Apuja nojakin valintaan?

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7170
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Nykyisin sinkulassakin pitää olla kaksi erillistä jarrulaitetta.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4810
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Vilijami kirjoitti: 24 Elo 2021, 18:58

Nykyisin sinkulassakin pitää olla kaksi erillistä jarrulaitetta.

Kuitenkin niitä liikkuu yksijarruisina yllättävän paljon . Vaikka fiksit on niistä jarruista lähes kokonaan ilman . :twisted: :twisted: Omassa sinkula pystärissä on kahet jo turvallisuuden takia.

Avatar
trike76
Viestit: 195
Liittynyt: 21 Helmi 2019, 17:36
Paikkakunta: Vehmaa Varsinais-Suomi
Viesti:

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja trike76 »

Nick kirjoitti: 23 Elo 2021, 14:50

^ Päiväreissuista muutamaan päivään, kerran kesään voisi joutaa pidemmillekin, mukana kulkisi ruokaa ja vermeet valmistukseen, vaatetta, teltta, makuupussi, makuualusta, tarppi ym. mitä nyt sattuu tarviimaan, käytännössä max. kaksi satulalaukkua ja iso kuivasäkki, tosin laukkuja voin joutua hommaamaan paremman painojakauman saamiseksi, ei ole mitään hajua miten nojapyörä kannattaa lastata. :?

Toxy ZR voisi olla tuohon passeli ja se on sen verran pieni että mahtuu hyvin parvekkeellekin. Lisävarusteeksi voi valita tuon kuvassa näkyvän Aero tavarankuljetuslaatikon joka parantaa aerodynamiikkaa ja on silti nopeasti irrotettavissa jos sille ei ole käyttöä. Se painaa vain 2,7 kiloa ja tilavuutta on 70 litraa.

ec5ffa21e83d70a6642f562e1aa3a2b8.png

AZUB, ICE, HASE, HP Velotechnik, VeloMotion ja Toxy nojapyörien edustus ja maahantuonti
http://www.nojabike.com/
https://www.facebook.com/nojabike/
https://www.youtube.com/@nojapyorapintelioy1442
Ginkgo-Veloteile osien ja tarvikkeiden edustus

Pökö
Viestit: 68
Liittynyt: 24 Touko 2023, 22:45

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja Pökö »

Moi kaikki, eka viesti foorumille.

Olen n. 10 vuotta pyöräillyt muutaman tuhannen kilometrin vuositahtia, välillä vähän pidempiäkin lenkkejä (200-250 km/päivä retkeilykamojen kanssa ja ilman).

Nyt olisi kesälle suunnitelmissa +/- 1500 km reissu ja ajatus nojapyörästä kiehtoo, koska pienempi ilmanvastus ja vähemmän hartiaongelmia(?). Pyörä itsessään ei ole matkan keskipiste ja päämäärä, vaan väline. Lähestyn asiaa varmaan väärin sekä pysty-, että nojapyöräilijöiden mielestä, kun näin sanon. Näillä kuitenkin mennään.

Muutaman päivän aikana olen tutkaillut näitä nojapyöriä, mutta pari asiaa vielä askarruttaa.

Uskoisin että suht kokeneena pyöräilijänä opin 6 viikon treenillä ajamaan riittävän hyvin pärjätäkseni pääosin hyväkuntoisilla ja liikenteen osalta rauhallisilla teillä reissun. kö?

Entäs se pakkaaminen. En ihan budjetin takia kykene välttämättä hankkimaan niitä banaanipusseja, joista oli ketjussa aiemmin mainintaa, jos ovat tyyriitä(?). Kuinka paha on laittaa perus tarakkasivulaukut takaposkille ja tarakan päälle vielä pieni pussi. esim. 5+5+3 kg? Kesällä pärjää kuitenkin tosi vähällä varustuksella. Jos pyörä olisi vaikka foorumillakin myynnissä oleva 24" Azub ibex tai joku vastaava. Meneekö kiikkeräksi?

