Re: Nazca Paseo SWB 20/26 - "kärsimysten tie"
No se. Nyt eletään sitä aikaa, kun hinta ei enää välttämättä korreloi laadun (kestävyyden, käytettävyyden, korjattavuuden) kanssa.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
https://nojapyorafoorumi.fi/
No se. Nyt eletään sitä aikaa, kun hinta ei enää välttämättä korreloi laadun (kestävyyden, käytettävyyden, korjattavuuden) kanssa.
Tankkaamassa.
Tankkaamassa.
Lowride -varuste.
Pohdin tuolla toisaalla, että tärkeintä itselle on vain, että tulisi pyöräilyä mahdollisimman paljon - viis tekniikoista. Havaitsin, että tässä on ollut useampi vaihe.
Jokainen vaihe (viimeisestä ei vielä tiedä) on lisännyt pyöräilyä.
80-luvun puolivälissä halusin kippurasarvisen retkipyörän. Luulin että sillä tulee ajettua joko pidempiä matkoja tai kovempaa vauhtia. Kummatkaan ei toteutuneet ja pyörä jäi ajamatta muutaman kokeilukerran jälkeen. Ajoasento oli ihan hirveä.
Sen sijaan jatkoin ajamista monta vuotta entistä paremmalla mielellä banaanipenkkisellä ja rodeotankoisella jalkajarrullisella yksivaihteisella nopsalla. Niin ja omavalmiste mbb:llekin tuli huomattavasti enemmän ajoa kuin retkipyörälle, vaikka mbb:llä ei voinut keulia kuten nopsalla.
Eteen ostin kokeeksi Continentalin Contact Urbanin, kun on kehuttu kumi. Vähän yli 6 baria ja se napsahti vanteelle toluveden kanssa. Harmillisesti tuota ei vaan ehkä saa mukana olevalla pumpulla vanteelle.
Renkaan liukaste on aine, jota käytetään helpottamaan renkaan asentamista vanteelle. Se vähentää kitkaa ja mahdollistaa renkaan sujuvamman asettumisen paikoilleen.
Liukasteita on saatavilla eri muodoissa, kuten geeleinä ja spray-muodossa. Jotkut liukasteet ovat silikonittomia, kun taas toiset voivat sisältää silikonia. On myös olemassa erityisesti polkupyörän renkaille tarkoitettuja liukasteita, kuten Schwalbe Easy Fit, joissa on kätevä applikaattori.
https://www.google.com/search?q=renkaan ... _nax0,st:0
https://www.bikeshop.fi/Schwalbe-Easy-F ... ppa/p3700/
Jospa tosta apua , liukkautta peliin .
Rengas on ihan perinteisellä clincher-järjestelmällä bead type (ilman koukkuhelmaa, joka tukee asennuksessa koukkureunallisiin vanteisiin). Koukkuhelma tekee siis asennuksesta helpomman.
Joskus kun renkaita on riiputettu koukussa pitkiä aikoja, ne painuvat soikeiksi ja vastustavat asennusta tasaisesti vanteelle. Tällaisessa tapauksessa on hyvä käyttää vähän paksumpaa nestesaippuaa vanteen reunan ja renkaan välissä, sillä laimennettu liuos ehtii puristua pois välistä ennen kuin painevoimat painavat renkaan pyöreäksi. Samasta syystä renkaan pumppaus kannattaa tehdä mahdollisimman nopeasti.
Saippualla voitelemalla ja käsin auttamalla tuollainenkin menee kyllä vanteelle ilman hillitöntä painetta. Eihän 6 bar ole hillitön, varsinkaan kun korkein käyttöpaine tälle renkaalle on 5 bar. Mutta joka tapauksessa paksumpi saippua on parempi kuin laimennettu. Päälle / päältä pujottamisessa riittää kyllä laimeampikin liuos.
Ongelmia ei ole ollut vanteelle nousun kanssa, vaan päinvastaisia. Bilteman bmx kiekon ja 406-55 ba:n sopivuus toisiinsa oli liian väljä. Rengas liikkui säteen suunnassa noin puoli senttiä. Oli vaikea keskittää.
On mulla liukastetta, mutta se oli eilen väärässä paikassa. Taisin just ostaa tota em. ainetta.