Köyhän miehen lasikuitu

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7261
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Köyhän miehen lasikuitu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Köyhän miehen lasikuitu, eli PMF=poor mans fiberglass hakusanoilla löytyy paljon juttuja.
Kyseessä on puun tai tässä kinneritapauksessa ohuehkon xps (finnfoam) levyn pinnoitus liimalla/maalilla ja kankaalla.
Tätä tekniikkaa on käytetty veneissä jo kauan. Kangaskansi on hakusana.

Jos kinnerin korin tekis vaikka 20mm finnfoamista. Liimais levyt uretaanivaahdolla toisiinsa ja sitten hionta. Päälle maali, kangaskerros ja toinen maalikerros. Tuo rakenne ei ehkä kumise kuten pp-kennolevy tai lasikuitu, koska paksu ja ilmava materiaali? Voisko tästä saada jopa itsekantavan korin?

Luulis ettei painoakaan kerry ihan hirveästi?

Onko ajatuksia tai jopa kokemuksia aiheesta?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5166
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Köyhän miehen lasikuitu

Viesti Kirjoittaja tm »

Noh, keveydestä en niin tiedä, kevyemmän saa kun jättää tuon foamin pois...
Mutta jos grammanviilaus jätetään sivummalle, niin onhan tuo mielenkiintoinen rakenne.
Eikä tarvi puuhastella yksittäiskappaleelle turhan muotin kanssa.

Jokusia vuosia sitten tuli kuitupuuhastelujen yhteydessä kietaistua yhden finnfoam-palikan ympärille kerros ohutta lasikuitua epoksin kera, ihan vaan kokeilumielessä. Jämäkkähän siitä kuivuttuaan tuli. Vaikka lasikuidun korvaisi "tavallisemmalla" kankaalla, niin kyllähän sillä käyttöä kestävän pinnan saisi.
Veikkaisin itsekantavan korin tavoittelun kinnerissä tällä menetelmällä kerryttävän kyllä kiloja. Mutta voihan sinne rakenteeseen ympätä tarvittaviin kohtiin lisäjäykistettä ja apurunkoa?

Mitä ääneen tulee, niin eihän tuollainen samanlaista melua pitäisi kuin kinnereiden perinteiset ohuet kuitukorit. Ehkä jonkinlaista matalampaa kuminaa?

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1730
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Köyhän miehen lasikuitu

Viesti Kirjoittaja Härski »

20mm finnfoam on vähän rajun vahvuista värkkiä kinneriin. Panssarivaunuun voisi olla jo passelimpaa! 😁

Mä oon toisen harrastuksen parissa tässä hiljattain touhunnu just finnfoamin ja lasikuitu epoksikomposiittin kanssa. Siinä projektissa leikkasin foamista haluamanivahvuisia soiroja kuumalangalla ja ne onnistui tosi hyvin. Semmoinen 5mm vahvuinen sandwich-rakenne olisi kinnerissä vielä suht siedettävä..

Mutta.. Hmm.. On se finnfoami kuitenkin vielä suht kovaa tavaraa, niin en hiveästi laskisi sen varaan että kyseinen rakenne olisi mitenkään mullistavan hiljainen... Jos hiljaisen haluaa, niin putkirunkoinen laite, missä on sitten laajat pinnat jotain pehmeää tavaraa mikä ei toimi rumpukalvona..

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1055
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Köyhän miehen lasikuitu

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Päällystä kierrätetyistäb farkuista otetulla kankalla ja laita päälle kirkas lakka/epoksi. Tuloksena jeans-kinneri eli jinneri. :mrgreen:

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Köyhän miehen lasikuitu

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Finnfoam 500 ja voimapaperi, kiinni Erikeeperin Plussan ja kuuman veden seoksella, kiristyy kuivuessaan. Foamin sisään puurakenne rimoista.
Vanhoja lennokkitekniikoita. Tuollaisen kinnerin tekoa olen miettinyt kymmenen vuotta. Finnfoam 500 kestää liuottimia aika hyvin ja on kovempaa, kolmisatanen ei. Voimapaperi siis ensin liotetaan kiipperin ja kuuman veden seoksessa, ja laitetaan pinnalle märkänä. Mulla on yhä komerossa sellainen kaksi metriä leveä noin 30kg teollisuusrulla voimapaperia :wink: Kiitos vain silloin jo kauan sitten, you know who you are.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13988
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Köyhän miehen lasikuitu

Viesti Kirjoittaja jori »

E-Cruiser kirjoitti: 20 Loka 2023, 16:06

Finnfoam 500 ja voimapaperi, kiinni Erikeeperin Plussan ja kuuman veden seoksella, kiristyy kuivuessaan. Foamin sisään puurakenne rimoista.
Vanhoja lennokkitekniikoita. Tuollaisen kinnerin tekoa olen miettinyt kymmenen vuotta. Finnfoam 500 kestää liuottimia aika hyvin ja on kovempaa, kolmisatanen ei. Voimapaperi siis ensin liotetaan kiipperin ja kuuman veden seoksessa, ja laitetaan pinnalle märkänä. Mulla on yhä komerossa sellainen kaksi metriä leveä noin 30kg teollisuusrulla voimapaperia :wink: Kiitos vain silloin jo kauan sitten, you know who you are.

En tee kinneriä, vaan ihan muuta. Mikä pitää olla Erikeeperin ja veden suhde ja miksi veden pitää olla kuumaa ja kuinka kauan pitää liottaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1730
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Köyhän miehen lasikuitu

Viesti Kirjoittaja Härski »

Heeeeiii.. Kuulinko puhuttavan finnfoam- 500.sta?

Sanokaas mistä hitosta sitä saa ostettua harrasteaskartelukäytöön järkeviä määriä? Tässä syksyn koetin metsästää yhtä levyä, mutta joka paikassa nostettiin kädet pystyyn ja sanotiin että vain 300sta löytyy. Olisi koko puntti pitänyt tilataa 500sta kauheilla postikuluilla vieläpä.

?

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Köyhän miehen lasikuitu

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Härski kirjoitti: 20 Loka 2023, 23:45

Heeeeiii.. Kuulinko puhuttavan finnfoam- 500.sta?
Sanokaas mistä hitosta sitä saa ostettua harrasteaskartelukäytöön järkeviä määriä? Tässä syksyn koetin metsästää yhtä levyä, mutta joka paikassa nostettiin kädet pystyyn ja sanotiin että vain 300sta löytyy. Olisi koko puntti pitänyt tilataa 500sta kauheilla postikuluilla vieläpä.

Käytännössä sitä täytyy se paketti aina tilata Starkin tai vastaavan kautta. En tiedä saako suoraan tehtaalta noudettua sieltä Salosta vai missä se oli. Se paketti on sen vajaa parisataa tai jotain, ei hirveän kallista kuitenkaan jos muihin kuluihin suhteuttaa rakentelussa. Lennokkihommissa oli sellainen sisäpiiri, porukka roudasi materiaaleja toisilleen kuka mistäkin mitä sai helpoiten, en aina tiennyt mistä ne oli. Kerran mulle tuotiin ilmaiseksi kotiin sellainen täysi paketti sitä viisisatasta :wink: Kiitos vaan vielä kerran, Jukka. Kerran roudasin sitä fillarilla Itäkeskuksen huudeilta ytimeen. Oli vähän sivutuuliherkkä yhdistelmä.

Viimeksi rakentelin tuolla tekniikalla reilut kymmenen vuotta sitten, en enää muista kaikkea ihan tarkalleen. Kiipperi liukenee paremmin kuumaan veteen, ja kuumassa vedessä liotettu paperi/kartonki taipuu muotoihin vähän paremmin. Mitä vanhoja säikeitäni katselin lennunetistä, niin esimerkiksi kolmimetrisen koneen tekoon meni vajaat kaksi litraa plussakiipperiä. Välillä käytin kartonkia joka painoi 140g/neliömetri. Kun käyttää viisisatasta foamia ja vetää sen päälle liimalla kyllästetyn 140g kartongin, niin pinnasta tulee lasikuitumaisen kova kuivuttuaan. Päällystetyn rakenteen on hyvä olla riittävän vahva, kartongilla on valtava voima kuivuessaan.

Liitteet
Finnfoam 500.jpg
Kartonki.jpg

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 995
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Köyhän miehen lasikuitu

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Kuinka vedenkestävä tuo erikeeper-pahvi on?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7261
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Köyhän miehen lasikuitu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

”Eri keeper plus D3. Kosteudenkestävä yleispuuliima puupintojen liimaukseen sisällä ja ulkona.
Täyttää D3 - luokan kosteusvaatimuksen. Kestää pakkasta -20 °C asti, tilapäistä säilytystä -25 °C asti.
Jäätynyt liima voidaan käyttää normaalisti sulamisen jälkeen. Hyvät joustavuusominaisuudet ja voimakas tartunta alustaan.
Helppoa levittää telalla tai pensselillä. Soveltuu myös lattialämmityskohteisiin.”

Ideahan on kyllästää pahvi tuolla liimalla.

E-Cruiser
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 698
Liittynyt: 02 Marras 2014, 13:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Köyhän miehen lasikuitu

Viesti Kirjoittaja E-Cruiser »

Vilijami kirjoitti: 10 Marras 2023, 16:54

”Eri keeper plus D3. Kosteudenkestävä yleispuuliima puupintojen liimaukseen sisällä ja ulkona.
Täyttää D3 - luokan kosteusvaatimuksen. Kestää pakkasta -20 °C asti, tilapäistä säilytystä -25 °C asti.
Jäätynyt liima voidaan käyttää normaalisti sulamisen jälkeen. Hyvät joustavuusominaisuudet ja voimakas tartunta alustaan.
Helppoa levittää telalla tai pensselillä. Soveltuu myös lattialämmityskohteisiin.”

Ideahan on kyllästää pahvi tuolla liimalla.

Juuri näin. Tekniikka on lentokonehenkinen, eli käytetään useita materiaaleja ja aineita yhtaikaa että saadaan paras synenergia kevyesti.
Stressed skin - kyllästäminen - jne. Plussakiipperi kestää kosteutta todella hyvin kokemusten perusteella. Päälle sitten epoksimaali tai mitä nyt haluaa.
Ostin tuossa juuri hienot maastokengät Lidlistä, Muuten hyvät ja halvat, mutta pohjan rakenne täysin sylttyä kuten arvelinkin. Leikkasin kirurgin veitsellä pohjasta kantapään alta pois harvan solukkorakenteen, ja korvasin sen viiisisatasella finnfoamilla, jota oli hyllyssä vielä pieniä paloja vanhaa perua. Kyllä kestää, Viisisatasen pintapainekesto on niin paljon parempi kuin kolmisatasen. Pahvissa on yleensä sandwich-rakenne, mutta kartonki on samaa tavaraa läpeensä.

25 000km MXUS 500W suoravetomoottorilla 2012-2017

Vastaa Viestiin