin foorumillakin.
Hankaloittaako hommaa jos vetävään kiekkoon haluais useamman vaihteen - rataspakan?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Ainakin silloin ketjuvoima ei voisi olla kokoajan ohjausakselin kanssa samassa linjassa eli vetelisi polkemisen tahtiin joillain vaihteilla.
Tietysti jos rakentaisi sivusuunnassa liikkuvan pakan
Edit. Voisihan tuon tehdä napavaihteenkin ympärille. Silloin tosin tarvitsisi haarukan.
Joo, tuossa ei kannata jumittua toispuoleiseen haarukkaan.
Tässä on esimerkkipyörä, missä vain ketju kulkisi suoraan kampirattaalta vetävään napaan ilman taittopyöriä.
Yläemäputkellisessa haarukkaversiossa pitäisi ohjausakseli laittaa jonkin verran sivulle vinoon, että polkuvoimat eivät repisi kohtuuttomasti ohjausta. Kyllä tuo Burrowsin pyöräkin varmasti kiskoo ohjausta -enemmän tai vähemmän- polkemisen tahtiin.
No kun tässä tarkemmin pohtii, niin ohjausakseli voisi osoittaa mihin vaan, jos ohjauksen tekisi geometrisesti suunnan itsepitäväksi. Eli runkoon laakeroidaan jatkomutterityyppinen kierreholkki. Haarukalta tuleva ”raidetanko” kierretanko kulkee kierreholkin läpi. Ohjaus siis toimii kierreholkkia pyörittämällä. Parin asteen ohjausliikkeeksi voisi riittää kierreholkkiin hitsattu tappi kylkeen, ainakin harvakierteisenä.
Tämä vankkuriakseli mbb suunnitelma jäi monta vuotta sitten hautumaan, kun en keksinyt geometrisesti suunnan pitävää ohjaussysteemiä. No tuossa edellisessä viestissä sen nyt keksin
Nyt voi jatkaa suunnitelmaa.