Tiesithän että autoilu on pyöräilyä ekologisempaa

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Tiesithän että autoilu on pyöräilyä ekologisempaa

Viesti Kirjoittaja mhelander »

TKorho kirjoitti:
mhelander kirjoitti:

Ja mulla on se "luontoa säästävä" V8 ihan arkikäytössä, rouva sillä ajelee ja sen CO2 -päästöt on pienimmän mahdollisen pikkuauton luokkaa, syynä E85:n käyttö (25l sataselle on 3.75l 98E5 bensaa jossa siis 5% etanolia eli 3.56l bensaa josta nuo CO2-päästöt, loppu on vettä).

Mitä tämä tarkoitti? Insinööreilin ja toisaalta yritin suhtautua trollin tavoin, mutta en keksinyt mitä tämä meinaa.

Ihan raakaa matematiikkaa ottamatta tunteita mukaan. Ainoastaan pyöristysvirhe kulutuksessa, tällä V8:lla pääsee nätisti matka-ajossa 25 l/100 km kulutuksella :oops:.

Eli kun viinan polttamisesta ei synny hiilidioksidia mutta fossiilisten polttamisesta kyllä, yllä oleva laskelma laskee ulos öljypohjaisen polttoaineen määrän ko kulutuksella ja siitä voi sitten viisaammat laskea sen CO2-kuormituksen.

Mukana ei ole poltetun moottoriöljyn määrää, sitä kuluu noin 1l per 250 litraa E85-polttoainetta kaupunkiajossa ja reippaasti vähemmän matka-ajossa... tämäkin vahvistaa säännön ettei kaikkia muuttujia ole helppo saada laskelmiin mukaan.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Tiesithän että autoilu on pyöräilyä ekologisempaa

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

kissaniitty kirjoitti:

Juu, kaadetaan Amazonin sademetsät, jotka tuottavat kolmasosan planeettamme hapesta ja jossa asuu enemmän eliölajeja kuin missään muualla. Puhumattakaan siitä, että sademetsien kasveista ja hyönteisistä löydetään jatkuvasti potentiaalisia lääkkeitä. Sademetsien suojelu ei ole ituhippeilyä vaan välttämättömyys. Aika paksua kamaa :twisted:

Ööh, kuinka tämän nyt muotoilisin? Sademetsät eivät nettomääräisesti tuota yhtään lisää happea ilmakehään. Normaalitilaisen sademetsän massa ei muutu ajan funktiona - kaikki mikä kasvaa, myös lahoaa samaa vauhtia. Näin ollen yhteyttämisessä sitoutuva hiilidioksidi ja vapautuva happi liikkuvat lahoamisessa toiseen suuntaan molemmat: lahoaminen sitoo ilmakehästä happea ja vapauttaa sinne takaisin saman hiilidioksidimäärän, joka yhteyttämisessa poistui ilmakehästä. Tulos on plus miinus nolla.

Sademetsät eivät siis ole maapallon keuhkot. Sademetsät eivät tuota ilmakehän ainetaseen kannalta tarkasteltuna yhtään happea. Se onkin todella hyvä, koska jos happipitoisuus jatkuvasti kasvaisi, se lisäisi vakavien tulipalojen määrää huomattavasti. Tämä olisi erittäin vaarallista. Happipitoisuuden noustessa tarpeeksi, jopa teräskin alkaa palaa kirkkaasti. Kaikki polttoleikkausta tehneet tietävät tämän... Näin ollen olen kaikesta sydämestäni kiitollinen siitä, että sademetsät eivät lisää ilmakehän happimäärää yhtään.

Totta on, että sademetsässä eliölajien määrä on suuri. Se on hyvä. Minä tosin arvostan eliöistä melkeinpä eniten mikrobeja - yksi kaikkein hyödyllisimmistä eliöistä ei tosin löytynyt sademetsästä, vaan tyypillisesti asustaa kaapissa vanhoilla leivänkannikoilla. Nämä Penicillium -suvun sienet ovat osoittautuneet erittäin hyödyllisiksi ihan ilman sademetsiäkin.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Tiesithän että autoilu on pyöräilyä ekologisempaa

Viesti Kirjoittaja TKorho »

mhelander kirjoitti:

Eli kun viinan polttamisesta ei synny hiilidioksidia mutta fossiilisten polttamisesta kyllä, yllä oleva laskelma laskee ulos öljypohjaisen polttoaineen määrän ko kulutuksella ja siitä voi sitten viisaammat laskea sen CO2-kuormituksen.

Ah, en tiennyt että E85 on noin väkevätä! Luulin toisinpäin, jotta 15% viinaa, seison korjattuna.
Alkoholi tosin ei pala täysin ilman CO²-päästöjä, kyllä sekin coota muodostaa. Samoin sen tuotantoprosessi, joskaan en löytänyt tätä keskustelua varten hyviä lukuja sen tuottamisen hiilidioksidiarvoista. Pitäisi olla vetyauto jotta oltaisiin ihan vetenä. En kyllä myöskään löytänyt pikkuisella googlettelulla hiilidioksidipäästöjen numeerista vertailua eri polttoaineilla. Kulutusluvuista ja hiilen osuudesta tilavuudesta sen saisi laskettua, mutta ei jaksa.

Toisaalta spinnaus toimii myös tässä:

Motiva kirjoitti:

Jätteistä ja tähteistä valmistettu etanoli on lähes hiilineutraalia, sillä biopolttoaineista vapautuvat hiilidioksidipäästöt ovat osa luonnon omaa hiilikiertoa. Jätepohjaisen bioetanolin osuus vähentää korkeaseosetanolipolttoaineen fossiilisia hiilidioksidipäästöjä parhaimmillaan lähes 80 prosenttia.

Mutta tämä lähes hiilineutraalius ilmeisesti olettaa, että alkoholi keitetään mäskistä joka muuten menisi hunningolle ja metsiin mätänemään... Jos uskotaan tuosta tuo 80% "vähennys" E85:llä, niin ei tarvitse paljoa korvata sinun laskemaasi. Koska lainauksessa viitataan päästöihin, niin voidaan vähän oikoa. Neljännes pitää lisätä sinun alkuperäiseen laskelmaasi, mutta pienten autojen seassa silti pyöritään. Roar.

MUOKS: korjailtu erilaisia hiilidioksidiväittämiä. Samassa saitissa kyllä kerrottiin että hiilidioksidia syntyy kyllä, lähes normipolttoaineen verran, mutta että se hyöty tulisi tuosta hyötykäytetystä jätteestä, joka hajoaisi joka tapauksessa.

Polkupyörällä 85% ei toimi, tulee liikaa ylimääräisiä kilometrejä jotka haittaa kulutustehokkuutta. Ja kulutustehokkuus voi laskea nollaankin, jos ei pääse perille ollenkaan. Traikki saattaa auttaa asiaa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tiesithän että autoilu on pyöräilyä ekologisempaa

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuo sademetsän hiilineutraaliusväite perustuu seuraavaan ajatuskulkuun. Kasvit yhteyttävät. Se tarkoittaa ilmasta otetun hiilidioksidin hajottamista osikseen, hiileksi ja hapeksi. Osa hapesta vapautuu ilmaan hiilen varastoituessa kasvavaan kasviin, biomassaan. Jos kasvi tuottaa jatkuvasti enemmän happea, kuin kuluttaa, pitää hiiltä varastoitua biomassana jatkuvasti lisää jonnekin. Jos ei varastoidu, ei ole hiiltä sitova ja happea vapauttava keuhko, vaan syö tasan sen minkä tienaa.

Koska sademetsään ei jatkuvasti kerry lisää biomassaa –ei maanpäälliseen kasvustoon, eikä maaperän humukseen– sademetsä kuluttaa kaiken hapen minkä tuottaakin. Hengittää sekä sisään että ulos saman verran, eli on ympäristön kannalta kaasujen vaihdon kannalta yhtä tehokas kuin saharan autiomaa. Sinnekään ei kerry mitään tai vastaavasti juuri kulu mitään. Taserajan yli ovat molemmat systeemit neutraaleja sanoisi ajarmala. :)

Ekosysteemisiä hiilinielujakin tietysti on, mutta ne sijaitsevat kylmemmillä alueilla, joilla mikrobitoiminta on verkkaisempaa, mutta kasvit kasvavat nopeammin kuin mikrobitoiminta tai metsäpalot ehtivät tuhota. Maahan kertyy multaa, joka on merkki siitä, että tämä ekosysteemi sitoo hiiltä ilmakehästä. Tärkeämpää kuin sademetsät maapallon keuhkoina ovat siis pohjoiset metsät ja varsinkin suot, jonne hiili vajoaa hapettomiin oloihin ja säilyy poissa ilmakehän kierrosta. Tropiikissa näin ei tapahdu korkean lämpötilan ja siksi nopean mikrobitoiminnan takia, vrt. kuumakompostori. :)

Kuten aiemmassa viestissäni kerroin, tarkoitukseni ei ole väheksyä sademetsän arvoa, päinvastoin. Noissa olosuhteissa elämän kulku kaikilla tasoilla on niin kiivasta, että evoluutio on ehtinyt keksiä vaikka mitä ja valtaosa niistä vielä sellaista, että ihminen ei niistä tiedä vielä mitään. Siksi on permpi, ettei sademetsiä hakata päreiksi, vaan säilytetään ne maapallon apteekkina ja reseptivarastona pahojen päivien varalle.

Ruoho kasvaa kyllä pohjoisempanakin ja naudat syövät ruohoa. Miksi siis kuskata ruohoa syöneitä nautoja tropiikista, kun niitä voi kasvattaa omalla takapihallakin, kunhan ei noudata maatalusministeriön ohjeita rehuista, vaan antaa niiden syödä pelkkää heinää ja kasvaa herkullisiksi ja terveellisiksi pihveiksi. ;)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Tiesithän että autoilu on pyöräilyä ekologisempaa

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Hienoa asiaa ukkelit. Kiitos tästäkin keskustelusta.

kissaniitty
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 281
Liittynyt: 16 Elo 2009, 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tiesithän että autoilu on pyöräilyä ekologisempaa

Viesti Kirjoittaja kissaniitty »

Aika monet luotettavat lähteet muiden muassa Rainforest Foundation ovat kutakuinkin tätä mieltä:

Are rainforests the lungs of the earth?

Not exactly – they are often given this name because they produce about 20% of all the oxygen in the world. The real lungs of the planet, however, are the microorganisms in the world’s oceans which produce the other 80% of our oxygen. But rainforests do play a crucial role in many of our planet’s ecological cycles – they maintain global rainfall and regulate climate patterns worldwide. Even more importantly, mature forests such as the Amazon and elsewhere store huge amounts of carbon in their vegetation. Burning the vegetation or cutting it down and allowing it to rot releases this carbon in the form carbon dioxide – a major greenhouse gas. Keeping rainforests intact and healthy will go a long way towards combating the threat of climate change and global warming.

What do we use rainforests for?

Rainforests are crucial to all humanity. About 1.2 billion people in the world rely on the rainforest for their survival, directly or indirectly. In addition, the destruction of the rainforest creates greenhouse gases that contribute to climate change – something that impacts us all. And rainforests provide many other important benefits that we all can appreciate. For example, approximately 121 useful drugs currently on the market are obtained from plants, and over a third of these originated in tropical forests. Similarly, much of the food we eat - coffee, bananas, lemons, oranges, cacao, cashews, peanuts, pineapples, papayas, and many more! - comes from tropical forests.

Tosin paha sanoa, ehkä kaikki maailman biologit ja tutkijat ovat salaliitossa :roll: . Lähteitä voi itse kukin kaivaa läjäpäin netin uumenista; kaikissa about samat pointit. Over and out.

Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike. ~ John F. Kennedy

Current fleet: Hase Tagun (2021-) - Hobie Mirage Oasis (2014-) - Specialized Source Elite Disc (2015-) - Radius C4 (2016-) - Trek Farley 5 (2019-) - Tern Link D7i (2020-)

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Tiesithän että autoilu on pyöräilyä ekologisempaa

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Ei monimuotoisuus, lokaali elinkelpoisuus, eroosion esto, biokemiallisiin tai jopa ilmastollisiin prosesseihin osallistuminen ole mitenkään sen kanssa ristiriidassa jos sademetsien sitoutunut biomassa onkin mainostettua pienempi. Ei kukaan tässä ole sademetsiä haukkunut, paitsi ehkä hiilinielun syvyyden suhteen! Tuskin nojapyöräilijät nyt ovat niitä ensimmäisinä polttamassa!

Enkä kyllä vähättelisi niiden vakion biomassa hiilinielu-merkitystä, vaikka se ei kertyisikään.

Tämä keskustelu on muutenkin vähän tuumaa huumoria aiheesta. Tuskin nojapyöräfoorumi nyt ensimmäisenä on polkupyöriä kieltämässä!

fillarji
Viestit: 154
Liittynyt: 28 Kesä 2014, 21:37

Re: Tiesithän että autoilu on pyöräilyä ekologisempaa

Viesti Kirjoittaja fillarji »

Tää olikin hauska :lol:

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Tiesithän että autoilu on pyöräilyä ekologisempaa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Sademetsät nurin ja biomassan lahotus loppuun=kaikki mahdollinen hiilidioksidi ilmahehään. Kyllähän sademetsien puita roudataan kylmiin paikkoihin hitaammin lahoamaan. Joten kai happeakin vapautuu ilmakehään? Mitenköhän maan albedo muuttuisi, jos sademetsät kaadettaisiin? Aluksi maa lienee ruskeaa, mutta kasvaako jotain maapohjan päälle ja kuka tietää, minkäväristä tavaraa kasvaa tilalle ja paljonko sitten maa kerää auringon lämpöä?

Amazonilta kaadetun metsän tilalle tehdyt viljelmät eivät köyhästä maaperästä johtuen ole kovin viljavaa perinteisillä ravintokasveilla luullakseni. Jotain töllöstä kuultua, en ole numeroista tietoinen. Mutta jotkin kasvit tykkäävät karuista olosuhteista, kuten viiniköynnös. En yhtään tiedä, kuinka huono bioetanolin lähde per viljelyala tuo kasvi olisi, mutta jos ei kelpaa liikenteeseen, kai joku tuloksia juo.

Missä ovat karppaajat hä? Eihän ammun etu ole vain liha. Eikö voissa ole hatusta repien 5500 kcal/100 g? Maito ei ehkä ole säilyvintä urheilujuomaa, mutta jos väkisin haluaa hiilidioksidin vuoksi ammua optimoida, kylmäpussiin vaan maitotuotetölkki. Jugurtista saa hiilareita, jos ei ole nollakarppaaja ja milloin hiilarit kuluvat paremmin kuin lenkillä?

Seesamiöljy lienee kai voin luokassa energiapitoisuudessaan, mutta ei ole lähiruokaa, tosin noin tiheän energiapitoisen aineen roudaaminen ei ehkä nosta co2 kustannusta paljon vs Brassipihvi.

kissaniitty
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 281
Liittynyt: 16 Elo 2009, 12:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tiesithän että autoilu on pyöräilyä ekologisempaa

Viesti Kirjoittaja kissaniitty »

vaaka kirjoitti:

Sademetsät nurin ja biomassan lahotus loppuun=kaikki mahdollinen hiilidioksidi ilmahehään. Kyllähän sademetsien puita roudataan kylmiin paikkoihin hitaammin lahoamaan. Joten kai happeakin vapautuu ilmakehään? Mitenköhän maan albedo muuttuisi, jos sademetsät kaadettaisiin? Aluksi maa lienee ruskeaa, mutta kasvaako jotain maapohjan päälle ja kuka tietää, minkäväristä tavaraa kasvaa tilalle ja paljonko sitten maa kerää auringon lämpöä?

Albedo todennäköisesti muuttuisi huonompaan (vähemmän heijastavaan) suuntaan, kun sademetsän luomat pilvet häviäisivät. Tämä ilmiö on jo havaittavissa Amazonian paljon hakatuilla alueilla. Eli lopputulos muistuttaa ennen pitkää Saharaa. Sahara sekin on varoittava esimerkki ilmastonmuutoksen vaikutuksista: ennen koko pohjois-Afrikkaa peitti rannikolta rannikolle sademetsä. Ilmastonmuutos maapallolla on jatkuvaa, mutta ihmisen aiheuttama valtava CO2-ryöppy teollisen vallankumouksen alkamisen jälkeen on kiihdyttänyt nimenomaan kasvihuoneilmiötä. Mannerjäiden sulaessa albedo heikkenee entisestään ja kiihdyttää omalta osaltaan ilmastonmuutosta. Ja joka väittää, että ilmastonmuutos ei ole totta, voi käpertyä omaan pieneen kuplaansa. Tästä aiheesta on tutkimusaineistoa jo 1970-luvun lopulta alkaen. I rest my case. Ja nyt merelle Hobiella perheen kera, viikonloppuja kaikille!

Timo

Nothing compares to the simple pleasure of riding a bike. ~ John F. Kennedy

Current fleet: Hase Tagun (2021-) - Hobie Mirage Oasis (2014-) - Specialized Source Elite Disc (2015-) - Radius C4 (2016-) - Trek Farley 5 (2019-) - Tern Link D7i (2020-)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Tiesithän että autoilu on pyöräilyä ekologisempaa

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Puukaasuauto on hiilidioksidineutraali. Autosta tulevat hiilidioksidipäästöt ovat sitoutuneet puuhun kasvuvaiheessa. Insinöörilopputyöhöni voi tutustua http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012110714991
Tässä työssä rakennettiin (pääministerille :wink:) puukaasuauto, jolla asiantuntematon henkilö pystyy ajamaan. Lopputulos oli niin toimiva, että halutessaan autotehtaat pystyisivät rakentamaan ihan tuotantomallin. Eikä polttoaine rajoitu pelkkään puuhun, vaan kaikki palava materiaali käy esim. Turve, muovi, palavat nesteet imeytettynä vaikka kankaaseen tai pahviin jne. Tämän ekologisuus kulkupelinä on vaikea päihittää :D

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Tiesithän että autoilu on pyöräilyä ekologisempaa

Viesti Kirjoittaja vph »

kissaniitty kirjoitti:

Sahara sekin on varoittava esimerkki ilmastonmuutoksen vaikutuksista: ennen koko pohjois-Afrikkaa peitti rannikolta rannikolle sademetsä.

Niin. Toisaalta kuitenkin prekambrisen kauden jälkeen maapallon keskilämpötila on vaihdellut välillä 5-25°C. Millaiseen tilaan maapallon ilmasto halutaan pysäyttää, nykyiseen 15 asteen keskilämpötilaan vai johonkin muuhun?

ilmakehän hiilidioksidipitoisuus on viimeksi kuluneitten miljoonien vuosien aikana alentunut. Suuri hiilidioksidiahmatti on ollut Tiibetin - Himalajan ylänkö, joka on koko ajan kohonnut korkeammaksi Intian ja Aasian mannerlaattojen törmätessä toisiinsa. Vuoriston kohoaminen on tuonut maan pinnalle runsaasti sellaisia mineraaleja, jotka rapautuessaan sitovat hiilidioksidia ilmakehästä. Nykyisen kaltaisia kylmiä ilmastojaksoja, jolloin jomman kumman tai molempien napojen lähellä on ollut laajoja mannerjäätikköjä, on maapallolla esiintynyt useita kertoja aikaisemminkin.

Vinkkinä vielä lopuksi: jos nyt jollekulle tulee kuitenkin liian kuuma Suomen helteissä, niin kannattaa tilata maapallon oma agentti, Pinatubo hoitamaan homma: Filippiineillä vuonna 1991 tapahtunut Pinatubo-tulivuoren purkaus pysäytti maapallon lämpenemisen useammaksi vuodeksi.

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 471
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Tiesithän että autoilu on pyöräilyä ekologisempaa

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Keuhkot kuluttaa happea, joten väite että sademetsät olisi maailman keuhkot on täysin väärä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tiesithän että autoilu on pyöräilyä ekologisempaa

Viesti Kirjoittaja jori »

ukram2 kirjoitti:

Keuhkot kuluttaa happea, joten väite että sademetsät olisi maailman keuhkot on täysin väärä.

Tuolla aiemmin puhuttiin, että sademetsät tuottavat ja kuluttavat saman määrän happea. Samoin on hiilidioksidin kanssa. Tuo keuhkomielikuva on siinä mielessä totta, että sademetsä hengittää päivällä hiilidioksidia sisään ja happea ulos ja yöllä hiilidioksidia ulos ja happea sisään. Täysin kehittynyt sademetsä on ulospäin kaasujen osalta neutraali.

