Härski kirjoitti:...Muodot on hyvinkin sellaista insinöörin taiteellista silmää hiveleviä.....
Juurikin näin, helppo valmistettavuus ajoi nyt(kin) visuaalisuuden ja kauniiden muotojen edelle .
Härski kirjoitti:...Muodot on hyvinkin sellaista insinöörin taiteellista silmää hiveleviä.....
Juurikin näin, helppo valmistettavuus ajoi nyt(kin) visuaalisuuden ja kauniiden muotojen edelle .
Etuhaarukka kolvailtu kasaan. Kuormaliinalla sai kiristettyä paketin hyvin nippuun heftailua varten.
Etuhaarukan poikkiputken (kruunuputken?) päät tarvii vielä lyhentää: hitsatessa oli parempi tuolleen ylimittaisina, niin eivät päiden reunat sulahtaneet.
Jokunen holkki piti sorvaillan etuakselin (10 mm kierretanko) ja etunavan+haarukan väliin. Ihan ei haarukan keskelle osunut etupyörä sivusuunnassa. Jos ohjaus kampeaa, niin pientä kiekon rihtailua luvassa.
Ja lopuksi vielä pakollinen "3Fat pyörillään" installaatio.
On se pitkä...
Ohoo, onpa täällä harrastettu reipasta työntekoa, eikä vielä edes tammikuun loppu. TM on herännyt talviuniltaan muita aikaisemmin. Hyvää jälkeä näyttää tulevan.
Onko nuo navat pistoakselinapoja. Ainakin tämän etunavan luulisi olevan, kun tavallinen kierretanko on tuolta läpi. Eikös tuon epäkeskeisyyden voisi korjata tekemällä noista haarukan sisäpuolisista holkeista eri mittaiset ja kiinteät hitsaamalla ne kiinni haarukkaan. Pyörä asettuisi aina keskelle, laittoi sen paikoilleen kummin päin vaan. Ja vaikket hitsaisikaan noita holkkeja paikoilleen, kannattaa se kiekon keskittäminen joka tapauksessa tehdä noilla haarukan sisäpuolisilla holkeilla, eikä rihtaamalla, niin säilyy mahdollisuus käyttää mitä vaan etukiekkoa, jos tulee vaurio tai muu tarve.
Ai niin. Haarukan kruunuputken päät pitäisi periaatteessa tulpata hitsaamalla niihin päihin levyt, jotta haarukan lujuusopillinen käyttäytyminen olisi odotettu. TUossa etuhaarukka on niin pienellä kuormituksella, ettei se ole välttämätöntä, mutta periaate näkyy Sakarille tekemästäni FEM-tarkastelusta. Kaivan...
Ed. Eihän niitä kuvia mistään löytynyt. Ne on 15 vuotta sitten ladattu Kevytajoneuvoyhdistyksen sivuille, jotka on kuolleet jo ajat sitten. Onneksi edes teksti on tallella. Siitä saanee selvän myös ilman kuvia. Ainakin periaatteista, jota FEM-tarkastelu tuotti.
viewtopic.php?p=7244#p7244
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Hyvältä näyttää kunhan pääset alkujärkytyksestä eroon
Pitkähän siitä tahtoo tulla, kun eturengas on polkimien etupuolella.
Ei tuosta pituudesta kuitenkaan ajossa haittaa ole ja kääntösäde on tuollaisessa mallissa varsin pieni.
Joo on pistoakselilla (15 mm reikä) varustettu etunapa. Ja etuhaarukan putkien päiden tulppaaminen kävi mielessä, mutta olin laiska...
Etukiekko on nykyisellään rihdattu pinnalaippojen keskelle, ei keskelle napaa, koska ei ollut kasausvaiheessa ajatus laittaa haarukkaan, vaan toispuoleisella ripustuksella. Eli pieni korjausrihtailu ei haittaa mitään.
Viikonloppuna ei paljoa konkreettista syntynyt, vähän kuitenkin. Ohjainlaakerin naputtelin paikoilleen, ja näpertelin osia ohjainputken päähän tulevaan ristinivelen kiinnitysholkkiin (toimii samalla ohjainlaakerin kiristimenä). Tähän pitää tehdä vielä jonkinlainen kiristyspanta, jolla puristuu etuhaarukan ohjainputkeen.
Jarruihin tulee muutos aiemmin kaavailtuun: laitan kummallekin takapyörälle oman jarrun, eli unohdan tasauspyörästön yhteydessä olevan jarrulevyn. Tehokkaampi noin. Etupyörä jää yhä ilman jarrua, eipä sinne paljoa pyöräkuormaa ole tulossakaan.
Erillisillä kahvoilla voit tehostaa paikallaan pyörähtämistä ahtaissa paikoissa ja jarruttaa liukkaalla sutivaa puolta.
Juurikin näin.
Jarrujen siirto takapyörien luo aiheutti pienen säätötarpeen: jarrulevyjen kiinnitysruuvien kannat otti kiinni laakeripesään -> siispä rälläkkä laulamaan ja viiste laakeripesän reunaan.
Laitoin kokeeksi moottorin ja kammet + polkimet paikoilleen. Nätisti istuu kompakti moottori runkoputken päällekin, vaikka keskiön alle normaalisti onkin tarkoitettu.
Aika nätit rälläköinnit
Hissukseen kun pienellä rälläkällä (hiomalaikan halkaisija 125 mm) hieroi, niin kelvollista jälkeä tuli.
Penkin alakiinnitykseen kopioin 1CV:n toimivaksi todettua. Vastaavanlainen aikeissa myös yläkiinnitykseen.
Tuleeko tuohon kiinnitykseen nyt aika kova veto liinoista, joilla penkki roikkuu puskuriputkesta? Ja sama yläkiinnitykseen.
Penkkiin kohdistuu kuskin paino- sekä polkemisvoimat. Liinat muodostavat penkin kiinnikkeiden kautta näille sitten vastavoimat.
Kuormitusten suuntia ja suuruuksia voidaan arvioida yhdessä vaikka sitten, kun saan penkin ripustuksen kasaan ja kuvan siitä tänne foorumille.
Ruuvailin alakiinnikkeen kiinni penkkiin.