Sivu 5/13
					
				Re: PW 2
				Lähetetty: 29 Kesä 2010, 20:27
				Kirjoittaja JEF-40
				Minä kun laittelin jarruripustuksia kävi samalla tavalla että hitsaus vähän vetelee, vaikka kuinka hyvin kiinnittäisi. Maguran jarrusarjassa tuli mukana nippu sovitusprikkoja, vah.0,2 mm. Ohjeet oli, että näillä sovituslevyillä säädetään jarrusatula suoraan, niin että pyörii vapaasti. Näin toimin ja hyvä tuli.
 
			 
			
					
				Re: PW 2
				Lähetetty: 29 Kesä 2010, 21:36
				Kirjoittaja PW
				Nyt sain sen verran kasaan ett piti käydä polkasemassa tuo Vuoksen lenkki. Jarrut vähän alkumatkasta hankas mutt 6 kilometrin lenkin jälkeen ei enää paljoa kuulunut. Vaihtajaa tuossa ei vielä ole, ne on tilattu ( siis ne ohjaustankoon tulevat ) , joten lähtiessä pistin toiseks suurimman vaihteen päälle ja annoin sillä mennä. Pääasiassa tuo tasaista mutta muutama matala nousu on kans. Isomman eturattaan tuohon kyllä tartteis, nykynen oli vaan jotain 44 piikkinen.
Mutta kaiken kaikkiaan tuo tuntu hyvälle.
 
Petri
 
			 
			
					
				Re: PW 2
				Lähetetty: 01 Heinä 2010, 20:23
				Kirjoittaja PW
				Tänään sain liimattua penkin kasaan. Neljän millin ocume-vanerista = mahonkipintainen vaneri ( muuta ei nyt sattunut olemaan saatavilla ). Kolmekerrosta epoksilla kiinni ja ruuveilla jigiin puristumaan muotoonsa. Huomenna sitten pääsee koittamaan miten muoto onnistui. 
Iltalenkillä tuli tänään vähän takapakkia, kun kohtuullsen kovalla lähtöpolkaisulla läks vetopuolen kääntörissan akseli irti hitsauksestaan. Tuo oli semmonen paikka jota olin vähän pelännyt. Oliskohan tuo akseli liian kovaa materiaalia ? Se oli tuommonen isomman sortin ketjun liitoskappaleen tappi. Pitää tuohon miettiä uus ratkasu.
Petri
 
			 
			
					
				Re: PW 2
				Lähetetty: 01 Heinä 2010, 21:19
				Kirjoittaja jviirret
				PW kirjoitti:Iltalenkillä tuli tänään vähän takapakkia, kun kohtuullsen kovalla lähtöpolkaisulla läks vetopuolen kääntörissan akseli irti hitsauksestaan. Tuo oli semmonen paikka jota olin vähän pelännyt. Oliskohan tuo akseli liian kovaa materiaalia ? Se oli tuommonen isomman sortin ketjun liitoskappaleen tappi. Pitää tuohon miettiä uus ratkasu.
 
Pitää olla reikä rungon läpi ja hitsata sieltäkin kiinni. Tulee rissanpuoleiselle hitsisaumalle murto-osa siitä rasituksesta kuin mitä yhdelle puollelle kiinnitettynä. 
Vielä parempi jos tekee suuremman reiän rungon läpi, laittaa siihen putken hitsaamalla kiinni ja tästä rissan akseli läpi.
Jukka
 
			 
			
					
				Re: PW 2
				Lähetetty: 01 Heinä 2010, 22:30
				Kirjoittaja PW
				Ok , taas opin jotain. Putken läpi siitä olis tietysti tullut siisti. Laitoin kuitenkin tuohon emäputken juureen ja rissan puolelle pellinpala tukemaan akselia. Luulis kestävän. 
Parin illan lenkeillä olen vaihtajen puutteessa uskaltautunut kokeilemaan Jorin jalalla vaihto tekniikkaa eturattailla. Toimii hyvin varsinkin kun vielä vähän opettelee. Isommalta pienemmälle helppoa takasin päin en saanut jalalla vaihdettua mutta pienellä kurotuksella sormella ketjua siirtämällä isommalle rattaalle onnistuu. Olen samalla kannalla, ett etuvaihtaja on pyörässä lähinnä ylellisyyttä.  
  
