Quest 668

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
Laalli12
Viestit: 88
Liittynyt: 25 Elo 2019, 17:23
Paikkakunta: Utsjoki

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja Laalli12 »

jori kirjoitti: 02 Elo 2023, 10:55
Härski kirjoitti: 01 Elo 2023, 22:31

Taitaapi olla haritusta sulla eturenkaissa jos tienpuoleinen rengas kuluu sisäpinnalta. Haritushan meinaa sitä, että renkaan etureunat on kauempana toisistaan kuin takareunat. 🙂

Välttämättä ei ole tuosta kyse. Käsitin, että noissa kuvissa näkyy vain vasen rengas, joka on kyllä kauttaaltaan kulunut. Jos vain vasen eturengas on näin kulunut ja oikea, yhtä paljon ajettu, eturengas ei ole yhtä kulunut, on merkki harituksesta ja vaatii siis raidetangon pidentämistä.

Kuvissa näkyy molemmat renkaat. Ylemmän kuvan kuluneempi rengas on vasemmanpuoleinen. Miten tuo raidetangon pidennys onnistuu? Onko sillä kiire? Olen viikon päästä lähdössä polkemaan Utsjoelle. Pitääkö asia sitä ennen hoitaa kuntoon?

Samuel Ekko
Savenmaa Reissaaja (2019-2022), Quest 668 (2021-), Matalaraaseri (2021-)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13906
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja jori »

Laalli12 kirjoitti: 02 Elo 2023, 11:46
jori kirjoitti: 02 Elo 2023, 10:55
Härski kirjoitti: 01 Elo 2023, 22:31

Taitaapi olla haritusta sulla eturenkaissa jos tienpuoleinen rengas kuluu sisäpinnalta. Haritushan meinaa sitä, että renkaan etureunat on kauempana toisistaan kuin takareunat. 🙂

Välttämättä ei ole tuosta kyse. Käsitin, että noissa kuvissa näkyy vain vasen rengas, joka on kyllä kauttaaltaan kulunut. Jos vain vasen eturengas on näin kulunut ja oikea, yhtä paljon ajettu, eturengas ei ole yhtä kulunut, on merkki harituksesta ja vaatii siis raidetangon pidentämistä.

Kuvissa näkyy molemmat renkaat. Ylemmän kuvan kuluneempi rengas on vasemmanpuoleinen. Miten tuo raidetangon pidennys onnistuu? Onko sillä kiire? Olen viikon päästä lähdössä polkemaan Utsjoelle. Pitääkö asia sitä ennen hoitaa kuntoon?

Ei raidetangon pidentäminen sen kummallisempi asia ole kuin: pallonivelpää irti ohjainvarresta, yksi pyöräytys vastapäivään (ulommas) ja takaisin kiinni. Tuo on pienin määrä, jonka näissä malleissa raidetankoa voi pidentää. Läpipultillisia pallopäitä voi pyöräyttää myös vain puoli kierrosta.

Se on muistaakseni M6 kierretankoa se raidetangon kierre, joten tuo pidentää raidetankoa yhden millin, eli säätää aurausta noin pari milliä aurauksen suuntaan. :)

Pallonivelen kiinnitys ohjainvarteen on melko väljässä reiässä, Kannattaa irrottessa katsoa, kumpaan suuntaan se välyksessään on. Jos on kiinni keskilinjan puoleisessa reunassa, voi riittää pelkästään se, että kiristää kiinnitysmutterin niin, että siirtyy välyksissään reiän ulompaan reunaan. Nämä ovat niin pieniä muutoksia, että pitää olla tarkkana myös tämän suhteen. :?

Parempi tietysti olisi, jos aurauksen mittaisi ennen ja jälkeen säädön. Parasta olisi, jos kuski olisi kuormana mittauksen aikana ja mitan molemmissa päissä tarkkasilmäinen mittaaja. :roll:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Laalli12
Viestit: 88
Liittynyt: 25 Elo 2019, 17:23
Paikkakunta: Utsjoki

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja Laalli12 »

3F7A3999-9C64-4FB1-BEA8-2703ED19C795.jpeg

Tällainen yllätys odotti, kun palasin viikonlopun hiihtoretkeltä tunturista. Lauantaina tuuli niin, että riekot lensivät tuulen mukana takaperin. Lauantainen myrsky oli vienyt kinnerin mennessään. Onneksi kori näytti ehjältä. Tuuli oli vienyt vaahtomuoviaukkopeitteen (foam cover) ja sen aukon tukkivan vaahtomuovipeitteen mennessään ties minne. Onko jollakulla sellaisia ylimääräisiä vai pitääkö ne tilata Hollannista asti?

Samuel Ekko
Savenmaa Reissaaja (2019-2022), Quest 668 (2021-), Matalaraaseri (2021-)

Laalli12
Viestit: 88
Liittynyt: 25 Elo 2019, 17:23
Paikkakunta: Utsjoki

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja Laalli12 »

tm kirjoitti: 05 Heinä 2023, 15:55

Questin alkuperäiset takavalot nyt ei paljoa valaise/erotu päivännäöllä, joten helpompi ja tehokkaampi vaihtoehto olisi jättää kori avaamatta ja värkkäillä kinnerin perään teline ihan tavalliselle erilliselle fillarin takavalolle. Siis sellaiselle paristo/akkukäyttöiselle, joka pystärissä kiinnitetään satulatolppaan tai tarakalle.

Tällöin tosin pitäisi erikseen muistaa huolehtia sähkön riittävyydestä, kun takavalo ei olisi kiinni kinnerin omassa akussa...

Olen tässä suunnitellut laittavani tuollaisen erillisen takavalon kinnerin perään. Millainen valo siihen kannattaisi hankkia ja millaisen telineen se vaatisi?

Samuel Ekko
Savenmaa Reissaaja (2019-2022), Quest 668 (2021-), Matalaraaseri (2021-)

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 931
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Minä olen käyttänyt polkupyörissä jotain Bilteman/Motonetin 5€ hintaisia ladattavia valoja. Ovat varsin kirkkaita ja kestävät useita tunteja latauksella, ja huonoinkin toimi pari vuotta. Joskus sellainen sitten lakkaa toimimasta, mutta 5€ ei ole paljon. On minulla edelleen käytössä yksi Biltemasta jo kuusi vuotta sitten ostettu halpisvalo, joka toimii edelleen.

Kiinnitystä varten poraisin ehkä yhden reiän ruuville, jos niin kehtaa tehdä kymppitonnin kinnerille :roll:

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 984
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja TMS »

Joo ilman muuta kannattaa olla lisävaloa taakse. Asiassahan on hieman mielipide-eroja että pitääkö valon palaa tasaisesti vai saako villkua. Aika selvää kaiketi on, että vilkkuva valo kuitenkin on helpommin havaittava.

Itselläni on pitkään ollut kinnerin perässä Lupine Rotlicht takavalo, joka on mielestäni erinomainen. Tällä erää näyttäisi olevan vain yksi versio kaupan https://www.lupine-shop.com/en/Rotlicht ... nal/i799cb Tuon aiempaa versiota käytin vuosia, kunnes onnistuin sen hukkaamaan, taisi pudota kassista sählyreeneissä muistaakseni eikä jälkeenpäin etsiessä löytynyt. Tilalle ostin Rotlicht Max valon, joka on muuten samanlainen, mutta siinä on isompi akku. Nyt vain ei tuota Max versiota näytä olevan valikoimassa. Lisäksi aiemmin oli myös Saksan markkinoille tehty malli, jossa ei vilkku vaihtoehtoja ollut ollenkaan, kun ovat siellä ilmeisesti kiellettyjä, mutta eipä nyt sitäkään versiota näytä olevan myynnissä, mistä lie kyse.

Eihän tuo halpa ole, mutta on hyvä. Lamppua saa ohjelmoitua mieleisekseen, valotehoa saa muutettua ja siinä ole erilaisia vilkku toimintoja, joita voi halutessaan käyttää. Itse olen suosinut sellaista toimintoa, jossa valo palaa muuten tasaisesti, mutta välkähtää kirkkaammin noin sekunnin välein. Ei siis ole mikään strobo, mutta kuvittelen välähdyksen herättävän takaa tulevia kännykän katselijoita. Lisäksi siinä on kiihtyvyysanturilla toimiva jarruvalo, sekä muistaakseni auton valoihin reagoiva valoanturi, joka saa valon välkkymään auton lähestyessä. Kaikki saa ohjelmoitua itse käyttöön tai pois käytöstä oman maun mukaan. Lisäksi uuden akun voi lamppuun tarvittaessa ostaa Lupinelta kohtuu hinnalla, jos vanha meinaa hiipua.

Olen tuon Lupinen lampun kiinnittänyt kinneriin siten, että olen ruuvannut sen takana olevan satulatolpan kiinnityspannan irti, ja liimannut taakse tällaisen normaalia järeämmän tarranauhan : https://www.motonet.fi/tuote/scotchtm-e ... t=75-01131 ja vastaavasti sitten pyörän perään pätkän samaa tavaraa, hyvin on kyydissä pysynyt kymmeniä tuhansia kilometrejä.

TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 984
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Quest 668

Viesti Kirjoittaja TMS »

Nyt uutena olen tämän kesän käyttänyt Garmin Varia tutkavaloa, joka hälyttää kelloon takaa tulevista ajoneuvoista ja välkkyy aika ärsyttävän oloisesti kun ajoneuvo lähestyy takaa. Hommasin sen puhtaasti viime syksynä sattuneen surullisen kinnerionnettomuuden takia. On siitä hieman lisäarvoa ehkä saanut, mutta se on vielä tuota Lupinea kalliimpi, ja toki tarvitsee myös jonkin vastaanottavan laitteen, jotta lisähyötyä olisi. Lisäksi voi olla että tuo Garmin on jo liian raivokas välkkyjä, mahdollisesti ainakin pimeän aikaan. En tunne yhtään epilepsiaan sairastavaa, mutta ilmeisesti heille mahdoton välke voi olla pahasta, joten sen puolesta olen kuvitellut tuon Lupinen hidastempoisen välkähtämis moodin olevan siedettävämpi, mutta empä sitten tiedä miten asian laita oikeasti on. Voi kuitenkin olla, että laitan Lupinen takaisin paikoilleen kun tulee taas pimeämpää ja työmatkat joutuu pimeässä ajamaan.

No mutta joka tapauksessa jotain lisävaloa kannattaa ehdottomasti laittaa, jos Lupine/Garmin menee budjetin yli, niin sitten noita edullisempia valoja. On minulla muissa pyörissä niitäkin ollut ja ihan hyviä ne pääsääntöisesti ovat olleet aivan edullisimpia lukuunottamatta.

Vastaa Viestiin