Nazca Paseoon 26" eturengas?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Hirven Noja
Viestit: 105
Liittynyt: 06 Maalis 2013, 18:15
Paikkakunta: Loppi

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja Hirven Noja »

Mä en nyt oo edes oikein ymmärtäny et miks sä haluut vaihtaa sen jousen :roll: . Onko nykysessä virityksessä jotain ongelmia vai?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14259
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja jori »

Osta halvempi ja säädä loput. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2778
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Hirven Noja kirjoitti:

Mä en nyt oo edes oikein ymmärtäny et miks sä haluut vaihtaa sen jousen :roll: . Onko nykysessä virityksessä jotain ongelmia vai?

No alkaa se jousi olla vähän vanha ja ehkä väsynyt. Ihan niin ku kuskikin? No, peltilehmiin on taas menollaan se määrä rahaa, että eipä taida tulla ostettavaksi mitään jollei ihan kokonaan heittäydy toimattomaksi.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 - Helander maastoproto 1 - Kiertopalkinto Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2778
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Perheen kanssa pyöräillessä ollut pidempiä taukoja kuin itsekseen ajellessa tulee pidettyä, ja sielläpä äkkäsin vianpoikasta. Ketju oli syönyt ketjuputkeen reijän, ja sen jälkeen alkanut jyrsiä ohjaustankoa. Isompia kuormia takalootassa, jousikin vähän antanut periksi, ja ylipäätään tainnut ketjulinja olla vähän pielessä. Kyllähän minä ylämäissä vähän olin, että kylläpäs tämä jotenkin jurisee, ja ei onhan noi mäet raskaita polkea. :-o
Eipä tahdo tää pyörän kunnon tarkkailu ja huolto olevan mun juttuja, niin kauan ajetaan kun kulkee, ja sit korjataan. No, nyt tuli laiteltua jopa ennen kuin hajos mitään fataalisti.

Korjasin vian laskemalla ohjaustankoa 12 mm, ja siirtämällä vetopuolen ketjunkin kulkemaan ohjaustangon päältä. Hieman enemmänkin olisi voinut laskea, vaan sitten tuli ohjauksen kanssa ongelmia, ettei enää mahtunut kääntymään oikealle. No, nyt on ketjulinja kunnossa, ja ylämäkeenkin kulkee paremmin. Varsinaiselle vapaamuotoisella nopealle lenkille en ole päässyt, mutta ainakin perheen kanssa pyöräillessä tuntuisi paremmalta.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 - Helander maastoproto 1 - Kiertopalkinto Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2778
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Rungon pultteja on pariinkin kertaan katoillut. Laitoin nyt pultit kiinni ruuvilukitteella, ettei aina jokaisessa nojapyörätapaamisessa olisi ongelmia. Eihän se mitään että on vähän ruuvit löysällä, mutta kun tippuu kokonaan :)

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 - Helander maastoproto 1 - Kiertopalkinto Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

tavasti kirjoitti:

Rungon pultteja on pariinkin kertaan katoillut. Laitoin nyt pultit kiinni ruuvilukitteella, ettei aina jokaisessa nojapyörätapaamisessa olisi ongelmia. Eihän se mitään että on vähän ruuvit löysällä, mutta kun tippuu kokonaan :)

Pitäisi varmaan selvittää että onko ne ruuvit löystynyt ja siksi tippuneet vai ovatko katkenneet. Jälkimmäisessä tapauksessa ei lukitteet auta ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2778
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jviirret kirjoitti:

Pitäisi varmaan selvittää että onko ne ruuvit löystynyt ja siksi tippuneet vai ovatko katkenneet. Jälkimmäisessä tapauksessa ei lukitteet auta ;)

No eipä sinne uudet pultit menis jos olisivat katkenneet. Kyllä kyse on löystymisestä. On ollut jo alunperin tiedossa, että noissa alkupään paseoissa ei ole noissa ruuvilukitetta, uudemmissa on. Aikaisemmin eivät ole noin nopeasti löystyneet, mutta onkohan kuomitus noussut, vai pyörä ikääntynyt.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 - Helander maastoproto 1 - Kiertopalkinto Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

Tulkitsinko oikein, että jäykällä keulalla + 26" eturenkaalla tämä olisi n. 5cm pioneeria korkeampi? Joustohaarukalla varustettuna vielä 5-7cm lisää? Paljonko kuskilla on mittaa?

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4092
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Emäputken kulma alkaa muuttumaan aika paljon jos laitat joustokeulan. Tää muutos tee siitä epävakaamman kovassa nopeudessa joka on hyvä huomioida

- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->) Pony4 Bike (2022 ->)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17914
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja PW »

Pentti M Reku kirjoitti:

Tulkitsinko oikein, että jäykällä keulalla + 26" eturenkaalla tämä olisi n. 5cm pioneeria korkeampi? Joustohaarukalla varustettuna vielä 5-7cm lisää? Paljonko kuskilla on mittaa?

KuvaKuva
Niin, eiks tää Tavastin pyörä oo alunperin Paseo, johon on vaihdettu isompi etukiekko ja haarukka? Siinä näkyy kuski mittatikkuna. Tavasti voinee ite kommentoida strategiset mittansa mutta saman tandemijoukkueen jäsenenä, arvioisin n. 185cm ja pitkäjalkasempi ku ite oon. Itsellä penkin etureunasta, keskiöön mittaa on n. 70cm ja Tavastille piti venyttää mittaa n.5-7cm (152mm kammet) Auttaako tieto yhtään?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2778
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Pyörällä on ajeltu vuosikaudet, välillä vähemmän, välillä enemmän. Pyörä pysynyt kunnossa, mutta miehen kunto ottanut pientä osumaa, mm nivelrikon muodossa. Siksi kaipaisinkin pienempiä vaihteita ylämäkeen.

Nyt olen vuodesta 2011 ajellut samalla noin 38 hampaisella ovaalilla etuhammasrattaalla, takana 11-34 pakka. Ja jos tarvittaisiin pienempiä pykäliä, niin vaitoehdot ovat joko pienentää ratasta edessä tai isontaa takana. Edessä on toki kolmirattaiset kammet, mutta ei etuvaihtajaa. Ainakaan kammissa nyt kiinni olevalta 22 hampaiselta pyöreältä ei kantapäällä saa vaihdettua isommalle vaihteelle koska ketju jää kokonaan puomin taakseni. En tiedä miten kävisisi jos tekisi 30 hampaisen reippaasti ovaalin, olikos ketjua näkyvillä niin paljon että vaihdon saisi tehtyä? Ketjuputkesta käsin vaihtaminenkin ainakin teoriassa mahdollista, en toki ole varma onnistunko moisessa kolaroimatta ja kaatumatta :-)

Toisena vaihtoehtona olisi takapakan isontaminen. Nyt takana 9-vaihteinen 11-34 pakka, mutta nykyään näyttäisi saavan jo 11-46 pakkojakin, ja tuollahan kyllä jo välitykset riittäisivät. Samalla toki taitaisi mennä vaihtaja uusiksi, koska ei minun ymmärryksellä tuossa ole paljoakaan varaa kasvattaa pakkaa

vaihtaja.jpg

Toinen ongelma on tarakan kiinnike. Nytkin isolla kuormalla pienimmällä vaihteella (isoimmalla takarattaalla) ketju nojaa tarakan kiinnikkeeseen.

tarakka.jpg
tarakka2.jpg

Olisi vähän isompi jumppa järjestää tuo kiinnitys jonnekkin aivan toisaalle.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 - Helander maastoproto 1 - Kiertopalkinto Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 14259
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja jori »

Vaatisiko tuo tarakan kiinnityksen vaihto muuta kuin noiden ruuvien vaihdon keskenään. :?

Vaihda ruuvit keskenään.jpg

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2778
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Nazca Paseoon 26" eturengas?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

jori kirjoitti: 23 Heinä 2025, 10:20

Vaatisiko tuo tarakan kiinnityksen vaihto muuta kuin noiden ruuvien vaihdon keskenään. :? Vaihda ruuvit keskenään.jpg

No vaatisi se muutoksia tohon tarakan rakenteeseen että se kiinnikkeen tuonne saisi. Ja se ylempi on ihan pyörän runkoa kasassa pitävä ruuvi :-)

Nostin perää yhdellä pykälällä, pyörä on ajokelpoinen senkin jälkeen. Mahdollisesti joka parempikin ajaa, koska aikoinaan perää on etupään 20->26 konversiossa nostettu juuri sen verran että jättö on siedettävä. Nyt ketjuputken ja tarakan kiinnikkeen välissä on 'noin 1.5 cm' väliä täydellä kuormalla (vaimon silmämääräinen arvio). Tietysti tuossa samalla kammet laskevat alaspäin ja ilmanvastus kasvaa, mutta toki ilmanvastuksen optimointia toiseen suuntaan on kuljettajan muuttuminen enemmän hylkeen muotoiseksi. Ja eipä nyt taida enää ilmanvastus ja huippunopeus olla oleellisimpien kriteerien joukossa. Kevään ekat pyöräilyt saattavat mennä ehkä nyt helpommin.

Kokeilin ketjuputkesta vaihteen vaihtoa pienelta rattaalta ylöspäin. Onnistuuhan tuo, tosin ketju ei meinaa hyvällään tarttua sille keskimmäiselle ovaalille vaan uloimmalle pyöreälle, jossa on rampit. Eli pitäis varmaan ovaaliinkin viilata rampit että vaihto onnistuu. Taitaa tuo yhden pienemmän hammasrattaan teko olla se pienin riesa ongelman ratkaisuun.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 - Helander maastoproto 1 - Kiertopalkinto Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Vastaa Viestiin