Suunnitelmissa on painaa skandeja viistäen lapin maassa. Kuinka haastavaa kuorman kanssa on kiivetä, pärjäänkö esim
2×11 voimansiirrolla ja rautaisella tahdolla? Kuinka kettumaista on taluttaa lastattua nojapyörää mäessä jos ajamalla ei onnistu?

Viimeaikaisia kokemuksia nojapyörän kuskaamisesta junan kyydissä? Olisi kiva jos retken saisi päättää rautatieasemalle siellä jossain ja kolistella rautapyörillä kotiin. Tuleeko sanomista IC junassa?

Mitä pyöräsuosituksia ja neuvoja näillä spekseillä? Jatkossakin käyttäisin nojapyörää pääasiassa retkeilylavettina ja ajelen työmatkat ja iltalenkit enimmäkseen pystypyörällä. Tämä täydellisen ymmärtämättömyyden tuomalla itsevarmuudella sanottuna.

Ja jos koeajomahdollisuutta Etelä-Pohjanmaalla löytyy, niin olen kiinnostunut.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2011
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Pökö kirjoitti: 25 Touko 2023, 23:50

Uskoisin että suht kokeneena pyöräilijänä opin 6 viikon treenillä ajamaan riittävän hyvin pärjätäkseni pääosin hyväkuntoisilla ja liikenteen osalta rauhallisilla teillä reissun. kö?

Kuinka paha on laittaa perus tarakkasivulaukut takaposkille ja tarakan päälle vielä pieni pussi. esim. 5+5+3 kg?

pärjäänkö esim 2×11 voimansiirrolla ja rautaisella tahdolla?

Viimeaikaisia kokemuksia nojapyörän kuskaamisesta junan kyydissä?

Hienoa kiinnostusta nojapyöräilyä kohtaan.

Kuuden viikon treenillä pystyy kyllä nojapyöräilemään, jos ehtii ajaa 1000 km. Ja koska olet lähtemässä retkelle, niin siellähän kertyy vielä lisää kilometrejä.

Hanki nojakki, jossa on tavarateline, niin siihen saa asennettua ihan tavalliset pyörän sivulaukut.

Kyllä 2x11 vaihteet riittävät kyllä, kunhan lähtee siitä, että niitä pieniä vaihteita pitää olla tarpeeksi. Ei se haittaa, jos alamäessä ei ole tarpeeksi suurta vaihetta, mutta jos ylämäessä puuttuu se tarpeeksi pieni vaihde, niin voi tuilla itku. Tosin, nojaillessa ei voi ajaa ylämäkiä niin hitaalla vaihteella kuin pystypyörää, koska nojakilla on vaikeampi pysyä pystyssä hyvin hitaassa vauhdissa. Harjoitus tosin auttaa tähän.

Junassa nojakki on vähän hankala, koska sen mitat eivät ole lähellekään pyöräpaikkojen oletuksena olevien pystypyörien mittoja. Mutta jos ei ole ruuhkainen junavuoro, niin eiköhän se siitä...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Pökö kirjoitti: 25 Touko 2023, 23:50

Entäs se pakkaaminen. En ihan budjetin takia kykene välttämättä hankkimaan niitä banaanipusseja, joista oli ketjussa aiemmin mainintaa, jos ovat tyyriitä(?). Kuinka paha on laittaa perus tarakkasivulaukut takaposkille ja tarakan päälle vielä pieni pussi. esim. 5+5+3 kg? Kesällä pärjää kuitenkin tosi vähällä varustuksella. Jos pyörä olisi vaikka foorumillakin myynnissä oleva 24" Azub ibex tai joku vastaava. Meneekö kiikkeräksi?

Ko. Azubin alkuperäisenä omistajana voin kyllä suositella sitä retkinojakiksi :) Telineeseen menee ihan tavalliset sivulaukut ja tarakkalaukku, eli ne banaanit ei ole välttämättömät. Kuormattuna kiikkeryyttä ei huomaa muuten kuin pyörää pysäköidessä, Azubin takahaarukkaan kiinnitetty jalka on tässä suhteessa vähän huono ja pyörä kaatuu herkästi kuormattuna parkissa. Yleensä se tuli laitettua seinää / puuta vasten nojalleen. Siihen pyörään saa myös asennettua lisätelineitä muistaakseni, joilla saa sivulaukkujen etupuolelle penkin alle pienmmät laukut lisätilaksi. Kantsii tutkailla Azubin sivuilta, lisävarustelista on pitkä ja kuvittelisin että täälläkin mainostava Nojabike-firma voi auttaa hankinnassa.

Kuten ajarmala jo mainitsi, 2x11 riittää oikein mainiosti, kunhan pieni eturatas on tarpeeksi pieni. Iso skaala takana ei myöskään haittaa tässä suhteessa, tuossa esimerkki-Azubissa on shimanon Alfine 11 napavaihde, jossa sitä skaalaa riittää.

Kaksipyöräisellä nojakilla mateleminen vaatii jonkin verran harjoittelua ettei tarvita koko tien leveyttä pystyssä pysyttelyyn. Sen jälkeen mäkien sitkuttaminen ylös onnistuu vaikka kävelyvauhtia. Alaohjatun pyörän taluttaminen sujuu jotenkuten ihan selkänojasta tuuppaamalla ja pyörää kallistelemalla mutta ei se niin helppoa ole kuin pystypyörällä, joten siihen matelun opetteluun ja riittäviin ylämäkivaihteisiin kannattaa panostaa. Yläohjattujen taluttelusta ei ole kokemusta, kuvittelen että se on kokemuksena lähempänä pystypyörää.

Ylä/alaohjaus on pitkälti makuasia, itse olen tykännyt enemmän alaohjauksesta, kun siihen tottuu asento on todella rento.

Totuttelusta täällä tykätään mainita usein se 1000 km jonkunlaisena rajapyykkinä. mutta itse puhuisin ehkä ennemmin kalenteriajasta säännöllistä harjoittelua, kroppa ja aivot kun työstää sitä treeniä ajojen välissäkin ja hurjakuntoinen nojailija ajaa sen tonnin viikossa, siinä ajassa tarvittavat opit ei mene selkäytimeen vaikka lihakset alkaiskin löytyä. Oman kokemuksen mukaan tarvitaan n. yhden kesän säännölliset ajot että nojapyörä tuntuu täysin luontevalta, mutta liikkeelle pääsee ja liikenteessä selviää aika pienellä treenillä, itse esim. uskalsin kyllä aikanaan lähteä maantien laitaan kaksipyöräisellä nojakilla parin-kolmen pyörätielenkin jälkeen ja mä en ole mikään urheilija-akrobaatti. Kuuden viikon säännöllinen harjoittelu ennen pidempää reissua riittää varmasti.

Varusteista vielä: Omasta mielestäni täällä foorumillakin ajoittain myynnissä ollut take-a-look-merkkinen pyöräilylaseihin kiinnitettävä taustapeili on ihan ehdoton varuste, jota ilman en lähtisi ajamaan nykyään (paitsi kinnerillä jossa on hyvät taustpeilit isessään). Noja-asennosta takasektoreihin vilkuilu on vaikeaa ja ainakin jonkinlainen taustapeili pitää olla, pyörän saviin kiinitettävissä ongelmana on tärinä joka sumentaa kuvaa sekä hajoamisriski jos pyörä kaatuu vaikka paikaltaan.

Toinen ehdoton varuste varsinkin pitkälle matkalle on lukkopolkimet. Ne tuo rutkasti lisätehoa ylämäkien nousuun ja tekee totuttelun jälkeen ajamisesta paljon rennompaa. Yksi asia lisää opeteltavaksi jos niitä ei ole aiemmin käyttänyt, mutta painava suositus näille.

Onnea nojakin hankintaan ja tervetuloa foorumille :)

Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7170
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Pökö kirjoitti: 25 Touko 2023, 23:50

Nyt olisi kesälle suunnitelmissa +/- 1500 km reissu ja ajatus nojapyörästä kiehtoo, koska pienempi ilmanvastus ja vähemmän hartiaongelmia(?). Pyörä itsessään ei ole matkan keskipiste ja päämäärä, vaan väline. Lähestyn asiaa varmaan väärin sekä pysty-, että nojapyöräilijöiden mielestä, kun näin sanon. Näillä kuitenkin mennään.

