En kannata mitään ajokaista-anarkiaa. Autoijat hermostuvat ja muutenkin voi olla nojakisteille vaarallistakin, ihan liikenteen takia. Ehkä silloin tällöin tehtävät paraati-ajot? Ja paljon painostusta kaupungeille ja yhteiskunnalle. Sehän on myös pystypyöräilijöiden etu.
Minäkin kaipaisin sitä työmatkan ja tavallisen arkiliikunnan riemun (yhteisöllistä) palaamista. En tiedä millä sitä oikeasti voisi vanhan ajan tyyliin saada nostettua esille? Ainakin imagomarkkinointi, samaan tyyliin kuin selvänä vesillä-kampanjat voisivat vähän toimia. Ja keskeisille paikoille täytyy saada polkupyöräparkkeja. Sellaisia suht laajoja kenttiä jossa on tangot - itse pyörähahloja ei tarvitse. Sellainen sopiva alue ei veisi kuin muutan auton parkkitilan. Veronalennus olisi toki kiva, mutta A) mistä asioista, ja B) millä rahala ei tänä päivänä taida saada juuri poliittista tukea. Tuollaiset tuet tuppaavat toimimaan aina jotenkin vääristävästi.
Luultavasti hyvät mahdollisuudet pyöräillä, ongelmattomat polkupyörätiet ja runsaat parkit ainakin suosisivat pyöräilyä. Kävelykadut joille saa pyöräillä ja joissa on parkit olisivat ainakin kivoja. Tietysti työmatkojen pitäminen lyhyinä: uutisessa oli myös että polkupyöräilyn vähentymisen tahtiin oli työmatkat vastaavasti kaksinkertaistuneet kolmeentoista kilometriin - se on tavalliselle pyöräilijälle aika paljon kahdesti päivässä. Varsinkin jos reitit ovat hankalia ja ei ole paikkoja pitää pyöriä työpäivän aikana.
Yksi esimerkki on Tampereen rautatieaseman pyöräparkit. Luultavasti merkittäviltä osin junasukkuloijien pyöriä, ja ovat aina ihan täynnä. Ja silti niille varattua tilaa ei ole kuin ehkä... 4-6 auton parkin verran. Mitenköhän se uusi polkupyörätunneli oli tässä tarkoitus vaikuttaa?