Re: Twisteri
Pitää vielä huomenna siirtää nivelpistettä lähemmäs runkoa, niin saa perää ylemmäs. Nyt jäi pikkuisen liian alas. Samalla kiinnike tukevoituu.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
https://nojapyorafoorumi.fi/
Pitää vielä huomenna siirtää nivelpistettä lähemmäs runkoa, niin saa perää ylemmäs. Nyt jäi pikkuisen liian alas. Samalla kiinnike tukevoituu.
Onkos tuossa nivelenä pelkkä pultti lattojen rei'issä. Voi olla, että muuttuu huteraksi melko pian, kun reiät kuluvat. Takaheiluriin kannattaisi tehdä hieman lisää laakeriväliä, jottei pieni kuluma tuota isoa välystä.
Tuollainen teflonpinnoitettu liukulaakeri (2kpl) on välissä. Suosittelen tuotetta.
Olen käyttänyt nuita ennenkin. Tosi halpoja, ni ei harmita vaikka joutus joskus vaihtamaan. Ja myymälä sijaitsee mun peruspyörälenkin varrella. Myyjä käski olla voitelematta, voitelu saattaa kuulemma irrottaa teflonpintaa. Tiedäpä sitten, pitäneekö paikkansa?
Nyt perää nostettu, parani näkyvyys tangon yli ja wheel flop ei häiritse.
Onko teillä käsitystä, miten keveästi kaksipyöräinen nojapyörä liikkuu?
Tästä tuli jotenkin silmään sopiva. En osaa yksilöidä, mutta oisko kultainen leikkaus kohdallaan?
Ajanhenkeen sopivasti nasse roikkuu kätevästi penkin takana
On se tarkka huomioimaan
Aikaisempaa mallia olleen alaohjauksen laakeroinnin naamioin lokasuojan kannakkeeksi. Nippusiteellä piti sivuttaisheiluntaa hillitä.
Siinähän se kultainen leikkaus on!
Mun piti vähän vielä säätää.
Hieno katteen muoto.
Liikkeellelähtö alkaa sujua. Flevoharjoittelusta oppineena, väkisin punnertaen ei tahdo onnistua, mutta ajan kanssa: olen nyt kuukauden verran käynyt keskimäärin joka toinen päivä muutaman kilometrin lenkin. Useita risteyksiä, kanttareen ylityksiä ja liikkeellelähtöjä. Pelko on loiventunut enää pieneen jännitykseen. Totuttelutonni voi nyt oikeasti alkaa.
Olen tosi tyytyväinen geometriaan, ergonomiaan ja ulkonäköön. No tietenkin vielä takajarru ja tarakka ois plussaa.
Takajousitus on aika napakka, mutta joustaa tarvittaessa. Lyhyt suora ketjulinja antaa rydikkään polkutuntuman ja kiihtyvyyden. Riittävän korkeana helppo hallita, näkee ja näkyy liikenteessä.
Nyt tämä ois valmis tuotantomalli. Yksinkertainen rakenne ja penkki on ainoa erikoisosa. Muut osat ovat (bmx)polkupyöräliikkeistä ja rauta/traktorikaupoista helposti löytyviä. Voin suositella mallia.
Nyt vasta ymmärsin miksi liikkeellelähdöt ovat helpottuneet.
Liikkeellelähtö menee näin: jalka rungon yli ja istahdus penkille, etujarru pohjaan ja selkä nojaan, vasen parempi jalka oikeassa yläasennossa olevalle polkimelle ja reipas polkaisu.
Aiemmin kaaduin useasti selkä nojaan ja reippaan polkaisun välillä, koska oikea huonompi jalka ei jaksanut pitää pyörää pystyssä, jos tuli tuulenpuuska tai muu syy, että horjahdin hieman oikealle. Tai jos yritin nostaa selkää nojasta, niin oikea jalka lipsahti alta.
Mutta nyt halvaantumisen 20-vuotis juhlavuonna, oikea jalka on taas hieman parempi. Ero ei ole iso, mutta jälleen huomaan pienenpientä parannusta.
Onneksi olkoon juhlavuoden kunniaksi.
Jos lääkäreillä olisi tarkoitus mahdollisimman hyvin hoitaa potilaitaan, nojapyöräilyä määrättäisiin lääkkeeksi yllättävän monelle. Niin ei tehdä, mikä johtuu ainakin siitä, että nojapyöräily on vieläkin niin liian tuntematon ilmiö, puhumattakaan, että olisi päässyt käypähoitosuosituksiin.