Talviajovarusteet kylmille keleille

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja

Re: Talviajovarusteet kylmille keleille

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Wacky kirjoitti: 13 Tammi 2026, 20:57

Mä olen ajanut jalkani päälle kävelyvauhdista ja se teki ihan riitävän kipeää etten kokeilisi uudestaan.

Avaa nyt vähän, mikä se on tuo tapahtumaketju missä nuin käy?
Punnerretaanko siinä kovalla voimalla vai vispataanko äärikadenssilla vai mikä?

Härski
Sisällöntuottaja

Viesti Kirjoittaja Härski »

Kyllä mulla ainakin lipsahtaa kenkä polkimelta tämän tästä, mikäli eivät ole lukossa. Lipsahtelu luokottomalla pystäripyörällä taisi alkaa nojapyöröilyn ja lukkokenkien käyttämisen alettua.

Jalan motoriikka vain oppii pyörittämään [ enemmän tai vähemmän ]kampea jos on tottunut lukkoihin. Joskus joutuu oikein keskittymään ettei kenkä lipeäisi.

pirkkob

Viesti Kirjoittaja pirkkob »

Olen käyttänyt neopreenisiä kengänsuojia aikoinaan talvikeleillä. Lisäksi minulla oli numeroa isommat pyöräilykengät, joissa parit sukat.
Niillä jotenkin pärjäsi. Toki pakkaset olivat vain -5--15 astetta.
Triken käyttöohjeissa sanotaan lukkopolkimien käytön olevan välttämätöntä tapaturmien välttämiseksi.
Tapaturma tulee helposti, kun ajaa tiessä olevaan paakkuun tai kuoppaan, jolloin jalka lipeää polkimelta, jos ei ole lukoissa. Tutulle kävi niin, jalkaan sattui ja sairasloma oli aika pitkä murtuman vuoksi. Vai oliskohan menny peräti luu poikki...! :(

Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Härski kirjoitti: 13 Tammi 2026, 23:49

Kyllä mulla ainakin lipsahtaa kenkä polkimelta tämän tästä, mikäli eivät ole lukossa.

Jaa, en ymmärtänytkään että normaalit jalat lipsahtelevat myötäänsä.
Itselläni on lipsumisongelmia vain huonossa jalassa ja siinäkin lähinnä sivulle päin, koska nilkassa ei ole sivukallistus- ja kiertoliikkeitä ollenkaan.

Vastaa Viestiin