Valmis etuakseli trikeen?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Valmis etuakseli trikeen?

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Lyhyt esittely lienee paikallaan koska tämä on ensimmäinen viestini:

Olen 32-vuotias mieshenkilö Vantaalta. En omista minkäänlaista nojapyörää tällä hetkellä. Törmäsin nojapyöräasiaan muutama vuosi sitten etsiskellessäni netistä jotain ihan muuta, ja sen jälkeen aiheeseen on tullut palailtua aina toisinaan. Olen pyöritellyt ajatusta sekä valmiin ostamisesta että itse rakentamisesta. Ensimmäisen on tähän saakka estänyt se tavallinen eli rahanpuute, jälkimmäisen taas tilojen/välineiden/taitojen puute.

Nyt olen menossa kansalaisopistoon teknisten töiden kurssille, ja ajattelin että nojakki voisi olla sopiva projekti sinne jos vain koulun tilat ja välineet (ja kurssin vetäjä) soveltuvat.

Sitten siihen varsinaiseen asiaan:

Kun olen eri tee-se-itse-konstruktioita netissä selaillut niin vaikuttaa siltä että ohjaussysteemin tekeminen on tuollaisessa projektissa yksi niitä monimutkaisempia hommia (kulmat ja kallistukset, levyjarrun kiinnitys / rumpujarrun sovitus jne.). Nettiä selaillessa törmäsin tämmöiseen mönkijän etuakseliin:

http://tinyurl.com/6zcv4q

Tuossahan olisi hyvässä lykyssä valmiina kiinnitys levyjarrulle jos reiät natsaa, jos ei natsaa niin jonkinlaisen adapterin askartelu varmaan onnistuu. Lisäksi näyttäis että myös ohjausakselin kallistus (center-point steering?) on lähellä oikeaa, mönkijässä johon tuo on tarkoitettu on 21-tuumaiset eturenkaat, 20 tuumaa taitaa olla aika yleinen eturenkaan koko trike-projekteissa? Akselin voisi porata pois jos siihen ei käy polkupyörän napa suoraan ja laittaa omatekoisen tilalle.

Painoahan tuolla on varmaan jokinverran, kuvasta ei oikein saa käsitystä minkä kokoinen mötikkä on kyseessä.

Ajatuksia? Onko joku puuhannut mönkijöiden parissa ja osaa kertoa onko tuo kooltaan ja muulta mitoitukseltaan lainkaan sopiva?

Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo

Teuvo
Viestit: 187
Liittynyt: 31 Elo 2008, 20:15

Viesti Kirjoittaja Teuvo »

Kovin painavalle näytti eikä kovin kätevällekkään --- ainakaan minun silmissäni.

Minulla itselläni on myöskin nojakki projekti mielessä ja olen lueskellut ja tutustunut ilmeisesti samoihin asioihin kuin Sinäkin.

Eikö tämäkin olisi ollut parempi http://www.ihpva.org/com/PracticalInnov ... embly.html

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Niin, eli juurikin ajattelin että tolla löytämälläni osalla voisi korvata tämän monesta eri osasta kokoon hitsattavan "steering knucklen" (on vähän suomenkielinen terminologia hukassa).

Tokihan tuota voi vähän miettimällä yksinkertaistaa mutta ajattelin että jos tuommoinen valmisosa olisi toimiva niin pääsisi vähemmällä vaivalla. Olisi ainakin tukevan oloinen.

Pitäisi nähdä tuo mötikkä luonnossa, ja onhan tuolla hintaakin.

Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2036
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Mönkijän olkanivel tuskin soveltuu tähän tarkoitukseen. Painavalta valurautamurikalta se näyttää minustakin.
Fleettrikes.com sivulla on ohje miten kyseinen olkanivel palikka tehdään vähillä koneistuksilla:
Kuva
Rakenteluvinkkejä: http://www.fleettrikes.com/tthindex.htm
Toinen tapa on ottaa emäputken laakeroinnit varaosapyörästä. Haarukka leikataan irti ja ohjausputken alapäähän hitsataan holkki kuten yläkuvassa.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mahe kirjoitti:

Tokihan tuota voi vähän miettimällä yksinkertaistaa mutta ajattelin että jos tuommoinen valmisosa olisi toimiva niin pääsisi vähemmällä vaivalla. Olisi ainakin tukevan oloinen.

Oikeastaan tuossa ei ole mitään valmista :roll: Painaa ku synti, akseli ei käy, raidetangon kiinnikkeet tod.näk. joutuu muuttamaan(ackermanin vuoksi, koska mönkijässä akselivälin ja leveyden suhde tuskin sama kuin tadpolessa), kuten myös jarrun kiinnikkeet. Lisäksi vielä tulee tehtäväksi ohjauksen laakeroinnit kuten tuossa jarcon kuvassa...
Jos ei olisi koneistus mahdollisuuksia, niin rakentaisin noista pystärin ohjauslaakereista, toki yrittäisin lyhentää niitä alapäästä.

Enempi kun ajatusta pyörittelet mielessäsi, niin huomaat että tadpole on vaikein mahdollinen nojapyörä-tyyppi itse rakennettavaksi. Jos välttämättä haluaa kolmipyörän, niin suosittelen ehdottomasti delttaa, joko python trikeä(oma suosikki): http://en.openbike.org/wiki/Python_Trikes
Tai yhdellä takapyörällä vetävää mallia, esim juuri Jarcon pyörä: http://personal.inet.fi/koti/muurman/delta/index.htm

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Kiitoksia vastauksista, tällaisia juuri hainkin, eli turha mietiskellä tuota sen pitemmälle.

Mitä tuohon ohjauksen laakerointiin tulee, onko jotain vikaa esim. thunderboltin tavassa toteuttaa se parilla ohjauslaakerilla (mitä toi rod-end bearings on suomeksi?)?

Linkki tuohon: http://www.ihpva.org/com/PracticalInnov ... embly.html

Irkkikeskuteluiden perusteella alustavat suunnitelmat on muuttuneet jonkinverran (tai oikeastaan aika perusteellisesti), mutta kokoontaitettava tadpole olisi silti edelleen tavoitteena. Tässä on koko talvi aikaa, 3 tuntia viikossa joten eiköhän keväällä ole jotain valmista :) Edelleen olettaen että proggis onnistuu tuolla kansalaisopiston kurssilla.

Tästä vois oikeastaan tehdä oman topikin kohtapuoliin, ei tää enää liity tuohon mönkijän akseliin mitenkään...

Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo

marten
Viestit: 46
Liittynyt: 22 Elo 2008, 08:32
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja marten »

mahe kirjoitti:

Mitä tuohon ohjauksen laakerointiin tulee, onko jotain vikaa esim. thunderboltin tavassa toteuttaa se parilla ohjauslaakerilla (mitä toi rod-end bearings on suomeksi?)?

Omassa pyörässäni, englantilaisessa Redmount Rollerissa, on samantapainen ratkaisu, joka toimii hyvin. Katso esim http://www.redmount-hpv.co.uk/photo%20page%20130.htm

Vastaa Viestiin