...eipäs tuuperruta hankeen makaamaan...
Mitäs mieltä raati on seuraavasta ajatusrakennelmasta:
Nazca Gauchoahan myydään myös 26" rengaskoolla!
Noh,
mitäs jos heivaan talven ajaksi hemmettiin minun Nazcasta nuo 700C maantiekiekot ja laitan tilalle pojan maasturista pöllimäni 26" mtb-kiekot? Poika ei kuitenkaan aja omalla pyörällään talvella eli se fillari seisoo varastossa jouten joka tapauksessa.
26" kiekoilla alle mahtuvat pyörimään vaikka kuinka paksut nastarenkaat!!!
Ongelma on tietenkin että nykyiset Shimano 105-jarrulänget ovat liian lyhyet eivätkä yletä 26" kiekon vanteen jarrupinnalle. Siispä tein seuraavan laskutoimituksen:
700c kiekko -> halkaisija 622 mm
26" kiekko -> halkaisija 559 mm
Halkaisijoiden erotus: 622-559 = 63 mm
Kiinnostavaa kuitenkin on kiekkojen välinen säteiden ero eli halkaisijoiden erotus 63 mm jaetaan 2:lla => saadaan 31,5 mm eroa kiekkojen säteessä - olenko oikeassa?
Saamieni tietojen mukaan Shimano 105 jarrulänkien reach on 39-49mm. Jarrupalat noissa ovat nyt ihan ala-asennossa eli tuo 49 mm riittää just-ja-just 700c vanteen jarrupinnalle.
Näin ollen 26" kiekolle tarvittava jarrulängen reach on tuo nykyinen 49 mm + säteiden ero 31,5 mm = 80,5 mm
M.O.T.
Vaihdan siis talven ajaksi tilalle jarrulänget jossa pidempi reach, esimerkiksi tuollaiset Tektro 984:t joiden reach setä Sheldonin mukaan on 70-88 mm!
http://sheldonbrown.com/harris/brake-ca ... html#70-88
Eivät ole edes pahan hintaiset:
http://www.ebay.com/itm/TEKTRO-984-AFS- ... 43b301791b
Pelkät länget vaihtamalle en joudu kajoamaan nykyisiin jarruvaijereihin juurikaan vaan kesän taas koittaessa vaihdan taas takaisin 105-länget ja 700c kiekot.
Vaikuttaa vähän liian helpolta? Onko tässä nyt jotain jota en ole ottanut huomioon?