Lähestyt asiaa väärin :wink:

Tuo on perusretkipystypyöräilijän suhtautuminen, jonka ymmärrän hyvin, kun joka metri reissulla on taistelua ja kärsimystä.

Nojapyöräilyyn suhtautuminen tulisi mielestäni olla riemullista nautintoa, kuten 4 vuotiaalla lapsella, joka on juuri oppinut ajamaan ilman apupyöriä. Voi sitä onnen määrää, kun aamusta iltaan poljetaan kotipihaa ympäri, vailla tavotteita.

Eli mielestäni kannattaa lähestyä koko asiaa uuden oppimisena. Unohda harjoittelujaksolla (ja mielellään jatkossakin) kaikki mittaukset ja tavoitteet. Nautiskele oppimisprosessista istuen mukavasti aurinkotuolissa, jossa maisema vaihtuu leppoisasti lipuen. Katsele maisemia ja tunne kesän tuoksut. 1000km pienissä erissä opettaa niin pyörän hallintaa kuin nojapyöräilylihaksia. Ne ovat eri lihakset kuin pystypyöräilyssä. 1000km aikana voit vasta tehdä pysyvämpiä mielipiteitä pyörän ominaisuuksista, mikä on hyvin ja mikä kaipaa parannusta. Päämääränä on mukavuus, eikä suoritus. Eikä tuota totuttelutonniakaan tarvi mitata, sen nyt tietää olosta, milloin nojapyörästä tulee kehon jatke, ei siis erillinen väline.

Ai niin, tervetuloa foorumille!

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kuusi viikkoa on ylimitoitettu aika. Kuutisen minuuttia riittää normaalilla nojaopyörällä. Pythonilla menee kuutisen tuntia.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13851
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja jori »

Pökö kirjoitti: 25 Touko 2023, 23:50

Nyt olisi kesälle suunnitelmissa +/- 1500 km reissu ja ajatus nojapyörästä kiehtoo, koska pienempi ilmanvastus ja vähemmän hartiaongelmia(?). Pyörä itsessään ei ole matkan keskipiste ja päämäärä, vaan väline. Lähestyn asiaa varmaan väärin sekä pysty-, että nojapyöräilijöiden mielestä, kun näin sanon. Näillä kuitenkin mennään.

Lähestyt asiaa juuri oikein. Nojapyörä on väline, joka on reissussa helppo unohtaa. Se ei aiheuta kipuja, eikä puutumisia, vaan ainoastaan janon ja nälän, jotka eivät mielestäni ole haitta, vaan etu.

Toki siirtyminen pystypyörästä nojapyöräilyyn aiheuttaa pienen muutosstressin, mutta sehän on vain uuden oppimista, jota koko elämän pitäisi olla.

Tavaroiden pakkaamisessa pätee sama säännöstö kuin muissakin kaksipyöräisissä: Painopisteen pitää olla mahdollisimman keskellä. Pakkaa siis painavat tavarat mahdollisimman keskelle pyörää. Nojapyörässä niitä voi ripustaa myös pyörien väliin, jossa kulkee painavaakin tavaraa haittaamatta ajoa.

Polkemisessa on selvä ero pystypyöräilyyn nähden -tai oikeastaan ei. Nojapyörälläkin poljetaan mahdollisimman paljon maata kohti. Selällään lekotellen tämä tarkoittaa polkaisussa kuopaisun korostumista. Tämä ei ole mahdollista ilman edellä suositeltuja poljinlukkoja.

Suosittelen, että luet nojapyöräilyn polkemistekniikasta, jotta vältyt tyypilliseltä polvivaivalta, joka iskee innokkaille pystypyöräilijöille, jotka eivät ole kuulleet nojapyörän erilaisesta polkemistekniikasta.

Polkemistekniikalla on oma ketjunsa tällä foorumilla. viewtopic.php?p=70560#p70560

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4810
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

https://www.youtube.com/watch?v=6BQx_KFbiFc Tämä filmi kertoo kaiken , mikä tekee nojailusta niin mukavaa .
Se on sen rentous , eri toten jos mahollista löytää alleen MBB:n .

Pökö
Viestit: 68
Liittynyt: 24 Touko 2023, 22:45

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja Pökö »

Kiitokset kaikille vinkeistä, täällähän on aktiivinen yhteisö! :D

"Tekemällä oppii" on ollut ihan hyvä lähtökohta juttuihin. Ostin ensimmäisen kajakkini muutama vuosi sitten, kun halvalla sain. Yhden pikaisen kokeilumelonnan jälkeen pakkasin siihen parin yön retkitarpeet, heitin paatin jokeen ja meloin reilun 100 km. Opin reissulla auttavan melontatekniikan lisäksi mm. sen, että melominen vailla mahdollisuutta kalastaa samalla on aika tylsää. Kalastuskajakilla reissaaminen sen sijaan on tosi kivaa. Voin suositella.

Myykö niitä ajolaseihin kiinnittyviä peilejä joku kotimaassa, vai onko ebay-kamaa?
Jossain ketjussa tai blogissa on varmaan vinkkejä valojen, mittareiden ym rekvisiitan kiinnittämiseen, saa linkata jos on ctrl+v päässä. En heti osaa hahmottaa kuinka asioita kannattaa / ylipäätään voi sijoittaa nojapyörään, varsinkaan alaohjattuun.

Seuraavaksi täytynee hieman realisoida harrastuskalustoa vähiten käytetystä päästä alkaen, jos saisi kohtuullisen budjetin kasaan nojakkia varten. Täytyy ihmetellä tuota polkemistekniikkaa vähän etukäteen toki, niin ei jää reissu kesken ihan typerän syyn takia.

Selailen tässä käytettyjä ensisijaisesti, uuden saatan investoida sitten joskus, jos tuntuu omalta jutulta ja keksin mitä pyörältä haluan.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Toissa kesänä puuhattiin tommoinen aiheeseen liittyvä podcast sarja. Sieltä voisi löytyä kaikenlaista kiinnostavaa infoa.

https://open.spotify.com/show/7sNlK8YoqHfXFLGHxxTRcT

Avatar
trike76
Viestit: 195
Liittynyt: 21 Helmi 2019, 17:36
Paikkakunta: Vehmaa Varsinais-Suomi
Viesti:

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja trike76 »

Jos mahdollista niin kannattaa koeajaa mahdollisimman montaa eri mallia niin eiköhän niistä sopiva löydy. Kyllä tuo mainittu Azubin Ibex on ihan hyvä vaihtoehto.
Meillekin voi tulla koeajamaan ja koeajettavaksi löytyy tällä hetkellä kaksipyöräisiä kuusi kappaletta, pari Velomotionia, Toxy Flite, LT ja kaksi Toxyn ZR mallia hieman erilaisilla varustuksilla.

AZUB, ICE, HASE, HP Velotechnik, VeloMotion ja Toxy nojapyörien edustus ja maahantuonti
http://www.nojabike.com/
https://www.facebook.com/nojabike/
https://www.youtube.com/@nojapyorapintelioy1442
Ginkgo-Veloteile osien ja tarvikkeiden edustus

Pökö
Viestit: 68
Liittynyt: 24 Touko 2023, 22:45

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja Pökö »

Pastori kirjoitti: 26 Touko 2023, 23:12

Toissa kesänä puuhattiin tommoinen aiheeseen liittyvä podcast sarja. Sieltä voisi löytyä kaikenlaista kiinnostavaa infoa.

https://open.spotify.com/show/7sNlK8YoqHfXFLGHxxTRcT

Olipa muuten hyvä podcast! Kiitokset tekijöille, hyvin toteutettu, erinomaista keskustelua ja asiasisältöä.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7170
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Apuja nojakin valintaan?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

No hyvä kun kelpasi. Kovasti siihen yritettiin saada tietoa lajista.

Vastaa Viestiin