Tulee varmasti ketterä kulkupeli, noin lyhyellä akselivälillä. Kaupunkiympäristössä vain hyvä asia.
Liukkaalla kelillä saattaa vaatia kuskilta nopeita refleksejä, pyöräkuormat ja sitä kautta pito voi vaihdella nopeastikin.
Mielenkiinto tätä projektia kohtaan nousi vielä aiempaakin korkeammalle, kun tuo neljäs pyörä ilmaantui mukaan kuvioihin... .
Mielenkiinto tätä projektia kohtaan nousi vielä aiempaakin korkeammalle, kun tuo neljäs pyörä ilmaantui mukaan kuvioihin... .
Elokuvissa se on kolmannen pyörän kohdalla.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Vahdoin ICE Sprintistä GMAC 8T -moottorin Joutaan. Hyvinhän se istuu, eikä tossa paikassa ole edes jarruttamassa rullausta. Jarruenergiaa ei toki tästä saa nyt enää talteen.
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
Tuo vanttiruuvilla toteutettu taka-akselin keskilaakerin ripustus on mielenkiintoinen. Yleensä jäykän akselin laakerointi useammasta kuin kahdesta kohtaa on haastavaa: alkaa ahdistaa akselin pyörimistä, jos laakerit eivät ole tarkasti samassa linjassa.
Joutan tapauksessa keskilaakerin ripustus ei ole kiinteä, vaan pääsee kääntyilemään. Riittää kun säätää vanttiruuvin niin, ettei laakeri taivuta akselia, eli ala ahdistaa.
Toimii kun akseli on suora ja runko jäykkä, eli kun laakerit pysyvät keskenään linjassa.
Tuollaista ratkaisua voisi harkita kokeilevansa jossain tulevassa projektissa...
Pähkäilin niin että kun tuo taka-akselin vapaaratas estää jarrutusvoiman hyödyntämisen niin modifioi sen kiinteäksi, jolloin moottorin kuori on osa taka-akselia.
Tällöin jarrutusenergian saisi talteen ja moottorijarrutus toimisi.
Rataspakan vapari eristää sitten takapakaetin pääketjusta
Toki saatoin jättää huomiotta jotain olennaista joka tulisi esteeksi?
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Okei, ymmärsin. Täällä Suomen maastoissa ei sähköpyörän jarrutusenergian talteenotolla ole minusta juurikaan merkitystä. Alppimaissa tai Norjassa pikemminkin. Mulle on tärkeintä vapaa rullaavuus, joka tällä nykyisellä rakenteella tulee luonnostaan. Tossa mottorissa vapaa rullaus on toteutettu niin, että siihen työnnetään koko ajan n. 4W, joten tuntuu, että se rullaa vapaalla hyvin, vaikka itse asiassa "vetääkin" koko ajan. Sinänsä ihan hyvä ratkaisu ja viime kesän ajossa huomaamattomaksi koettu systeemi.
Viimeksi muokannut ajou, 18 Huhti 2022, 11:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
Semmoinen tuli nyt vastaan tässä moottorin asennuksessa, että huomasin Nuvincia purkaessani, että toi kuvassa moottorista taka-akseliin vedon siirtävä ketju oli ihan älyttömän kireällä! Sellainenhan mun käsittääkseni kuluttaa laakereita. Nuvincin akseli oli 8mm ja tässä Gmacissa 10mm. Tämä tarkoittaa sitä, että tuo lyhyt ketju ei enää riitä, vaan joudun laittamaan yhden lenkin lisää. Nyt se on siis liian löysä. Pitänee viritellä torque armiin ylimääräinen rissa, jonka kautta se ketju kulkee. En viitsisi lähteä viilaamaan akselin hahloa syvemmäksi, toki kyseessä on vain n. 1,5 mm, joten ehkä sekin olisi vaihtoehto. Metallia siinä kyllä riittää. Vois ehkä olla kuitenkin järkevämpi ratkaisu kuin tuo ylimääräinen rissa
Viimeksi muokannut ajou, 18 Huhti 2022, 11:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)
Ymmärrän hyvin tuon pointin. Jarrutusenergian hyödyntämisessä kuulemma monille olennaisempi asia on toimivan moottorijarrutuksen myötä saatava jarrupalojen käytön minimointi ja tästä syntyvä ajan ja rahan säästö.
Itse haluan perehtyä tuohon moottorijarrutukseen paremmin