Tässä ote Trooppinen sademetsä wikipediasta:

Sademetsät ja ilmakehä

Sademetsiä on perinteisesti kutsuttu "maapallon keuhkoiksi", sillä niiden arveltiin aiemmin tuottavan jopa 40 prosenttia maapallon ilmakehän hapesta. Tosiasiassa näin ei kuitenkaan ole, sillä sademetsät kuluttavat suurimman osan tuottamastaan hapesta tai jopa tuotantoaan suuremman määrän, ollen näin hapen nettokuluttajia. Maapallon todelliset keuhkot ovat valtamerten levät, jotka tuottavat suurimman osan hapesta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Tiesithän että autoilu on pyöräilyä ekologisempaa

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Ai tää ei kuollutkaan vielä. Jorin viesti paitsi kai nykytilanteessa, kun kaikki sademetsässä kasvava puu ei lahoakaan siellä, vaan viedään kylmempin paikkoihin, missä lahoaminen on hitaampaa kuin sademetsässä. Jolloin hiilidioksidin vapautus lienee vähäisempää kuin hapen tuotto. Eikö? Tuo kommentti lainauksessa lienee lähempänä totuutta luonnontilassa olevassa sademetsässä, missä kaikki biomatsku lahoaa ympäristön määräämässä tahdissa. Kun osalle matskua nyt ympäristö muuttuu, niin...

Merivirroista kukaan ei puhunut vielä mitään tai riskien ottamisesta paljonkaan. Tiesittekö, että atomipommiprojektissa osa tiedemiehistä pelkäsi ilmakehän syttyvän ja palavan pois, kun eka koelataus räjäytettiin? Kukaan ei tiennyt varmasti, että ei syttyisi ja silti tekivät sen. Oliko niin kiire oikeasti LHCllä, että piti tehdä musta aukko maan pinnalle vs tyhjiöön avaruteen turvallisuussyistä? Ihan kuin ei olisi sokkoammunnasta ja siitä, ettet voi tietää, mitä et voi tietää etukäteen paljon historiatietoa tieteen teon historiassa? Usein on mennyt poskelleen katastrofaalisesti ja vieläkään ei olla opittu tarpeeksi, kun kansanterveyttä riskeerataan käyttämällä materiaaleja, joiden turvallisuudesta ei ole tietoa, mutta haitoista on näyttöä osalle väestöä. Kuten PVC. Tai DDTn mainos, kun laitat tätä vauvalle, ei torakat häiritse viikkoon. Ihme. Parina tunnettuna esimerkkinä moooonista.

Jaa mitä merivirroista? No eipä muuta kuin, että historiassa golfvirta on kulkenut toisin päin ja muutos voi olla jopa luontaista, mikä tarkoittaa kilometriä jäätä Lontooseen pystysuunnassa ja lumiraja Bordeauxiin viime jääkauden spekseillä. Kun vielä ei osata sanoa tarkasti, miten tällä hetkellä maailman merien virtaukset toimivat, ei tiedetä, mitä roskaaminen, ilmaston muutokset lämmön ja saasteiden yms. suhteen vaikuttavat ja mihin se voi johtaa. Merivirrat yhdistävät merien toimintaa ja jo nyt, oliko se uudenmaan läänin kokoinen, muoviroskalautta vaikuttaa virtauksiin ja nisäkkäiden hengittämiseen Tyynellä valtamerellä. Tössitään sademetsät ja katsotaan, miten sitten käy. Hienolta kuullostava idea iso peukku. Ei varmaan vaikuta mihinkään muuhun maapallolla, eihän jookoskooko? No kokeillaan. Yksi sormi sähköpistokkeeseen ja sitten toinen ja jotain varmaan tapahtuu ja eiku kokeilemaan. Vähäinen tietohan ei voi koskaan olla vaarallista.

Mitä sademetsät todellisuudessa tekevät, on ehkä selvittämättä. Tuo Jorin lainaama lause ei ehkä perustu kaikien vaikutusten kokonaisarviointia tehneeseen tutkimukseen. En tiedä varmasti, mutta ihmettelisin, jos niin kattava tutkimus olisi onnistuttu tekemään. Kompetenssini ja tietomääräni ei riitä asian todellisen laidan selvittämiseen. Epäilen, riittääkö monenkaan alaan perehtyneen tohtorinkaan ja vielä enemmän hämmästyttäisi riittävän tiedon keräämiseen saadun tutkimusmäärärahan saaminen. Eihän ihmiskuntaa ennenkään ole niin paljon kiinnostanut henkiin jääminen kuin nirrin pois ottaminen ja pikavoitot pienelle osalle väestöä. Ollaan niin viisaita, että. Luomakunnan kruunut... Kumma kyllä uusia eliölajeja löytyy koko ajan, joten tiedetäänkö sademetsien kokonaisuudesta vielä kaikki? Epäilen.

Vastaa Viestiin