4-pyöräinen Teppoën 1CV

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4574
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Sarjassa väliaikaisviritykset ei kestä ikuisesti esittelyvuorossa oven sarana: reilun vuoden käytön jälkeen saranan virkaa toimittanut teippi repesi. Sen verran hyvin kestänyt kuitenkin, etten alkanut nyt rakentaa mitään oikeaa saranaa tilalle, vaan laitoin uuden teipin... Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4574
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Tehokkaampi 12 voltin säädin saapui viimein, tällä kertaa aika tilauksesta noin kuukausi. Huomenna pääsee työmatkalla testaamaan lämppärin toimintaa.Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4574
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

No nyt on puhaltimesta saanut pöhöteltyä lämpöistä ilmaa tuulilasille jo tovin, ja muutamana päivänä tämä ollut jopa tarpeen. Eli hyvin toimii huurteenpoisto sillä osaa tuulilasia, mihin nykyisellään puhaltaa.

Jatkokehittely on vielä auki, eli jaksanko alkaa tehdä 1CV:hen koko tuulilasin leveydelle puhaltavaa toteutusta. Saattaa tulla vasta 1CV Vaniin.

Eilen lämppärin kannakkeen muovinen nivel katkesi, Nokian pyöräteiden aiheuttama tärinä teki tehtävänsä. Laitoin äsken tilalle M5-kokoisen ruuvin. Saapa nähdä mikä kohta ratkeaa seuraavana... Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4574
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4574
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4574
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

On tuosta tehokkaammasta jännitteensäätimestä ollut sekin ilo, että tööttö ääntää nyt aiempaa kuuluvammin. Voi osoittaa paremmin mieltään kanssaliikkujille .

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 523
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Paljonko 1CV:ssä on joustomatkaa? Onko se ollut riittävästi vai liikaa?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4574
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Teoriassa joustoa olisi noin 9 cm, mutta käytännössä ei niin paljoa.

Nykyiset kierrejouset (joka pyörällä samanlaiset) on jäykkyydeltään takana suht ok (ehkä vähän löysät), edessä vähän jäykät. Kun mitään oikeaa paluuvaimennusta ei ole, niin nyt talviaikaan on paikoin vähän rodeofiilis... Kesäaikaan röykkyjä on vähempi ja ilman öljyvaimennustakin ajo sujunut siedettävän mukavasti.

Joustomatkaa ei ole mielestäni liikaa, 1CV ei kallistele mitenkään häiritsevästi, ainakaan omalla ajotyylillä (en yritä mitään maksimaalisia kaarrenopeuksia ). En tiedä kuinka paljon nykyinen jousituksen rakenne ja geometria vaikuttaa tähän, mutta ei selvästikään ole tuolta osin kauhean huono.

Jos tällaisen tsiljoonalla nivelpisteellä varustetun jousituksen rakentaisin uudestaan, niin korvaisin ainakin osan kiinteistä pallonivelistä kumipuslilla, jolloin kaikki tärinä ei kulkeutuisi runkoon ja aina polkimiin asti. Kesäaikaan pitemmällä matkalla jalkapohjat puutuu (kiinteästi polkimissa olevien kovapohjaisten klossikenkien kanssa), kun tärinä kulkeutuu jalkoihin. Tämä toki riippuu paljolti myös ajoalustasta...

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 523
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Pitäisi omassa projektissani valita joko n. <9cm tai >14cm jouston väliltä, jos toteuttaisin takavedon nykysuunnitelman mukaan.

Tuleeko 1CV:llä usein vastaan tilanteita, että kaipaisi enemmän joustomatkaa? Jotta voisi esim. ylittää reunakiviä kovemmalla vauhdilla?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4574
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Oma mielipiteeni että enempi on parempi, mukavuusmielessä . Etenkin rotvalleja vastaan. Liiallisen kallistelun rajoitus pitää vaan sitten hoitaa konstilla tai kolmannella. Ja jos on lyhyt akseliväli, niin nyökkiminen voi astua myös kuvaan.

Vaikka joustomatka olisikin teoriassa iso, niin käytännössä joustoa voi säätää jousen jäykkyydellä. Ilmajousella helpointa, jos sellainen käytettävissä. Eli jos tuntuu että joustoa liikaa, niin lyhentäminen helppoa. Toisinpäin ei niinkään...

Ja vaikka 1CV:ssä ei olekaan öljyvaimennusta, niin pitempijoustoiseen sellainen kannattaa laittaa, jottei ajo ole villiä vikurointia isommissa möykyissä. Paluuvaimennus (rebound) tässä se oleellisin juttu. Ainakin jos jousena kierrejousi tai ilmajousi. Kumijousista ei ole juurikaan omakohtaista kokemusta, teoriassahan niissä on sisäistä vaimennusta jo itsessään, ainakin jonkin verran.

Pitkällä joustolla varustetussa pyörässä polkeminen tod.näk. keinuttaa pyörää enempi kuin lyhytjoustoisessa. Eli kaikenlainen kuskin ja jalkojensa heiluminen. Pitempijoustoisen jousissa kun pienempi jousivakio. Voimansiirron suunnittelussa kannattaa myös huomioida, miten polkemisvoimat vaikuttavat jousitukseen (ns. pogoaminen).

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6310
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

tm kirjoitti: 12 Maalis 2023, 13:36

Kumijousista ei ole juurikaan omakohtaista kokemusta, teoriassahan niissä on sisäistä vaimennusta jo itsessään, ainakin jonkin verran.

Itse tykkään kumijousesta just vaimentavuuden vuoksi. Tottakai nestevaimennettu kierrejousirakenne sen voittaa, mutta kumipala maksaa 5€ ja kunnollinen nesteiskari luokkaa 500€.

Radiuksessa on kierrejousi ilman vaimennusta ja se lyö ilkeästi päätyyn palautuessaan täyteen mittaansa.
Flevossa on ”väärä” vipusuhde ja jousitus on liian löysä. Twisterissä on sama kumipala kuin Flevossa, mutta vipusuhde sattui paremmin kohdalleen. Twisterissä päälle istuminen ei liikauta joustoa oikeastaan ollenkaan, mutta ajossa nielee montut hienosti. (Samoissa paikoissa Flevon jousitus löi pohjaan.) Vaimennus toimii sisään- ja ulosjoustossa paljon paremmin, kun vitosen kumipalalta voi odottaa. Halukkaat voivat mittailla näistä kuvista vipusuhteita.

Näköjään Flevossa kumi puristuu kiilaksi joustoliikkeessä, kun taas Twisterissä puristuu suoraksi eli on progressiivisempi.

Liitteet
2B703CAC-CB8F-462A-8501-12F6EC5EDD62.jpeg
A917E585-3FF8-42E8-8179-419D263E19E4.jpeg
Vastaa Viestiin