Jos sulla ei ole siinä alle vuoden ikäiset vaijeri ja kuoret suosittelisin vaihtamaan ne ihan suosiolla. Se tekee lähes poikkeuksetta ison muutoksen niiden toimivuuteen.
Tämä on ammattilaisen vinkki.
Quest integroituu Imatralle
- Wacky
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 4106
- Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
- Paikkakunta: Helsinki, Vesala
Re: Quest integroituu Imatralle
- Richard "Riku" Griffin
Savenmaa Alku (2010 - 2011) Azub Bufo (2011 - 2014) MetaPhrastic.28 (2012 ->) MetaPhat (2013 - 2017) Nopia (2017 - 2019) Specbike Extrim (2017 -> & 2019 ->) Pony4 Bike (2022 ->)
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14314
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Quest integroituu Imatralle
PW kirjoitti: ↑16 Loka 2024, 13:01Nostin pyörän penkille ja tutkin taas jarruja. Vasen jarru ollu vaan käytössä mutt sekin jää jumiin jarrutuksen jälkeen - pikkuhiljaa itekseen vapautuu
![]()
Penkissä kun kokeilin, niin vapauttaa heti. Ajossa jää jumiin mutta kun nousen pyörän päältä pois, jarru on vapautunut. Mikä tuohon on syynä? Jos vaijeri jumittaa, miksi vain sillon ku oon kyydissä? Jarruvaijeri on kyllä nippusiteellä kiinni iskariputkessa, voiko se mennä liian jyrkälle mutkalle kun olen kyydissä? Miten tuo jarruvaijeri Questissa pitäs kulkea pyöräkotelossa?
Kyllä siinä pitäisi olla sellainen kaunismuotoinen S-mutka. Luultavasti sinulla on liian paljon kiinnikkeitä, jotka pakottavat vaijerin jyrkälle mutkalle, kun väsynyt jousi antaa korin painua, ei aivan kevyen, kuskin kuorman alla.
Sinulla on ollut niin kauan noita jarruongelmia, että on arvattavissa, että vaijerikuori on täynnä ruostejauhoa, jota kiilautuu helposti vaijerin ja kuoren väliin mutkissa ja liike takeltelee. Ei tuohon oikein muuta hyvää konstia ole kuin vaijeriputken vaihtaminen, koska vaijeri on ruostuneella pinnallaan hangannut sinne sisäputkeen uria joihin ruostehituset pääsevät kiilautumaan.
Yritin etsiä kuvaa selvästi muistamaani kuvaa Questin pyöräkotelosta, jossa olisi näkynyt se vaijerin mutka. Vaikeaa on etsiminen, kun serveri takeltelee vieläkin pahasti. Kyllä tuli selväksi, että "Yhteyteni ei ole salattu"
Joka tapauksessa siinä mutkassa pitää olla huomattavasti enemmän varaa mutkien supistumiselle ja laajenemiselle, kuin ilman pyörää pukeilla katsoen luulisi. Siksi nippusidekiinnitysten määrää ja sijaintia pitää harkita tarkoin. Se vanha jousi painuu monta senttiä paksumahaisen kinneristin alla.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Quest integroituu Imatralle
"Ei aivan kevyt" kuullostaa paremmalta kuin "paksumahainen"
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
- takakeno
- Treenaileva sisällöntuottaja
- Viestit: 613
- Liittynyt: 23 Heinä 2015, 21:40
- Paikkakunta: Nokia
Re: Quest integroituu Imatralle
Toivottavasti jarrut tulee kuntoon.
Re: Quest integroituu Imatralle
Eilen noita askartelin, eli katkasin nippusiteen joka piti jarruvaijerin kuorta iskariputkessa kiinni. Lyhyellä testillä tuntu helpottavan. Asensin oikeeseen jarruunkin vaijerin paikoilleen ja se tuntu vapauttavan jarrun heti kun löysäs (keväällä taisin tähän vaihtaa vaijerin ja kuoren). Vasen jäi ehkä hiukan hannaamaan, pitää käydä siihenkin uus vaijeri ja kuori hakemassa - eiköhän tuo sillä korjaantune. Eihän tuon vian löytymiseen mennytkään ku kolme vuotta tai jotain
Voi olla, ett vaijerinkuori pitäs johonkin kuitenkin kiinnittää, ettei se liikkuessaan hankaa kiekkoon tai pinnoihin. Pyöräkoteloon pari reikää sopivaan kohtaan?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14314
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Quest integroituu Imatralle
PW kirjoitti: ↑19 Loka 2024, 13:58Eilen noita askartelin, eli katkasin nippusiteen joka piti jarruvaijerin kuorta iskariputkessa kiinni. Lyhyellä testillä tuntu helpottavan. Asensin oikeeseen jarruunkin vaijerin paikoilleen ja se tuntu vapauttavan jarrun heti kun löysäs (keväällä taisin tähän vaihtaa vaijerin ja kuoren). Vasen jäi ehkä hiukan hannaamaan, pitää käydä siihenkin uus vaijeri ja kuori hakemassa - eiköhän tuo sillä korjaantune. Eihän tuon vian löytymiseen mennytkään ku kolme vuotta tai jotain
![]()
Voi olla, ett vaijerinkuori pitäs johonkin kuitenkin kiinnittää, ettei se liikkuessaan hankaa kiekkoon tai pinnoihin. Pyöräkoteloon pari reikää sopivaan kohtaan?
Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
Hyvä idea tuo "reikäpari" pyöräkoteloon. Poraa tosiaan kaksi reikää muutaman sentin päähän toisistaan ja laita niistä nippuside reiästä reikään sellaiseksi kaiteeksi. Ideana tuossa on, että tukikaide pysyy tiukasti saman matkan päässä lokarin sisäpinnasta. Kun vaijeri pääsee tuollaisen takana liikkumaan sivusuunnassa ja muuttamaan kulmaa vapaasti, mutta pysyy kiinni lokarin pinnassa, pääsee vaijeri hakeutumaan paremmin loivamutkaiseen asentoon. Pysyy vaijeri liukasliikkeisenä.
Tuollainen nipusidekaide tehdään niin, että pujotetaan nippuside kinnerin sisältä reiästä lokasuojan puolelle. Siihen painetaan mutteriksi toinen samanlainen, tai oikeastaan vain se lukkopää. Toisesta reiästä sitten alkuperäisen nipparin häntä läpi yhdestä nippusiteen lukkopäästä ja sitten läpi reiästä sisään kinneriin. Sinne vielä yksi nippusiteen sidepää. Sitten vain kiristetään sisältä häntää vetämällä side sellaiseksi kaiteeksi lokasuojan puolelle.
Hmm, tajusikohan tuosta kukaan mitään.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Quest integroituu Imatralle
Vasen jarruvaijeri ja kuori vaihdettu - pyörässä pitkästä aikaa kaks jarruu, eikä kumpikaan tunnu jäävän jumiin lyhyen testin perusteella - pakkasia ootellessa.
Nippusiteitä ei toistaseks tarvinnu, eikä uusia reikiä koteloon, toinen vaijeri kulkee iskarin ja kotelon seinän välistäja toisella puolen iskarin ja nopeusmittarianturin piuhan välistä - ehkä pysyvät noin vapaamuotoisesti laitettuna paikoillaan.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14314
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Quest integroituu Imatralle
Meinasin kuvaa pyytää, kunnes älysin, että Questin pyöräkotelosta saa kuvan vain kolonoskoopilla.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Quest integroituu Imatralle
Kinnerikevät korkattu pari viikkoo sitten. Eka reissu (7km) tuntu tosi rankalle - en meinannu henkee saada. Nyt muutama lyhyehkö polkasu, eikä hengen ahistusta oo ollu. Talvi meni täysin polkematta, tuntuuhan se jaloissa. Kesää kohti.
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
Re: Quest integroituu Imatralle
Tämäkin pyörä joutunut seisoskelemaan pihalla suurimman osan kesästä. Erehdyin pumppaamaan lisää ilmaa takarenkaaseen ku oli tarkotus seuraavana päivänä ajaa. No lähdönhetkellä rengas oli aivan tyhjä, joten piti ottaa toinen pyörä.
Nyt kun aloin paikkaamaan, en löydä tästäkään renkaasta minkäänlaista vuotokohtaa Sama kävi aiemmin kesällä tandemin renkaan kanssa - mystinen sisurikesä?
Petri
Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14314
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Quest integroituu Imatralle
PW kirjoitti: ↑28 Syys 2025, 10:46Tämäkin pyörä joutunut seisoskelemaan pihalla suurimman osan kesästä. Erehdyin pumppaamaan lisää ilmaa takarenkaaseen ku oli tarkotus seuraavana päivänä ajaa. No lähdönhetkellä rengas oli aivan tyhjä, joten piti ottaa toinen pyörä.
Nyt kun aloin paikkaamaan, en löydä tästäkään renkaasta minkäänlaista vuotokohtaaSama kävi aiemmin kesällä tandemin renkaan kanssa - mystinen sisurikesä?
Tuttu tilanne myös minulle tuon matkapyöräni, Pakoputkipyörän kanssa. Syy on venttiileissä. Pitkään seisseen pyörän venttiileihin kertyy hapettumaa, josta pumpatessa siirtyy venttiilin tiivistyspintaan murusia, jotka jättävät venttiilin hiljaa vuotamaan.
Vaihdoin venttiiliin sielun ja vuoto lakkasi. Aikani rämpyttelin venttiilin sielua ja syljeskelin siihen, jonka jälkeen tuo pois vaihdettukin sielu alkoi pitää. Kyse on siis mitä ilmeisimmin sylkiliukoisesta rähmästä, joka liukeni pois. Schrader ja Presta venttiilejä voi yrittää korjata pyörittämällä venttiilin vartta samalla tavalla kuin moottorin venttiilien läppäyshommassa.
Kannattaa siis aina, kun pumppaa pyörän renkaan pitkän ajan jälkeen, kokeilla sylkikuplalla, jääkö venttiili vuotamaan. Jos jää, sielu pois ja vaihtosielu tilalle. Voi myös laittaa venttiiliin pienen tipan vettä liottamaan hapettumaa, jolloin se saattaa korjaantua ilman sielun irrotustakin.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Quest integroituu Imatralle
Wanha kansa käytti kivikautisina aikoina kyseiseen vaivaan taikatenmmpua mieltään CRC- suihke. Nykyään mailma on muuttunut siinä määrin että temppu hoituu tätänykyä WD-40 loitsulla.
Sylki toki toimii myös nykyaikaisena luomu- hipsteri maailmankuvaa suosivan hätäkeinona, mutta valitettavasti tämä loitsu haihtuu taivaan tuuliin kuin jänis hatusta.
Johonkin onneksi tässä nykyajassa voi luottaa, ja se kantaa nimeä WD-40.
Wd- jättää tosiaan eräänlaisen tahmean suojakalvon pinnoille, joka toimii venttiilien tapauksessa kivasti muodostaen aavistuksen kimmoisan tiivistävän pinnan. Toki suihkaus vie roskatkin sieltä tuivistepinnalta.
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14314
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Quest integroituu Imatralle
Härskin viesti taisi olla "Kaupallinen yhteistyö".
Tuo Härskin suihkepullon aine ei muodosta kuplia, joten luomuhipsterisylkeä joutuu kuitenkin käyttämään vuodon selvittämiseksi. Sylkikin muodostaa joustavan kalvon kuivuttuaan.
Pieni riskikin on tuossa Härskin ihmeaineen käytössä. Näin asian ilmaisi tekoäly Grok.
WD-40 voi olla haitallista polkupyörän sisärenkaan materiaalille, erityisesti kumille, jos sitä käytetään suoraan tai liiallisesti. WD-40 on voitelu- ja puhdistusaine, joka sisältää liuottimia, jotka voivat heikentää tai haurastuttaa kumia ajan myötä, erityisesti toistuvassa käytössä. Sisärenkaat ovat yleensä valmistettu butyyli- tai luonnonkumista, ja liuottimet voivat aiheuttaa kumin pehmenemistä, halkeilua tai vuotoja.
Suositukset:
- Vältä WD-40:n suoraa käyttöä sisärenkaalle tai renkaalle.
- Jos käytät WD-40:tä esimerkiksi ketjujen tai muiden metalliosien puhdistamiseen, varmista, että se ei pääse kosketuksiin renkaan kanssa.
- Käytä polkupyörän renkaiden ja sisärenkaiden huoltoon tarkoitettuja kumiturvallisia voitelu- tai puhdistusaineita, kuten silikonipohjaisia voiteluaineita tai erityisesti pyörille suunniteltuja tuotteita.
Jos WD-40:tä on jo päässyt sisärenkaalle, pyyhi se pois mahdollisimman hyvin ja tarkkaile renkaan kuntoa vuotojen tai vaurioiden varalta.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Re: Quest integroituu Imatralle
Voisin toki mieltäni ottaa palkkion vaivannäöstäni mikäli joku taho haluaa osallistua tämän ilosanoman levittämisen tukemiseen.
Ekoja kertoja temppua tehdessäni mietin noita samoja kuin grok. Tarve on kuitenkin niin harvakseltaan ja renkaat joihin loitsuja tarvitaan ovat, valmiiksi jo ehtoopuolen kulkijoita, ettei temppu heidän ikäänsä ehdi vaikuttamaan.
Toki jos joku tuntee kumiystävällisen vastaavan loitsun niin kertokoon toki!
-
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 14314
- Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
- Paikkakunta: Tampere, Petsamo
Re: Quest integroituu Imatralle
Jatkoin vielä hetken tuon Grokin kanssa ja kysyin, mikä olisi kumiystävällinen keino hapettumien irrottamiseen venttiilistä. Ehdotti isopropyylialkoholia ja astianpesuainevettä. isopropyylialkoholi on systemaattinen nimi tuotteelle, jota myydään isopropanolina. En tiedä, mistä sitä enää saa kun sitä ei enää tarvita polttoaineen jäänestoksi bensan sekaan estämään veden aiheuttamia käyntiongelmia talviaikaan.
Grok piti myös hyvänä ideana aina irrottaa vuotavan venttiilin sielu ja puhdistaa se vihkivedessä liottamalla.
Tiedä häntä. Minä jätän sotkematta tuohon hommaan muita kemikaaleja kuin luomuhipstersylkeäni, joka onkin varsin monipuolinen kemikaali.
Suosittelen hankkimaan kaikkiin pyöriin ainakin yhden sielunpoistoon soveltuvan venttiilihatun.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma