Moottoripolkupyörä

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7149
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tankki ja puola paikoillaan. Ensiövaihteessa ei ollut vaseliinia vähääkään.

Liitteet
IMG_20231024_155420.jpg
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5039
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja tm »

Vilijami kirjoitti: 24 Loka 2023, 15:52

Vasemmalla on ruuhkaa, niinku mun pyörissä yleensä.
Ylimpänä lukittava kytkin, välissä etujarru ja alimpana kaasukahva, jota voi liipaista etusormella tai peukulla...

Joo-o, on siinä vasemmalla kädellä hommaa... varsinainen moniajo päällä.
Onneksi sulla on jalkajarrukin tuossa pyörässä.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5039
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja tm »

Onkohan tuon ensiövaihteen isomman hammaspyörän piilossa oleva kylki suoraan kytkinpintana, vai onko siellä joku suljetumpi rakenne kytkimelle?
Kytkinpinnalle ei tietenkään saa kulkeutua rasvaa... Onneksi vaseliinit lentää vauhdissa ulkokehän suuntaan. Mitään kovin juoksevaa ainetta tuonne hammasvaihteeseen ei kannata laittaa.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7149
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ei oo suljetumpaa rakennetta kytkimelle. Pelkästään keskipakoisvoima pitää vaseliinin pois kytkimestä.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7149
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Koeajoyritys tökkäsi heti pihaan. Polkimet pyörähtivät tyhjää. Shimanon ketjupyörä ja sokka irtosivat. Ei kun kiekkoa irti. Jarrurautaa irti käyttäessäni, oli ketjupyörän puolen laakeri nytkähtänyt pesästään linkkuun. Puolet kuulista oli navan sisällä. Ihme ja kumma, kaikki osat löytyivät ehjinä ja sain tuon toimivana kasattua.

Liitteet
IMG_20231024_170654.jpg
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7149
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Nyt on VMC (Vilijami Motorized Cycles) model Zero ajokunnossa. Vakuutusyhtiölle pitää olla merkki, malli, vuosimalli ja runkonumero.

Pimeä ehti tulla, mutta korttelin kävin kiertämässä. Käyntiin lähti pikkunikottelun jälkeen. Epäilyttävän näköinen bensansuodatin vuoti tietenkin bensaa lahkeeseen. Kytkin ja jarrukahvat pitää kääntää toisinpäin. Ei vielä sen syvällisempiä ajofiiliksiä.

Liitteet
IMG_20231024_184201.jpg
IMG_20231024_184152.jpg
IMG_20231024_184142.jpg
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5039
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja tm »

Onnittelut Zeron ajokuntoon saamisesta!
Kuulostaa kovin tutulta tuo yömyöhään testailu, nukkumaan ei malta mennä ennen kuin on päässyt uutta kulkupeliä kokeilemaan, edes vähän :D .
Tarkempaa analyysiä sitten ajan kanssa, ei stressiä.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5039
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja tm »

Osaatko muuten vielä tuon pikaisen korttelinkierron perusteella arvostella moottorin ääntä?
Eli vertautuuko (virittämättömään) "perusmopoon", vai oliko sellaista hiljaisempi/meluisampi?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7149
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Pappatunturin äänimaailma on aika lähellä.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5039
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja tm »

Vilijami kirjoitti:

Pappatunturin äänimaailma on aika lähellä.

Kuva

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13833
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 24 Loka 2023, 15:52

Setin mukana tuli kyllä kiertokahva kaasulle, mutta vasemmalle asennettuna pyörii väärään suuntaan

Minulla on tällainen vaiva, joka kieltämättä on tavallista yleisempää tämän foorumin lukijoilla laajemminkin. Usein saan kiinni itseni ajattelemasta teknisiä, ja viime aikoina myös poliittisia, ratkaisuja periaatteella: Entäpäs jos tämä, tai tuo vakiintunut toiminta tehtäisiinkin ihan toisin.

Tätä moottoripyörän kierrettävän kaasukahvan toimintasuuntaa olen usein ihmetellyt. Miksi se on niin päin, että ylhäältä taakse vetäessä kaasu lisääntyy. Suuritehoisten moottoripyörien kanssa sattuu paljon vahinkoja sen takia. Kun pyörä lähtee kiihtymään rajusti, kokematon kuski pitää tiukasti kiinni kahvoista jolloin kaasu kiertyy aina vaan kovemmalle ja pyörä päätyy vastapäisen talon seinään ja kuski vammautuu lentäessään ikkunasta läpi sisälle.

Miksei tuo kiertosuunta voisi olla toisin päin. Tämä järjestely poistaisi tuon edellä kuvaillun vaaran paikan. Mikä toiminta tuon takia huononisi, ottamatta nyt huomioon nykyisten moottoripyöräilijöiden tottumuksia ja tapoja kaasun kiertämisestä toiseen suuntaan.

