Rosinante SH-14 on mainio vehje. Etuveto, takakiekko toispuoleisesti kiinni ja yläohjaus tekee pyörästä vakaan ja nopean. 20" etukiekosta johtuen tien epätasaisuudet tulee tosin tutuksi ja niitäkin on oppinut ottamaan vastaan, mutta ajattelin että voisiko asialle tehdä jotain. Aloin siis tekemän uutta vehjettä, jossa etu- ja takakiekko ovat samankokoiset 28", joka sen lisäksi että se olisi vähemmän brutaali epätasaisemmassa maastossa mahdollistaisi laajemman rengasvalikoiman ja sen että tarvitsisi olla vain yksi varakumi (siinä toivossa että molemmat kumit eivät puhkeavat samalla reissulla - joo osaan paikata, mutta kylmällä ilmalla liimaukset ei oikein tahdo onnistua, no ei aina muutenkaan).
Yritän säilyttää pyörässä Rosinantesta toispuoleisen takapyörän ja etuvedon. Lisäksi tavoite on saada pyörän paino alle 12kg. Rosinantessa keskiö ei käänny mutta tässä uudessa JT Cruiserissa keskiö kääntyy.
Tarkoitus olisi käyttää CroMo putkea (https://www.uniball.fi/cgi-bin/webio2ka ... rallycorsa) rungossa ja mahdollisesti hiilikuitua etuhaarukassa, ohjainputkessa ja putkissa, jotka menevät keskiöstä (BB) etukiekon navalle. Näistä materiaaleista en ole oikein varma; onko tuo kromimolybdeeniputki tarpeeksi jäykkää? Ilmeisesti se on kohtuu helppo hitsata tumpelommankin. En ole koskaan laminoinut, joten hiilikuituhaarukka voi olla vain unelma.
Kommentteja ja parannusehdotuksia kaipaisin ennen kuin hankin materiaalit.
Jossakin keskustelussa törmäsin väitteeseen että jätön pitäisi olla vähemmän kuin pystypyörässä sellaisessa nojapyörässä, jossa keskiö on etupyörän yläpuolella (kuten tässä). Väitettiin, että hitaissa nopeuksissa se on silloin vakaampi. Koska pyörän tulisi toimia myös kaupunkiajossa, hitaasti ajamisen vakaus on myös tärkeä.
Etuhaaruka, keskiö, ohjausputki
Physical Material CFRP
Runko
Etuosa: CroMo 40/1.5 mm
Takaosa: CroMo 30/1.5 mm
Takatuki: Cromo 22/1.5 mm
Etutuki: Cromo 22/1.5 mm
Physical Material Steel
Jättö 56mm
Ohjainkulma 76,6°
Keskiön korkeus (säädettävissä) 740mm
Istuinkorkeus noin 560mm
Kiekot 28”