Petri
 
			 
			
					
				Re: PW 2
				Lähetetty: 01 Heinä 2010, 22:55
				Kirjoittaja irakas
				jviirret kirjoitti:PW kirjoitti:Iltalenkillä tuli tänään vähän takapakkia, kun kohtuullsen kovalla lähtöpolkaisulla läks vetopuolen kääntörissan akseli irti hitsauksestaan. Tuo oli semmonen paikka jota olin vähän pelännyt. Oliskohan tuo akseli liian kovaa materiaalia ? Se oli tuommonen isomman sortin ketjun liitoskappaleen tappi. Pitää tuohon miettiä uus ratkasu.
 
Pitää olla reikä rungon läpi ja hitsata sieltäkin kiinni. Tulee rissanpuoleiselle hitsisaumalle murto-osa siitä rasituksesta kuin mitä yhdelle puollelle kiinnitettynä. 
Vielä parempi jos tekee suuremman reiän rungon läpi, laittaa siihen putken hitsaamalla kiinni ja tästä rissan akseli läpi.
Jukka
 
Keveämpi tulee, kun laittaa akseliin mutterin ja kierteet rungon (tai mahdollisesti emäputken) reikään. Sitten kiertää akselin reikään ja mutterilla kiristää. Sitten hitsaa akselin muttereineen kiinni runkoon. Silloin ei tartte viedä akselia läpi. Eikä sitä voiskaan viedä läpi emäputken kohdalla, joka on hyvä paikka vetävän ketjun taittopyörän akselille. Sain tämän mutterivinkin aikoinaan Mahelta.  
 
Sakari
 
			 
			
					
				Re: PW 2
				Lähetetty: 02 Heinä 2010, 01:22
				Kirjoittaja jori
				PW kirjoitti:
Oliskohan tuo akseli liian kovaa materiaalia ? Se oli tuommonen isomman sortin ketjun liitoskappaleen tappi. Pitää tuohon miettiä uus ratkasu.
 
Nuo ketjun tapit ovat kovia, hiilipitoisia ja karkenevia teräksiä. Niiden hitsaaminen ei ole yhtä helppoa kuin rakenneterästen, mutta onnistuu sekin: Kosanilla tai grillissä 
 kuumaksi ensin ja vasta sitten hitsaamaan. Hidas jäähdytys.
Jori
 
			 
			
					
				Re: PW 2
				Lähetetty: 02 Heinä 2010, 10:11
				Kirjoittaja Teemu Kalvas
				PW kirjoitti:Isommalta pienemmälle helppoa takasin päin en saanut jalalla vaihdettua mutta pienellä kurotuksella sormella ketjua siirtämällä isommalle rattaalle onnistuu. Olen samalla kannalla, ett etuvaihtaja on pyörässä lähinnä ylellisyyttä.
  
Jonkun verran se vaihtajan häkki suojaa ketjua hyppäämästä rattaalta töyssyissä, mutta ei se siinäkään idioottivarma ole.
Minäkin osaan vaihtaa jalalla vain pienemmälle, pitäisi varmaan harjoitella.
 
			 
			
					
				Re: PW 2
				Lähetetty: 02 Heinä 2010, 12:18
				Kirjoittaja jori
				Teemu Kalvas kirjoitti:
Minäkin osaan vaihtaa jalalla vain pienemmälle, pitäisi varmaan harjoitella.
 
En minäkään osaa vaihtaa jalalla kuin yhteen suuntaan -oikealla pienemmälle ja vasemmalla isommalle. Harjoittelen kyllä, mutta tahtoo toistaiseksi sotkea lahkeen. Yritän löytää tekniikan, jolla vaihtaminen onnistuu yhdellä jalalla molempiin suuntiin sotkematta lahjetta ketjurasvaan.
Jori
 
			 
			
					
				Re: PW 2
				Lähetetty: 02 Heinä 2010, 15:24
				Kirjoittaja PW
				Penkki on irrotettu jigistä ja vähän alustavasti leikelty vannesahalla. Vielä varmaan turhan leveä mutt laitan tuon paikoilleen ja ajelen vähän niin saan tuntumaa muodosta ja asennosta. Viimeistelen myöhemmin. 
Kävin tänään paikallisessa intersportissa kyselemässä isompaa eturatasta , ei tietenkään hyllyssä ollut. Luettelosta kateltiin ja siellä oli esim. kaksrattainen isompi 52 hammasta ja pienempi jotain 40 pintaan. Hämmästyin vaan sitä ett kammet oli 110 mm pitkät  
 Täällä on puhuttu paljon lyhyemmistä kammista mutt onko kellään kokemusta noin lyhyistä. Myyjä oli sitä mieltä ett ns. kilpapyörissä on tuon mittaiset yleensä.
Petri
 
			 
			
					
				Re: PW 2
				Lähetetty: 02 Heinä 2010, 16:10
				Kirjoittaja jori
				PW kirjoitti: Hämmästyin vaan sitä ett kammet oli 110 mm pitkät  
 Täällä on puhuttu paljon lyhyemmistä kammista mutt onko kellään kokemusta noin lyhyistä. Myyjä oli sitä mieltä ett ns. kilpapyörissä on tuon mittaiset yleensä.
 
Taitaa olla luku- tai painovirhe. Lienee kyse 170 mm kammista. Jos ne kuitenkin ovat 110, tilaan sellaiset, jollei hinta ole hirmuinen.
Jori
 
			 
			
					
				Re: PW 2
				Lähetetty: 02 Heinä 2010, 16:21
				Kirjoittaja PW
				jori kirjoitti:PW kirjoitti: Hämmästyin vaan sitä ett kammet oli 110 mm pitkät  
 Täällä on puhuttu paljon lyhyemmistä kammista mutt onko kellään kokemusta noin lyhyistä. Myyjä oli sitä mieltä ett ns. kilpapyörissä on tuon mittaiset yleensä.
 
Taitaa olla luku- tai painovirhe. Lienee kyse 170 mm kammista. Jos ne kuitenkin ovat 110, tilaan sellaiset, jollei hinta ole hirmuinen.
Jori
 
Lukuvirhe ei, painovirhe mahollinen. Hinnasta tais olla puhetta n. 70,- . Täytyy maanantaina kysellä uuvestaan kun sinne tulee heidän huoltomies lomilta, tietää varmaan asian oikean laidan.
 
Petri
 
			 
			
					
				Re: PW 2
				Lähetetty: 02 Heinä 2010, 16:50
				Kirjoittaja jviirret
				Olisko kammet normaalin 170mm pitkät, mutta tarkoitettu 110mm pitkälle akselille?
Jukka
 
			 
			
					
				Re: PW 2
				Lähetetty: 02 Heinä 2010, 17:39
				Kirjoittaja PW
				jviirret kirjoitti:Olisko kammet normaalin 170mm pitkät, mutta tarkoitettu 110mm pitkälle akselille?
Jukka
 
Tuo kuulostais hyvälle selitykselle.
 
Petri
 
			 
			
					
				Re: PW 2
				Lähetetty: 02 Heinä 2010, 21:03
				Kirjoittaja Teemu Kalvas
				Niissä kammissa taitaa olla 110 millin pulttijako, mikä viittaa siihen millaiset rattaat niihin sopii.