Ehkä kaasukahvaan pitäisi tehdä vipumainen kohouma, tai tehdä kahvasta päältä litteä kaasun kiertämisen helpottamiseksi ja moni muukin yksityiskohta varmaan olisi toisin, mutta noin päin kiertymällä aukeava kaasu ei aiheuttaisi näitä yllättävän yleisiä moottoripyöräonnettomuuksia.

PS. Niille, jotka eivät tiedä. Moottoripyörän sarvissa ei saa roikkua, vaan kiihtyvyysvoimat otetaan vastaan istuimella ja jalkatapeilla, jolloin kädet jäävät vapaaksi päästämään kaasua löysemmälle, kun vauhti kiihtyy liikaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7149
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Miksi mopossa/moottoripyörässä on kiertokaasu, mutta moottorikelkassa, mönkijässä ja vesijetissä on peukalovipukaasu?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13833
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 25 Loka 2023, 12:49

Miksi mopossa/moottoripyörässä on kiertokaasu, mutta moottorikelkassa, mönkijässä ja vesijetissä on peukalovipukaasu?

Aikatason korrelaatiotarkaastelun perusteella näyttäisi kehitys olevan menossa pois kiertokahvakaasusta. Nuo kaikki peukalokaasulaitteet ovat uudempia, kiertokahvakasulliset vanhempia.

En ole ajanut peukalokaasullisella isotehoisella laitteella, joten en pysty sanomaan kuinka paljon tämä ratkaisu vähentää kiihdytysonnettomuuksien mahdollisuutta. Mutta olen vakuuttunut, että joka tapauksessa vähentää.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7149
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti: 25 Loka 2023, 10:47

Suuritehoisten moottoripyörien kanssa sattuu paljon vahinkoja sen takia. Kun pyörä lähtee kiihtymään rajusti, kokematon kuski pitää tiukasti kiinni kahvoista jolloin kaasu kiertyy aina vaan kovemmalle ja pyörä päätyy vastapäisen talon seinään ja kuski vammautuu lentäessään ikkunasta läpi sisälle.

Netti on täynnä videoita, missä parkkeeraava autoilija painaa yhtäkkiä kaasun pohjaan ja rysäyttää kaupan näyteikkunan läpi.
En siis usko kaasupolkimen, -vivun tai -kahvan tyypin vaikuttavan mitään onnettomuuksiin. Ihmiset reagoivat yllättävään tilanteeseen taistele, pakene tai jähmety reaktioilla. Nämä jähmettyvät ihmiset eivät kykene toimimaan, vaan säikähtäessään muuttuvat hetkessä kuljettajasta matkustajaksi ja sitten rytisee.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13833
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Moottoripolkupyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 25 Loka 2023, 21:13
jori kirjoitti: 25 Loka 2023, 10:47

Suuritehoisten moottoripyörien kanssa sattuu paljon vahinkoja sen takia. Kun pyörä lähtee kiihtymään rajusti, kokematon kuski pitää tiukasti kiinni kahvoista jolloin kaasu kiertyy aina vaan kovemmalle ja pyörä päätyy vastapäisen talon seinään ja kuski vammautuu lentäessään ikkunasta läpi sisälle.

Netti on täynnä videoita, missä parkkeeraava autoilija painaa yhtäkkiä kaasun pohjaan ja rysäyttää kaupan näyteikkunan läpi.
En siis usko kaasupolkimen, -vivun tai -kahvan tyypin vaikuttavan mitään onnettomuuksiin. Ihmiset reagoivat yllättävään tilanteeseen taistele, pakene tai jähmety reaktioilla. Nämä jähmettyvät ihmiset eivät kykene toimimaan, vaan säikähtäessään muuttuvat hetkessä kuljettajasta matkustajaksi ja sitten rytisee.

Totta, mutta tuollainen kiihdyttävä mekanismi pitäisi tehdä niin päin toimivaksi, että panikoiva ihminen vähentää kaasua, eikä lisää, kuten nykysysteemeissä. Panikoiva ihminen oikaisee jalkansa lähteäkseen juoksemaan pakoon. Jos siinä sattuu olemaan kaasupoljin alla, tapahtuu kauheita. Samoin äitinsä selässä matkustava apinaihmisen poikanen oppi tarttumaan tiukemmin kiinni puusta toiseen hyppäävän äitinsä karvoihin. Ne, jotka näin tekivät jäivät putoamatta. Niinpä sitten näiden jälkeläiset tekevät myös näin "annas kun mä kokeilen"- tilanteessa säikähtäessään liian rajusti kaasuun reagoivaa moottoripyörää.

Ehkäpä kaasupolkimen pitäisi senkin toimia toisin päin. :shock:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin