Koskapa Quest ei Mangon tapaan sopinut Berlingon sisään, niin rakentelin telineen katolla kuljetusta varten.
Tai oikeastaan "kuljetusjärjestelmä" koostuu kolmesta osasta:
1) pyörillä varustettu kelkka johon kinneri kiinnitetään
2) auton kattotelineisiin kiinnitettävä runko-osa
3) rampit joita pitkin kelkka+kinneri työnnetään katolle
Rakenneratkaisua pähkiessä kului aika monta iltaa, ja materiaaliksi valitsin lopulta alumiiniin, jota kävin hakemassa Rautasoinilta 5+3 salkoa (neliöputkea 40x40x2 ja 25x25x2 mm). Pätkimiseen, osien tekemiseen ja hitsauksiin kului noin viikon päivät (eli illat). Ei tuolla suorituksella vielä tuntipalkoille päästä .
Projektin myötä tuli siis treenattua alumiinin hitsaustakin, ja loppua kohti saumat alkoivat näyttää jo melko kelvollisilta.
Pastori poikkesi yhtenä päivänä katsomassa, ja hirvitteli alumiinin hitsaamista, vaikka käytössä oli Esabin P3-suodattimella varustettu raitisilmamaski hallin ilmanvaihdon lisäksi. No ei tuo mitään terveellistä puuhaa ole sittenkään, mutta eihän tässä ammatikseen olla saumaa vetämässäkään.
Koska aikataulu oli tiukka (himmeli valmistui Ratareisi-tapahtumaa edeltävänä yönä...), niin jokusia fiksauskohtia vielä jäi. Ainakin osa niistä olisi tarkoitus korjata Helsingin LowRideen mennessä, jonne on aikomus osallistua. Eli kuljetushärpäke on siellä nähtävillä, jos jotakuta kiinnostaa nähdä sen toiminta käytännössä.
Alla muutama kuva. Ramppi on keskeltä saranoitu, jolloin se kasaan taitettuna mahtuu sisälle autoon. Haruslangat on 3 mm:n vaijeria, idean tähän rakenteeseen sain nykytrendin mukaisista naruperänojakeista .
Näin jälkeenpäin ajatellen rampin olisi voinut tehdä vähemmällä materiaalilla ilman, että siitä olisi tullut liian joustava. Nykyinen kestäisi notkumatta selvästi isomman kuorman kuin yksi kinneri kelkkoineen.