Sivu 2/2

Re: Iso takavaihtaja ja 20" pyörä

Lähetetty: 20 Touko 2020, 16:21
Kirjoittaja torneol

Ja kannattaa kokeilla ympyrän ylä- ja alaosan välillä eri paikoissa, että mikä on vaikutus.


Re: Iso takavaihtaja ja 20" pyörä

Lähetetty: 22 Touko 2020, 13:27
Kirjoittaja jori
torneol kirjoitti:

Ja kannattaa kokeilla ympyrän ylä- ja alaosan välillä eri paikoissa, että mikä on vaikutus.

Kannattaa kokeilla myös aivan ilman etukiinnitystä, sillä ketju on vetävä, eli pyrkii hakeutumaan suoraksi. Ketjuputki lienee kiinni rungossa takapäästään.

Kun muistelen Challenge Hurricane pyörien kulta-aikaa 2005- 2010, aika monet vaihtoivat etuvaihdetta ketjuputkea sivulle taivuttamalla. Ketjuputken etupäälle kun tekee eturattaan viereen "vaparenkaan", joka rajaa liikkeen niin, ettei ketju pääse putoamaan, voi vaihtamisen tehdä vaikka juomatölkillä heittämällä ilman ketjunputoamisongelmaa. Sopivasti kun muotoilee tuon renkaan, niin sen reunaa pitkin liu'uttamalla vaihde vaihtuu keskittymättä, eikä tarvitse erikseen opetella. :D

Bushwhacker_vaparengas.jpg
Bushwhacker_vaparengas.jpg (27.22 KiB) Katsottu 3025 kertaa

Re: Iso takavaihtaja ja 20" pyörä

Lähetetty: 22 Touko 2020, 13:45
Kirjoittaja trike76

Jos Sturmey Archer takanapa kiinnostaa niin saan tilattua HP Velotechnikilta koko takakiekon 20"/406 jossa tuo napa ja päällä Schwalbe Marathon Racer rengas, ainoastaan levyjarrulle soveltuva. Hintaan 270 euroa + mahdolliset kotimaan toimituskulut.
Terv.
Risto
http://www.nojabike.com


Re: Iso takavaihtaja ja 20" pyörä

Lähetetty: 21 Elo 2020, 22:26
Kirjoittaja samiv

Alkukesästä tosiaan päätin, että lähden hakemaan pienempiä vaihteita ja laajempaa vaihdealuetta uudella takapakalla ja pitkähäkkisellä vaihtajalla. Vaihtajaksi valikoitui Shimano deore RD-M5120, ja takapakaksi 10 vaihteinen 11-42. Edessä on vanha 52 hampainen, ja nousukykyä tuomassa 39. Isompi riittää kaikkeen ihan hyvin ilman kuormaa, mutta retkivarusteiden kanssa mäkiin tarvitsen 39 piikkistä.

retki.jpg

Kaikista lähimpänä maata takavaihtaja on isoimmalla takarattaalla, pienimmällä eturattaalla, jolloin ketju on löysempi. Tällöin väliä maahan jää alle 2cm. Asfaltilla tämä ei haittaa, kertaakaan ei päällysteellä ajaessa vaihtaja ole maahan osunut. Kuitenkin soratiellä, jossa on paljon irtosoraa niin, että rengas uppoaa sinne, takavaihtaja koskee välillä soraa. Tämä ei matkaa pysäytä, mutta ei kuulosta kovin mukavalta. Hyväkuntoisella soratiellä jossa ei ole suurta määrää irtosoraa, ei vaihtaja osu maahan. Isommalla eturattaalla kireämmällä ketjulla tai muilla takavaihteilla etäisyyttä maahan on enemmän, keskimäärin 4cm, jolloin tätä ongelmaa ei ole missään.

Toinen huomio takavaihtajasta on, että siinä olevasta "kitkakytkimestä"(valkoinen vipu takavaihtajassa) ei ole hyötyä. Se lisää ketjun kireyttä ja estää ketjun heilumista, mutta ketju pysyy muutenkin hyvin paikoillaan. Ketjun kireys lisääntyy kytkimen käytöllä niin, että huonontuneen hyötysuhteen huomaa selvästi. Pystärissä ei varmaan niin paljon, mutta hurricanessa on ketjussa pari ohjausrullaa välissä, jolloin kitka kasvaa enemmän.

takapakka.jpg

Kitkavaihtajaa piti hioa aika reilusti rälläkällä, että vaihdevaijerille sai tarpeeksi liikkuvuutta että kaikkia vaihteita voi käyttää. 8/9 vaihteinen maantietakavaihtaja, mille tämä kitkavaihtaja on varmaan suunniteltu, ei tarvi vaijerin liikettä yhtä paljon.

Eli siis: tyytyväinen päivitykseen kyllä olen, nyt onnistuu usean päivän retket mäkisemmässäkin maastossa mukavasti. Iso takahäkkiä voi siis käyttää hyvin 20 tuumaisessa renkaassa, kuten esimerkiksi jori sanoi. Pientä ennalta arvattua ongelmaa kyllä on joissain tilanteissa takavaihtajan maahan osumisen kanssa, jos haluaa käyttää kahta eturatasta, mutta ei merkittävästi

vaihtaja.jpg
vaihtaja.jpg (68.77 KiB) Katsottu 2640 kertaa

Re: Iso takavaihtaja ja 20" pyörä

Lähetetty: 24 Elo 2020, 14:47
Kirjoittaja Hopea

Tämä ei varsinaisesti vastaa kysymykseen, onpahan vain yksi toteutus.

Minulla on HP Velotechnik Gekko FX (3*20"). Siihen laitoin SRAM Dual -vaihteiston kaveriksi 11...34-hampaisen 8-pakan. Edessä on 46-hampainen ratas. Eikös sillä pääse suunnilleen noihin samoihin lukuihin, kun napavaihde antaa keskimmäisen suoran vaihteen lisäksi 1,25-kertaisesti lisää tai vähemmän. Noilla mitoilla ainakin häkki mahtuu hyvin ja vaihtajan eteen-taakse -liike ei ole lähelläkään äärirajoja. Tuosta olisi ehkä varaa ottaa pari ketjulenkkiä vielä pois...


Re: Iso takavaihtaja ja 20" pyörä

Lähetetty: 31 Elo 2020, 18:47
Kirjoittaja Höregrö
samiv kirjoitti:

... Toinen huomio takavaihtajasta on, että siinä olevasta "kitkakytkimestä"(valkoinen vipu takavaihtajassa) ei ole hyötyä. Se lisää ketjun kireyttä ja estää ketjun heilumista, mutta ketju pysyy muutenkin hyvin paikoillaan. Ketjun kireys lisääntyy kytkimen käytöllä niin, että huonontuneen hyötysuhteen huomaa selvästi. Pystärissä ei varmaan niin paljon, mutta hurricanessa on ketjussa pari ohjausrullaa välissä, jolloin kitka kasvaa enemmän...

Tämä on hyvä tietää, kiitos! Kitkakytkin vaikutti todella sopivalta takavetoiseen nojapyörään mutta arvasihan sen että jokin haittapuoli sen käytössä on pakko olla.


Re: Iso takavaihtaja ja 20" pyörä

Lähetetty: 01 Syys 2020, 06:53
Kirjoittaja Wacky
Höregrö kirjoitti:
samiv kirjoitti:

... Toinen huomio takavaihtajasta on, että siinä olevasta "kitkakytkimestä"(valkoinen vipu takavaihtajassa) ei ole hyötyä. Se lisää ketjun kireyttä ja estää ketjun heilumista, mutta ketju pysyy muutenkin hyvin paikoillaan. Ketjun kireys lisääntyy kytkimen käytöllä niin, että huonontuneen hyötysuhteen huomaa selvästi. Pystärissä ei varmaan niin paljon, mutta hurricanessa on ketjussa pari ohjausrullaa välissä, jolloin kitka kasvaa enemmän...

Tämä on hyvä tietää, kiitos! Kitkakytkin vaikutti todella sopivalta takavetoiseen nojapyörään mutta arvasihan sen että jokin haittapuoli sen käytössä on pakko olla.

Mielenkiintoista, koska olen itse käyttänyt kytkin takavaihtajaa vuosia monessa eri nojapyörässä ilman että olen huomannut mitään ongelmaa. Itselläni on toki ollut vain yksi paluu puolen rissa joten voi olla että kahdella alkaa ongelmia tulla, mutta herää myös kysymys onkohan tuo kytkin säädetty oikein? Sen ei nimittäin pidä olla äärimmäisen tiukka vaan sen täytyy edelleen päästä liukumaan ja liukuminen pitäisi olla tasaista joka kohdassa eikä vaihdella juurikaan.