Pony4 - nelipyörä
Nelipyöräisten nojapyörien harvalukuiseen joukkoon on tulossa uusi vaihtoehto:
http://www.pony4.de/
Mukavan simppelit rakenteet, ehkä liiankin kun takajarrukin puuttuu.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
https://nojapyorafoorumi.fi/
Nelipyöräisten nojapyörien harvalukuiseen joukkoon on tulossa uusi vaihtoehto:
http://www.pony4.de/
Mukavan simppelit rakenteet, ehkä liiankin kun takajarrukin puuttuu.
Tämä on nyt ostettavissa, hinnat alkaa viidestä tonnista:
https://www.pony4.bike/wp-content/uploa ... R-FORM.pdf
Keskustelua:
https://www.velomobilforum.de/forum/ind ... ude.60795/
Ymmärsin että tässä Quadvelossa käytettäisiin Ponyn runkoa?:
https://quadvelo.com/
Minusta Ponyssa on järkeä, mahdollisimman kevyt rakenne, modulaarinen jatkettava runko. Hinta tuntuu kovalta, mutta ne pienet sarjat ja käsityö.
Ehkäpä tuollaiseen saisi hyödynnettyä auton romutuspalkkion:)
https://www.taloustaito.fi/vapaalla/aut ... /#88fcb792
Harmillisesti pysty ajoasento valtaa alaa näissä suunnitteluissa. Nojapyörän yksi oleellinen pointti (minulle) on tarpeeksi makaava ajoasento, jolloin lonkkakulman saa tarpeeksi isoksi. Spektrin kanssa voi käydä niin, että se päätyy kiertoon tästä syystä. Valitettavasti, ikävä kyllä.
Edit: Kuulun siis siihen 30% vähemmistöön, jolla iskiashermo kiertää hankalampaa kauttaa lantiossa ja aiheuttaa mm. istuessa kipuja. Lonkkakulman avaaminen eli istumisen vähentäminen auttaa.
janx kirjoitti:Harmillisesti pysty ajoasento valtaa alaa näissä suunnitteluissa. Nojapyörän yksi oleellinen pointti (minulle) on tarpeeksi makaava ajoasento, jolloin lonkkakulman saa tarpeeksi isoksi. Spektrin kanssa voi käydä niin, että se päätyy kiertoon tästä syystä. Valitettavasti, ikävä kyllä.
Edit: Kuulun siis siihen 30% vähemmistöön, jolla iskiashermo kiertää hankalampaa kauttaa lantiossa ja aiheuttaa mm. istuessa kipuja. Lonkkakulman avaaminen eli istumisen vähentäminen auttaa.
Jos yrittää ajatella positiivisesti, tuossa on nojakulman säätö ja penkki on ylempänä kuin kammet. Minäkään en siedä pientä lonkkakulmaa, siksi haluan kammet mahdollisimman alas. Makaavalla asennolla tulee niskat kipeäksi. Eikä ole hyvä vilkkaassa liikenteessäkään.
Tämän penkkimallin kanssa tulee kyllä huomioida se että jälkikasvu kantsii olla kylvetty, mikäli aikoo kovin paljon muutella tuota penkin kulmaa loivemmaksi.
Vai onko tässä istuin ja selkänoja irrallaan toisistaan?
Jarcco kirjoitti:...Jos yrittää ajatella positiivisesti, tuossa on nojakulman säätö ja penkki on ylempänä kuin kammet. Minäkään en siedä pientä lonkkakulmaa, siksi haluan kammet mahdollisimman alas. Makaavalla asennolla tulee niskat kipeäksi. Eikä ole hyvä vilkkaassa liikenteessäkään.
Tai jos yrittäisi suunnitella positiivisesti, tuohon saisi sellaisenkin säädön penkin taakse, että voisi vaikka nukkua siinä. ^_^
QuadVelo tullut ennakkomyyntiin. 7900e
Kävin koeajamassa fillarivelholla pony4sta ja nyt on tulossa My little Pony4
Päädyin rakentelee vaihteiston nexus 8 napavaihteen kanssa kun valmiit vaihtoehdot on aika tyyriitä.
https://www.recumbent.news/2021/03/28/t ... available/
lisäsin kuvan ja linkin -jori
Väkästelin Wackyn Pony4:n Nexus-napaan adapterin toisioketjupyörälle. Aihioksi valikoitui 6 mm paksu alumiinilevy, johon jyrsimellä tarvittavat reiät ja muodot. Tilaa oli rajallisesti, joten navan pinnalaippaan tarvi viilailla kolot ketjupyörän (30-hampainen, BCD 104 mm) ruuvien kannoille. Adapteri tuli kiinni pinnalaippaan M3-kokoisilla ruuveilla ja muttereilla.
