Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?

Viesti Kirjoittaja TKorho »

En kannata mitään ajokaista-anarkiaa. Autoijat hermostuvat ja muutenkin voi olla nojakisteille vaarallistakin, ihan liikenteen takia. Ehkä silloin tällöin tehtävät paraati-ajot? Ja paljon painostusta kaupungeille ja yhteiskunnalle. Sehän on myös pystypyöräilijöiden etu.

Minäkin kaipaisin sitä työmatkan ja tavallisen arkiliikunnan riemun (yhteisöllistä) palaamista. En tiedä millä sitä oikeasti voisi vanhan ajan tyyliin saada nostettua esille? Ainakin imagomarkkinointi, samaan tyyliin kuin selvänä vesillä-kampanjat voisivat vähän toimia. Ja keskeisille paikoille täytyy saada polkupyöräparkkeja. Sellaisia suht laajoja kenttiä jossa on tangot - itse pyörähahloja ei tarvitse. Sellainen sopiva alue ei veisi kuin muutan auton parkkitilan. Veronalennus olisi toki kiva, mutta A) mistä asioista, ja B) millä rahala ei tänä päivänä taida saada juuri poliittista tukea. Tuollaiset tuet tuppaavat toimimaan aina jotenkin vääristävästi.

Luultavasti hyvät mahdollisuudet pyöräillä, ongelmattomat polkupyörätiet ja runsaat parkit ainakin suosisivat pyöräilyä. Kävelykadut joille saa pyöräillä ja joissa on parkit olisivat ainakin kivoja. Tietysti työmatkojen pitäminen lyhyinä: uutisessa oli myös että polkupyöräilyn vähentymisen tahtiin oli työmatkat vastaavasti kaksinkertaistuneet kolmeentoista kilometriin - se on tavalliselle pyöräilijälle aika paljon kahdesti päivässä. Varsinkin jos reitit ovat hankalia ja ei ole paikkoja pitää pyöriä työpäivän aikana.

Yksi esimerkki on Tampereen rautatieaseman pyöräparkit. Luultavasti merkittäviltä osin junasukkuloijien pyöriä, ja ovat aina ihan täynnä. Ja silti niille varattua tilaa ei ole kuin ehkä... 4-6 auton parkin verran. Mitenköhän se uusi polkupyörätunneli oli tässä tarkoitus vaikuttaa?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Näitä viestejä kun lukee niin täytyy kyllä todeta että Raahessa on pyöräilijöillä asiat aika hyvin. Vuosittain rakennetaan uutta ja korjataan vanhaa, lisäksi talvikunnossapitokin toimii pääsääntöisesti ihan ok. Varsinkin jos käy päivätöissä. Isolta osin tiestö on rapautunut toki siihen kuntoon ettei yli 20 nopeuksia voi käyttää, mutta tarvinneeko tuota sen kovempaa jalankulkijoiden seassa päästäkkään. Eikä tuo edes rajoita kuin kilpa- ja nojapyöräilijöitä. Keskustassa ei toki joka katua pitkin ole hyvä autojen seassa pyöräillä, mutta onneksi keskusta on pieni ja ympärillä menee pyöräteitä. Kaikkien pääväylien vierellä menee pyörätiet eikä puolta tarvi juurikaan vaihdella.
Taitaa muutenkin pikku kaupungit olla paikkoja joissa pyöräilemättömyyttä ei perustella huonoilla liikennejärjestelyillä? Olisiko raja joku 30-40.000asukasta, sen yli jos menee niin moitteita tulee?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
lowrides
Site Admin
Viestit: 592
Liittynyt: 22 Elo 2007, 21:26
Paikkakunta: Lontoo

Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?

Viesti Kirjoittaja lowrides »

makailija kirjoitti:

Terve vaan kaikille! ajattelin uutena nojakistina kirjotella itekki tänne foorumille. Itse uskon nojapyörien hitaaseen nousuun, sillä olen 15-vuotias, mutta ostinkin mopon sijasta nojapyörän...

Tämä on mielestäni erittäin tärkeää -> nuoret mukaan nojapyöräilemään! Olet tehnyt makailija hyvän päätöksen. Itsekin aloitin nojapyöräilyn 14-vuotiaana ja sille tielle olen jäänyt ja toisaalta pitkälle ollaan tultukin. Ensi vuonna tuleekin 10-vuotis juhlat!

Syväri on myös oikeilla linjoilla! Pitää uskoa itseensä ja lajiin, vaikka järkiperusteet väittäisivätkin vastaan.

Mitä tulee alkuperäiseen aiheeseen, niin juteltuani Hollantilaisten valmistajien kanssa aiheesta ja nyt ammatillisesta näkökulmasta katsottuna, laji ei juuri kasva. Suurin syy on alan teollisuus, jota ei ole hoidettu ammattimaisesti ja siinä on tehty suuria virheitä.

  • ei ole osattu markkinoida oikein. "Nojapyörä on hyvä yleispyörä, sillä voi matkata ja se on nopea" Ei pidä paikkaansa. Markkinointi tulisi kohdentaa tarkemmin eri
    kohderyhmille ja tuotesegmentointi on unohdettu melkein kokonaan. Perinteinen pyöräteollisuus tyytyisi markkinoimaan pyörää vain yhteen aiemmista väitteistä.
  • Laatu on mitä sattuu. Tämä pätee sekä isoihin että pieniin valmistajiin. Esimerkiksi katteet ovat useimmiten erittäin epäkäyttäjäystävällisiä, eikä niillä päästä
    luvattuihin tuloksiin. Sitten jos pieni paja alkaa myydä ja menestyä, se tiputtaa laadun tasoa suurempien tuotantomäärien takia.
  • Tehtaat eivät panosta asiakkaan kokemukseen. Ostokäytäntö on sieltä ja syvältä. Tehtailijat ovat liian usein itse liian intohimoisia harrastajia, eivätkä osaa katsoa
    toimintaansa objektiivisesti

Nojapyörät pitäisi kaupata tiettyyn tarkoitukseen, ostaminen pitäisi tehdä asiakkaalle helpoksi (tiedät mitä saat, millä aikataululla) ja lajin yhteyteen pitäisi syntyä kunnollinen harrastajakulttuuri.

Vaikka itsekin pidän itserakentamista yhtenä lajin parhaimpina puolina, se ei oikeasti lisää harrastuksen suosiota eikä edesauta kunnollisen harrastuskulttuurin syntyä. Lajin keskuuteen pitäisi syntyä normeja, joku default, että ihmiset voisivat keskittyä lajin kulttuurin edistämiseen, eikä aina tarvitsisi spekuloida mikä on paras yleispyörä joka kulkee koviten ja sopii hiekkatielle jne. Eikä koko ajan keskityttäisi pelkästään tekniseen puoleen, eikä vähäteltäisi lajin urheilupuolta, eikä kyseenalaistettaisi joka nippeliä jne.

Nojapyöräiltäisiin niin että kaikilla olisi suhteellisen sama näkemys siitä, mitä se nojapyöräileminen on.

Tämä oli nyt se ammatillinen mielipide. Miksi nojapyöräily on itselleni tärkeää, on siksi, että vuosien varrella on saanut niin paljon hyviä ystäviä, joiden kanssa puhutaankin sitten pääasiassa kaikesta muusta kuin nojapyöräilystä. Ja kuitenkin aina nähdään yksinomaan nojapyörätapahtumissa :D

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Siinä tulikin sitten kaikki tiivistettynä :D

Siihen tulokseen olen tullut, että nojapyörävalmistajien tulevaisuus on pienien pajojen, jotka pystyvät tuottamaan omalle alueelleen koeajettavia ja tarpeen mukaan räätälöityjä ratkaisuja. Kohtuuhintaan.

Nojakki kun on sellainen vehje, ettei oikeen ole markkinoitavissa yleispyöräksi. Toiset mukavempia, toiset nopeampia, toisilla pääsee talvella ja toisilla kehtaa kruisailla vaan kesällä.

Eikä suomi mikään polkupyöräilyn luvattu maa ole, mutta kysyntää esim satunnaiseen työmatkakäyttöön voisi löytyä. Ai että kun olikin hienoa polkaista ekaa kertaa 22km työmatka kuudeksi polkupyörällä - herätti mukavasti keskustelua :D

Markkinointilause kuuluisi vaikka jotenkin näin:
========> Syvärin nojapyörät - työmatkat siinä asennossa missä itse haluat :mrgreen:

Lisäksi tämä on tärkeä pointti yritystoiminnan kannalta.

- Tehtaat eivät panosta asiakkaan kokemukseen. Ostokäytäntö on sieltä ja syvältä. Tehtailijat ovat liian usein itse liian intohimoisia harrastajia, eivätkä osaa katsoa toimintaansa objektiivisesti

No, ehkä liian aikaista puhua omasta ostostani, mutta juuri pieni puolalainen paja oli valintani. High racerin runko ja sen osat ja takaboxi kohtuuhintaan hiilikuidusta. So far, everythings fine.

Luultavastikin moni valmistaja on erittäin innokas harrastaja ja siinä saattaa markkinointi jäädä. Tuskinpa nojapyörämainokset tv:ssä vielä missään pyörii :wink:

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?

Viesti Kirjoittaja terppa »

lowrides kirjoitti:

Mitä tulee alkuperäiseen aiheeseen, niin juteltuani Hollantilaisten valmistajien kanssa aiheesta ja nyt ammatillisesta näkökulmasta katsottuna, laji ei juuri kasva. Suurin syy on alan teollisuus, jota ei ole hoidettu ammattimaisesti ja siinä on tehty suuria virheitä.

  • ei ole osattu markkinoida oikein. "Nojapyörä on hyvä yleispyörä, sillä voi matkata ja se on nopea" Ei pidä paikkaansa. Markkinointi tulisi kohdentaa tarkemmin eri
    kohderyhmille ja tuotesegmentointi on unohdettu melkein kokonaan. Perinteinen pyöräteollisuus tyytyisi markkinoimaan pyörää vain yhteen aiemmista väitteistä.
  • Laatu on mitä sattuu. Tämä pätee sekä isoihin että pieniin valmistajiin. Esimerkiksi katteet ovat useimmiten erittäin epäkäyttäjäystävällisiä, eikä niillä päästä
    luvattuihin tuloksiin. Sitten jos pieni paja alkaa myydä ja menestyä, se tiputtaa laadun tasoa suurempien tuotantomäärien takia.
  • Tehtaat eivät panosta asiakkaan kokemukseen. Ostokäytäntö on sieltä ja syvältä. Tehtailijat ovat liian usein itse liian intohimoisia harrastajia, eivätkä osaa katsoa
    toimintaansa objektiivisesti

Nojapyörät pitäisi kaupata tiettyyn tarkoitukseen, ostaminen pitäisi tehdä asiakkaalle helpoksi (tiedät mitä saat, millä aikataululla) ja lajin yhteyteen pitäisi syntyä kunnollinen harrastajakulttuuri.

Vaikka itsekin pidän itserakentamista yhtenä lajin parhaimpina puolina, se ei oikeasti lisää harrastuksen suosiota eikä edesauta kunnollisen harrastuskulttuurin syntyä. Lajin keskuuteen pitäisi syntyä normeja, joku default, että ihmiset voisivat keskittyä lajin kulttuurin edistämiseen, eikä aina tarvitsisi spekuloida mikä on paras yleispyörä joka kulkee koviten ja sopii hiekkatielle jne. Eikä koko ajan keskityttäisi pelkästään tekniseen puoleen, eikä vähäteltäisi lajin urheilupuolta, eikä kyseenalaistettaisi joka nippeliä jne.

Nojapyöräiltäisiin niin että kaikilla olisi suhteellisen sama näkemys siitä, mitä se nojapyöräileminen on.

Tämä oli nyt se ammatillinen mielipide. Miksi nojapyöräily on itselleni tärkeää, on siksi, että vuosien varrella on saanut niin paljon hyviä ystäviä, joiden kanssa puhutaankin sitten pääasiassa kaikesta muusta kuin nojapyöräilystä. Ja kuitenkin aina nähdään yksinomaan nojapyörätapahtumissa :D

Totta joka sana, itse tosin uskon, että laji kasvaa mutta olemme niin marginaalinen ryhmä, että ei se kasvu paljon näy eli jos Suomessa on vaikkapa 1000 nojapyöräiliää ja kasvu on 10%/vuosi niin katukuvassa se ei paljon vielä näy.

Kaikkien pyöräksi nojapyörä ei varmasti koskaan tule mutta yleistymisen suurin haitta on se, että koti/lähikaupungista puuttuu se myymälä missä niitä myydään. Noin keskimäärin fillari ostetaan keväällä, mennään myymälään josta valitaan 10 vaihtoehdosta ja 5 väristä se itselle sopiva, käydään koeajolla ja maksetaan tiskille ja ajetaan onnellisena kotiin. Jos myyjä on hyvä ja asiantunteva niin maallikkokin on saattanut saada tarkoitustaan vastaavan pyörän. 2-pyöräisen nojapyörän ensimmäiset koeajot asettaa omat lisähaasteensa myyntiin.

Nyt tarvitsee olla aika friikki tai innostunut, että jaksaa lukea kymmeniä tunteja väärällä kielellä olevia nettisivuja, että saisi jonkun käsityksen mitä milläkin rahalla saa ja itseäni ja pyöräni hankintaa esimerkkinä käyttäen: ei ole mitään käsitystä mitä ne osien nimet ja numerot merkkaa tai mikä olisi hyvä, eikä edes osaa tehdä myyjälle kysymyksiä mitä nyt ehkä osaisi.

Nykykäytännöllä tehtailu on aika turvallista kun asiakas maksaa tuotteen ennenkuin sille on mitään tehty ja kotosuomen olosuhteissa joku 8 vk pyörän odottelu parhaaseen ajokauteen tekee varmasti viikot pitkäksi. Mutta toisaalta jos tehtailu on harrastuksena lähtenyt ja siitä vain vähän kasvanut niin eipä paljon muuta voi odottaakkaan.

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Siellä "kivijalkakaupassa" pitäisi sitten olla peruspyörien lisäksi ainakin seuraavanlaisia nojakkeja:

  • CruzBike tyyppinen 20" "pystäri" jonka saa näppärästi kasaan

  • Joku aika pysty malli jossa "mesh"-penkki (ei nyt tule suomen kielen vastine mieleen

  • Stickbike eli highracer jossa muuten normi retki- tai kilpurin osat

  • Midracer jolla "yleiskilpailu" sujuu, vaikka P-38 tms

  • Lowracer, mieluusti sekä etu- että takavetonen.

Ekat järkevän hintaisia malleja, noin tonnilla vois vielä mennä kaupaksi ja jokunen kappale pitäis löytyä niillä näteillä väreillä varastosta... ja loput enemmän kisavehkeitä, tilattavia.

Jos "hyvillä osilla" oleva alumiinirunkoinen Tunturi/Cresent/Helkama 7-vaihteisena ja valoilla & dynamolla maksaa 500-600 egee niin "kilpurin" oloinen nojakki vois vielä mennä kaupaksi noin tonnilla.

Kisavehkeet on sitten eri juttu, niissä kannattaisi hinnoitella "framekitti" erikseen ja osat siihen päälle. Vähän kuten M5 tekee (omalla tavallaan).

Ihan mun hajatelmia, jos joku haluaa bisnestä alkaa pystyttään.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?

Viesti Kirjoittaja terppa »

lowrides kirjoitti:

Suurin syy on alan teollisuus, jota ei ole hoidettu ammattimaisesti ja siinä on tehty suuria virheitä.

  • ei ole osattu markkinoida oikein. "Nojapyörä on hyvä yleispyörä, sillä voi matkata ja se on nopea" Ei pidä paikkaansa. Markkinointi tulisi kohdentaa tarkemmin eri

Tuota markkinointia jäin miettimään, käytännössä siihen ei törmää eli ei ihme, että ihmiset eivät edes tiedä mikä härveli on kyseessä. Itse laitoin mainoksen poksin kylkeen mistä kiinnostunut voi aloittaa tiedonkeruun. Joku tyylikäs "foorumitarra" voisi olla hyvä idea?

mainospoksi.jpg
mainospoksi.jpg (129.69 KiB) Katsottu 3652 kertaa

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Niin, mikäettei. Vois jonkun tuollasen taiteilla ainakin :)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

terppa kirjoitti:

Tuota markkinointia jäin miettimään, käytännössä siihen ei törmää eli ei ihme, että ihmiset eivät edes tiedä mikä härveli on kyseessä. Itse laitoin mainoksen poksin kylkeen mistä kiinnostunut voi aloittaa tiedonkeruun.

Mullakin on joka pyörässä oman kotisivuni osoite, www.nojapyora.tk, eihän se siitä ajaessa erotu, mutta jos joku pysähtyy ihmettelemään niin tietää ainakin mikä härveli on kyseessä, vaikkei nettiä käyttäisikän.
Kinnerin kyljessä oleva teksti( www.kinneri.tk ) erottuu sitten ajaessakin, mutta yllättävän vähän kuitenkaan kävijälaskuri raksuttaa vaikka suhteellisen vilkkaan valtatien viereistä pyörätietä sillä liikennöinkin. Ensimmäisten kuukausien aikaan en tuota osoitetta laittanut muualle kuin kinnerin kylkiin, keskimäärin poiki alle yhden käynnin/päivä. Toisaalta, olisihan sekin satoja vuodessa :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13840
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Kinnerin kyljessä oleva teksti( http://www.kinneri.tk ) erottuu sitten ajaessakin, mutta yllättävän vähän kuitenkaan kävijälaskuri raksuttaa vaikka suhteellisen vilkkaan valtatien viereistä pyörätietä sillä liikennöinkin. Ensimmäisten kuukausien aikaan en tuota osoitetta laittanut muualle kuin kinnerin kylkiin, keskimäärin poiki alle yhden käynnin/päivä. Toisaalta, olisihan sekin satoja vuodessa :roll:

Se on tuo tk. Ei tuota loppua kukaan muista tai edes lue. Luulee fiksi ja ihmettelee, kun ei toimi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Kinnerin kyljessä oleva teksti( http://www.kinneri.tk ) erottuu sitten ajaessakin, mutta yllättävän vähän kuitenkaan kävijälaskuri raksuttaa vaikka suhteellisen vilkkaan valtatien viereistä pyörätietä sillä liikennöinkin.

Se on tuo tk. Ei tuota loppua kukaan muista tai edes lue. Luulee fiksi ja ihmettelee, kun ei toimi.

Joo, mutta .tk ei maksa mitään ;) Eikä vahinko ole suuri, vaikkei muistakkaan. Jos muistaa sanan noajpyora tai kinneri, niin seuraava askel toimimattoman nettisoitteen kokeilemisen jälkeen on google ja sieltä päätyy tietolähteille. Toki tuo selittää osan laskurin pienistä lukemista.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
terppa
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3614
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 16:02
Paikkakunta: Lahden perämetsä

Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?

Viesti Kirjoittaja terppa »

jviirret kirjoitti:

Mullakin on joka pyörässä oman kotisivuni osoite, http://www.nojapyora.tk, eihän se siitä ajaessa erotu, mutta jos joku pysähtyy ihmettelemään niin tietää ainakin mikä härveli on kyseessä, vaikkei nettiä käyttäisikän.
Kinnerin kyljessä oleva teksti( http://www.kinneri.tk ) erottuu sitten ajaessakin, mutta yllättävän vähän kuitenkaan kävijälaskuri raksuttaa vaikka suhteellisen vilkkaan valtatien viereistä pyörätietä sillä liikennöinkin. Ensimmäisten kuukausien aikaan en tuota osoitetta laittanut muualle kuin kinnerin kylkiin, keskimäärin poiki alle yhden käynnin/päivä. Toisaalta, olisihan sekin satoja vuodessa :roll:

Jukka

Loppujen lopuksi aika hyvin jos esim. tunnin ajo maantienlaitaa poikii yhden vierailun, autoa ajaessa kun ei välttämättä havainnointi mene niin pitkälle mitä kulkupelin kyljessä lukee. Tulee vaan mieleen, että jos vastaava info olisi 50 kinnerissä eri puolella suomea niin olisiko käyntimäärätkin 50 kertaiset, se tekisi vuodessa aika paljon.

Minäkin ajattelin poksin osoiteinfon parkkipaikkatutkailua varten ja kulkupelin nimi siitä selviää myös. Jos pyörä on parkissa niin aika paljon näyttää ihmiset pysähtyvän sitä katselemaan. Käytiin Suomussalmella kesäteatteria katsomassa ja parkkeerasin suht näkyvälle paikalle pääsisäänkäynnin luo niin ainakin siitä päätellen, että peili oli viturallaan ja ohjaustanko vinossa ja sen korkeuttakin oli säädetty niin ihan käsin kosketeltavaa kiinnostusta oli herättänyt :D (pikkusen harmitti kun kumppani halusi mennä esityksen jälkeen Soivaa metsää ihmettelemään, minäkun olisin halunnut lähteä heti pyöräilemään ja ajaa pyörällä 2 km pitkän seisovan autojonon ohi :D )

Nojasyklismiä vuodesta 2010

"Nojapyöräily on parasta mitä voi tehdä housut jalassa mutta kinnerillä voi ajaa myös ilman housuja"

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

r2d71a
Viestit: 60
Liittynyt: 19 Elo 2010, 16:02
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?

Viesti Kirjoittaja r2d71a »

T,

Omasta vinkkelistä tämä lienee ainakin vähän kasvava. 1993 tiesin yhden nojapyöräilijän koko Suomesta ja näin sen kun katsoin peiliin. Muita ei tuolloin lie ollut. Olli Kuusisto Kaarinasta oli tehnyt jotain sinne päin, mutta enemmän ehkä chopperia. Ois mukava tietää oliko muita? Velomobiileja ja kinneriharrastajia oli kyllä. 1995 tiesin Meriluodon Eskon ja muutama vuosi sen jälkeen Juvosen Jarkon ja sitten jo lev (Luonnon Energian Voimalla) sähköpostilistan kautta ja EcoTripin kautta jo melkoisen monta.

tv.
Ari

Nojapyörällä vuodesta 1993 (LWB, USS), 1999 (SWB) ja 2011 kolmipyörällä!

lipeäkala
Viestit: 5
Liittynyt: 24 Huhti 2014, 12:27

Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?

Viesti Kirjoittaja lipeäkala »

Terve!
Joskus noihin aikoihin, eli parikymmentä vuotta sitten, Suomessa tehtiin kolme samanlaista nojakkia, yksi Kuusiston Ollille, yksi pyörien rakentajalle ja yksi minulle. Nämä olivat Tour Easy
-merkkisen pyörän kopioita. Selvästi nojapyöräily on nykyään yleisempää kuin silloin,
mutta silti yhä hämmästyttävän harvinaista.
Valitettavasti minun nojakkini varastettiin toissa syksynä. Olisin kiitollinen, jos joku
löytäisi sen ja kertoisi minulle. Maksaisin reilun löytöpalkkion. Pyörä oli varastettaessa vihreä.
Minulla ei ole kuvaa pyörästäni, mutta esim. yrityksen Easy Racers Inc. sivuilla on samanlaisia.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17778
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyöräily - laskeva vai nouseva trendi?

Viesti Kirjoittaja PW »

Kinnerithän ne on viime vuosina tainneet näkyvimmin lisääntyä, ei määrällisesti mutt varmaan eniten tuovat näkyvyyttä nojakeille.
Tapaamisissakin niiden määrä on kasvanut muutamassa vuodessa.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin