Mökillä Tammelassa pitäisi kaataa kahdeksan puuta (4 koivua, 2 kuusta, mänty ja haapa) ja itse en hirviä ryhtyä niitä kaatamaan. Lisäksi polttopuita on jo nyt ihan tarpeeksi, joten en tarvitse runkoja. Miten ne voisi kaadattaa ja myydä helpoimmin? Mihin tahoon pitäisi ottaa yhteyttä?
Kysynpä vaan
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viesti:
Re: Kysynpä vaan
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
-
ajarmala kirjoitti: ↑02 Syys 2025, 00:50Mökillä Tammelassa pitäisi kaataa kahdeksan puuta (4 koivua, 2 kuusta, mänty ja haapa) ja itse en hirviä ryhtyä niitä kaatamaan. Lisäksi polttopuita on jo nyt ihan tarpeeksi, joten en tarvitse runkoja. Miten ne voisi kaadattaa ja myydä helpoimmin? Mihin tahoon pitäisi ottaa yhteyttä?
Olen tässä viime vuosina pienmetsänomistajana asiaan vähän tutustunut ja todennut, että ainoa kannattava tapa on itse kaataa ja pilkkoa puut omaan polttopuukäyttöön. Kaatelen pihapuita summittain tuon määrän joka talvi ja pilkon klapeiksi. Lisäksi olen käynyt veljelleni kaatamassa pihapuita ja jonkun puun myös ulkopuolisille.
Tuo on liian pieni määrä puita saada ammattilaiset kiinnostumaan muuten kuin rahalla houkuttelemalla. Puiden arvo jää pienemmäksi kuin kuormatraktorin, tai edes kuorma-auton keikan hinta Tammelaan ja takaisin sahalle.
Riippuen tietysti puiden koosta, tuosta tulee 4-10 mottia puuta. Puun arvo kuutiolta on sahalla parhaimmillaan n. 100 €/m3. Tällöin puiden pitää olla suoria ja ohuemmasta päästään n. 15 cm paksuja ja n. 5 m pitkiä tukkeja.
Kuitupuulle ei ole laatuvaatimuksina muita kuin 2 tai 3 m pituus, mutta pinon on oltava samaa puulajia. Lisäksi pinossa on oltava puuta kuljetuskustannukset kattava määrä. Hinta tällaiselle on 35-55 € /m3.
Kuljetuskustannukset riippuvat puiden kuljetusmatkasta ja paikasta, josta ne pitää hakea. Tienvarren pinosta sahalle, tai tehtaalle hinta on täysille kuormille (100 m3) noin 1000 € kuorma ja vajaille niin, että tuskin 200 € halvemmalla saat mitään kuljetusta millekään puumäärälle mistään sahalle, tai sellutehtaalle vietynä. Peräkärryllä muutama propsi kerrallaan ei kelpaa sellutehtaalle, eikä tule sen halvemmaksi.
Klapitehtaalle vietynä puusta saa parhaimmillaan n. 50 €/m3. Klapeiksi hakkaamalla ja kuivattamalla ja toimittamalla perille niistä saa reilun 100/m3. Tässä työlle ja varsinkin kuljetukselle jää varsin vähän tuntipalkkaa.
Tilanne on melko lailla sama kuin aurinkosähkön kanssa. Yleiseen myyntiin ei juuri kannata tehdä, mutta itse käytettynä juuri ja juuri kannattavaa.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
- tavasti
- Viesti:
ajarmala kirjoitti: ↑02 Syys 2025, 00:50Mökillä Tammelassa pitäisi kaataa kahdeksan puuta (4 koivua, 2 kuusta, mänty ja haapa) ja itse en hirviä ryhtyä niitä kaatamaan. Lisäksi polttopuita on jo nyt ihan tarpeeksi, joten en tarvitse runkoja. Miten ne voisi kaadattaa ja myydä helpoimmin? Mihin tahoon pitäisi ottaa yhteyttä?
Naapuri on varmaan ainoa mahdollisuus noin pienelle määrälle. Tai jos ei ole naapuria joka ne haluaa itselleen polttopuuksi kaataa, niin sitten menee melkein siihen että joudut maksamaan jollekkin joka tulee puut kaatamaan, ja puutavaran 'saat' itsellesi riippumatta siitä halusitko vai et. Toki osa puunkaatajista saattaa viedä puut poiskin, lisämaksusta.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 - Helander maastoproto 1 - Kiertopalkinto Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
- Vilijami
Kiitos tästä maailmankuvan avarruksesta. En eilen vielä ymmärtänyt tällaisen ongelman olemassaolosta.
Pienessä mittakaavassa puun kaato ja polttopuiden teko on parasta toimintaterapiaa mitä on olemassa. Siinä ollaan niin alkukantaisten perusasioiden äärellä kuin olla voi. Koko homma sisältää sopivan vaaramomentin, niin tuntee elävänsä (reunalla) ja vasta sahatun puun tuoksu on huumaava. Bensalenkkarina fiilistelen myös (toki pieninä annoksina ja harvakseltaan) 2-tahtisen haju ja äänimaailmaa, joka vie heti mielen 80-luvulle.
Jos kuitenkin jostain syystä tämä ihanuus ei maistuisi ja itselläni olisi vastaava tilanne, niin puhelimestani löytyisi heti puolikymmentä kaataja/hakijaa ja vartin kyselyllä vielä useita lisää. Tällaista elämä on täällä synkän korven syrjäkylillä. (10km päässä suurimman kaupungin keskustasta 500km säteellä ) Ilmainen polttopuu vetää jopa paremmin kuin ilmaiset ämpärit.
- janx
- Viesti:
Toriin ilmoitus "Kaada puut ja vie pois.". Menevät luultavasti. Tosin vakuutukset on hyvä olla kunnossa.
Edit: Poris/Poronoro voisi ehkä auttaa. Laitoin viestinä linkin tähän keskusteluun.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Vakuutusta tämmöseen ei ehkä ole, pitäis tarkistaa mihin maatalouslomittajan vastuuvakuutus venyy.
Periaatteessa ei oo paha matka, tosin Tammela on aika iso… tarttis polkaista katsomaan. Tosin sateisen kesän takia omiakin hommia on rästissä aika monelle poutapäivälle.