Aika näyttää kuinka kestää ja toimii. Parempilaatuista alumiinia olisi saanut olla, nyt käytin Rautasoinilta aikoja sitten hankittua (ei tietoa alumiinilaadusta). Tuommoinen suht pehmeä ei ole mukavaa porattavaa/koneistettavaa, eikä jälki nättiä.
Onko ehdotuksia firmoista, jotka myisivät alumiinia pieniä määriä yksityishenkilöille?
Siis muutakin kuin ns. peruslaatua.
Tähän mennessä lupaavin silmiin osunut kotimainen sivusto lujempien alumiinilaatujen osalta:
https://www.terasrenki.com/tuote/alumiini/
Hintoja tms. en ole vielä kysellyt.
Muutama vuosi sitten tein sukellusvarusteisiin kevyttä selkälevyä matkakäyttöön. Vein metallifirmaan taivutettavaksi, ei kestänyt 45 asteen taivutusta 5mm säteellä vaan halkesi. Epäilivät sen olleen duralia tai vastaavaa kovaa alumiinia. Olisko sitä vielä Soinilla?
janx kirjoitti: ↑21 Marras 2020, 12:26Harmillisesti pysty ajoasento valtaa alaa näissä suunnitteluissa. Nojapyörän yksi oleellinen pointti (minulle) on tarpeeksi makaava ajoasento, jolloin lonkkakulman saa tarpeeksi isoksi. Spektrin kanssa voi käydä niin, että se päätyy kiertoon tästä syystä. Valitettavasti, ikävä kyllä.
Pysty ajoasento on helpompi myydä ihmisille, jotka eivät ole tottuneet tekemään työtä makuuasennossa.
Sinänsä pystyksi suunniteltu ajoasento ei estä sylikulman avaamista. Oikeastaan pystyn ajoasennon vaatima matala kampikeskiö vain helpottaa sylikulman avaamista. Selkänojaa ei tarvitse kääntää niin alas riittävän avoimen sylin aikaansaamiseksi.
Käytän mieluummin käsitettä sylikulma lonkkakulman sijaan, koska lonkkakulma viittaa liikaa reisiluun ja selkärangan väliseen kulmaan, joka vaihtelee polkemisen eri vaiheissa ja siihen vaikuttaa mm. kuskin mitat ja kampien pituus. Sylikulma määriteltiin tuolla jossain aiemmin selkäruodon, perseen ja kampikeskiön väliseksi kulmaksi, joka taas on kiinteä, pelkkä pyörän ominaisuus, eikä siihen vaikuta kuskin mitat, eikä edes kampien pituus.
Ihan pyörää koeajaneena ja omaa pyörää koeistuessa voin sanoo että melkein kaikissa kuvissa penkki on niin pystyssä kun sen saa ja koska kammet on selvästi penkin alapuolella lonkan kulma ei jää mitenkään erityisen pieneksi vaan sen saa suuremmaksi. Tässä pyörässä todella makaava asento tosin syö tavaratilaa pois joka voi olla ongelma
jori kirjoitti: ↑27 Touko 2022, 10:07Käytän mieluummin käsitettä sylikulma lonkkakulman sijaan, koska lonkkakulma viittaa liikaa reisiluun ja selkärangan väliseen kulmaan, joka vaihtelee polkemisen eri vaiheissa ja siihen vaikuttaa mm. kuskin mitat ja kampien pituus. Sylikulma määriteltiin tuolla jossain aiemmin selkäruodon, perseen ja kampikeskiön väliseksi kulmaksi, joka taas on kiinteä, pelkkä pyörän ominaisuus, eikä siihen vaikuta kuskin mitat, eikä edes kampien pituus.
Nyt löysin lonkka- ja sylikulman välisen pohdinnan.
https://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtop ... 710#p67710
Sylikulman kulma on sama, kuin sylin kulma, kun jalka on polkimella suorana, vaikka se mitataankin ilman kuskia, kuten Jukka piirsi.