Video Lowride Pori 2025 valmis. (16 min)
Ihan hyvä tuli.
Hienoa takakeno, kiitos tapahtuman taltioinnista! Noihin sun videoihin on mukava palata aina, kun haaveilee tulevista reissuista.
Filmistä ois luullu, ett ootte ulkomailla käyny - sen verran hulppeeta kartanoo ja kaupunkibulevardii
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Tavallaan tuosta oli oikeasti kysymys. Vaikutelma tulee 1800-luvulla ja sitä ennen rakennettujen vauraiden ympäristöjen takia. Nuo länsirannikon kartanot ovat Ruotsin vallan ajalta ja kerran alettuaan tuo perinne säilyttää kerryttää omaisuutta samoihin paikkoihin. Antti Ahlström osti Noormarkun kartanon näiltä Ruotsin vasalleilta. Itäsuomessa tuollaista ei ole ollut ainakaan viimeiseen pariin tuhanteen vuoteen. Venäjän keisarikunnan jäljet näkyvät nekin enimmäkseen rannikolla. Monarkiat tuottavat kauniita ympäristöjä, koska monarkit rakentavat valtakuntiaan laajenevien sukujensa asuinpaikoiksi myös kauemmas hallintokeskuksista matkan varrelle toisen monarkin luokse, koska monarkit hakevat puolisonsa monarkkisuvuista. Siksi noita kauniita milijöitä on myös Suomenlahden rannikolla matkalla Pietarista Tukholmaan, muttei matkalla Luumäeltä Kuusamoon.
Oletteko koskaan miettineet, mitä eroa on monarkialla (mono arkia, eli yksinvalta) ja diktatuurilla (saneluvalta).
Mielikuvat ovat ainakin varsin poikkeavat, vaikka hallintomalli on sama.
Èhkä syy tähän on, että monarkiat ovat periytyviä vallankäytön muotoja, diktatuuri perustetaan poikkeustilanteessa eikä periydy.
Jostain syystä yksinvaltainen sanelu sallitaan monarkkisuvuille, muttei muille. Ehkä siksi, että monarkit katsovat elämää sukupolvien jatkumon kautta, mutta diktaattorit vain oman elämänsä perspektiivistä. Ehkä
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
On Imatrallakin kartanoita, entisiä lähinnä. Venäläisten ruhtinaitten, saksalaisten, ruotsalaisten sukujen ym. Niistä vaan ei oo kauheesti jäljellä - osa purettu, osa pilattu "nykyajan" arkitehtuurilla (-60luku), joku seisoo tyhjillään - eli niistä ei oo pidetty huolta, niistä ei oo välitetty, niillä ei oo osattu tehdä rahaa nykypäiväivinä.
Jatsillako ne Porissa pitää paikat kunnossa?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
PW kirjoitti: ↑16 Heinä 2025, 11:59On Imatrallakin kartanoita, entisiä lähinnä. Venäläisten ruhtinaitten, saksalaisten, ruotsalaisten sukujen ym. Niistä vaan ei oo kauheesti jäljellä - osa purettu, osa pilattu "nykyajan" arkitehtuurilla (-60luku), joku seisoo tyhjillään - eli niistä ei oo pidetty huolta, niistä ei oo välitetty, niillä ei oo osattu tehdä rahaa nykypäiväivinä.
Jatsillako ne Porissa pitää paikat kunnossa?
Niillä on siellä raja auki.
Onhan Imatralla tietysti Saimaan kanavan yhteys Viipuriin ja Pietariin. Sieltä on pienempiä viskaaleita aikanaan tihkunut myös Imatralle kartanoita perustamaan. Nyt ei tihku kartanonperustajia, eikä edes turisteja. Miljoona euroa päivässä jää saamatta itäsuomen talousalueella turismin ja raaka-ainekaupan pysähtymisen takia. Melko ankeaa taitaa olla Imatrallakin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jori kirjoitti: ↑16 Heinä 2025, 15:50PW kirjoitti: ↑16 Heinä 2025, 11:59On Imatrallakin kartanoita, entisiä lähinnä. Venäläisten ruhtinaitten, saksalaisten, ruotsalaisten sukujen ym. Niistä vaan ei oo kauheesti jäljellä - osa purettu, osa pilattu "nykyajan" arkitehtuurilla (-60luku), joku seisoo tyhjillään - eli niistä ei oo pidetty huolta, niistä ei oo välitetty, niillä ei oo osattu tehdä rahaa nykypäiväivinä.
Jatsillako ne Porissa pitää paikat kunnossa?Niillä on siellä raja auki.
![]()
Onhan Imatralla tietysti Saimaan kanavan yhteys Viipuriin ja Pietariin. Sieltä on pienempiä viskaaleita aikanaan tihkunut myös Imatralle kartanoita perustamaan. Nyt ei tihku kartanonperustajia, eikä edes turisteja. Miljoona euroa päivässä jää saamatta itäsuomen talousalueella turismin ja raaka-ainekaupan pysähtymisen takia. Melko ankeaa taitaa olla Imatrallakin.
Ei oo kanavakaan enää auki - ankeeta on Valtsukin menee kiinni ja Väärätalo ollu jo monta vuotta.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Kuristamalla.
"Porin kaupungin vuoden 2025 talousarvio ei odotetusti lupaa lihavaa vuotta, sillä se päätyi 9,9 miljoonaa euroa alijäämäiseksi. Alun perin alijäämän piti olla peräti 17 miljoonaa. Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Arja Laulaisen (sd.) mukaan alijäämän pienentäminen onnistui kaupungin tuloveroprosentin 0,3 prosenttiyksikön nostolla sekä 2+2 miljoonan euron säästöpaketilla."
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org