4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5039
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Härski kirjoitti:

...Muodot on hyvinkin sellaista insinöörin taiteellista silmää hiveleviä.Kuva....

Juurikin näin, helppo valmistettavuus ajoi nyt(kin) visuaalisuuden ja kauniiden muotojen edelle :-).

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5039
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Etuhaarukka kolvailtu kasaan. Kuormaliinalla sai kiristettyä paketin hyvin nippuun heftailua varten.

Etuhaarukan poikkiputken (kruunuputken?) päät tarvii vielä lyhentää: hitsatessa oli parempi tuolleen ylimittaisina, niin eivät päiden reunat sulahtaneet.

Jokunen holkki piti sorvaillan etuakselin (10 mm kierretanko) ja etunavan+haarukan väliin. Ihan ei haarukan keskelle osunut etupyörä sivusuunnassa. Jos ohjaus kampeaa, niin pientä kiekon rihtailua luvassa.

Ja lopuksi vielä pakollinen "3Fat pyörillään" installaatio.
On se pitkä...

01_kuormaliina-jigi.jpg
01_kuormaliina-jigi.jpg (116.82 KiB) Katsottu 651 kertaa
02_etuhaarukka_hitsattuna.jpg
02_etuhaarukka_hitsattuna.jpg (93.16 KiB) Katsottu 651 kertaa
03_etupyörän_holkit.jpg
03_etupyörän_holkit.jpg (206.11 KiB) Katsottu 651 kertaa
04_3Fat_pyörillään.jpg
04_3Fat_pyörillään.jpg (307.53 KiB) Katsottu 651 kertaa
05_etupää.jpg
05_etupää.jpg (273.76 KiB) Katsottu 651 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13833
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja jori »

Ohoo, onpa täällä harrastettu reipasta työntekoa, eikä vielä edes tammikuun loppu. TM on herännyt talviuniltaan muita aikaisemmin. Hyvää jälkeä näyttää tulevan.

Onko nuo navat pistoakselinapoja. Ainakin tämän etunavan luulisi olevan, kun tavallinen kierretanko on tuolta läpi. Eikös tuon epäkeskeisyyden voisi korjata tekemällä noista haarukan sisäpuolisista holkeista eri mittaiset ja kiinteät hitsaamalla ne kiinni haarukkaan. Pyörä asettuisi aina keskelle, laittoi sen paikoilleen kummin päin vaan. Ja vaikket hitsaisikaan noita holkkeja paikoilleen, kannattaa se kiekon keskittäminen joka tapauksessa tehdä noilla haarukan sisäpuolisilla holkeilla, eikä rihtaamalla, niin säilyy mahdollisuus käyttää mitä vaan etukiekkoa, jos tulee vaurio tai muu tarve. :D

Ai niin. Haarukan kruunuputken päät pitäisi periaatteessa tulpata hitsaamalla niihin päihin levyt, jotta haarukan lujuusopillinen käyttäytyminen olisi odotettu. TUossa etuhaarukka on niin pienellä kuormituksella, ettei se ole välttämätöntä, mutta periaate näkyy Sakarille tekemästäni FEM-tarkastelusta. Kaivan...

Ed. Eihän niitä kuvia mistään löytynyt. Ne on 15 vuotta sitten ladattu Kevytajoneuvoyhdistyksen sivuille, jotka on kuolleet jo ajat sitten. Onneksi edes teksti on tallella. Siitä saanee selvän myös ilman kuvia. Ainakin periaatteista, jota FEM-tarkastelu tuotti.
viewtopic.php?p=7244#p7244

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7149
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

tm kirjoitti: 24 Tammi 2024, 00:36

Ja lopuksi vielä pakollinen "3Fat pyörillään" installaatio.
On se pitkä...

Hyvältä näyttää kunhan pääset alkujärkytyksestä eroon :D
Pitkähän siitä tahtoo tulla, kun eturengas on polkimien etupuolella.
Ei tuosta pituudesta kuitenkaan ajossa haittaa ole ja kääntösäde on tuollaisessa mallissa varsin pieni.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5039
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Joo on pistoakselilla (15 mm reikä) varustettu etunapa. Ja etuhaarukan putkien päiden tulppaaminen kävi mielessä, mutta olin laiska...

Etukiekko on nykyisellään rihdattu pinnalaippojen keskelle, ei keskelle napaa, koska ei ollut kasausvaiheessa ajatus laittaa haarukkaan, vaan toispuoleisella ripustuksella. Eli pieni korjausrihtailu ei haittaa mitään.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5039
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Viikonloppuna ei paljoa konkreettista syntynyt, vähän kuitenkin. Ohjainlaakerin naputtelin paikoilleen, ja näpertelin osia ohjainputken päähän tulevaan ristinivelen kiinnitysholkkiin (toimii samalla ohjainlaakerin kiristimenä). Tähän pitää tehdä vielä jonkinlainen kiristyspanta, jolla puristuu etuhaarukan ohjainputkeen.

Jarruihin tulee muutos aiemmin kaavailtuun: laitan kummallekin takapyörälle oman jarrun, eli unohdan tasauspyörästön yhteydessä olevan jarrulevyn. Tehokkaampi noin. Etupyörä jää yhä ilman jarrua, eipä sinne paljoa pyöräkuormaa ole tulossakaan.

1.jpg
1.jpg (167.89 KiB) Katsottu 538 kertaa
2.jpg
2.jpg (134.21 KiB) Katsottu 538 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7149
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

tm kirjoitti: 28 Tammi 2024, 22:33

laitan kummallekin takapyörälle oman jarrun

Erillisillä kahvoilla voit tehostaa paikallaan pyörähtämistä ahtaissa paikoissa ja jarruttaa liukkaalla sutivaa puolta.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5039
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Juurikin näin.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5039
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Jarrujen siirto takapyörien luo aiheutti pienen säätötarpeen: jarrulevyjen kiinnitysruuvien kannat otti kiinni laakeripesään -> siispä rälläkkä laulamaan ja viiste laakeripesän reunaan.

Laitoin kokeeksi moottorin ja kammet + polkimet paikoilleen. Nätisti istuu kompakti moottori runkoputken päällekin, vaikka keskiön alle normaalisti onkin tarkoitettu.

1_ennen_rälläköintiä.jpg
1_ennen_rälläköintiä.jpg (119.74 KiB) Katsottu 478 kertaa
2_rälläköinnin_jälkeen.jpg
2_rälläköinnin_jälkeen.jpg (106.77 KiB) Katsottu 478 kertaa
3_takapää.jpg
3_takapää.jpg (159.6 KiB) Katsottu 478 kertaa
4_jarrulevyn_ruuvit.jpg
4_jarrulevyn_ruuvit.jpg (175.29 KiB) Katsottu 478 kertaa
5_iso_haarukan_taivutus_vie_etupyörän_sivuun_käännöksessä.jpg
5_iso_haarukan_taivutus_vie_etupyörän_sivuun_käännöksessä.jpg (254.49 KiB) Katsottu 478 kertaa
6_moottori_vasen_puoli.jpg
6_moottori_vasen_puoli.jpg (170.85 KiB) Katsottu 478 kertaa
7_moottori_oikea_puoli.jpg
7_moottori_oikea_puoli.jpg (252.81 KiB) Katsottu 478 kertaa
Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 868
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Kuva
Aika nätit rälläköinnit

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5039
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Hissukseen kun pienellä rälläkällä (hiomalaikan halkaisija 125 mm) hieroi, niin kelvollista jälkeä tuli.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5039
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Penkin alakiinnitykseen kopioin 1CV:n toimivaksi todettua. Vastaavanlainen aikeissa myös yläkiinnitykseen.
Kuva

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 868
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Tuleeko tuohon kiinnitykseen nyt aika kova veto liinoista, joilla penkki roikkuu puskuriputkesta? Ja sama yläkiinnitykseen.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5039
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Penkkiin kohdistuu kuskin paino- sekä polkemisvoimat. Liinat muodostavat penkin kiinnikkeiden kautta näille sitten vastavoimat.
Kuormitusten suuntia ja suuruuksia voidaan arvioida yhdessä vaikka sitten, kun saan penkin ripustuksen kasaan ja kuvan siitä tänne foorumille.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5039
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Ruuvailin alakiinnikkeen kiinni penkkiin. Kuva

Vastaa Viestiin